Kultur och nöje

Skicklig rörelseglädje får dansgolvet att svänga

Streamad dans, när Skånes Dansteater bjuder in till rörelse i uppsättningen Remind me I'm not dead.
Foto: Märta Thisner/Skånes Dansteater
Kultur och nöje
Scen Tidningens kulturkritiker, Kristina Nilsson, har sett Skånes Dansteaters senaste digitala uppsättning Remind me I'm not dead.

Det enorma scenrummet i Skånes Dansteaters lokaler ramas in av en enorm LED-skärm som blir som ett tak. Tio dansare står runt golvet. Alla har på sig lite för stora, mörka kostymer och färgglada skjortor med breda slag. Det ser ut som att de transporterats från Saturday Night Fever direkt in på scenen.

Dansaren Tiemen Stemerding inleder med ett skickligt solo med knivskarpa rörelser i ett svindlande tempo.

När han får sällskap av de andra dansarna är det som att befinna sig på ett introvert dansgolv där varje person har sin egen signaturrörelse. Nästan. Dansarna är snarare avlägsna släktingar till de som befinner sig på en fest där alla hämningar släppt och dansen får styra kroppen.

Ovanför Dansarna i Remind me I'm not dead hänger en enorm LED-skärm som både ger ljus och stämning till föreställningen.
Foto: Märta Thisner/Skånes Dansteater

Dansarna rör sig oberoende av varandra, smittar av sig på varandra. Rörelserna är upphackade, kantigt ryckiga och repetitiva. De spelas upp både framlänges och baklänges vilket ger en övernaturlig känsla. Genom hela föreställningen behåller de ett knivskarpt fokus som kräver både engagemang och skicklighet.

Remind me I’m not dead är trots de medverkandes tekniska briljans inte på något sätt en stel föreställning, utan fylld av fängslande sväng (groove). Stråkarna i Mikael Karlssons musik har en mörk bottenklang och skapar en perfekt kontrast till dansen.

Den enorma LED-skärmen i taket skapar ett rum i det stora utrymmet och lyser upp scenen. Skärmen finns med hela tiden även om det inte alltid är synligt i bilden. När färgerna skiftar ändras känslan och fokuset. Ibland lyftas dansarna fram i skarpa, isblå siluetter, ibland göms de i mjukröda skuggor.

Mot slutet sjunker tempot och dansarna som blir mer och mer samspelta rör sig i mönster och led över scenen. Både dansen och musiken saktar ner, blir en meditativ och malande matta av rörelser och surrande ljud.

Skiftande färger i Remind me I'm not dead.
Foto: Märta Thisner/Skånes Dansteater

Dansarna uppvisar en imponerande kontroll i det begränsade uttrycket och de minimala rörelserna för att helt plötsligt – i nästan övernaturlig hastighet – låta korta, små explosioner av energi bryta igenom den långsamma lunken. En spegling från inledningen sluter cirkeln.

Att uppleva dans på en skärm innebär automatiskt en begränsning eftersom kameran styr blicken. Här funkar det utmärkt och publiken leds med en genomtänkt rörelse runt dansarna och mitt i när kameran väver sig in bland dem. Dansen kommer nära.

Kameran fångar detaljer som kan vara svåra att uppfatta i vanliga fall – som en svettdroppe som långsamt rinner nerför en dansares ansikte och faller ner från hakan. Samtidigt bjuds det på tillräckligt mycket vidvinkelklipp som kompletterar närbilderna och låter betraktaren ta in hela scenen och alla dansarna samtidigt.

Koreografen Mari Carrasco har skapat ett dynamiskt verk som på ytan är visuellt avskalat och stilrent samtidigt som det bubblar av energi och livsglädje. Remind me I’m not dead lämnar efter sig en känsla av hopp.

Visst går det att sakna möjligheten att sjunka ner i mörkret i salongen på Östra Varvsgatan och uppleva dansen på nära håll. Men om man ska försöka hitta något positivt med situationen som pandemin orsakat så är det i alla fall att det nu är enkelt att låta Skånes Dansteater flytta rakt in i vardagsrummet. Och publiken kan få njuta av dansupplevelsen oavsett var den befinner dig i världen. Hur fantastiskt är inte det?

Tanken är att föreställningen ska spelas live nästa år och jag håller tummarna för att det blir så. Remind me I’m not dead förtjänar att ses både en och två gånger till.

FAKTA

Remind me I’m not dead

Koreografi: Mari Carrasco

Musik: Mikael Karlsson

Scenografi och ljusdesign: Mateus Manninen

Kostymdesign: Mari Carrasco, Stacey Aung

Dansare: Patrick Bragdell Eriksson, Anna Borràs Picó, Anette Jellne, Hanna Nussbaumer, Tiemen Stemerding, Jing Yi Wang, Riccardo Zandoná

Dansarpraktikanter: Jeanne Delsus, Filippo Franzese, Iris Telting

Världspremiär 20/2

Streamad från Skånes Dansteaters scen i Malmö

Kultur och nöje

Göteborgs filmfestival invigd i hela landet

På duken förklarade kulturminister Jeanette Gustafsdotter Göteborgs filmfestival invigd .
Foto: Adam Ihse/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) invigde Göteborgs filmfestival med en uppmaning till publiken att fortsätta härda ut:
– Vi längtar efter att få trängas i biosalongerna igen.

Det filmade invigningstalat visades under fredagskvällen på Stora teatern i Göteborg men också – för första gången – på 70 biografer över hela landet inför den publik som restriktionerna medgav. Invigningen strömmades också till alla festivalbesökare hemma i sofforna.

– Jag är glad över att vi lever i en tid där vi trots en pandemi har möjlighet att uppleva kulturen på distans, sade kulturministern och konstaterade att pandemin försatt hela kulturlivet, inklusive filmen, i ett "väldigt tufft läge".

– Jag har stor förståelse för att det är svårt att hantera ovissheten, oron för ekonomin, personal och hur pandemin påverkar hela filmens ekosystem framöver. Därför är det glädjande att åtminstone en framåtsyftande process äntligen är på gång – produktionsincitamenten för film, sade Jeanette Gustafsdotter.

När det gällde själva festivalen lyfte hon särskilt fram satsning på hypnosbio, där besökare under några föreställningar på Stora teatern i Göteborg får chans att låta sig hypnotiseras inför filmvisningen.

– Det låter som en otrolig upplevelse.

I fjol gjorde 40 000 digitala festivalbesökare Göteborgs filmfestival till världen största, konstaterade festivalens vd Mirja Wester. Den digitala satsningen fortsätter i år, i väntan på att fysisk trängsel åter blir möjlig.

– Tyvärr är inte omständigheterna riktigt som vi hade hoppats, det kommer inte riktigt att bli den där folkfesten vi hade hoppats med fulla biografer, stimmiga barer och härliga fester. Inte i år – men snart.

Göteborgs filmfestival pågår 28 januari–6 februari.

Erika Josefsson/TT

Kultur och nöje

Neil Youngs fans bojkottar Spotify

Fans stöttar Neil Youngs protest mot Spotify och Joe Rogan genom att avsluta sina konton. Arkivbild.
Foto: Rebecca Cabage/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Neil Young har sagt att han inte vill ha sin musik på Spotify så länge poddaren Joe Rogan finns där, eftersom Young menar att Rogan sprider desinfomation om vaccin mot covid-19. Spotify lyssnade och började i veckan plocka bort Youngs album.

För att stötta Young, som med protesten förlorar stora strömningsintäkter, har hans fans nu börjat bojkotta Spotify genom att avsluta sina konton. Dessutom uppmanar fansen i sociala medier fler personer att göra samma sak, skriver Billboard. Hashtaggen #spotifydeleted och #cancelspotify har det senaste dygnet trendat i sociala medier.

Den som vill strömma den kanadensiske rocklegendens musik får nu i stället vända sig till Apple Music, som efter Youngs brytning med Spotify oförblommerat har börjat deklamera sin kärlek till artisten och hans musik.

Kultur och nöje

Operachefen Lars af Malmborg är död

Lars af Malmborg var 1984–87 chef för Kungliga Operan i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Leif R Jansson/TT
Kultur och nöje
Personligt
Kultur och nöje
PREMIUM

Kungliga Operans förre chef Lars af Malmborg har avlidit en kort tid före sin 90-årsdag. Dödsfallet bekräftas av hans dotter, tonsättaren Paula af Malmborg.

Lars af Malmborg knöts till Kungliga Operan i Stockholm 1956, där han under flera år var verksam som kapellmästare. 1968–73 var han rektor för Statens musikdramatiska skola. Chef för Operan var han 1984–87. Några av de mest uppmärksammade uppsättningarna under hans period var urpremiären av Hans Gefors och Lars Forssells opera "Christina", Verdis "Maskeradbalen" med Nicolai Gedda och Offenbachs "Orfeus i underjorden", samtliga i regi av Göran Järvefelt. Under parollen "allt i dekorlagret ska spelas" kom af Malmborg att verka för en stor och bred repertoar. Dessutom inrättade han experimentscenen Marionetten som presenterade ny musikdramatik.

Han var även ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

Kultur och nöje

Operachefen Lars af Malmborg är död

Lars af Malmborg var 1984–87 chef för Kungliga Operan i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Leif R Jansson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Kungliga Operans förre chef Lars af Malmborg har avlidit en kort tid före sin 90-årsdag. Dödsfallet bekräftas av hans dotter, tonsättaren Paula af Malmborg.

Lars af Malmborg knöts till Kungliga Operan i Stockholm 1956, där han under flera år var verksam som kapellmästare. 1968–73 var han rektor för Statens musikdramatiska skola. Chef för Operan var han 1984–87. Några av de mest uppmärksammade uppsättningarna under hans period var urpremiären av Hans Gefors och Lars Forssells opera "Christina", Verdis "Maskeradbalen" med Nicolai Gedda och Offenbachs "Orfeus i underjorden", samtliga i regi av Göran Järvefelt. Under parollen "allt i dekorlagret ska spelas" kom af Malmborg att verka för en stor och bred repertoar. Dessutom inrättade han experimentscenen Marionetten som presenterade ny musikdramatik.

Han var även ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

Kultur och nöje

Clownen Manne får medalj av kungen

Manne af Klintberg tilldelas den kungliga medaljen Litteris et artibus. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Skådespelaren Manne af Klintberg, mer känd som Clownen Manne, och skådespelarkollegan Ulla Skog finns bland mottagarna av den kungliga medaljen Litteris et artibus, som delas ut för framstående konstnärliga insatser.

Övriga som får medaljen denna gång är skådespelaren Leif Andrée, poeten Göran Sonnevi och hovsångaren Michael Weinius.

Medaljen för konstnärliga insatser inom främst musik, scenisk framställning och litteratur instiftades av kung Karl XV och delades ut första gången 1853.

Medaljförläningsceremonin planeras att genomföras senare i år, skriver hovet på sin hemsida.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Privatlån.com

Lån - Jämför och ansök om lån online

Privatlån.com

Numera är det lättare än någonsin tidigare att ansöka om och jämföra olika lån. Skälet till detta är att det går att göra online samtidigt som det numera finns ett stort antal låneförmedlare som erbjuder dessa tjänster. Just detta ska vi ta oss en närmare titt på i denna artikel.

Låt en låneförmedlare göra jobbet åt dig

När du ska ansöka om att låna pengar kan du numera göra det hos en låneförmedlare. Det finns flera fördelar med att använda sig av en sådan. För det första slipper du själv sitta och ansöka om lån hos flera olika aktörer när du använder dig av en sådan. I stället räcker det med att göra en ansökan, därefter sköter låneförmedlaren resten åt dig. De kollar då nämligen upp hur dina möjligheter att få lån hos olika aktörer ser ut, jämför de olika låneerbjudandena du får och listar sedan dessa för dig. Du kan då välja det låneerbjudande som stämmer så bra överens som möjligt med dig och dina önskemål.

En av de stora fördelarna med detta är att du själv slipper slösa tid på att sitta och ansöka om lån hos olika aktörer samt jämföra dessa. Som tidigare nämnt gör i stället den låneförmedlare som du väljer att använda dig av jobbet åt dig. Detta är något som du kan spara oerhört mycket tid på.

En annan fördel med att använda sig av en låneförmedlare är att det då inte behöver göras alltför många kreditupplysningar i ditt namn. När det gäller kreditupplysningar med Upplysningscentralen, eller UC som det är mer känt som, vilket är det vanligaste upplysningsföretaget här i Sverige så är dessa nämligen inte bra för din kreditvärdighet. För varje kreditupplysning som görs på ditt namn med UC försämras nämligen din kreditvärdighet. Att då sitta och ansöka om lån hos flera aktörer som använder sig av just UC är därför något som kan få mycket negativa konsekvenser för din kreditpoäng. Detta behöver du dock inte oroa dig för genom att använda dig av en låneförmedlare. När du använder dig av en sådan görs det nämligen bara en kreditupplysning på dig. Detta innebär därför att din kreditvärdighet inte påverkas alltför mycket, inte alls på samma sätt som det hade gjort om du satt och ansökte om flera olika lån. Att använda sig av en låneförmedlare är därför bra eftersom du kan spara tid på att göra det, det har inte någon alltför allvarlig påverkan på din kreditvärdighet, och det ger dig så bra chanser som möjligt att finna bästa möjliga lån.

Saker att tänka på när du ska jämföra lån

Vad är det då värt att tänka på när man ska jämföra olika lån? En sak som det är en självklarhet att ha i åtanke är räntan. För dig som ska låna pengar är det förstås bättre ju lägre ränta ett lån har. Ju lägre räntan är desto billigare kommer det nämligen bli för dig att låna pengar. Detsamma gäller andra typer av avgifter som kan tillkomma till ett lån. Detta kan bland annat röra sig om en uppläggningsavgift och en aviavgift. Försök helt enkelt att välja ett lån med så låg ränta och så få andra avgifter som möjligt. Gör du det blir det nämligen billigare för dig att låna pengar.

En annan viktig sak att ta hänsyn till är hur lång tid som du har på dig att betala tillbaka lånet. Här gäller det att hitta en återbetalningstid som innebär en månadskostnad som du har råd med. Dock är det inte någon bra idé att använda sig av en alltför lång återbetalningstid. Ju längre återbetalningstid du väljer desto högre ränta får du nämligen på ditt lån. Välj därför en återbetalningstid som inte sträcker sig över en alltför lång period samtidigt som det ger dig en månadskostnad som inte är alltför hög och som du kommer att ha råd med.

Det är också viktigt att bestämma sig för ifall man ska satsa på ett lån med eller utan säkerhet. Men vad är då skillnaden mellan dessa båda typer av lån? För att börja med lån med säkerhet så är detta lån där du lämnar något i säkerhet till banken. Detta betyder att banken kan ta det som du lämnar i säkerhet från dig om det är så att du inte klarar av att betala tillbaka lånet så som det är tänkt. I många fall använder man samma sak som man lånar pengar till som säkerhet. Det är till exempel vanligt att man lånar pengar till att köpa en bostad eller en bil. När du gör det kan du då lämna någon av dessa saker som säkerhet till banken. Banken kan då nämligen ta de ifrån dig om du inte klarar av att betala tillbaka så som det är tänkt. Varför ska man då utsätta sig för den risken kanske du undrar? Svaret på den frågan är att för det första finns det aktörer som endast erbjuder lån med säkerhet, åtminstone när det kommer till större summor pengar. För det andra brukar lån med säkerhet ha lägre ränta än vad lån utan säkerhet har. Det har de eftersom banken inte tar en lika stor ekonomisk risk när de ger dig ett lån med säkerhet som de gör när de ger dig ett utan. Detta kan de därför kompensera för genom att erbjuda dig en lägre ränta.

Motsatsen till ett lån med säkerhet är alltså ett utan säkerhet. Ett sådant lån innebär att du kan låna pengar utan att behöva lämna något i säkerhet till banken. Detta är förstås en stor fördel, men det finns också en stor nackdel med lån utan säkerhet. Denna handlar om att lån utan säkerhet brukar ha högre ränta än sådana med säkerhet. Banken tar nämligen en större ekonomisk risk när de ger dig ett lån utan säkerhet. När det gäller ett sådant lån har de nämligen inget som de kan ta ifrån dig om du inte betalar tillbaka lånet så som det är tänkt. Detta får du därför betala för genom att få en högre ränta.

Kultur och nöje

Netflix anklagas för ärekränkning

En domstol har ålagt Netflix att svara på Nona Gaprindashvils anklagelse om att strömningsjätten har kränkte henne i tv-serien 'The queen's gambit'. Arkivbild.
Foto: Phil Bray/Netflix
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Netflix hyllade tv-serie "The queen's gambit" (2020) fick en hel generation att börja spela schack – men nu anklagas strömningsjätten för att ha ärekränkt en mästare.

I det sista avsnittet av serien – spoilervarning! – reser huvudpersonen Beth Harmon till Moskva för att tävla i en schackturnering. I en scen nämns den verkliga ryska schackmästaren Nona Gaprindashvili, och det påstås då att hon aldrig har spelat mot män. Redan när serien sändes hösten 2020 påpekades det felaktiga påståendet.

Nona Gaprindashvil själv anser nu att detta felaktiga påstående har skadat hennes personliga såväl som hennes professionella rykte världen över. Netflix har tidigare avfärdat anklagelserna om ärekränkning, men en domstol i Kalifornien, USA, har nu slagit fast att strömningsjätten måste svara på anklagelsen om ärekränkning.

Kultur och nöje

Per Andersson om "Slottet": Känns läskigt

Det är dags för Per Anderssons dag i 'Stjärnorna på slottet'.
Foto: Duygu Getiren/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Han är van vid att spela urflippade figurer på tv och på scen. Men i "Stjärnorna på slottet" skulle Per Andersson plötsligt bara vara sig själv.
– Jag tycker att det är jättesvårt, säger han.
PREMIUM

Det har blivit dags för Per Anderssons dag på slottet. Då måste han också axla sin svåraste roll, nämligen den som Per Andersson.

– Om man är med i en sketch eller en tv-serie får man vara en karaktär. Nu är den karaktären en själv. Där sitter liksom jag och bara är jag. Det känns läskigt och något så inåt bänken ovant, säger han.

Var nära att drunkna

Under sin dag berättar Per Andersson bland annat om sitt första barndomsminne, hur han som treåring föll mellan två båtar och nästan drunknade. Traumat fick honom att nästan bli besatt av att leva i nuet, förklarar han. Att prata allvar kommer sig dock inte lika naturligt.

– Jag tycker att det är jättesvårt, jag vill ju helst ha peruk. Det är läskigt, men sådant är ju formatet i programmet.

Då är det lättare att ta in de andra deltagarnas berättelser, tycker Andersson.

– Det är något helt annat. Det är sådana historier som man sugs in i. Det är sådana otroliga berättelser som de andra har bjudit på. Det är bara att lyssna och följa med på den ridturen, säger han.

"Började gråta direkt"

TT: Vilka gjorde störst intryck?

– Marika har en otrolig historia. Det är nästan som en sagoberättelse när hon blev hittad i det där diket. Jag tittade på det igen och började gråta direkt. Och Carola, som blev känd så tidigt och allt det där.

Efter inspelningen kändes det som om han fått vänner för livet, trots att de bara träffats i någon vecka.

– Den stora grejen är att jag har varit så betagen av alla. Att under en hel dag få dyka ner i någon, plötsligt känns det som att man har känt någon hela livet trots att man bara har setts i fem dagar. Det är otroligt speciella omständigheter.

Björn Berglund/TT

David Lagercrantz, Marika Carlsson, Carola Häggkvist, Grynet Molvig och Per Andersson under pressträffen för SVT:s 'Stjärnorna på slottet'.
David Lagercrantz, Marika Carlsson, Carola Häggkvist, Grynet Molvig och Per Andersson under pressträffen för SVT:s "Stjärnorna på slottet".
Foto: Duygu Getiren/TT

FAKTA

Fakta: Per Andersson

Född 1976 i Mölndal.

Är skådespelare, regissör och manusförfattare.

Satte upp sina första egenförfattade revyer som skolpojke hemma i tvättstugan. Medverkade i Mölndalsrevyn under 1990-talet.

Fick sitt stora genombrott som medlem i humorgruppen Grotesco.

Har synts i föreställningar, shower och revyer som "Zpanska flugan", "Rock of ages" och "Räkhäst", filmer som "Berts dagbok" och "Åsa-Nisse – wälkom to Knohult", tv-serier som "Folk med ångest" och "Panik i tomteverkstan" samt i mängder av andra sammanhang. Har fått priser som Lisebergsapplåden och Karamelodiktstipendiet.

Kultur och nöje

"Ordböckernas urmoder" riskerar att läggas ned

38 band av SAOB staplade på varandra. Här syns också Bo-A Wendt, biträdande huvudredaktör, Christian Mattsson, redaktionschef och Eva Nordgren, kommunikatör och biträdande redaktör på redaktionen i Lund.
Foto: Johan Nilsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Enbart bokstaven ”S” tog 40 år att kartlägga — arbetet med Svenska Akademiens Ordbok har pågått i hela 140 år. Även om ordbokens finansiering nu är hotad fortsätter redaktionen att planera framåt.
PREMIUM

"Vrett till åväxt", så står det på det alldeles färska, näst sista bandet i Svenska Akademiens ordbok, SAOB. Nästa år fullbordas kartläggningen av det svenska språket från 1520-talet fram till i dag, och sammanlagt kommer ordboken då att omfatta hela 30 000 sidor och en halv miljon ord.

På redaktionen i Lund slår huvudredaktören Bo-A Wendt stolt upp det nya bandet.

– Det här är unikt för det innehåller flest olika bokstäver av alla band i SAOB, sex stycken: V-W-X-Y-Z-Å. "X" tog bara några månader att gå igenom, säger han.

Bokstaven "S" krävde däremot hela 40 års arbete och utgör cirka en tredjedel av det digra verket. S är visserligen den initialbokstav som har flest ord i svenskan men under dess period i bokens historia, mellan tidigt 60-tal till 2002, beskrevs också orden särskilt noggrant.

– Redaktionen firade med champagne när vi fick byta till ”T”. Vissa höll bara på med en bokstav under hela sin tid här, säger biträdande redaktör Eva Nordgren – som själv anslöt under bokstaven "S" och blev kvar.

– Detta är mitt första jobb. Jag kom hit som 25-åring, 1994.

Biblar och Ikeakataloger

Bara tre andra ordböcker över germanska språk är jämförbara med SAOB, och en tydlig föregångare är den kanske mest kända, The Oxford English Dictionary.

– Man kan säga att svenskan är ett av världens mest beskrivna språk, delvis tack vare SAOB, säger redaktionschef Christian Mattsson.

Dess material kommer från 22 000 källor med fler än nio miljoner citat – alla insorterade i arkivets så kallade "kapslar", alltså arkivboxar. Där väljer Eva Nordgren en grupp ord och undersöker vilken variation de har haft i böjningar, stavningar och former. Hon kompletterar också med andra källor: på redaktionen finns biblar från 1500-talet, gamla växtkataloger och skönlitteratur – av allt från Strindberg till Jason "Timbuktu" Diakité. Men även Ikeakataloger, kyrkoböcker och bouppteckningar.

– SAOB:s stora styrka är att det är en mycket detaljerad beskrivning av språket, grundad på en självständig analys av ett stort material. Men det har också lett till dess stora svaghet. Precisionen har gjort att det har tagit väldigt lång tid att producera den nya kunskapen och därmed har de äldsta delarna hunnit bli väldigt gamla, säger Bo-A Wendt.

Ingen finansiering

Planen har hela tiden varit att ordboken ska revideras när den blir klar nästa år. Men nu ser Svenska Akademien sig tvingad att upphöra med finansieringen, som kostar dem runt 17 miljoner kronor per år. Arbetet med att söka nya finansiärer pågår.

1 176 språkforskare, författare och översättare har vädjat i ett upprop till Svenska Akademien om att låta SAOB leva vidare. Christian Mattson är glad över intresset – han kallar SAOB för både "nationalklenod" och "ordböckernas urmoder".

– Funnes inte den hade andra haft det mycket svårare att skriva sina ordböcker. Så det är som en grundbult i svensk språklig infrastruktur, hävdar han och Bo-A Wendt tar vid:

– Det är en dokumentation av det svenska språket från 1500-talet och framåt och därmed också en dokumentation av den svenska kulturhistorien och historien i stort, eftersom det är språket som bär hela vår kultur.

Både allmänhet och forskare som vill uttyda historiska texter behöver SAOB, argumenterar Bo Wendt, om de inte själva vill göra grundforskningen. Dessutom är det en språkhistorisk dokumentation.

Måste förnyas

Det stora engagemanget för ordboken har gett redaktionen råg i ryggen och man arbetar nu entusiastiskt med en tioårsplan för revideringen. Ordboken är både ojämn och inkomplett – Christian Mattsson kallar den "hopplöst föråldrad" i vissa delar – bland annat i sin beskrivning av andra folk.

De första bokstäverna beskriver också bara 1800-talets språk. Ord som allergi, atombomb och dator ingår inte – medan andra ord har skiftat betydelse. Som "Chaufför", säger Eva och läser definitionen: ”en maskinist eller eldare på en automobil”. Beskrivningen av 1900-talets språk är skev, och det är bland det första redaktionen skulle vilja revidera.

Redaktionen diskuterar också en rad andra nödvändiga förändringar. Som förkortningarna. Det vanligt förekommande ordet "eller" kortades till exempel till enbart l och en punkt: "l.", ett bruk som bara används här. Det kompakta redovisningssättet har till och med professorer i nordiska språk misstolkat, säger Eva Nordgren och fortsätter:

– Det är jättekul att berätta för gymnasieungdomar om den här guldgruvan. Men man vill ju att de ska kunna läsa texten också.

Christian Mattsson hoppas att revideringen ska göra ordboken tillgänglig för fler.

– Idealet når vi nog inte upp till men vi tror att vi kan åstadkomma en mycket bättre version på tio år.

Elin Swedenmark/TT

Eva Nordgren hanterar de gamla handskrivna lapparna i SAOB:s stora arkiv på Dalbyvägen i Lund.
Eva Nordgren hanterar de gamla handskrivna lapparna i SAOB:s stora arkiv på Dalbyvägen i Lund.
Foto: Johan Nilsson/TT
Bo-A Wendt, huvudredaktör, arbetar vid ett skrivbord som specialbyggts med måtten för arkivboxarnas lappar.
Bo-A Wendt, huvudredaktör, arbetar vid ett skrivbord som specialbyggts med måtten för arkivboxarnas lappar.
Foto: Johan Nilsson/TT
Den äldre typen av de så kallade ”kapslarna”, de arkivboxar som innehåller material från 22 000 källor med fler än nio miljoner citat.
Den äldre typen av de så kallade ”kapslarna”, de arkivboxar som innehåller material från 22 000 källor med fler än nio miljoner citat.
Foto: Johan Nilsson/TT

FAKTA

Fakta: SAOB

Svenska Akademiens ordbok är en historisk ordbok, där både nu "levande" ord och ord som är ur bruk står med. Anledningen till att den börjar på 1520-talet är för att det redan fanns en ordbok om medeltidsspråket på svenska som sträckte sig dit. I exempelvis The Oxford English Dictionary är medeltidsspråket integrerat.

Bara tre andra ordböcker över germanska språk är jämförbara med SAOB: tyska Deutsches Wörterbuch, nederländska Woordenboek der Nederlandsche Taal och engelska The Oxford English Dictionary.

Redan när arbetet med ordboken startade för första gången, i slutet av 1700-talet, började ledamöterna i Svenska Akademien fördela bokstäverna mellan sig, utifrån samma mönster som Franska Akademien hade gjort. Johan Henric Kellgren (1751–1795) fick bokstäverna "a" och "u".

SAOB:s källmaterial är omfattande – bara cirka tio procent av det insamlade materialet kommer slutligen med i den tryckta ordboken.

SAOB finns gratis på nätet, på www.saob.se – en sida med ungefär 10 000 sidbesök per dag, och på www.svenska.se, som har ungefär 75 000 sidbesök per dag.

SAOB är dock inte en digitaliserad ordbok i egentlig mening. Det är en tryckt bok som är inskannad – och som alltså inte är sökbar eller taggad på samma sätt som en fullt digital ordbok.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL