Motor

Motornyheter från veckan som gått

Audi e-tron GT hämtar mycket teknik från Porsche Taycan.
Foto: Audi
Motor
feature
Motor Vad har hänt i motorvärlden i veckan? Vi listar några av händelserna.
PREMIUM

Rejäla hästkrafter i tvåväxlad elbil

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Uppförsbacke för bil med biogas i tanken

De främsta fördelarna med att köra på gas är att de reducerar koldioxidutsläppen och ger god räckvidd.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
feature Denna Suzuki Vitara har till skillnad från många andra fyrhjulsdrivna suvar en stark miljöprofil. Med tanken full av biogas från hushållssopor, gödsel och avloppsavfall minskar utsläppen av koldioxid rejält. Men trots miljövinsterna är intresset för gasbilar lågt.
PREMIUM

Om du söker efter en miljösmart terrängbil med bra räckvidd för under 350 000 kronor, och räknar bort förnybar diesel, är det Suzuki Vitara du letar efter. De fyrhjulsdrivna elbilarna är minst dubbelt så dyra och laddhybriderna har kort räckvidd på el.

Vitara har en okomplicerad förarmiljö.
Vitara har en okomplicerad förarmiljö.
Foto: Anders Wiklund/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Här är årets mc-snackisar

Det har länge snackats om amerikanernas äventyrsmaskin. Men nu är den udda fågeln Harley-Davidson Pan America här.
Foto: Harley-Davidson
feature
Motor
Motor Många företag går på knäna under pandemin – men inte de i mc-branschen. I Sverige har försäljningen ökat under de senaste tio åren och visar inga tecken på att mattas av. Här är de hetaste hojnyheterna inför åksäsongen 2021.
PREMIUM

Coronaviruset satte stopp för de internationella hojmässorna i höstas och den svenska motsvarigheten som skulle ha arrangerats i januari i år. I stället har mc-tillverkarna fått presentera sina nyheter digitalt. Trots att verksamheterna pausades har många märken lyckats ta fram nya modeller. Därför blir 2021 ändå ett hyfsat nyhetsår.

– Svenskarna har länge kört stora och tunga hojar, för långturer och semesterresor. Men i dag ser det annorlunda ut. En trend är att street och adventure fortsätter att öka sina marknadsandelar. Och motorerna är inte längre jättestora, säger Niklas Kristoffersson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund (McRF).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Få koll på elbilsspråket

Tesla Model 3 Long Range är en renodlad elbil, eller en så kallad bev – battery electric vehicle.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Vet du på rak arm vad phev, bev, hev, fcev och ice står för? Nej, elbilsspråket är ingen lek. Få kläm på de nya förkortningarna – och lär dig skillnaden mellan de olika eldrivna ekipagen på marknaden.
PREMIUM

Tro inte att elfordon är ett nytt påfund. De fanns redan i bilens barndom, då det inte var självklart hur bilarna skulle drivas. Till sist vann dock bensindriften över ångan och elen.

Men nu har vi återigen börjat satsa på batterier och eldrift, och det med besked. Det har också lett till nya språkliga begrepp som för den oinsatte inte alltid är så enkla att hålla isär. Och den som läser om olika bilmodeller på nätet stöter inte sällan på diverse förkortningar som kan kännas förbryllande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

En tur med Porsches lilla traktor

Christer Karlström ropade in sin Allgaier-Porsche på auktion, sedan renoverade han den till originalskick. I dag har han samlat på sig 17 veterantraktorer.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
Motor En Porsche brukar föra tankarna till ett lyxåk, men en Porsche kan också vara – en traktor. Christer Karlström är traktorsamlare och ägare av en Allgaier System Porsche i toppskick.
PREMIUM

Intresset för gamla traktorer har stigit de senaste 20–25 åren. Veterantraktorklubbar finns över hela landet. Gotlands veterantraktorklubb bildades 1995 och sedan 2004 är Christer Karlström ordförande för klubben som i dag har 144 medlemmar. Till veterantraktorer räknas de som är 30 år eller äldre.

– Jag är bondpojk och har alltid varit fascinerad av traktorer, säger Christer som 1966 började utbilda sig till lantbruksmaskinsreparatör. Sedan 1975 har han drivit bilverkstad i Fole norr om Visby.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Kasinohai.com

Spellagstiftning - Finland vs Sverige

Kasinohai.com Om du är osäker på hur spellagstiftningen ser ut i Finland och Sverige och om det finns några större skillnader bör du fortsätta att läsa denna artikel där vi kommer att gå igenom de stora dragen i de båda ländernas spellagstiftning.

Spellagstiftningen i Sverige

Den 1 januari 2019 införde Sverige ny lagstiftning som avslutade dominansen från det av regeringen drivna onlinespelföretaget och öppnade sektorn för privata företag.

Under flera år var det statligt ägda Svenska Spel den enda verksamheten som tilläts att tillhandahålla onlinespel till medborgare i Sverige, vare sig det handlar om casinospel, betting på sport eller andra former av spel.

Naturligtvis kringgick de flesta företag denna lagstiftning och år 2018 hade privata företag fått en 29-procentig andel av spelmarknaden i Norden.

Delvis i ett erkännande av ett sådant nytt paradigm och delvis för att de var i behov av skattepengar, gick den svenska regeringen med på att införa nya spellagar. Under den nya lagstiftningen har myndigheten Spelinspektionen rätten att ge licens till privata företag. Hittills har myndigheten tillåtit cirka 100 företag att tillhandahålla sina tjänster till svenska spelare.

De största vinnarna på denna nya lagstiftning är de svenska medborgarna. På grund av lagarna för spel online kan svenskarna nu välja och vraka bland de bästa spelbolagen. Svenska spelportaler visar de bästa casinotjänsterna online och incitamenten för svenska deltagare.

Staten är också en stor vinnare på detta drag. Det är inget mysterium att legalisering av spel på internet är ett snabbt sätt till att generera mer skatteintäkter till statskassan. I hela Sverige måste licensierade företag betala en inkomstskatt på 18 procent av sin inkomst till svenska konsumenter.

Sådana skattebetalningar träder i kraft i år och vi hoppas att vi kommer att få se effekterna av denna inkomstkälla i Sveriges kommande budget.

De svenska spellagarna har hittat en balans mellan att ge spelare valfrihet och skydda dem mot bedrägliga spelbolag. Att främja spel utan tillstånd har varit förbjudet, och den svenska Spelinspektionen har nu fått mandat att blockera överföringar mellan deltagare och obehöriga operatörer.

Lagarna innehåller också strikta regler för etiskt spel. Spelinspektionen har befogenheten att tvinga privata operatörer att vidta sådana åtgärder för deltagarnas säkerhet. Dessutom måste alla speloperatörer erbjuda samtliga spelare ett val om att självuteslutning.

Det har bara gått ett år med de nuvarande svenska lagarna för spel online, och det är ingen tvekan om att vi kommer att se fler regler för att tillåta säkert spel i framtiden.

Spellagstiftningen i Finland

Onlinespel är en av de mest populära formerna av underhållning för människor över hela världen. Särskilt finländarna är människor som älskar att spela. Det har visats att finländarna kan spela för upp till 10 miljarder euro på lotter, spelautomater och sportspel varje år.

Republiken Finland har alltid haft ett regeringsstyrt spelmonopol och trots den senaste utvecklingen inom branschen verkar det som om det kommer att fortsätta vara så. Onlinespel och finska onlinecasinon har blivit en av de största inkomstkällorna under de senaste åren. Finland klassificeras också som den femte största spelnationen i världen, varför de flesta utländska operatörer nu försöker komma in på den finska spelmarknaden. Tyvärr verkar det som om det inte kommer att vara ett alternativ nu eller inom en snar framtid.

Under 2010 begärde Europeiska kommissionen att Finland skulle genomföra ändringar av deras spellagstiftning som skulle göra den mer överensstämmande med EU:s lagar. Trots påtryckningar från Europeiska Unionen förblir Finlands spelstruktur oförändrad. Även om spel i Finland är 100% lagligt är spelreglerna lite mer komplexa. Intressant nog visade statistiken under en nyligen gjord rapport från det finska bolaget Yle att 66% av de äldre finländska invånarna som intervjuades föredrar ett monopol.

Staten har monopol på alla former av spel oavsett om det är online eller offline. All spelverksamhet har alltid hanterats av tre statliga företag. RAY hade alltid haft kontroll över bordsspel och spelautomater i Finland. Nationella lotteriet, sportspel och instant win-spel kontrollerades och reglerades av Veikkaus Oy och alla spel på hästkapplöpning reglerades av Fintoto.

Dessa tre enheter reglerades och kontrollerades av staten och all vinst som gjorts på spel gavs tillbaka till landet oavsett om det är genom konst, vetenskap, sport eller utbildning. Under 2017 slogs dessa tre enheter samman för att skapa ett statligt monopol med namnet Veikkaus.

Slutsats

Som du kan se finns det ett par skillnader i spellagstiftningen hos de båda grannländerna. Efter de förändringar som skedde i Sverige 2019 så är den svenska spelmarknaden betydligt mer öppen och välkomnande för svenska spelare. Finländarna verkar dock inte vara så besvikna, de får goda skatteintäkter och merparten av den äldre befolkningen verkar vilja behålla det rådande monopolet.

Motor

Lyxbilen som får andra fordon att rodna

Suffletten går att fälla i upp till 50 kilometer i timmen. Det tar drygt 19 sekunder.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Bentley bryter mot jantelagen genom sin blotta existens. Continental GT i cabrioletutförande bjuder på ett sinnesrikt hav av glans och elegans med dimensioner och utsmyckning som får andra fordon att rodna.
PREMIUM

Jag fäller ner suffletten i den kalla decemberluften och funderar på om det är V8- eller W12-motorn jag helst skulle vilja ha under huven, men blir avbruten i mitt dagdrömmande.

– Flytta på din förbannade leksak! gormar en okänd människa till mig.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

De forskar efter sätt att klara halkan

Det klassiska vägsaltet som läggs ut på våra vägar är billigt, men problematiskt på flera sätt. På forskningsinstitutet Rise försöker man hitta alternativ.
Foto: Terje Pedersen/NTB/TT
Motor
Motor Klimatförändringarna ställer nya krav på halkbekämpningen. När vi hade stadigare vintrar, för bara tio till tjugo år sedan, var halkan lättare att förutse. I dag letar man efter alternativ till det klassiska vägsaltet, som långt ifrån är det bästa alternativet.
PREMIUM

Några som tar det hala väglaget på största allvar är Viveca Wallqvist och Abhilash Sugunan på det statliga forskningsinstitutet Rise i Stockholm.

– Nu när temperaturen oftare varierar mellan plus- och minusgrader krävs det fler typer av insatser, säger Viveca Wallqvist.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Inte fullt så busig som den ser ut att vara

Cupra Formentor är snabb, rolig och snygg.
Foto: Anders Wiklind/TT
Motor
feature
Motor Bilvärlden får ett nytt varumärke när Seat knoppar av sin sportdivision Cupra. I och med lanseringen av den nya modellen Formentor är det dags att stå på egna ben. Vi provkör nykomlingen på de sörmländska grusvägarna.
PREMIUM

Inom modevärlden är det vanligt att man breddar varumärken genom olika linjer – tänk Gucci basic, Gucci eko, Gucci premium – för att attrahera kunder med varierad köpkraft. Men i motorvärlden kommer jag inte på ett enda exempel där man har knoppat av en underlinje som har blivit ett eget varumärke. Nyligen gick Volvo och Polestar skilda vägar och nu gör Seat likadant med Cupra.

Det nya emblemet påminner lite om Stålmannens symbol. Cupra vill vara snabb, rolig och snygg. Och vem vill inte vara det?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Ta en titt i backspegeln och njut

Auburn Cord 810 producerades enbart under två år, 1936–1937.
Foto: FernandoV
Motor
Motor Var allt bättre förr? Nej, men visst byggdes det vackrare fordon! Under guldåldern på 1950- och 1960-talen sågs bilen som rena rama konstverket. Här är några nedslag.
PREMIUM

Teknik på fyra hjul. Så betraktas bilen oftast i dag. Annat var det under bilismens gyllene era för 50–60 år sedan. Då sågs fordonen som skulpturer av stål, plåt och krom. De fick kosta mycket att utveckla och företagen var inte lika begränsade av tekniska krav. Det fanns nästan inga gränser för hur de kunde se ut.

Bilen fann sin moderna skepnad under 1930-talet. Då blev även designen av vardagsfordonen viktig. Formgivarna influerades av bland annat flygplan och båtar, vilket återspeglades i ekipagens linjespel.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL