Höör

Nu hotas tystnaden i Hallaröd

Hallarödsborna Åsa Nilsson, Kaia Ekengren och Desirée Fredlund är i chock efter att ha tagit del av Trafikverkets korridor för den nya höghastighetsjärnvägen mellan Hässleholm och Lund. Nu har man bestämt sig för att protestera.
Foto: Claes Hall
Höör
Hallaröd Sträckan Hässleholm och Lund är tänkt att bli den första när en ny stambana ska byggas mellan Stockholm och Malmö. Hallaröd är en av byarna som påverkas av en ny järnväg och bland byborna kokar man redan av ilska.

Åsa Nilsson står i den krispiga vinterkylan och pekar på sitt hus.

– Jag köpte den här gården som ett ruckel för 20 år sedan och har lagt ner hela min själ i det här huset. Jag och min sambo har lagt ner alla pengar vi tjänat i gården för att man ska ha det bra som gammal. Här har jag startat mitt företag. Och så kanske huset ska rivas, säger Åsa Nilsson och kan inte hålla tillbaka tårarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Eslöv

Snärjet i fokus när Trafikverket drar räls

Inga vanliga medborgare fick komma till tals när Trafikverket ordnade digital frågestund. Trafikverkets kommunikationsansvarige Jonas Bäck läste själv upp alla frågor, som han påstod kom från allmänheten utan att berätta från vem. Hans Trafikverks-kollegor Elin Bylund, Rickard Rosenlund och Filip Schaar svarade.
Eslöv
Höör
Lund
Kävlinge
ESLÖV/HÖÖR/LUND/KÄVLINGE Trafikverket håller på att detaljstudera hur en dragning öster om Eslöv skulle slå mot bland annat rekreationsvärdena i Snärjet.
Det avslöjade Trafikverkets miljöspecialist Elin Bylund på den första ”frågestunden” kring den kommande höghastighetsjärnvägens dragning mellan Lund och Hässleholm som sändes digitalt via YouTube vid lunchtid på onsdagen.

Den så kallade frågestunden ingår i det samråd nummer tre som Trafikverket ska hålla med allmänheten.

Trafikverket såg dock nogsamt till att inga vanliga medborgare fick komma till tals under sändningen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Eslöv

Snabbtåg hot mot tysta idyllen

Bengt Lindvall och hunden Lukas håller ställningarna mot planerna att dra en höghastighetsjärnväg rakt ute i naturidyllen utanför. Det är ett av Skånes sista tysta områden som ligger inpå knuten och det är tystnad som Bengt Lindvall och partnern Lennart Svensson säljer till gästerna på Råkeholms Bed & Breakfast.
Foto: Lennart Andersson
Eslöv
BILLINGE En av de tänkta linjerna för den kommande höghastighetsjärnvägen Malmö-Stockholm går precis utanför Lilla Råkeholm B&B vid Billinge.
– Det kan bli så att vi kan hälla ut diskvattnet direkt på banvallen. Det är förfärligt - det är ju tystnad vi säljer, säger Bengt Lindvall som driver etablissemanget med sambon Lennart Svensson.

De bor i ett av Billinges äldsta hus med en visningsträdgård och en livaktig Bed & Breakfast-rörelse dit gäster från hela världen söker sig för att få uppleva lugnet i ett av Skånes sista tysta områden.

Bengt Lindvall och Lennart Svensson är bedrövade över det nya hotet mot idyllen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Opinion

Svårt arbete väga intressen emot varandra

GX22OeKR8xqCB6_jzaEbQANmAeU.jpg
Foto: Johan Nilsson/TT
Opinion
Opinion

Att det tar många år att baxa fram stora infrastrukturprojekt är inte så konstigt. Det är en avvägning mellan demokratiska hänsyn och statens önskan att kunna bygga infrastruktur som gynnar landet. Samrådsprocessen är omfattande och den Skåneaktuella nya stambanan mellan Hässleholm och Lund är nu inne i den tredje delen av samrådet.

Trafikverket föreslår korridorer där den nya stambanan är tänkt att gå fram, men korridorerna är breda och måste efter hand smalna av. Motstånd i Mellanskåne börjar ta form, för att skydda de markområden som en del känner är hotade. Och det är väl just det som samrådsprocessen syftar till. Kanske inte till att skapa motstånd, men att ta in synpunkter så att det slutliga resultatet kan bli så bra som möjligt.

Enskilda markägare blir förstås utsatta när ett så här stort infrastrukturprojekt ska förverkligas. Det är fruktansvärt för dessa, och Trafikverket måste ta sitt ansvar och se till att markägarna får rimligt betalt för intrånget. Vissa riskerar att få sin livsdröm förstörd, vilket är mycket sorgligt, men samtidigt oundvikligt. När den sammanlagda nyttan blir större för samhället i stort måste den enskilde träda tillbaka.

Den nya stambanan kommer att bli ett kostsamt bygge, men är nödvändigt om vi ska kunna ha en tillförlitlig tågtrafik i framtiden. Det är önskvärt att Trafikverket får så mycket pengar att banan åtminstone bitvis kan byggas på pelare. Skåne är tättbebyggt och har marker skyddsvärda för sin naturrikedom och för jordbruksmarken.

Oro finns på flera platser, bland annat vid Hovdala söder om Hässleholm. Här finns planer på ett nytt naturreservat, men konstigt nog pausar länsstyrelsen de planerna i avvaktan på Trafikverkets beslut. Länsstyrelsen ska visserligen väga olika intressen mot varann, men det är ovanligt att länsstyrelsen är så pragmatisk och att naturintressena sätts åt sidan, även om det bara är tillfälligt. Den nya stambanan kommer att bli tillräckligt svår ändå att förverkliga så det är bra att länsstyrelsen är lyhörd.

Eslöv

Snabbspår dras över ekogårdar

Familjen Sonesson - här representerade av Alvar, Carina och Måns - på Gunnaröds gård mellan Stockamöllan och Billinge tvivlar på nyttan av den tänkta höghastighetsjärnvägen Stockholm-Malmö.
Foto: Lennart Andersson
Eslöv
STOCKAMÖLLAN/BILLINGE Ett av alternativen till hur den nya höghastighetsjärnvägen ska dras börjar precis där man kör upp till Gunnaröds gård med dess populära ekologiska butik mellan Billinge och Stockamöllan.
Ägarna Alvar och Carina Sonesson tycker att järnvägsbygget är onödigt och riskerar att bli en ”Berlinmur” som klyver landskapet och drabbar både människor och djur hårt - samtidigt som viktig livsmedelsproduktion hotas.

I Gunnaröds gårdsbutik säljs Krav-certifierat nöt, kalv och lammkött från gården. Men även deras mjölk, ostkaka och kalvdans. Utöver detta även ekologiska ägg, ost och andra godsaker från traktens många livsmedelsproducenter.

Carina och Alvar Sonesson på Gunnaröds Gård vill inte ha höghastighetsjärnvägen alls, och ställer sig frågande till nyttan med den - speciellt i förhållande till vilken miljöskada järnvägen kommer att göra.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Höörs äldreboenden har klarat smittan bäst i Skåne

Höör slapp smittan på sina äldreboenden, där de boende nu är vaccinerade.
Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Höör
HÖÖR Höör har inte haft något coronadödsfall på sina äldreboenden - och inte ens något enda fall av registrerad smitta. Det är kommunen ensam i Skåne om.

Skånskan har tittat på statistiken och där framgår det att Höör är en av få kommuner i länet där ingen avlidit med corona på något av äldreboendena.

Det är till och med så att man inte ens haft något fall av registrerad smitta på boendena - Åtorp, Björken och Skogsläntan - sedan pandemin startade, vilket man uppges vara enda kommunen i Skåne som lyckats med.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Lån utan UC

Allt fler svenskar löser sina kreditskulder med ett lån!

Lån utan UC Idag är det enkelt att handla saker på avbetalning, köp nu och betala sen-erbjudanden haglar över oss dagligen. Många handlar med krediter som de egentligen inte har råd med vilket slutar för många med att man sitter i kreditfällan.

Där har man har räntor att betala från flera olika köp, men man betalar knappt av något belopp på den summan som man faktiskt har lånat. Skyhöga räntor finns fortfarande kvar men reglerades för några år sedan ner, vilket innebär att det blivit något bättre lånevillkor även i de fall där man kan ta kreditlån från andra kreditgivare än banken.

Att det är så pass enkelt att ta ett riskfritt lån hos många finansbolag och att man kan köpa prylar på avbetalning leder de flesta till att köpa mer än de egentligen har råd med. Därför har många svenskar idag börjat samla sina lån och krediter till ett enda lån, så att det enbart är en ränta som behöver bli betald per månad. Detta medför att de höga månadskostnaderna går att minimera till stor del och har på många håll räddat många familjer i ekonomisk kris. Detta är något som man brukar kalla för att binda sina krediter. Man binder dem till ett enda lån med lägre ränta - detta är räddningen för många som har hamnat i kreditfällan!

Samtidigt som många minskar sina lånekostnader - så ökar också medvetandet gällande konsumtion!

Unga fröken Greta Thunberg, är en av våra ledstjärnor idag när det kommer till att börja tänka efter hur vi behandlar vår natur. Greta är också en stark förespråkare till att vi genast bör konsumera mindre än vad vi gör nu - vilket många svenskar också tycks ha hakat på. Detta visar på att medvetandet ökar när det kommer till både att tänka mer långsiktigt, men också att många lär av sina misstag. Att kunna shoppa vad man vill från var som helst i världen har nog stigit många konsumenter åt huvudet och det är egentligen inte förrän nu som man har kunnat se de förödande effekterna av detta. Många företag visar sitt starka engagemang för klimatet utåt, vi köper mindre och mindre plast och vi äter mindre och mindre kött - vi bemöter de förödande konsekvenserna genom att balansera ut det igen.

Att vi lever i en värld av influencers kan vara en av många anledningar till varför konsumtionen ökat så mycket som den har gjort under 2000-talet. De flesta minns nog hur Postnord höll på att sjunka fullkomligt av alla leveranser av beställningar, som dessutom många bara beställde för att fota och sedan skicka tillbaka. Vi bör se vår nya medvetenhet som något mycket positiv och en klar indikation på att vi är på väg att gå mot att vara betydligt mer klimatsmarta och värna om naturen. Vi har helt enkelt, som Greta säger, börjat vakna upp! Förhoppningsvis fortsätter trenden och vi får se ytterligare aktioner som kämpar för miljön, och fler människor som höjer sin röst för vår planet i framtiden.

Höör

Greps för rattfylleri

Höör
HÖÖR
PREMIUM

Polisen kontrollerade en bilist i Höör vid 21-tiden i torsdags. Föraren, en man född 1993, uppträdde drogpåverkad och saknade körkort. Han är tidigare dömd för olovlig körning. Han är nu anmäld för rattfylleri, ringa narkotikabrott och grov olovlig körning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Misshandlad ville inte anmäla

Höör
HÖÖR
PREMIUM

En polispatrull kallades till ett bråk vid stationen vid Järnvägsgatan i torsdags klockan 12.30. En av männen på platsen hade en sårskada i huvudet och berättade att han bråkat med en annan man som knuffat honom så att han ramlade och slog i bakhuvudet. Mannen ville inte göra någon polisanmälan och inte heller följa med ambulans.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Trygghetsmätning väckte frågor

Kommunpolis Johan Permerup fick frågor om trygghetsmätningen av Höörs politiker.
Foto: Jonas Karlsson
Höör
Höör Buskörningen fortsätter vara ett problem. Ett dramatiskt tapp syns också i statistiken när det gäller benägenheten att polisanmäla om man blivit utsatt för ett brott. Det var punkter som diskuterades när polisens årliga trygghetsmätning presenterades i kommunfullmäktige på onsdagskvällen.

Det var kommunpolisen Johan Permerup och räddningschefen Per Björkman som höll i en digital dragning inför fullmäktiges ledamöter på Älvkullen.

Anna Johansson tillbaka som kommunpolis

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL