Kultur och nöje

Sound of Music till Malmö opera

Frida Modén Treichl spelar Maria i Malmö operas uppsättning av Sound of music.
Foto: Julia Szulc
Foto: ISABELL N WEDIN
Kultur och nöje
Musikal Klassiska Sound of Music blir höstens stora musikal på Malmö opera. Premiären är planerad till 3 september.

1959 hade musikalen Sound of music urpremiär på Broadway och sedan dessa har den spelats mängder av gånger. Mest känd är den kanske ändå som film med Julie Andrews i huvudrollen som barnflickan Maria som blir guvernant för de sju barnen von Trapp i 30-talets Österrike och med hjälp av musik vinner så väl deras som deras pappas hjärta. När George von Trapp sedan vägrar delta i firandet av nazisternas maktövertagande måste hela familjen fly till Schweiz.

Premiär i september

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Spänd stämning inför prinsparets intervju

Prince Harry och Meghan Markle besöker Oprah Winfrey. Arkivbild.
Foto: Nathan Denette
Kultur och nöje
Kultur och nöje Under söndagskvällen sänds den på förhand omtalade Oprah-intervjun med prins Harry och Meghan Markle i USA. De väntas tala ut om splittringen inom den brittiska kungafamiljen.

Stora rubriker om den kommande intervjun pryder flera av de brittiska tidningarnas förstasidor – och The Sunday Times uppger att drottningen inte kommer att titta.

Inte sedan prinsessan Diana delade med sig av personliga berättelser om det misslyckade äktenskapet med prins Harrys pappa, prins Charles, har en intervju med en brittisk kunglighet lockat så mycket uppmärksamhet.

I samtalet med Oprah Winfrey ska paret förklara varför de lämnade kungahuset för att flytta till Kalifornien för att påbörja nya liv.

Vissa uppgifter från intervjun har redan läckt ut. Bland annat uppges att Meghan Markle säger att "hon är redo att prata" och att det var "befriande" att göra intervjun. I en annan del som släppts innan programmet anklagar hon Buckingham Palace för att upprätthålla lögner.

Vissa experter menar att intervjun kan skada den kungliga familjen, precis som splittringen mellan prins Charles och prinsessan Diana gjorde.

– Den här intervjun är en form av hämnd, säger experten Richard Fitzwilliams, enligt Reuters, och drar kopplingar till den brittiska monarkins kris på 90-talet.

Intervjun har på förhand väckt kritik, bland annat på grund av att drottning Elizabeth II:s man, prins Philip, ligger inlagd på sjukhus för hjärtkomplikationer.

Under söndagen sänds Oprah Winfrey-avsnittet i USA och dagen därpå visas programmet i TV3 och Viaplay.

Sofia Sundström/TT

Kultur och nöje

Anna Hallberg tilldelas lyrikpris

Anna Hallberg tilldelas Gerard Bonniers lyrikpris. Pressbild.
Foto: Albert Bonniers förlag
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Anna Hallberg tilldelas Gerard Bonniers lyrikpris för diktsamlingen "Under tiden". Priset instiftades 1978, och pristagaren tilldelas 100 000 kronor i ett stipendium.

”Ett sätt att beskriva årets pristagare är att uppmärksamma hennes farliga förmåga att poetiskt gestalta det mänskligt angelägna, också det personligt angelägna som lika mycket utanpå som inuti, lika starkt utanför som därinne. Och att detta kräver en frihet, som snarare än att hänge sig åt en smeksam formupplösning, finner sin särart i en fruktbar disciplin”, skriver juryn i sin motivering.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Sju filmtips inför Tempo-festivalen

'Men who sing' visas på Tempo dokumentärfestival. Pressbild.
Foto: Tempo dokumentärfestival
Kultur och nöje
Kultur och nöje Tempo dokumentärfestival är digital till följd av pandemin – och kan därmed ses från hela Sverige.
Men vad ska man egentligen titta på? Här är sju tips.
PREMIUM

"Imads barndom": Efter två år i fångenskap hos IS befrias yazidiska Ghazala och hennes två små barn. Men fyraårige Imad är agressiv och intresserar sig för att stena kaniner och halshugga hundar. Filmskaparen Zahavi Sanjavi har följt familjen och Imads väg mot en mer normal barndom. Visas den 9 mars.

"Earth: Muted": Miljöthriller som följer tre odlare i södra Kina. En tredjedel av världens livsmedelsproduktion är beroende av pollinerande insekter – men de håller på att utrotas. De kinesiska myndigheternas rekommenderade besprutning leder till att bina dör, och några odlare väljer att gå emot rekommendationerna. Men motståndshandlingen får ett högt pris. Visas den 10 mars.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Bokrecensioner

I väntan på tussilago och späda blad

Kultur och nöje
Ung kultur I veckans Ung kultur-spalt recenserar Eva Emmelin bland annat Anna Höglunds Didi och Gogo väntar på bussen och Lina Janssons Fredagsmys.

Didi och Gogo väntar. Ja den teaterkunniga vet det redan, men tänker kanske inte på två små grisar klädda i blå keps respektive randig partyhatt? Anna Höglunds Didi och Gogo väntar på bussen (Lilla Piratförlaget) är en liten bok som ger stort gensvar i vår samtid. För vad gör vi annars än väntar just nu? På barnboksveteranens klassiska manér finns i denna bok de allmänmänskliga frågorna om mening och mål, de som Beckett ställde i sin pjäs. Men här hittar vi också relationens växlande känslor, och en absurd och för det lilla barnet välkänd planlöshet, en naivitet inför varje skeende, ett ständigt ”varför då?” och en förtröstan i att något ändå alltid händer.

Hoppingivande

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Kritikerna: Chanslösa artister till final

Klara Hammarström, Paul Rey Alvaro Estrella och Clara Klingenström är klara för final i Melodifestivalen efter att ha vunnit sina dueller i Andra chansen.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Clara Klingenström gick vidare till Melodifestivalfinal via Andra chansen tillsammans med Paul Rey, Alvaro Estrella och Klara Hammarström.
Men har de någon chans nästa vecka? Kritikerna är skeptiska.
PREMIUM

Dagens Nyheters Kajsa Haidl skriver att Andra chansens innehåll kändes som "kylskåpsrens" och menar att det vore bäst att skrota hela programdelen. Årets bästa bidrag är sedan länge vidare till final, menar hon – och tror att det blir svårt för nykomlingarna att stå upp mot de stora förhandsfavoriterna.

Även Göteborgs-Postens Jan Andersson uppmanar SVT att lägga ner deltävlingen – och skriver att "precis som Christer Björkman har Andra chansen spelat ut sin roll". Däremot hyllas både programledaren Shirley Clamp och Grotescogänget av recensenten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

Årets Selma till Gömda kvinnor och Irena Pozar

Irena Pozar tilldelas pris, här tillsammans med jämställdhetsministern Märta Stenevi. Pressbild.
Foto: Selmastories
Kultur och nöje
Kultur och nöje Nätverket Gömda kvinnor och Veckorevyns chefredaktör Irena Pozar tilldelas Årets Selma.
PREMIUM

Veckorevyns chefredaktör Irena Pozar tilldelas pris i kategorin "Årets röst" för hur hon "med en klartänkt, underhållande och angelägen retorik använder sina plattformar för att förändra normer, krossa fördomar och inspirera unga kvinnor till att drömma stort".

"Att ha möjligheten att försörja sig på att läsa, tänka och skriva om feminism är så himla stort för mig", säger Irena Pozar i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Danmarks Eurovisionbidrag korat

Fyr & Flamme. Danmark. Glädje.
Foto: Martin Sylvest/Ritzau/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Duon Fyr & Flamme vann Danmarks "Melodi grand prix" – grannlandets motsvarighet till Melodifestivalen – med låten "Øve os på hinanden".

Likt den svenska produktionen genomfördes "Melodi grand prix" utan publik. Dessutom var antalet bidrag reducerat från tio till åtta.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Klingenström: Tänk om jag drömmer?

Klara Hammarström, Paul Rey Alvaro Estrella och Clara Klingenström är klara för final i Melodifestivalen efter att ha vunnnit sina dueller i Andra chansen.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Förhandsfavoriten Clara Klingenström höll för trycket. Nu är hon vidare till final i Melodifestivalen. Det är även Paul Rey, Alvaro Estrella och Klara Hammarström, som alla vann sina dueller.
PREMIUM

Med en stark låt och en berättelse som engagerat många avancerade nykomlingen Clara Klingenström från Andra chansen och tar plats i Melodifestivalens final.

Hon gick segrande ur sin duell, som nog får räknas som kvällens mest omaka, och slog ut de rutinerade underhållarna Eva Rydberg och Ewa Roos.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL