Lokal debatt SkD

Hållbart samhälle komplext begrepp

En kvinna i kort hår och glasögon.
Foto: Lena Breitner
Lokal debatt SkD
Kävlinge
Svar på öppet brev

Detta är en debattartikel som uttrycker en personlig åsikt. Den är inte skriven av tidningens journalister.

PREMIUM

Emeli Magnusson lyfter en viktig fråga om allas vårt ansvar för att skapa ett hållbart samhälle för framtida generationer. Kävlinge kommuns ambition är därför att Agenda 2030 och FN:s globala mål ska vara vägledande i utvecklingen.

Som kommun har vi enligt lag ett ansvar att tillgodose behovet av bostäder i kommunen. För att värna såväl jordbruksmark som naturmark har vi i vår översiktsplan tydligt markerat att utbyggnaden i kommunen i första hand ska ske genom en förtätning av existerande bebyggelse, vilket också görs.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lokal debatt SkD

Debatt: Vi glömmer inte människorna på Vipeholm

På Vipeholm fanns omkring 1000 patienter. Många av dem blev vanvårdade och borde i efterhand få en ursäkt, menar företrädare för DHR.
Foto: TT
Lokal debatt SkD
Lokal debatt Nsk
Lokal debatt

Detta är en debattartikel som uttrycker en personlig åsikt. Den är inte skriven av tidningens journalister.

Det behövs både ett erkännande av övergreppen i det förflutna och ett hopp om framtiden. Därför bör staten be tidigare institutionsintagna om ursäkt och samtidigt påbörja arbetet med att göra FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning till lag.

DHR arbetar för att alla de människor med funktionsnedsättning som placerades på Vipeholmsanstalten och andra institutioner ska få en offentlig ursäkt från staten. Den 10 mars arrangeras ett riksdagsseminarium i frågan, där institutionsvården förr och LSS-boendena i dag lyfts fram. DHR kommer också att träffa socialministern för att förklara varför en ursäkt behövs.

Det är viktigt att vi inte släpper frågan och än en gång låter den falla in i historiens skuggor. Institutionsvården är nämligen en del av Sveriges historia som sällan berättas. Än i dag tystas vittnesmål ned och tas inte på allvar, och det blev därför stor uppmärksamhet när Sveriges Radio sände dokumentärserien om Vipeholmsanstalten hösten 2020. Äntligen fick de utsatta människorna en röst, till slut sattes deras lidande i blixtbelysning.

När Vipeholmsanstalten var som störst på 1950-talet fanns där plats för tusen patienter. De människor som var intagna där skulle i dag benämnas som personer med intellektuell funktionsnedsättning. På den tiden kallades de för sinnesslöa, obildbara idioter som ansågs ligga samhället till last.

Många tror att det som skedde på Vipeholmsanstalten var ett hemskt undantag, men så är det inte. Under 1900-talet fanns det många anstalter och institutioner runt om i Sverige som var hem för barn och vuxna med olika funktionsnedsättningar.

Alla de människor som sattes på dessa institutioner och deras familjer förtjänar en offentlig ursäkt. De behöver få upprättelse och erkännande och bli lyssnade på. Hur en ursäkt och ett erkännande skulle gestaltas spelar mindre roll; staten skulle kunna skapa en offentlig plats för de människor som varit utsatta, ett museum eller en minnesplats. Att det görs är det viktiga. Men lika viktigt är att samtidigt förhindra att något liknande sker igen. I dag byggs det återigen nya boenden för personer med funktionsnedsättning i Sverige. Det kan vara LSS-boenden för barn eller gruppboenden för vuxna, naturligtvis mycket bättre än forna tiders institutioner – men det är fortfarande institutioner, om än i modern form. Där sätts gruppens behov och personalens vilja före individens behov och önskemål, och individen har inte alltid möjlighet att bestämma över sin vardag eller sin hemmiljö. Orsaken är att det inte anses viktigt, ekonomiskt hållbart eller möjligt resursmässigt. Hemmet ska vara individens trygga plats, men alltför ofta framkommer det att människor far illa på boenden runtom i landet.

DHR menar att de övergrepp som har begåtts har sin grund i att alla människor inte anses ha lika värde eller lika rättigheter. Trots att Sverige har skrivit under och ratificerat FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning efterföljs den inte. Därför är det viktigt att Sverige nu går ett steg längre och gör konventionen till svensk lag.

Om staten ber tidigare institutionsintagna och deras familjer om ursäkt och samtidigt påbörjar arbetet med att göra konventionen till lag, ger det både ett erkännande av kränkningarna i det förflutna och hopp om framtiden.

Carolina Nordbeck, ordförande, DHR Skåne läns distrikt

Åsa Strahlemo, förbundsordförande, DHR – Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet

Lokal debatt SkD

Vad tycker egentligen Centern?

Hallaröd är ett av flera områden i Mellanskåne som riskerar att påverkas när Trafikverket planerar för en ny järnväg genom Skåne.
Foto: Claes Hall
Lokal debatt SkD
Höör
Höör Vad tycker egentligen Centerns kommunkrets i Höör om höghastighetsjärnvägen genom Skåne? Det undrar insändarskribenten Rolf Jönsson.

Detta är en debattartikel som uttrycker en personlig åsikt. Den är inte skriven av tidningens journalister.

PREMIUM

I tisdagens tidning (2 mars) och på Skånska Dagbladets sajt skriver representanter för Centerpartiet lokalt om förslaget till höghastighetsjärnväg genom Skåne. Utifrån det som anförs i debattartikeln tror jag att många med mig har svårt att tolka vilken ståndpunkt som Centern lokalt intar. Jag skulle vara tacksam för ett förtydligande genom att få svar på följande frågor.

1. Tolkar jag inlägget korrekt - att Centerpartiet lokalt är emot byggandet av höghastighetsbanan i särskilda korridorer genom Skåne, men är positiv att den befintliga stambanan genom Skåne byggs ut till fyra spår och att detta ej avser höghastighetsjärnväg?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

”Höörs utveckling kan paralyseras”

Det behövs fler stambanor i Skåne, anser Centerpartiet Höör.
Foto: Carl Johan Bauler
Höör
Lokal debatt SkD
LOKAL DEBATT HÖÖR Höghastighetsbanan riskerar att paralysera utvecklingen i Höörs kommun, anser Centerpartiet Höör.
PREMIUM

På sociala media i Höör är tonläget högt om den tänkta höghastighetsbanan genom Höörs kommun. Trafikverkets uppdrag är en del i Januari-överenskommelsen i riksdagen mellan S, MP, C och L.

Därför är det mycket bekvämt för övriga partier att här starkt uttala sin opposition. Samtidigt finns alla skäl att känna stor respekt för den oro som uttalas av de som berörs av Trafikverkets föreslagna ”korridorer”.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lokal debatt SkD

Lokal debatt: Beslut om aktieägartillskott brådskar

Stefan Borg (SD), ordförande i kommunala bolaget Hörby Industrifastighets AB, Hifab.
Foto: Johan Nilsson/TT
Lokal debatt SkD
Hörby
HÖRBY Svar på insändare införd den 23 februari i Skånska Dagbladet om aktieägartillskottet till kommunala Hifab, Hörby Industrifastighets AB.

Detta är en debattartikel som uttrycker en personlig åsikt. Den är inte skriven av tidningens journalister.

PREMIUM

Att ägaren, Hörby kommun, beviljar Hifab ett aktieägartillskott om 50 miljoner kronor innebär inte att kommunen behöver belåna invånarna. Transaktionen görs på papperet och eftersom kommunen äger Hifab till 100 procent lämnar inte en enda krona kommunkoncernen. Inga nya lån behöver upptas, vare sig av Hifab eller kommunen. Beloppet flyttas från ena fickan till den andra.

Inte heller påståendet att värderingsprinciperna skulle ha undanhållits stämmer. När ärendet var uppe till behandling på senaste fullmäktige redogjorde Hifabs revisor från PWC för dessa, och svarade på frågor om det var något som ledamöterna inte hade förstått.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lokal debatt SkD

Lokal debatt: Konsten att belåna Hörbyborna till max

Lokal debatt SkD
Hörby
LOKAL DEBATT HÖRBY

Detta är en debattartikel som uttrycker en personlig åsikt. Den är inte skriven av tidningens journalister.

PREMIUM

På senaste kommunfullmäktige så förde Sverigedemokraterna och Moderaterna fram ett ärende kopplat till Hifab och ett aktieägartillskott om 50 miljoner plus en kapitaltäckningsgaranti om 28 miljoner, totalt 78 miljoner kronor. Detta fastän det finns 40 miljoner kronor i kassan. Ärendet återremitterades då beslutsunderlaget var missvisande och saknade såväl ett verklighetsförankrat syfte som motiv. Det blev inte bättre av att värderingen och de värderingsprinciper som legat till grund för nedskrivningen av Hifabs fastighetsbestånd undanhållits för såväl kommunfullmäktige som kommunstyrelsen.

Nu seglar ärendet upp igen i expressfart och i vanlig ordning ignoreras återremisser och sunt förnuft. SD-M-styret vill forcera igenom ett beslut som helt saknar marknadsmässiga beslutsunderlag. Transparens, affärsförståelse och reflektion är begrepp som SD/M-styret gärna bortser ifrån i sin iver och vad som verkar att vara en strategi att springa planlöst åt alla håll samtidigt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

IG

Swedbanks lansering av Apple Pay visar på mobil trend

Källa: Pexels
IG Apple Pay har varit tillgängligt på den svenska marknaden sedan hösten 2017. Alla storbanker har dock inte varit lika snabba med att erbjuda den mobila betaltjänsten till sina kunder. Nordea var först ut och bland annat Klarna och Komplett Bank har därefter lagt till tjänsten i sitt utbud. Den 4 december hoppade även Swedbank till slut på tåget, efter två år av dagliga frågor från kunder på företagets Facebooksida.

Varför Swedbank väntat tills nu med att erbjuda betalsättet är svårt att svara på. Kanske lades allt fokus på den egenutvecklade Swedbank Plånbok som länge har haft stöd för Samsung Pay, men alltså inte förrän nyligen även stöder Apple Pay. Oavsett anledning så visar Swedbanks anammande av Apple Pay att mobila applikationer i den svenska finanssektorn är en trend som de största aktörerna inte kan ignorera.

Börshandel och fysisk handel följer trenden

Handel på finansiella marknader är också något som mer och mer görs i mobilen idag. Möjligheten att kunna handla turbowarranter, CFD:s och barriers dygnet runt och på resande fot, är något som alltfler kunder i dag efterfrågar. I Sverige och sex andra europeiska länder lanserades nyligen tjänsten Turbo24, som förutom en webbaserad plattform har lagt stort fokus på mobilappar som stöder alla de funktioner som webbversionen erbjuder. Det har helt enkelt blivit hårdare krav från kunder att appar ska vara lika kraftfulla och ha samma verktyg som desktop-baserade plattformar erbjuder.

I den fysiska handeln är övergången till mobila lösningar som mest påtaglig i Sverige. Det är ingen slump att brittiska nyhetssajten The Telegraph i oktober utnämnde Sverige till världsmästare när det kommer till kontantlösa samhällen. Värdet av de kontanter som cirkulerar i Sverige har sjunkit med 27.5 procent på fyra år. Endast 60 procent hävdar att de använt kontanter över huvud taget den senaste månaden – i Japan är siffran 79 och i USA 70 procent. En av de största vinnarna på privatpersoners preferens att betala med mobilen är Swish som fortsätter ta marknadsandelar. 2014 utfördes 21 miljoner betalningar med Swish och 2018 var siffran 394 miljoner.

Betalningar med kort fortfarande störst

Kortbetalningar är fortfarande det populäraste betalsättet bland svenskar, även om det är betydligt lägre i jämförelse med de flesta andra europeiska länder och framför allt USA. Kortjättarna VISA och Mastercard har försökt simplifiera kortköp online med det nya betaltjänstdirektivet PSD2. Direktivet gör det enklare för konsumenter att verifiera köp, men det har också lett till tekniska utmaningar för e-handlare och betalväxlar att implementera den nya typen av kortköp.

Huruvida de nya direktiven är tillräckliga, och hinner implementeras tillräckligt snabbt, för att på riktigt konkurrera med de mobila betalningsalternativens framfart återstår att se – just nu ser inte den mobila trenden ut att bromsa över huvud taget. Finanssektorn tycks alltså dras mer åt fokus på mobilappar både när det gäller bankärenden, handel på börsen eller betalningar generellt. I alla fall om man ser till de största aktörernas satsning på området och nu senast kundernas rop på bankerna att erbjuda stöd för Apple Pay.

Höör

”Lägg ner höghastighetsbanan”

Höör
Lokal debatt SkD
LOKAL DEBATT HÖÖR Projektet med höghastighetsbanan bör skrotas. Det anser Sverigdemokraterna i Höör i en insändare till tidningen.

Det föreslås en ny stambana med ytterligare två spår som i realiteten innebär en höghastighetsbana avsedd att trafikeras med höghastighetståg. Säger man ja till en ny stambana säger man också ja till en höghastighetsbana.

Regeringen har gett uppdraget till Trafikverket som har att påbörja och genomföra projektet. Alltså kommer projektet att genomföras oberoende vad vi kommuninvånare tycker och tänker. Trafikverkets så kallade samråd är bara ett spel för galleriet - man gör som man alltid gjort, det vill säga vad som passar Trafikverket och uppdragsgivaren bäst.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Eslöv

Höghastighetsbanan - dyr och förödande

Eslöv
Lokal debatt SkD
LOKAL DEBATT ESLÖV Höghastighetsbanan skulle få förödande konsekvenser, menar insändarskribenten.

I reportage från Gunnaröds gård den 8 februari och från Lilla Råkeholm två dagar senare presenterade SkD intressanta samtal med berörda familjer som hade ett antal bärande invändningar mot förslaget att dra en avstängande höghastighetsbana genom vårt landskapsområde. De lokala följderna för såväl våra näringar som miljön och de nära förbindelserna skulle komma att bli närmast förödande.

Den långa beredningstiden för projektet kommenterades på SkD:s ledarsida: ”Det är en avvägning mellan demokratiska hänsyn och statens önskan att kunna bygga infrastruktur som gynnar landet.”

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lokal debatt SkD

Flytta vårdcentralen in i centrum

Lokal debatt SkD
Svedala
SVEDALA Svedala Kommun växer. Baras vårdcentral Bokskogen ligger rätt placerad i ortens centrum med ett apotek ”vägg i vägg”. Men i Svedala ser det inte lika bra ut.

Detta är en debattartikel som uttrycker en personlig åsikt. Den är inte skriven av tidningens journalister.

PREMIUM

Men när skall vårdcentralen i Svedala bli tillgänglig för icke bilburna? Det går nämligen ingen buss dit.

Varför placeras inte kliniken i centrum när det byggs och förändras även här. Vägg i vägg med Sveaklinikens vårdcentral finns ett äldreboende, Toftaängen. Besökare till detta boende är förmodligen jämnåriga/anhöriga till den personen som bor på Toftaängen och som även den saknar bil. Självklart skall dessa personer kunna tillbringa sina dagar tillsammans på Toftaängen om de så önskar och så långt det är möjligt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL