Filmfredag

Fingertoppskänsligt drama om att komma ut

Fionn O’Shea och Lola Petticrew som Eddie och Amber.
Foto: Lucky Dogs
Kultur och nöje
Film/Recension Peter Eliasson har sett irländska regissören David Freynes Dating Amber.

David Freynes regidebut The Cured handlade om problematiken i efterdyningarna av en smitta som förvandlade människor till zombies. De överlevande diskriminerades, vilket ledde till motsättningar och militär intervention. Nu har jag för all del inte avnjutit denna film, men dess trailer är rätt tydlig med att det finns ett utanförskapstema som svävar över helheten. Och ett sådant, fast med ett helt annat approach, präglar även nya Dating Amber

Året är 1995, platsen Kildare, en håla på den irländska landsbygden, och i fokus finner vi Eddie och Amber. De är knappast som gjorda för varandra, men de har det gemensamt att de inte passar in någonstans. Han trånar hellre i hemlighet efter den snygge läraren än hånglar med tjejerna på skolans baksida medan hon är något av en punkig tomboy.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Rumänsk vinst i Berlin

Den rumänske regissören Radu Jude. Arkivbild.
Foto: Alexandra Wey/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Det blev Rumänien som tog hem Guldbjörnen vid årets filmfestival i Berlin. "Bad luck banging or loony porn" heter filmen som regisserats av Radu Jude.

Stora jurypriset gick till "Wheel of fortune and fantasy" från Japan, regisserad av Ryusuke Hanaguchi. Jurypriset gick till den tyska "Mr Machmann and his class", regisserad av Maria Speth.

Priset för bästa regi gick till Denes Nage för "Natural light".

I år delade festivalen inte ut olika priser för manlig och kvinnlig skådespelare utan slog ihop dem till ett för bästa skådespelare. Maren Eggert vann för huvudrollen i den tyska "I'm your man". Bästa birollsskådespelare blev Lilla Kislinger i den ungerska "Forest – I see you everywhere" .

Bästa manuspriset gick till Hong Sangsoo för "Introduction", och priset för "enastående artistiskt bidrag" gick till Alonso Ruizpalacios för "A cop movie".

Årets Berlinale var helt digital. Det är tänkt att de vinnande filmerna ska visas för publik i Berlin i början av januari.

Kultur och nöje

Cecilia Hansson prisas av Akademien

Cecilia Hansson. Arkivbild.
Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Författaren, översättaren och journalisten Cecilia Hansson tilldelas årets Bernadottestipendium av Svenska Akademien.

Hansson debuterade 2002 med diktsamlingen "Revbensdagar, morgnar" och hennes senaste verk, romanen "Au pair", kom 2019. Hon får stipendiet för projektet "Kafkas lungor", en non-fictionroman som med författarens egen tornedalska släkthistoria som utgångspunkt vill skildra såväl gränsregionens speciella problematik som lungsjukdom och sanatorieväsende, skriver Akademien i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

BTS sålde bäst i världen

BTS. Arkivbild.
Foto: Lee Jin-man/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

K-popsensationerna BTS är världens bäst säljande artister. Enligt ny statistik från branschorganisationen Ifpi klådde de under förra året artistgiganter som Taylor Swift och Drake när det gäller skivförsäljning, nedladdningar och strömningar.

Att ett band eller en artist som inte kommer från västvärlden toppar Ifpis lista har aldrig hänt tidigare. Än mer sensationellt är att det sydkoreanska bandets låtar till största del inte sjungs på engelska.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Filmfredag

Välspelat om övergrepp inom idrotten

Slalom
Foto: Pressbild
Kultur och nöje
Film/Recension Roland Klinteberg har sett franska regissören Charlène Faviers Slalom.

Med jämna mellanrum läser vi i media framgångsrika personer inom idrott, film, teater och musik som i sin ungdom blivit utsatta för sexuella övergrepp av vuxna auktoriteter inom sin bransch. Den franske regissören Charlène Favier har i sin debutlångfilm Slalom satt tänderna i detta ämne, och gjort det på ett högst nyanserat och tilltalande sätt.

Utan att på något sätt försvara eller utge sig för att vara djävulens advokat närmar hon sig förövaren Fred som är en före detta mästare i slalom som numera tränar unga förmågor för att kunna följa i hans skidspår. Hårt och målmedvetet drillar Fred ungdomarna att överträffa sig själva i skidspåren och mest lovande är den ambitiösa Lyz. Problemet är att Freds känslor efterhand inte stannar på det professionella planet utan går överstyr när han blir besatt av sin unga lärjunge.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Läckberg släpper kortromaner

Camilla Läckberg. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Camilla Läckberg släpper två nya kortromaner i vår. Den Den 14 april släpper Bokförlaget Forum "Gå i fängelse" och "Kvinnor utan nåd", som enligt bokförlaget är "två fristående berättelser om hemligheter, svek och att ta makten över sitt liv".

"Jag är väldigt intresserad av att vad som driver människor att gå över gränser. Hur långt kan man gå när man söker upprättelse?", säger Läckberg i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Game Lounge

När öppnar Casino Cosmopol igen?

Game Lounge Den 28 mars kom det tunga men kanske inte alltför överraskande beskedet att Casino Cosmopol tvingas stänga ned sina lokaler i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall på obestämd tid. Sedan dess har svenska spelentusiaster inte haft möjlighet att besöka någon av landets fyra landbaserade casinon. Frågan som många ställer sig nu är när dörrarna till “Sveriges enda riktiga casino” öppnar igen?

Därför stängdes Casino Cosmopol

Anledningen till varför Casino Cosmopol tillfälligt tvingades stänga sina verksamheter stavas såklart Covid-19. Casino Cosmopol höll fortsatt öppet under de första veckorna efter virusets intåg i Sverige, men i takt med att situationen förvärrades och antalet smittfall ökade för varje dag som gick fanns till slut inget annat val än att lägga in handbromsen.

Efter regeringens beslut om att införa ett förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 personer meddelade Casino Cosmopol omedelbart att man valt att stänga ned sina lokaler tills vidare.

”På grund av myndigheternas beslut med anledning av Covid-19 är Casino Cosmopol tills vidare stängt från och med söndag. Vi hoppas på att kunna välkomna dig som gäst snart igen”, skrev bolaget på sin hemsida.

Faktum är att redan innan Casino Cosmopol beslutade att stänga sina lokaler hade antalet besökare hos det statligt ägda casinot märkt av en kraftig minskning av antalet besökare till följd av coronavirusets snabba och okontrollerade spridning i samhället. Exempelvis uppgav Casino Cosmopol informationschef Nina Ehnhage till Di i mitten på mars att antalet besökare i Stockholm minskat från 900 till 300 personer i snitt per dygn den senaste tiden.

Oviss framtid för Casino Cosmopol

Trots att det nu har gått flera månader sedan portarna stängdes finns i dagsläget ingen given prognos för när Casino Cosmopol kan komma att öppna igen. En absolut förutsättning för att casinot ska kunna öppna är i alla fall att myndigheterna upphäver sitt förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare. Så länge detta förbud gäller kommer Casino Cosmopols lokaler garanterat fortsätta hållas nedstängda.

En annan aspekt som måste lösas är antagligen personalfrågan. Dagen efter att Casino Cosmopols casinon stängdes ned varslades nämligen drygt 800 av totalt 900 medarbetare. Exakt hur många av de varslade som sedan har möjlighet att återvända i full tjänst när coronakrisen dragit förbi är högst oklart. I början av juni cirkulerade dessutom en del medieuppgifter om att verksamheten i Sundsvall hotas av nedläggning, men än i dag är inga definitiva beslut fattade kring Sveriges första internationella casino. Fram till dess att viruset har utrotats får således svenska spelentusiaster sannolikt finna sig i att enbart njuta av underhållningen från slots och bordsspel online istället. På SveaCasino.se kan man smidigt jämföra casinon på nätet.

Kultur och nöje

Daniel Paris skriver barnbok

Daniel Paris. Arkivbild.
Foto: Hossein Salmanzadeh/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Bloggaren och programledaren Daniel Paris debuterar som barnboksförfattare. I september kommer "Edith, Alex och enhörningarna", meddelar bokförlaget i ett pressmeddelande.

På Instagram skriver Paris, som även är socionom, att han i många år har drömt om att skriva just en barnbok. "Edith, Alex och enhörningarna" tangerar ämnen som Paris ofta lyfter: könsnormer och mångfald.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Bokrecensioner

Ömsint och uppgivet om åldrande och vård

Elliot Baron.
Foto: Pressbild
Kultur och nöje
Litteratur/Recension Nora Wurtzel recenserar debutanten Elliot Barons Vi kommer med hjärta hem till dig.

Vuxna människor i överfulla blöjor som klagar på att ingen längre har tid att hälsa på. Samtidigt gror fönstren igen då ingen hinner putsa. Elliot Barons debut kan knappast beskrivas som vare sig munter eller upplyftande – bilderna som stannar kvar efter läsningen är fyllda av smuts och misär.

Vi kommer med hjärta hem till dig är ett samtal mellan två parter: den ena tilltalar brukarna direkt som ”du”, medan den andra kommenterar arbetsvillkoren för de anställda inom vårdföretagen. Läsaren möter här den gamle, som i present av sina söner fått en dator fylld med foton sorterade i digitala album: ”När vi kom hem till dig brukade du sitta vid den. Sönerna hade sparat ner stora mängder fotografier i olika album åt dig och du hade lärt dig att bläddra mellan bilderna med tangenterna.”

Monoton verklighet

Likt i en pingismatch förflyttas fokus från vänster till höger på boksidorna, från brukarnas vardag till stressen hos de anställda. Till vänster i varje uppslag finner vi prosadelen som beskriver de gamla, sjuka, dementa och skröpliga. Till höger möts läsaren av några få rader, på gränsen mellan poesi och företagsslogans. Den fria versen blir bitvis klichéartad och ointressant - men så är det också arbetsdagens monotona verklighet som beskrivs.

Där samtalet om arbetarlitteraturen ofta fokuserar på innehåll blir formen lätt bortglömd, men Baron har hittat ett uttryck där form och innehåll tjänar varandra utan att kompromissa. Samtidigt är prosan metafortung och hittar inte alltid rätt. Bitvis känns det tvingat och något långsökt, som när Baron skriver: ”Dina ögon var blanka hela tiden. Nästan som om någon hade spillt över två speglar och glömt att torka upp efter sig.”

Vi kommer med hjärtat hem till dig är också en studie i ångest, som i beskrivningen av den gamle som lever ensam utan vare sig radio eller TV. Tidigare i livet har hen samlat på väggklockor som pryder väggarna i hela lägenheten, men nu har alla stannat. Där ligger brukaren i sängen hela dagarna, utan sällskap eller underhållning, och hävdar bestämt att klockorna i alla fall går rätt två gånger om dagen. När Baron håller sig till de mer handfasta skildringarna – utan långsökta metaforer – tar sig texten in under huden.

Hopplöshet som dominerar

Arbetarlitterära teman känns igen, som när vården liknas vid fabriksgolvet, när de gamla och sjuka blir till kunder i en allt mer pressad bransch. Det är en arbetsdag fylld av urin och avföring, blöjor och stomipåsar som läcker. På andra sidan finns dock brukarnas liv, en hel tillvaro som är fylld av samma kroppsvätskor. Eller som Baron själv skriver: ”arbetsuppgifterna kommer tillbaka/ löpande band som inte är löpande band/ vi får smarta telefoner/ minuträkning och gps”.

De två berättelserna som löper parallellt för ett samtal om det ovärdiga i att åldras i privatiseringens tidevarv. Samtidigt är kritiken lågmäld och långt ifrån propagerande – tonen är snarare uppgiven för hur situationen ser ut för alla inblandade. Här finns inte Jenny Wrangborgs solidaritetstro och hopplösheten dominerar.

Om Vi kommer med hjärta hem till dig ska klassas som arbetarlitteratur innehåller den ovanligt lite arbetare – fokus genom hela boken ligger på brukarna medan personalen stryker likt en skugga längs väggarna, hela tiden stressade över att hinna till nästa lägenhet och nästa liggsår. Det arbetande subjektet förblir ett diffust ”vi” som rör sig i kulisserna och Vi kommer med hjärta hem till dig är framför allt ett ömsint persongalleri av de gamla och sjuka.

FAKTA

Bokrecension

Bok

Vi kommer med hjärta hem till dig

Författare: Elliot Baron

Förlag: it-lit

Kultur och nöje

Clara Klingenström: "Var helt död inom mig"

För Clara Klingenström kändes det overkligt att gå från sin värsta period i livet till att få höra att hennes låt sprider hopp till andra.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje När det stod klart att Clara Klingenström tagit sig vidare till andra chansen kom tårarna.
– Musiken har varit terapi för mig, jag har tagit tillbaka makten över mitt liv.
PREMIUM

För ett år sedan skrev hon låten "Jag behöver inte dig i dag" tillsammans med Bobby Ljunggren och David Lindgren Zacharias. Hon beskriver den tiden som att hon befann sig på sin absoluta botten – i sviterna av ett destruktivt förhållande och i en period där hon använde droger och alkohol för att döva ångesten.

– Då ville jag inte ens leva. Jag skrev den här texten, men sen tyckte jag inte om den, för jag kunde inte tro på orden, säger Clara Klingenström.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL