Lagfarter SkD

Huset på Landsvägen 50 i Skivarp sålt för andra gången på kort tid

Kategorier:
Lagfarter SkD
Lagfarter SkD Christine och Lars Wilhelmson, 63 och 66 år, är nya ägare till fastigheten på Landsvägen 50 i Skivarp. Försäljningen blev klar i januari 2021 och priset på huset landade på 2 050 000 kronor. Den tidigare ägaren köpte huset så sent som juni 2018 för 1 495 000 kronor. Huset har en boyta på 56 kvadratmeter.

För mindre än en månad sedan såldes ett annat hus bara några hundra meter bort, på Möllevägen 18. Där landade priset på 1 450 000 kronor för det 82 kvadratmeter stora huset.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lagfarter SkD

Tomt i Sjöbo såld till 53-åring

Kategorier:
Lagfarter SkD
Lagfarter SkD Försäljningen av fastigheten på Nävervägen 95-0 i Sjöbo är nu klar. Ny ägare är Annette Marie-Louise Gren, 53 år, och säljare är Framtida Husbyggen Ante Ekonomisk Förening. Ägarskiftet blev klart i februari 2021 och priset blev 270 000 kronor. Tomten är 1 216 kvadratmeter stor.

Precis i närheten såldes i höstas ett hus, på Nävervägen 96. Där såldes ett 94 kvadratmeter stort hus och priset för det blev 2 500 000 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Brand på pappersbruk nu under kontroll

En brand har brutit ut i ett transportband mellan två byggnader på pappersbruket i Hyltebruk. Arkiv.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

En brand bröt ut på Stora Ensos pappersbruk i Hyltebruk, nordöst om Halmstad, på lördagen, rapporterar SVT Halland.

Räddningstjänsten var på plats med flera enheter men tvingades begära förstärkning från andra orter.

Larmet kom strax efter klockan 14.

Branden, som började i ett transportband mellan två byggnader, var vid 17-tiden under kontroll. Det finns inga uppgifter om att någon har skadats.

feature

Flaggskepp med laddade batterier

Spanska Seat Tarraco hann ladda batterierna före sin tyska kusin VW Tiguan. Dessutom blev den större – och billigare.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
feature I väntan på att Volkswagen ska börja leverera Tiguan med sladd hinner nu den spanska kusinen Seat före med sin elektrifierade Tarraco. Bilen är byggd på samma plattform som tysken, i samma fabrik och med samma teknik – men är större och billigare.

Hybridversionen av Seats flaggskepp Tarraco hann alltså ur startgroparna något före Volkswagens laddbara Tiguan. Med en systemeffekt på 245 hästkrafter och en batterikapacitet på 13 kilowattimmar är den tekniskt sett likvärdig med sin tyska kusin, men så är båda också byggda på samma plattform i Volkswagens huvudstad Wolfsburg.

Fast den som väntar på att den tjeckiska kusinen Skoda Kodiaq ska rulla ut elsladden får vänta lite längre.

VW-ägda Seat SA har redan sin lilla eldrivna Mii och Leon e-Hybrid på marknaden. Med introduktionen av Tarraco e-Hybrid tillför man nu alltså en tredje modell i sitt utbud av elektrifierade bilar.

Med fullt i både bensintanken och batteriet har Seat Tarraco e-Hybrid en total räckvidd på i bästa fall 73 mil. På enbart el kommer den dock inte längre än 4,7 mil. I svensk vinterkyla inte ens det. Med minus tio grader på termometern kom vi bara tre och en halv mil. Men med tanke på att det är en fullvuxen suv så är det jämförelsevis ändå ganska bra.

Drivlinan i Seat Tarraco e-Hybrid består av en 1,4-liters bensinmotor som ger 150 hästkrafter och en elmotor på 115 hästar. Att summan då blir 245 hästar beror inte på en felräkning utan på att det inte går att få alla kusar att springa samtidigt.

Systemeffekten överförs till de drivande framhjulen via en sexstegad DSG-växellåda. Någon fyrhjulsdriven version finns ännu inte i sortimentet, vilket kan ses som ett streck i räkningen av den spekulant som tycker att den här typen av bil ska ha drivkraft både fram- och baktill.

Med tillräckligt laddat batteri startar bilen alltid i el-läge. När laddningsnivån sjunker under en viss gräns, eller om man kör fortare än 140 kilometer i timmen, kopplar bilen automatiskt över till hybriddrift. I det läget kan man välja mellan att behålla laddningsnivån i batteriet eller höja respektive sänka den.

Med en laddbox som ger 3,6 kilowattimmar "tankar” man fullt på ungefär tre och en halv timme. Med en 2,3 kilowattsladdare tar det nästan fem timmar.

Seat Tarraco är visserligen en spansk bil, officiellt skapad i Martorell utanför Barcelona, men den byggs alltså i tyska Wolfsburg, på samma MQB-plattform som Volkswagen Tiguan och tjeckiska Skoda Kodiaq.

Men Tarraco har en förlängd plattform och jämförd med VW Tiguan är den betydligt rymligare. Måtten är ungefär desamma som hos Skoda Kodiaq, drygt 4,7 meter på längden och 2,8 meter mellan hjulaxlarna, vilket ger gott om plats för sju personer. Eller massor av bagage. Tarraco sväljer mer än 1 900 liter, medan Tiguan rymmer drygt 1 600 liter.

Jodå, det finns en längre och sjusitsig Tiguan, med tilläggsbeteckningen Allspace, men den går inte att få som laddhybrid. Ännu.

I samband med säljstarten får Tarraco-köparen tre års fri hemmaladdning, tre års trygghetspaket med fri service och lika många års nybilsgaranti och assistans.

Rolf Gildenlöw/TT

Förarplatsen känns igen från kusinerna inom VW-familjen. DSG-växellådan har bara sex steg. I bensin- och dieselmodellerna är den sjuväxlad.
Förarplatsen känns igen från kusinerna inom VW-familjen. DSG-växellådan har bara sex steg. I bensin- och dieselmodellerna är den sjuväxlad.
Foto: Anders Wiklund/TT
De orangefärgade kablarna till höger i motorrummet avslöjar att drivlinan delvis är elektrifierad.
De orangefärgade kablarna till höger i motorrummet avslöjar att drivlinan delvis är elektrifierad.
Foto: Anders Wiklund/TT
Tarraco går att få sjusitsig, men testbilen är femsitsig och då blir det gott om benutrymme i baksätet.
Tarraco går att få sjusitsig, men testbilen är femsitsig och då blir det gott om benutrymme i baksätet.
Foto: Anders Wiklund/TT
Stapeln längst till vänster på den digitala instrumenttavlan visar innehållet i batteriet och den längst till höger visar innehållet i bensintanken.
Stapeln längst till vänster på den digitala instrumenttavlan visar innehållet i batteriet och den längst till höger visar innehållet i bensintanken.
Foto: Anders Wiklund/TT
Baklyktorna knyts ihop med en ljusramp tvärs över bagageluckan.
Baklyktorna knyts ihop med en ljusramp tvärs över bagageluckan.
Foto: Anders Wiklund/TT
Spanska Seat Tarraco hann ladda batterierna före sin tyska kusin VW Tiguan. Dessutom blev den större – och billigare.
Spanska Seat Tarraco hann ladda batterierna före sin tyska kusin VW Tiguan. Dessutom blev den större – och billigare.
Foto: Anders Wiklund/TT
Spanska Seat Tarraco hann ladda batterierna före sin tyska kusin VW Tiguan. Dessutom blev den större – och billigare.
Spanska Seat Tarraco hann ladda batterierna före sin tyska kusin VW Tiguan. Dessutom blev den större – och billigare.
Foto: Anders Wiklund/TT

FAKTA

Seat Tarraco TSI e-Hybrid

Grundpris: 449 200 kronor (minus 30 000 kronor miljöbilsbonus).

Förbrukning: bensin 0,19 liter/mil; el 1,66 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 47 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 42 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 12,2 mg/km (WLTP).

Motor: 1,4-liters bensin, turbo. synkron elmotor.

Kraftöverföring: 6-stegad DSG, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Max systemeffekt: 245 hästkrafter.

Max vridmoment: 400 Nm vid 1 550–3 500 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 950 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 800 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,74/1,84/1,67 meter.

Bagageutrymme: 760–1 920 liter.

Acceleration 0–100 km/t: 7,5 sekunder.

Toppfart: 205 km/tim.

Namnet Tarraco röstades fram av 140 000 spanjorer och syftar på den katalanska staden Tarragona.
Namnet Tarraco röstades fram av 140 000 spanjorer och syftar på den katalanska staden Tarragona.
Foto: Anders Wiklund/TT

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Bensinmotorn ger 150 hästkrafter och elmotorn 115 hästar. Systemeffekten är 245 hästkrafter. Finns bara med framhjulsdrivning. Dubbelkopplingsväxellådan har sex steg.

Ekonomi +++ (3/5)

Dyr men jämförd med andra laddbara suvar står den sig bra. Miljöbilsbonus på drygt 30 000 kronor. Låg skatt och sannolikt ett bra andrahandsvärde.

Miljö ++++ (4/5)

Nollutsläpp bara när man kör i E-mode, men även i hybridläget är förbrukning och utsläpp anständiga. Räckvidden på el är så här års starkt reducerad.

Köregenskaper +++ (3/5)

Bara tvåhjulsdriven. Byggd på Volkswagens MQB-plattform. Bra prestanda och batteriets låga placering ger väl avvägda köregenskaper. Testbilen har 20-tumshjul som höjer förbrukningen – och bullernivån.

Säkerhet ++++ (4/5)

Vanliga Tarraco fick toppbetyg i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest och det bör gälla även laddbara e-Hybrid. Enda anmärkningen gäller vindrutestolparna som kan orsaka svåra skador vid kollision med oskyddade trafikanter. Alla viktiga säkerhetssystem är standard.

Helhet ++++ (4/5)

Blir nog inte lika eftertraktad tjänstebil som kusinen VW Tiguan eHybrid, men ger mer för pengarna för den som ska betala ur egen plånbok. Miljöbilsbonus och låg skatt. Kan bli en bra affär om suget efter laddhybrider kvarstår.

FAKTA

Två konkurrenter

Audi Q5 TFSI e-Quattro

580 700 kronor.

299 hk. CO2 59 gr/km. 2,0-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Fyrhjulsdriven. 7-växlad DSG. Max 40 kilometer på enbart el enligt WLTP-körcykeln. Toppfart 239 km/t, acceleration 0–100 km/t på 6,1 sekunder.

Kia Sorento T-GDI PHEV

569 900 kronor.

265 hk. CO2 38 gr/km. 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad automat. Max 57 kilometer på enbart el enligt WLTP-körcykeln.  Toppfart 193 km/t, acceleration 0–100 km/t på 8,7 sekunder.

Audi Q5 TFSI e-Quattro.
Audi Q5 TFSI e-Quattro.
Foto: Audi
Kia Sorento T-GDI PHEV.
Kia Sorento T-GDI PHEV.
Foto: Anders Wiklund/TT

Motor

Snabb laddning i nya Ioniq 5

Ioniq 5 kan laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter.
Foto: Hyundai
Motor
Motor

Hyundais andra elbil, Ioniq 5, överraskar med ultrasnabb laddkapacitet. Fem minuters laddning ger en räckvidd på tio mil. Designen är inspirerad av märkets första modell Pony, men är en suv som till storleken påminner om Volvo XC60. Batterier erbjuds i två storlekar: 58 eller 72,6 kilowatt och räckvidden är maximalt 48 mil. Bakhjulsdrift är standard och fyrhjulsdrift går att välja till. 0–100 kilometer i timmen avverkas på 5,2 sekunder i den snabbaste versionen och toppfarten är begränsad till 185 kilometer i timmen. Bilen kan genom en V2L-funktion fungera som en laddare för andra elektriska apparater. (TT)

Sport

Sjunde segern i rad för Malmö

Lagkamraterna omringar Malmös Ponthus Westerholm efter hans kvitteringsmål till 3–3-mål mot Färjestad. Sedan avgjorde Malmö på straffar.
Foto: Andreas Hillergren/TT
Sport
Sport Malmö kom tillbaka från underläge tre gånger och vann till slut efter straffar hemma mot Färjestad, 4–3. Segern var den sjunde i följd.
– Vi har självförtroende nu och skapar ett sätt att vinna även om vi spelar dåligt, sade tvåmålsskytten Ponthus Westerholm till C More.

Länge var de uträknade och såg ut att få inrikta sig på kvalspel.

Men sedan Tomas Kollar den 30 november fick jobbet som assisterande tränare i Malmö Redhawks har lagets form lyft, och inför hemmamötet med Färjestad hade Malmö varit näst bäst i SHL, sett över de senaste tio matcherna.

När Kollar inför matchen mot Färjestad ombads förklara förvandlingen lyfte han fram huvudtränaren Joakim Fagervall samt klubbens sportchef och vd Patrik Sylvegård.

– Det är en större bild än att bara jag kommit in. När det gick som tyngst så var det många som tyckte att man skulle sparka och ta bort folk. Men då stod klubben, med Patrik i spetsen, stark och behöll stomme och ledarskap. Joakim stod där i stormen och tog emot all kritik, och det är något jag har lärt mig oerhört mycket av; att kunna vara så lugn och så stark som han varit.

Men inledningsvis mot Färjestad var Rödhökarna långt ifrån på tårna och redan efter 3.23 tog Fagervall en tidig timeout.

"Bedrövlig" start

– Helt bedrövlig, jag tror det är vår sämsta start på hela säsongen, sade Johan Olofsson i C Mores pausintervju.

Oskar Alsenfelt hade räddat 96 procent av skotten de senaste fem matcherna. Men mot Färjestad tvingades han kapitulera redan efter fyra minuter och 20 sekunder. Då gjorde Daniel Viksten 1–0 till gästerna.

Men som formstarka lag så ofta gör replikerade Malmö snabbt. 35 sekunder senare gjorde nämligen Jesper Aabo Jensen 1–1.

Och temat skulle bli återkommande.

Den andra perioden slutade mållös. Mest nämnvärt var att Färjestadstjärnan Jacob Nilsson bänkades av tränaren efter att ha blivit utvisad för “abuse of referee”.

– Vi närmar oss ett avgörande skede av säsongen och då har vi inte råd med sådana utvisningar. Det är värt att markera, sade tränare Johan Pennerborn.

Skärpte till sig

Inför matchen var Färjestad ligans näst sämsta powerplay-lag med bara ett mål på de 18 senaste försöken. Men efter två Malmö-utvisningar lyckades lagets skyttekung Daniel Viksten rätt med ett vackert solomål.

Malmö skulle återigen svara. Två minuter senare lämnades Ponthus Westerholm helt ensam framför Färjestadsmålet och 2–2 var ett faktum.

Samme Westerholm skulle med 31 sekunder kvar av matchen också kvittera Albert Johanssons 3–2.

Matchen kom att avgöras på straffar.

Även här gjorde Ponthus Westerholm mål, Adam Johnson likaså och Malmö tog extrapoängen.

– Vi gjorde två dåliga perioder och jag ville skärpa till mig i tredje, och det tycker jag jag lyckades med, sade Westerholm till C More efter matchen.

– Vi spelar som ett lag och gör man det så når man långt.

Martin Hardenberger/TT

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Axofinans

Nytt skolår – nya utgifter

Axofinans Ett nytt skolår innebär en hel del att tänka på. Barnen behöver ofta nya kläder, nya skor, ny ryggsäck samt nya anteckningshäften och dylikt.

Detta kan kännas som en hård smäll mot plånboken, särskilt med tanke på den nuvarande världssituationen, men det är oundvikliga och nödvändiga kostnader det gäller. Det finns dock sätt att spara pengar på dessa utgifter, om man planerar rätt och försöker strama åt budgeten. Man kan exempelvis köpa produkter i andra hand, sälja förra årets kläder och accessoarer, och se till att man köper produkter som håller i längden.

Den kommande perioden är hektisk för föräldrar runtom landet, eftersom ett nytt skolår befinner sig precis runt hörnet. Början av ett nytt skolår brukar vara en spännande händelse för barn, men innebär en hel del utgifter och bekymmer för föräldrarna. Barn växer snabbt, särskilt under de tidigare åren, och ett nytt skolår innebär därmed helt nya kläder och ny skolutrustning. Det är därför viktigt att man ser till att budgeten kan klara av detta. Processen kan upplevas som rätt frustrerande, men med rätt strategi behöver inte det nya skolåret vara så pass läskigt som det kanske verkar. Det här är vad man bör tänka på.

Sälj det som inte längre kommer användas

Produkterna som man införskaffat året innan är nog antingen för små eller för slitna för det nya skolåret, men det innebär inte att man bör slänga dem. Lägger man ut det gamla, exempelvis på marknadsplatser på nätet, kan man få in mer pengar för det nya, samtidigt som man värnar om miljön och ser till att andra barn får tillgång till bra kläder. Det som inte går att sälja går altid att donera till välgörenhet och dylikt, för att se till att inget går till spillo.

Köp andrahandsprodukter

Även om man inte känner sig bekväm med att köpa kläder i andrahand åt sina barn, finns det en hel del andra produkter man kan köpa begagnat inför det nya skolåret för att spara pengar. En ordentlig ryggsäck kan kosta en rejäl peng, men det går att hitta massvis med bra ryggsäckar på nätet, som inte sett mer än ett några månaders användning.

Även elektronik, såsom miniräknare eller mobiltelefoner, går utmärkt att köpa i andrahand. Detta är särskilt rekommenderat för yngre barn, eftersom de inte är särskilt varsamma över sina elektroniska ägodelar.

Ibland är det viktigt att söka hjälp

Barnen och deras behov bör alltid komma först. Därför är det viktigt att se till att man håller sig till en budget och ser till att det finns pengar över för det nödvändiga innan skolåret börjar. Men ibland slår saker och ting snett, vilket innebär att man måste söka hjälp på annat håll. Med hjälp av ett privatlån kan man se till att allting fortlöper som vanligt, även när det går fel i karriären eller i ekonomin. Ett privatlån från rätt bank är alltid att föredra framför sms-lån och dylikt, eftersom räntorna är lägre och företagen tenderar att vara mer seriösa samt uppriktiga.

Återanvänd inom familjen

För den större familjen är det alltid bra att återanvända vid möjlighet, istället för att köpa nytt år efter år. Återanvändning av skolprodukter och kläder är något som både skonar miljön, men även plånboken. Det känns även vanligtvis mycket bekvämare för barnen än att köpa in begagnade kläder och dylikt från annat håll.

Långsiktig planering lättar på stressen

Att uppfostra barn är dyrt – det vet alla. Men med långsiktig ekonomisk planering behöver man inte uppleva onödig stress inför varje skolår. En ordentlig buffert och en rimlig budget är allt som behövs för en god hushållsekonomi. Investering är ytterligare en faktor att fundera över, eftersom bra investeringar kan säkerställa barnens framtid och se till att varje nytt år blir enklare ekonomiskt än det föregående.

Sammanfattningsvis kan man göra följande för att underlätta ekonomiskt inför det nya skolåret:

– Spara pengar genom att köpa produkter i andrahand. Detta är ett utmärkt alternativ för mindre familjer och för familjer som värnar om miljön.

– Spara pengar genom att återanvända produkter inom familjen. En självklarhet för den större familjen.

– Sälja gamla produkter inför det nya skolåret.

– Lägga undan pengar för en buffert och hålla sig till en god, välanpassad budget.

Utrikes

Virus får Finland att skjuta fram valen

Delar av Finlands regering, med utrikesminister Pekka Haavisto, justitieminister Anna-Maja Henriksson, inrikesminister Maria Ohisalo, statsminister Sanna Marin och transportminister Timo Harakka på en presskonferens 2020 (från vänster till höger). (Arkivbild).
Foto: Mikko Stig/Lehtikuva via AP/TT
Utrikes
Utrikes Finland flyttar fram kommunalvalen till den 13 juni på grund av ökad virusspridning. Valen skulle ha hållits den 18 april.
PREMIUM

Beskedet från justitieminister Anna-Maja Henriksson (Svenska Folkpartiet) kom på en presskonferens på lördagseftermiddagen.

Den direkta anledningen är att Institutet för hälsa och välfärd kom med en varnande rapport i fredags. Enligt beräkningar kan coronafallen komma att ligga på mellan 2 600 och 11 200 per dag i mitten av april, rapporterar Svenska Yle.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

Forsberg målskytt när Leipzig gick upp i topp

Freiburgs Vincenzo Grifo i kamp om bollen med Leipzigs Dani Olmo.
Foto: Tom Weller/AP/TT
Sport
Sport

Leipzig gick upp i serieledning i Bundesliga efter 3–0-seger över Freiburg.

Den svenske landslagsmittfältaren Emil Forsberg gjorde 3–0-målet i den 79:e minuten. Dessförinnan hade Christopher Nkunku och Alexander Sørloth nätat.

Segern var Leipzigs sjätte raka i Bundesliga.

Leipzig toppar tabellen på 53 poäng, en före Bayern München. Men redan i kväll kan Bayern återta serieledningen då man möter Dortmund.

Utrikes

Ingen regering i sikte i krisens Libanon

Libanons tillförordnade premiärminister Hassan Diab. Arkivbild.
Foto: Dalati Nohra/AP/TT
Utrikes
Utrikes
PREMIUM

Libanons tillförordnade premiärminister Hassan Diab hotar med att sluta utföra sina ämbetssysslor om inte en regeringsbildning kommer till stånd.

Diabs regering avgick efter den katastrofala explosionen i huvudstaden Beiruts hamn i augusti i fjol, då över 200 människor omkom.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL