Kultur och nöje

Dansteater med mörka stråk och paljettglitter

The Rights of spring
Foto: Alexis Rodríguez Cancino
Kultur och nöje
Dans/Recension Kristina Nilsson har sett generalrepetitionen The Rights of Spring på Dansstationen i Malmö. Föreställningen får livestreamad premiär torsdag 21 januari.

Koreografen och dansaren Khamlane Halsackda är tillbaka på Dansstationen och Palladium med en dansteaterföreställning som utforskar genustankar och söker nya ritualer. Nya föreställningen The Rights of Spring är som att dyka in i en drömvärld, ett glittrande hav av dragqueens och paljetter som gömmer mörka och oväntade vrår.

Det börjar med förberedelserna för en show. Ett omklädningsrum med sminkbord och en klädställning med glittrande och färgsprakande plagg blir en början och ett ”Hem” för dansarna att återvända till under olika delar av föreställningen. De tre dansarna gör sig iordning och är mitt i förvandlingen till dragqueen. Ansiktet är sminkat och redo, men huvudet väntar fortfarande på en svallande peruk. Paljettklänningarna får dansarnas rörelser att att glittra i strålkastarljuset.

Tredimensionellt landskap

Igor Stravinskijs Våroffer (på engelska The Rite of Spring), framförd första gången 1913 av Ryska baletten, speglas fyndigt i föreställningens titel och gör ett litet musikaliskt gästspel innan den ersätts av popigare tongångar och stora divor.

Dansaren Daniel Jeremiah Persson levererar en soloshow och ackompanjeras av ett medley med upphackade och blandade låtar som förstärker rörelserna och skapar dramatiken. Whitney Hustons sista ton i ”I will always love you” dras ut i vad som känns som en darrande evighet och ekar genom lokalen.

En stor, vit presenning har spridits ut som ett scengolv. Persson plockar det vita materialet och bygger ett vackert, tredimensionellt landskap omkring sig och skapar även en illusion av en enorm, puffig klänning.

The Rights of spring.
Foto: Alexis Rodríguez Cancino

Mellan frenesi och stillhet

The Rights of Spring innehåller både snabba rörelser över scenen i sylvassa klackar och att i stillhet sjunka ner framför ett upplyst sminkbord och låta fötterna slippa ur sina trånga fängelser.

Tempot varierar mellan frenesi och stillhet. Kontraster som skapar energi och en av föreställningens styrkor är just att våga vila i det lågmälda. Som när en drömlik berättelse levereras samtidigt som armar dansar – flytande och avskilda från sin kropp – genom en minimal springa i sammetsdraperiet.

Här finns också baksidan av den glittriga showen. Det känns som att få en inblick i ett mörkt och plågat undermedvetet där både rörelser och ljud förstärker en accelererande galenskap.

Daniel Jeremiah Persson gestaltar den plågade stjärna med ett mörkt inre på ett övertygande sätt. Persson backas upp av Raymond Roas underhållande och underdåniga karaktär och en uttrycksfull Camille Marchadour som bara genom att kika över sina enorma solglasögon kan förmedla en tjurig överlägsenhet.

Skärvor av ljus

The Rights of Spring är tankeväckande och suggestiv, men en smula kantig. Det finns en sårbarhet i det lågmälda som någonstans känns mer äkta än mindre subtila, djuriska skrik.

Trots mörkret i föreställningen finns det skärvor av ljus som sträcker sig längre än strålkastarnas käglor. Det hånfulla tilltalet i de dräpande kommentarer som kastas ut till en fiktiv publik mjuknar och förvandlas till något hoppfullt och vackert. En vätskepaus för scenkonstsugna i corona-öken.

FAKTA

Dansrecension

Scen

The Rights of Spring

Koreografi: Khamlane Halsackda och Maria Stemenkovic Herranz i samarbete med dansarna

Dansare: Daniel Jeremiah Persson, Camille Marchadour och Raymond Roa

Text: Khamlane Halsackda i samarbete med dansarna (och Scott Gabrell)

Musik: Kent Olofsson

Kostym/Scenografi: Petra Hjortsberg

Ljusdesign: Marcus Philippe Gustafsson

En samproduktion av Nya Rörelsen och Dansstationen

Recensionen är skriven utifrån genrepet på onsdag 20 januari. Föreställningen livestreamas från Palladium i Dansstationens sociala medier. (https://www.twitch.tv/dansstationen_malmo)

Kultur och nöje

Covid drabbar norska Melodifestivalen

Duon Subwoolfer tvingas ställa in. Arkivbild.
Foto: Terje Pedersen/NTB/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Coronaviruset ställer till det för arrangörerna av Melodi Grand Prix, Norges motsvarighet till Melodifestivalen, rapporterar NRK.

Den maskerade duon Subwoolfer skulle ha uppträtt på lördag, men nu har båda medlemmarna smittats. Duon får därför byta plats med gruppen Northkid och får en ny chans att uppträda kommande vecka i stället.

Årets tävling arrangeras utan publik, och förra veckan stod det klart att man får klara sig utan programledaren Annika Momrak sedan hon insjuknat i covid-19.

– Vi jobbar hårt för att hålla årets produktion flytande, men publiken ska veta att inget kan stoppa Melodi Grand Prix. Inte ens en pandemi, säger MGP-chefen Stig Karlsen till NRK.

Kultur och nöje

Musikern och professorn Roger Wallis är död

Roger Wallis är död. Arkivbild.
Foto: Dan Hansson/Svd/TT
Kultur och nöje
Personligt
Kultur och nöje Musikern, kompositören och professorn Roger Wallis är död, uppger hans familj för Dagens Nyheter. Han skrev musiken till ”Judy min vän”, vittnade i Pirate Bay-rättegången och var korrespondent för BBC.
PREMIUM

Roger Wallis föddes 1941 i brittiska Rugby och kom senare att flytta till Sverige. Han var en allkonstnär och arbetade bland annat som journalist för BBC och Sveriges Radio.

Han skrev och producerade även film- och popmusik, bland annat ”Judy min vän”, melodifestivalvinnaren 1969 framförd av Tommy Körberg.

– Jag tror han var stolt över att få ihop allt det och få det att fungera, att skapa synergier, säger hustrun Görel Wallis till Dagens Nyheter.

Roger Wallis var professor i medieteknik vid KTH och doktorerade vid 50 års ålder vid Göteborgs universitet. Han forskade, skrev böcker och producerade dokumentärer om musikindustrin. Han engagerade sig i frågor om rättigheter och ersättning för musiker och var bland annat ordförande för Sveriges kompositörer och textförfattare, Skap, och ledamot i Stim.

2009 vittnade han i Pirate Bay-rättegången och ifrågasatte skivbolagens påståenden om att artisters intäkter minskar på grund av nedladdning.

Roger Wallis blev 80 år.

Kultur och nöje

Musikern och professorn Roger Wallis är död

Roger Wallis är död. Arkivbild.
Foto: Dan Hansson/Svd/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Musikern, kompositören och professorn Roger Wallis är död, uppger hans familj för Dagens Nyheter. Han skrev musiken till ”Judy min vän”, vittnade i Pirate Bay-rättegången och var korrespondent för BBC.
PREMIUM

Roger Wallis föddes 1941 i brittiska Rugby och kom senare att flytta till Sverige. Han var en allkonstnär och arbetade bland annat som journalist för BBC och Sveriges Radio.

Han skrev och producerade även film- och popmusik, bland annat ”Judy min vän”, melodifestivalvinnaren 1969 framförd av Tommy Körberg.

– Jag tror han var stolt över att få ihop allt det och få det att fungera, att skapa synergier, säger hustrun Görel Wallis till Dagens Nyheter.

Roger Wallis var professor i medieteknik vid KTH och doktorerade vid 50 års ålder vid Göteborgs universitet. Han forskade, skrev böcker och producerade dokumentärer om musikindustrin. Han engagerade sig i frågor om rättigheter och ersättning för musiker och var bland annat ordförande för Sveriges kompositörer och textförfattare, Skap, och ledamot i Stim.

2009 vittnade han i Pirate Bay-rättegången och ifrågasatte skivbolagens påståenden om att artisters intäkter minskar på grund av nedladdning.

Roger Wallis blev 80 år.

Kultur och nöje

Sju heta filmtips på Göteborgs filmfestival

'Så jävla easy going', med skådespelarna Melina Paukkonen och Nikki Hanseblad, inviger Göteborgs filmfestival. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Göteborgs filmfestival rullar ut röda mattan – både fysiskt och i digital form. Invigning blir det med "Så jävla easy going" som man kan se även hemma i tv-soffan.
PREMIUM

Filmfestivalen invigs på biograf Draken på Järntorget i Göteborg, med världspremiären av "Så jävla easy going" i regi av Christoffer Sandler.

Invigningen följs på närmare 70 biografer runt om i landet, från Luleå i norr till Ystad i söder. Men det går också bra att ta del av festivalen hemma i soffan med ett festivalpass som ger tillgång till ett 50-tal filmer som går att strömma i 24 timmar.

Festivalen lyder förstås under aktuella publikrestriktioner, det blir inga fester eller mingel i år och programmet är något bantat. Men det är fortfarande en blandning av nya nordiska och hyllade internationella filmer som gäller och för 34:e gången delar filmfestivalen ut pris till bästa nordiska film. Totalt åtta filmer tävlar om prissumman på 400 000 kronor.

Den italienske regissören Luca Guadagnino ("Call me by your name") tilldelas hederspriset Honorary Dragon Award och kommer till Göteborg. Svenska Rebecca Ferguson tilldelas Nordic Honorary Dragon Award och medverkar digitalt.

Festivalen avslutas med "Dag för dag" av Felix Herngren, där Sven Wollter gör sin sista roll.

Göteborgs filmfestival pågår 28 januari–6 februari.

Miranda Sigander/TT

'Drive my car', som är en av de hetaste internationella filmerna i vår, visas under Göteborgs filmfestival. Pressbild.
"Drive my car", som är en av de hetaste internationella filmerna i vår, visas under Göteborgs filmfestival. Pressbild.
Foto: Janus Films and Sideshow/AP

FAKTA

Fakta: Sju tips på den digitala filmfestivalen

Med ett onlinepass kan man se 50 av festivalens 200 filmer – både nordiska premiärer och hyllade internationella filmer. Filmerna i festivalens digitala salong är tillgängliga i 24 timmar från sin premiär.

"Drive my car" av Ryûsuke Hamaguchi. Hyllad Golden Globe-vinnare som är en filmatisering av Haruki Murakamis novell.

"Magisterlekarna" av Ylva Forner. Pulserande erotik på internatskola där det är straight att vara queer, i filmatisering av Kristofer Folkhammars succéroman.

"Så jävla easy going" av Christoffer Sandler. Årets invigningsfilm, baserad på en roman av Jenny Jägerfeld.

"Pakten" av Bille August. Om författaren Karen Blixen och hennes pakt med en ung poet.

"Den stora friheten" av Sebastian Meise. Hyllat fängelsedrama som skildrar tysk efterkrigsqueerhistoria i tre tidsperioder.

"De oskyldiga" av Eskil Vogt. Norskt thriller om rivaliserande lekkamrater med paranormala förmågor.

"Ma nuit" ("My night") i regi av Antoinette Boulat. Parisisk sorgeskildring med en air av såväl Agnès Varda som Richard Linklater.

Kultur och nöje

SVT sänder American Song Contest

Christer Björkmans nya satsning American Song Contest ska sändas av SVT i vår. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

SVT sänder American Song Contest, den svenska melodifestivalsnestorn Christer Björkmans nya projekt i vår. Det bekräftar Mikael Österby, ansvarig utgivare på SVT programinköp för Göteborgs-Posten.

"Nu kan vi bekräfta att SVT kommer att sända storsatsningen American Song Contest och vi är verkligen glada för det. I en splittrad värld känns Eurovisions budskap, att ena människor med hjälp av musik, som viktigare än någonsin. I över 20 år har den amerikanska storproducenten Ben Silverman drömt om att överföra ESC-succén till de amerikanska tv-tittarna och nu blir det äntligen verklighet tack vare Christer Björkman, Anders Lenhoff, Peter Settman och Ola Melzig", konstaterar Mikael Österby, i en skriftlig kommentar till GP.

Det amerikanska tv-bolaget NBC sänder American Song Contest. Programmet får premiär i USA den 21 mars och final blir det den 9 maj.

50 delstater, fem amerikanska territorier och huvudstaden finns representerade och den stora finalen äger rum dagen före den första semifinalen i Eurovision Song Contest.

SVT har ännu inte tablålagt sändningarna.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Nordicbet

Skånska fotbollslag – framgång i Superettan

Nordicbet Skåne är en mäktig fotbollsregion. I Allsvenskan finner vi storheterna Malmö FF och Helsingborgs IF, men i superettan är det för närvarande bara Trelleborgs FF som håller de skånska ställningarna. Endast tre klubbar i de två högsta divisionerna. Är det i enlighet med den storslagna skånska fotbollshistorien?

Skånes senaste storhetstid

För femton år sedan spelade fyra skånska klubbar i allsvenskan och för nio år sedan – så sent som 2010 – utkämpade Malmö FF och Helsingborgs IF en duell om SM-guldet. Trelleborg slutade femma i allsvenskan medan Landskrona BOIS tog samma position i superettan där Ängelholms FF blev tolva. Året därpå vann Helsingborg allsvenskan medan Ängelholm kvalspelade för att ta steget upp i Sveriges högsta serie.

Kärvare tider

Skåne var att räkna med. Inte minst som intressanta spel i de absolut viktigaste matcherna. Idag präglas Superettan fotbollsodds knappast alls av Skåne. Kvar finns endast Trelleborgs FF. Helsingborg dras med ekonomiska problem och kämpar om att hålla sig kvar i allsvenskan. Landskrona befinner sig i division 1 medan Ängelholm kämpar på i division 2, där man möter andra klassiska skånestorheter som IFK Malmö, som en gång i tiden var Malmös förstalag och deltagit i spel i Europa, men har även många säsonger i allsvenskan och föregångsserier till superettan.

Malmö FF håller stilen och Trelleborg kämpar

Idag är det endast MFF som håller gammal god stil i allsvenskan, men för oss som älskar att följa superettan finns endast Trelleborgs FF och det går väl lite sisådär, där man får vara nöjd med en mittenplacering samtidigt som risken för att dras ned i kampen om kvalplatserna är överhängande.

Fortet Vångavallen

En gång i tiden var dock Vångavallen en plats som beredde många storlag svår ångest. Det var svårspelat och så sent som 2018 var TFF i allsvenskan, efter att ha varit ned och vänt i division 1 så sent som 2015. En serieseger som för övrigt säkrades mot Helsingborgslaget Eskilsminne IF och sedan följde två säsonger i superettan som kulminerade i kval mot Jönköping Södra, vilket gav en allsvensk plats 2018. Klubben var dock sedan länge ett rutinerat superettanlag och hade flera sejourer i allsvenskan bakom sig, där den första kom 1985 och den absolut bästa perioden i klubbens historia var under 1990-talet då man lyckades med konststycket att ta sig till UEFA-cupen.

Skrälleborg

Säsongen 1994/95 hackade sig Trelleborg förbi färöiska Götu i två inte alltför imponerande insatser och få trodde väl att äventyret skulle gå särskilt mycket längre när engelska Blackburn Rovers stod som motståndare i nästa omgång. Då med ett stjärnspäckat lag som kryllade av landslagsmän och internationella storspelare, såsom den engelske skyttekungen Alan Shearer. Rovers skulle samma säsong vinna hela Premier League, men att åka till Vångavallen visade sig betydligt tuffare än Old Trafford. Trelleborg – däremot – njöt för fulla muggar på Ewood Park, då man vann den första matchen med 1–0 efter mål av Fredrik Sandell. En seger som skapade stora rubriker i hela Europa och efter 2–2 hemma, så var avancemanget ett faktum. Skrälleborg var numera ett begrepp och man pressade dessutom italienska Lazio i följande omgång, där endast ett mål på övertid avgjorde dubbelmötet till Rom-klubbens fördel.

Bygga nytt och stanna kvar

Idag handlar det om att bygga på nytt efter uttåget från allsvenskan och att framförallt att inte falla igenom superettan till mörkret i division 1. En hel del talar för att den anrika föreningen kommer att klara uppgiften, men inget står skrivet i sten. Kampen kommer att bli hård säsongen ut. Men visst vore det märkligt med en superetta utan en skånsk klubb.

Inte mycket underifrån

Ja, om nu inte Helsingborg trillar ur allsvenskan igen. Även här kommer det handla om en fight ända in på målsnöret. Underifrån är det väl Torns IF - från lilla Stångby norr om Lund - som ligger bäst till tillsammans med klassiska Landskrona BOIS, men att avancera från division 1 till superettan är ett riktigt nålsöga och båda klubbarna befinner sig i mittenskiktet med hopp om att stabilisera sig på den övre halvan. Klubbar som Ljungskile SK, Skövde AIK, FC Trollhättan såväl som den lilla göteborgsklubben Utsiktens BK är nog alla starkare än Skåneklubbarna, åtminstone i dagsläget.

Skånederbyn

Skåne är kanske inte vad det en gång var i superettan, men Trelleborgs FF lär klara sig kvar och kanske få sällskap av Helsingborg nästa säsong, så visst finns det utsikter för Skånederbyn, även om Helsingborgsfansen knappast ser fram emot ett sådant scenario.

Kultur och nöje

"Fame"-skådespelare hittad död

Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanske skådespelaren Morgan Stevens, som bland annat spelade läraren David Reardon i "Fame", är död. Han blev 70 år.

Stevens medverkade i många tv-serier under 1980- och 90-talen, exempelvis "Melrose Place", "Kärlek ombord" och "Mord och inga visor".

Sin sista roll gjorde han i "Walker, Texas Ranger" 1999.

Morgan Stevens hittades död hemma i sitt kök, efter att en granne larmat polisen då han inte hörts av på några dagar. Han avled troligen av naturliga orsaker, rapporterar TMZ.

Kultur och nöje

"Fame"-skådespelare hittad död

Kultur och nöje
Personligt
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanske skådespelaren Morgan Stevens, som bland annat spelade läraren David Reardon i "Fame", är död. Han blev 70 år.

Stevens medverkade i många tv-serier under 1980- och 90-talen, exempelvis "Melrose Place", "Kärlek ombord" och "Mord och inga visor".

Sin sista roll gjorde han i "Walker, Texas Ranger" 1999.

Morgan Stevens hittades död hemma i sitt kök, efter att en granne larmat polisen då han inte hörts av på några dagar. Han avled troligen av naturliga orsaker, rapporterar TMZ.

Kultur och nöje

Spotify tar bort Neil Youngs musik

Neil Young har ilsknat till på Spotify. Arkivbild
Foto: Rebecca Cabage/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Neil Youngs musik kommer att tas bort från Spotify på rockstjärnans egen begäran. Han kommer därmed att förlora 60 procent av sina intäkter från strömning.
PREMIUM

Beskedet kommer efter att Young kritiserat strömningstjänsten för att sprida desinformation kring vaccin genom poddaren Joe Rogan.

"Vi beklagar Neils beslut att ta bort sin musik från Spotify", säger företaget i ett uttalande, enligt nyhetsbyrån AP.

"Men vi hoppas kunna välkomna honom tillbaka snart igen."

I en uppdatering på sin hemsida tackar Neil Young sina skivbolagspartner Warner Brothers, Universal och Hipgnosis för deras stöd.

"Att tappa 60 procent av strömningsintäkterna genom att lämna Spotify är en big deal, ett kostsamt drag, men värt det för vår integritet och det vi tror på. Desinformation om covid är inte acceptabelt", skriver Neil Young.

Joe Rogan har i sin podcast bland annat ifrågasatt nyttan med massvaccinering mot coronaviruset. Spotify har sedan 2020 exklusiva rättigheter till podcasten efter en affär på 900 miljoner kronor.

Spotify säger att man har tydliga innehållsregler och att 20 000 poddavsnitt med koppling till covid-19 har tagits bort under pandemin.

Neil Young kom med sin kritik i ett öppet brev tidigare i veckan.

"Jag gör det här för att Spotify sprider falsk information om vaccin och potentiellt orsakar dödsfall bland dem som tror på desinformationen som sprids", skrev han.

Under torsdagen gick det fortfarande att lyssna på stjärnans låtar på Spotify i Sverige.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL