Kultur och nöje

Carolina vill förnya dansbandsmusiken

Dansbandet Callinaz med Carolina Skaarup Lagerborg i spetsen.
Foto: Ann-Charlotte Ek
Kultur och nöje
Musik/TV I dokumentären Dansbandstjejer som visas på SVT på lördag får vi möta tre kvinnor som står i spetsen för var sitt dansband. En av dem är Carolina Skaarup Lagerborg från Klippan.

Sandra Estberg i Martinez dyker upp i rutan på cykel, Erica Sjöström i Drifters till häst. Carolina Skaarup Lagerborg från Klippan, bandledare och sångerska i Callinaz, däremot glider in i hårt sänkt Ford Mercury Eight från tidigt 50-tal. Med tatueringar, 50-talsfrisyr och en klädsel som skvallrar mer om rockabilly än klassiska dansband för hon in något nytt på scenen. Det ekar också i musiken som hämtar in såväl influenser från blues, swing och jazz som i sammanhanget udda val av låtar som till exempel Guns n’Roses Sweet child o‘mine.

– Precis som vilken bransch som helst så måste den moderniseras och vara aktuell och hänga med. Då tror jag på att blanda in andra genrer och hitta sin egen väg, inte bara att titta tillbaka, säger hon.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Dansbandens framtid hotad – flera lägger ned

Sångaren Olle Jönsson och orkesterledaren Christer Ericsson från Lasse Stefanz är oroliga för framtiden. Dansbandet har fått säga upp all personal.
Foto: Johan Nilsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Dansbanden har det svårt under pandemin. Flera har lagt ned eller permitterat medlemmarna. Christer Ericsson, orkesterledare i Lasse Stefanz, beskriver året som gått som fruktansvärt.
PREMIUM

– Det har varit bland det värsta jag har varit med om. Vi har inte haft några jobb sedan slutet av februari och ingen vet när saker kommer i gång igen, om alla spelställen finns kvar. Och när det väl kommer i gång kanske dansarna har skaffat andra intressen. Det känns nästan kört, det här med dans, säger han.

Totalt kan det vara så många som tio dansband som har lagt ned verksamheten och inte kommer att återuppstå när coronapandemin är över. Även om det på papperet handlar om ett fåtal, innebär det stora förändringar, säger Thomas Deutgen, dansbandsexpert och chefredaktör för tidningen Får jag lov.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

"Vi har inte sådana aktriser i dag"

Gunnel Lindblom regisserade ett 30-tal föreställningar på Dramaten. Arkivbild.
Foto: Gunnar Lantz/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Kollegor som jobbat med Gunnel Lindblom beskriver henne ofta med ordet "kraftfull". Hennes starka integritet gjorde intryck på många.

Skådespelaren Ewa Fröling säger att hon tog emot beskedet om Gunnel Lindbloms död med stor bestörtning.

– Vi har jobbat mycket ihop genom åren, men jag minns henne också som samtalspartner och vän, det är fruktansvärt sorgligt och jag blir verkligen jätteledsen.

"Eftertänksam"

Hon beskriver Gunnel Lindblom som intressant, kunnig, intelligent – och supersnygg.

– Vi har inte sådana här aktriser i dag med det där lite italienska, hemlighetsfulla och sensuella uttrycket. Hela hennes väsen var eftertänksamt. Det tog ett tag att få svar på en fråga, men det var helt okej.

Skådespelaren Stina Ekblad tycker att hon hade en hög integritet som regissör och skådespelare.

– När hon regisserade en så fick hon sin vilja fram, men inte genom att vara påstridig. Hon behövde inte det. Det är viktigt att lyfta fram hennes arbete för kvinnor, för kvinnliga skådespelare och regissörer.

"Mycket saknad"

Stina Ekblad och Gunnel Lindblom jobbade tillsammans flera gånger, senast i "Oidipus/Antigone" på Dramaten 2017.

– Hon hade inget behov av att framhäva sig eller vara sådär pladdrig som folk är nu för tiden. Jag kan säga att hon kommer att vara mycket saknad.

Även Reine Brynolfsson medverkade i pjäsen. Han säger att Gunnel Lindblom var en fantastisk skådespelare med en oerhörd närvaro och beskriver henne som en lyhörd och känslig regissör.

– Hon var orädd och kraftfull och kommer att bli mycket saknad. Jag är glad att vi fick jobba tillsammans i "Oidipus/Antigone". Hon regisserade en av de första pjäserna jag gjorde på Dramaten 1993, "Drömkvinnan". Ett otroligt roligt och stimulerande arbete.

Ann Edliden/TT

Kristina Erkenborn/TT

Kultur och nöje

Skådespelaren Gunnel Lindblom är död

Skådespelaren och regissören Gunnel Lindblom har avlidit. Arkivbild.
Foto: Bertil Ericson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Skådespelaren och regissören Gunnel Lindblom har avlidit. Hon medverkade i sex av Ingmar Bergmans klassiska filmer och regisserade själv både teater och film.

Gunnel Lindblom föddes i Göteborg 1931 och utbildade sig vid Göteborgs stadsteater. Filmdebuten kom 1952 i Gustaf Molanders "Kärlek". Efter debuten kontaktades hon av Ingmar Bergman, som bad henne arbeta med honom på Malmö stadsteater.

För den breda allmänheten blev hon ett känt namn 1957, när hon medverkade i två av Bergmans mest uppmärksammade filmer samma år: "Smultronstället" och "Det sjunde inseglet". I den senare spelade hon den namnlösa flickan som slår följe med Max von Sydows riddare Block. Hennes enda replik var "Det är fullbordat".

Året därpå uppmärksammades hennes insats i Goethes "Faust", också regisserad av Bergman, på Malmö stadsteater.

Sex Bergmanfilmer

Hon spelade i totalt sex Bergmanfilmer. I den sexuellt laddade "Tystnaden" spelar hon Anna, syster till huvudpersonen Ester. Hon har sagt i intervjuer att det var en av hennes mest betydande roller.

– Plötsligt hamnade jag på skandallöp i Tyskland med foto och allt. De var chockade av filmens sexuella frispråkighet. Jag minns att jag blev helt tagen på sängen av reaktionen, danskarna hade ju gjort betydligt mer porraktiga filmer, men eftersom Bergman räknades som seriös så tyckte de att "nu får det vara nog", sade hon i en intervju med Dagens Nyheter 2016.

Lindblom spelade i Mai Zetterlings filmer "Älskande par" (1964) och "Flickorna "(1968). Hon stod även själv bakom kameran och regisserade "Paradistorg" 1977 och "Sanna kvinnor" 1991.

– Jag har aldrig stått på barrikaderna och viftat öppet med någon feministisk flagga, men alltid sökt mig till berättelser om kvinnliga erfarenheter. Egentligen tror jag inte att det finns någon särskild "kvinnlig blick" bakom kameran, det handlar helt om val, vilka historier man väljer att berätta, sade hon i samma DN-intervju.

"Stark och kraftfull"

Gunnel Lindblom spelade Isabella Vanger i Millennium-filmen "Män som hatar kvinnor" 2009. Rollfiguren är en skrämmande matriark som inte tycks bry sig om att hennes man förgripit sig på deras barn.

Skådespelaren Marika Lagercrantz spelade mot Lindblom i filmen och säger att hon beundrade henne.

– Jag tycker att hon var stark och kraftfull, och det fanns en stolthet i henne när hon spelade. Hon var en kvinna som man hade en känsla av att hon bar sin historia på breda höfter, som gjorde mig väldigt förtjust.

Gunnel Lindblom regisserade närmare 30 uppsättningar på Dramaten.

– Hon var på Dramaten sedan 1968 och regidebuterade 1973. Hon spelade senast i "Oidipus/Antigone" 2017, säger Lena Törner vid Dramatens pressavdelning till TT.

2002 tilldelades Gunnel Lindblom Hedersbaggen på Guldbaggegalan för sin insats som skådespelare i film. Hon fick utmärkelsen Stockholm Achievement Award på Stockholms filmfestival 2018.

Hon avled efter en tids sjukdom natten till söndag. Familjen har bett om respekt, lugn och ro. Gunnel Lindblom blev 89 år.

Ann Edliden/TT

Kristina Erkenborn/TT

Gunnel Lindblom hemma i villan i Saltsjöbaden 1964, efter premiären av filmen 'Är du inte klok?'. Arkivbild.
Gunnel Lindblom hemma i villan i Saltsjöbaden 1964, efter premiären av filmen "Är du inte klok?". Arkivbild.
Foto: Gunnar Westerlind/T
Gunnel Lindblom tilldelas en Hedersbagge. Arkivbild.
Gunnel Lindblom tilldelas en Hedersbagge. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Kultur och nöje

Gunnel Lindblom är död

Skådespelaren och regissören Gunnel Lindblom har avlidit. Arkivbild.
Foto: Bertil Ericson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Skådespelaren och regissören Gunnel Lindblom har avlidit.

Hon föddes i Göteborg 1931och utbildade sig vid Göteborgs stadsteater. Filmdebuten kom 1952 i Gustaf Molanders "Kärlek". Efter debuten kontaktades hon av Ingmar Bergman, som bad henne arbeta med honom på Malmö Stadsteater.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

12 000 ville se film ensam i fyren

12 000 personer var sugna på att isoleras i Pater Noster under Göteborgs filmfestival. Arkivbild.
Foto: Erik Nissen Johansen
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

12 000 personer. Så många personer, från flera olika länder, ansökte om att isoleras i fyren Pater Noster under Göteborgs filmfestival.

Det var i början av januari som festivalen, som i år genomförs digitalt, annonserade efter en person som ville isoleras i fyren på den karga och vindpinade ön Hamneskär i Bohuslän för att frossa film. Den tillfälliga biografen ute i havet kallas "The isolated cinema" och är enligt festivalledningen ett sätt att möjliggöra helt smittsäkra festivalvisningar, men också ett försök att bearbeta hur pandemin förändrat publikens förhållningssätt till film.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinowings

Därför är casino utan registrering så populärt

Casinowings Sverige är ett land som oftast befinner sig långt fram inom utveckling och teknik. Det syns bland annat inom svenska finanssektorn där vi är vana vid både BankID och Swish, vilket många andra länder inom Europa än idag saknar. En annan bransch där vi också är ledande inom utveckling är casinobranschen.

Sverige må vara ett litet land sett till befolkning men trots det har flera av världens största och framgångsrika casinon utvecklats av just svenskar. Betsson och Kindred Group (som äger bland annat Unibet) är två av dessa. Även under nutid bidrar Sverige till flera olika innovativa lösningar som hela casinobranschen kan dra nytta av. En av dessa är det snabbväxande företaget Trustly.

Trustly grundades år 2009 som en betalningslösning för, först och främst, e-handlare. Nu är Trustly ett företag med över 200 anställda och med kunder över hela Europa. Där är casinospelare en viktig del av kunddatabasen, vilket de har deras användarvänliga verktyg Pay N Play att tacka för.

Identifiera dig direkt med BankID

Pay N Play är ett verktyg som tillåter casinospelare att göra en insättning från sin internetbank, utan att behöva registrera sig hos casinot. Det är också därifrån det populära uttrycket “casino utan registrering” kom till liv. Under de senaste månaderna har trenden ökat och du kan idag jämföra vilka av alla casinon som erbjuder registreringsfritt spelande på casinowings.se/casino-utan-konto.

Alla casinon behöver enligt lag identifiera sina spelare och innan Pay N Play lanserades var detta en knepig detalj för både spelaren och casinot. Detta sköttes helt och hållet manuellt genom att spelaren behövde skicka kopior av legitimation, räkningar eller lönespecifikation. Det fanns inga genvägar.

Tack vare att Pay N Play använder sig av BankID så kan alla spelare identifiera sig direkt med BankID eller Mobilt BankID. På det här sättet återfår casinot kontroll över identifieringen dag ett och hela den manuella processen kan försvinna delvis, eller oftast till och med helt.

Uttag inom 5 minuter

En annan fördel med den här innovativa tekniken är uttagen. Flera undersökningar bland casinospelare har under flera år visat att snabba uttag är ett av de allra största önskemålen när man spelar på ett casino. Vilket länge har varit omöjligt på grund av den långa manuella arbetsinsatsen som behövdes vid varje uttag. Bara för något år sedan var det vanligt att ett uttag, oavsett storlek, tog upp till två arbetsdagar att synas på bankkontot.

Den smarta kopplingen mellan Pay N Play, BankID och spelarens internetbank tillåter inte bara spelaren göra en insättning direkt utan det möjliggör även snabba uttag på samma sätt. Spelaren behöver bara ange en summa och identifiera sig med BankID, så finns vinsten på spelarens bankkonto oftast inom fem minuter. Lika säkert och snabbt, oavsett tid på dygnet.

Kultur och nöje

Svensktoppen: Newkid utmanar Agnes

Newkid. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Agnes ligger fortsatt etta på Svensktoppen med "Fingers crossed", men utmanas nu av Newkid som klättrat till andraplatsen med sin "Så mycket bättre"-tolkning "Du måste finnas".
PREMIUM

1. (1) Agnes: "Fingers crossed"

2. (4) Newkid: "Du måste finnas"

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Varje bok en ny resa för Harlan Coben

Harlan Coben är aktuell på svenska med Pojken från skogen.
Foto: Olivier Vigerie/Contour by Getty Images
Kultur och nöje
Litteratur Den amerikanska spänningsförfattaren Harlan Coben är översatt till mer än 40 språk och hans böcker har sålts i över 70 miljoner exemplar världen över. I början av januari kom Cobens senaste thriller, Pojken från skogen, på svenska. Gunilla Wedding skickade ett gäng mailfrågor över Atlanten och fick svar om nya boken, filmatiseringar och hur det egentligen går till när Coben skriver.

Hur fick du idén till Pojken från skogen?

– Jag var på vandring med min familj i skogarna i norra New Jersey och var ganska uttråkad, vandringar brukar nämligen tråka ut mig. Man ser ett träd och så ser man ett till, och ett till. Jag föredrar gator i stan där det finns människor att studera, kaféer, affärer och bokhandlar. I alla fall, när jag gick där i skogen började mina tankar vandra och då upptäckte jag en pojke i sexårsåldern som gick i närheten av mig och började fantisera: ”Tänk om den här pojken precis hade kommit ut ur skogen och hävdade att han alltid hade bott där?” Han minns inga föräldrar, har alltid varit ensam och har överlevt genom att göra inbrott i sommarstugor och odla. Jag fortsatte fantisera om pojken och såg honom som fullvuxen, i trettioårsåldern, och han visste fortfarande inte vem han är, vilka hans föräldrar var eller var han kom i från. Det var upptakten.

Huvudpersonerna, detektiven Wilde och tv-advokaten Hester (som vi mött i tidigare böcker av dig) är karaktärer som dröjer sig kvar hos oss läsare. Hur skulle du beskriva dem och hur har du arbetat med dem under skrivprocessen?

– Wilde var helt enkelt pojken från skogen. Det var som om skogen födde honom - utan föräldrar, utan familj, utan bakgrund. Hur skulle ett barn som uppfostrar sig själv och tar hand om sig själv helt utan hjälp bli som vuxen? Hester Crimstein är advokat och har funnits med i flera böcker men det här är första gången hon är huvudperson. Wilde och Hester delar en fruktansvärd tragedi, en som har bundit dem samman i sorg.

Hur arbetar du med dina böcker? Skriver du kronologiskt från början till slut eller mer organiskt? Skissar du upp allt i förväg eller växer historien fram medan du skriver? Var arbetar du och tar varje bok ungefär lika lång tid att skriva?

– Oj, svaren på de frågorna skulle behöva en helt egen bok. Jag gör alltihop av det du nämner. Det är aldrig samma när du skriver en bok. Varje gång du lurar dig själv att tro att du vet vad du håller på med sätter skrivargudarna dig på plats. Varje bok är en ny resa.

Många av dina böcker handlar om händelser eller gåtor i det förflutna som kommer ikapp en karaktär. Vad är det med det upplägget som fungerar så bra?

– Vi försöker ofta begrava gamla misstag men de förblir aldrig begravda. De gräver sig fram ur marken och kommer tillbaka ännu värre. Vi är vårt förflutna och jag vet inte hur man skulle kunna skriva en bra kriminalroman eller roman utan det.

Du har ett stort kontrakt med Netflix på 14 filmer och serier baserade på dina böcker och du skriver också en del manus själv. Vad är den stora skillnaden mellan att skriva ett film- eller tv-seriemanus och en bok?

– Det tv och böcker har gemensamt är att det handlar om att berätta en så bra och övertygande historia som du bara kan. Det som skiljer är att tv och film handlar om samarbete medan romanförfattande är en ensamaktivitet. Jag brukar jämföra det med sport. Med en bok är man som en tennis- eller golfspelare och vinner och förlorar på egen hand. Med tv-serier känner jag mig mer som lagkapten i ett fotbollslag som försöker vinna VM - alla måste vara bra för att vi ska lyckas.

Kommer Pojken från skogen att bli film eller tv-serie längre fram?

– Jag tror det, men man vet aldrig förrän den verkligen är filmad.

I vår kommer ytterligare en ny bok av dig som har titeln Win. Kan du berätta något om den?

– Win är inledningen på en ny serie med en sidekick från mina Myron Bolitar-böcker som huvudperson - Windsor Horne Lockwood III. Han är en mörkare hjälte än de flesta av dem jag skrivit om tidigare, mer våldsam men samtidigt charmig. I den här boken löser han mysteriet med en stulen Vermeer-tavla där spåren leder till hippies på 60-talet och ett mord i hans egen familj.

FAKTA

Bibliografi

Urval av Harlan Cobens senaste böcker på svenska:

Fristående böcker:

För evigt dömd (2011)

Stanna hos mig (2013)

Sex år (2014)

Saknar dig (2015)

Främlingen (2017)

Sanningen (2018)

Inte Utan Dig (2019)

De senaste böckerna i Myron Bolitar-serien:

Donatorn (2016)

Löftet (2007)

Försvunnen (2009)

Livlinan (2012)

Home (2016)

Böckerna i Mickey Bolitar-serien:

Beskyddaren (2013)

Jägaren (2014)

Sökaren (2015)

Kultur och nöje

Kendrick Lamar har nytt på gång

Kendrick Lamar. Arkivbild.
Foto: Joel C Ryan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Saknat ny musik från Kendrick Lamar? Nu meddelar den Grammyvinnande rapstjärnans skivbolag att ny musik är på gång.

Exakt när det nya materialet släpps är dock inte känt, men på direkt fråga svarar skivbolaget "snart", skriver Contactmusic.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL