Kultur och nöje

Kritikerna väljer: Årets bästa musik

Tidningens musikkritiker har valt årets bästa musik.
Foto: Martina Holmberg / TT
Kultur och nöje
Årsbästa Jul och nyår närmar sig och våra kritiker har satt ihop sina sedvanliga årsbästalistor. Nu är det dags för musik och med tanke på hur hårt året som gått slagit mot framförallt livemusiken är listorna ett fritt val bland livekonserter, livestream och album.
Dexter Gordon.
Foto: CRP

Jan Olsson:

Dexter Gordon: Montmartre 1964 (album): En ny platta med tenorsaxofonisten Dexter Gordon (1923-1990) är alltid en sensation. Detta nygamla album med tidigare outgivna radioupptagningar från Jazzhus Montmartre med 1964 års huskomp, alltså pianisten Tete Montoliu, 18-årige basfenomenet Niels-Henning Örsted Pedersen och trumslagaren Alex Riel, är sensationellt i kvadrat! Dexter musicerar med en enorm pondus, massor av fantasi och en spelglädje som är helt oemotståndlig.

Anders Bergcrantz: Elevate (album): Här har Anders samlat ihop några av sina allra bästa jazzkamrater med Tomas Franck, Chico Lindvall, Svempa Lundeqvist och Lasse Lundström i täten. Tillsammans bjuder de på en timmes lika omväxlande som inspirerad jazzmusik i absolut världsklass. I avslutningsnumret, den vackra ”Fountain of Youth” arrangerat av Anna-Lena Laurin (Bergcrantz), förenar sig Anders med Norrlandsoperans Symfoniorkester. En fullständigt grandios final!

Elisabeth Melander JazzAppear på Ystad Sweden Jazz Festival (konsert): Mångsidiga sångerskan och kompositören Elisabeth Melander, mantalsskriven i Malmö, bjöd på en verklig högtidsstund under den av kända skäl något rumphuggna jazzfesten i Ystad i somras. Om Elisabeth inte hade ägnat sig så helhjärtat åt att vara musikhögskolelektor, hade hon sedan länge varit en klart lysande stjärna på den svenska jazzhimlen. Nu är det nästan bara vi som bor söder om smålandsgränsen som får glädjen att njuta av henne emellanåt.

Haim på en konsert 2018.
Foto: Evan Agostini

Anton Wedding:

Haim: Women In Music pt. III (album): Över åtta år har Haim utvecklats från allas bästa lovande rockband till … ja, världens kanske bästa rockband? Möjligtvis med konkurrens från Vampire Weekend och nedan nämnda Big Thief. Haims tredje album är deras bästa hittills. De har kvar sin glittrande Fleetwood Mac-aura samtidigt som låtskrivandet mognat och nivån blivit jämnare.

Fiona Apple: Fetch The Bolt Cutters (album): Fiona Apple har släppt musik, sparsamt visserligen, i 24 år. Det märks på Fetch The Bolt Cutters. Låtskrivande och arrangemang är något hon kan med sådan självklarhet att musiken låter samtidigt fri och minutiöst genomtänkt. Texterna är roliga, smarta, spydiga, sorgliga, obehagliga. Fetch The Bolt Cutters är det första albumet på tio år som tilldelas betyget 10 av 10 av musikmagasinet pitchfork.com. Det är en ära som i musiknördkretsar motsvarar ett nobelpris. Det är det minsta Fiona Apple förtjänar för detta mästerverk.

Adrianne Lenker: songs (album): Förra året släppte bandet Big Thief två underbara album med luftig gitarrpop som verkade mer besläktade med 70-talets Neil Young och Joni Mitchell än med något som släppts de senaste 40 åren. Big Thiefs-sångaren Adrianne Lenker släppte soloalbumet songs i oktober i år. Det spinner vidare enligt samma mönster men är mer avskalat.

Nastya Kreslina i IC3PEAK.
Foto: Anton Basanayev

Ralph Bretzer:

IC3PEAK – Do svidánija (album): Stenhårt och smekande, vackert och otäckt, nästan barnsligt och komplext. Ryska häxhouse-duon IC3PEAK som provocerat repressiva makthavare på hemmaplan har med sitt senaste album klivit bortom genren och skapat ett starkt och spännande album som går bortom genregränser och enkla beskrivningar. Än mer spännande blir de om man tittar på deras visuellt anslående videos.

Åkervinda på Malmö live, 7 september (konsert): Under det konsertfattigaste året i mannaminne har det ändå smugit sig in ett antal riktigt minnesvärda spelningar. Det som etsat sig fast hårdast är sångglädjen, musikaliteten och det närmast taktila sätt som vokalkvartettens Åkervindas röster smälter samman på.

Slowgold – Aska (album): Svenska folkvisor och Neil Young filtrerat genom en dröm. Ett elektriskt spänningsfält. Det är något utomsinnligt över Amanda ”Slowgold” Wernes musik. Den kryper sig nära och lägger sig som en filt över en. Aska är hennes femte och hittills starkaste album.

Sabaton på Sweden Rock 2016.
Foto: Erik Nylander/TT

Peter Eliasson:

Sabaton, Apocalyptica och Amaranthe, Forum Black Box, Köpenhamn, 12 februari (konsert): Ensam är inte stark. Tre vitt skilda metalakter utgjorde en både glädjande och upplyftande variationsrik helkväll av melodiös tyngd.

Kylie Minogue, LH3 Studios, London, 7 november (streamad konsert): I en värld präglad av konsertfri Coronaöken återkom hela världens tidlösa popprinsessa via streaming med en minimalistiskt kaloririk extravaganza, backad av ett gott mått av både kör och dansare.

10cc, Malmö live, 1 februari (konsert): De brittiska veteranerna återkom till ett utsålt hus bara knappt ett år efter förra Malmögiget, och bjöd åter på en finessrikt inspirerad promenad ner för minnenas aveny.

Kultur och nöje

Kritikerna väljer: Årets bästa filmer

Foto: Jurek Holzer / SvD / TT
Kultur och nöje
Listor 2020 närmar sig sitt slut och det är dags att sammanfatta årets kultur- och nöjesupplevelser. Det har varit ett minst sagt speciellt år med ett allt mer begränsat utbud men våra kritiker fått ihop sina sedvanliga årsbästa-listor. Först ut är film där vi hittar så väl dokumentärer som skräck, thriller och flickboksnostalgi.
Scheme Birds.
Foto: Pressbild

Gunilla Wedding:

Scheme birds: Under ett antal omvälvande år har de svenska dokumentärfilmarna Ellinor Hallin och Ellen Fiske följt tonåriga Gemma i den slitna skotska industristaden Motherwell. Resultatet är en nära och starkt drabbande film om liv och framtidsdrömmar i kollision men också om inneboende styrka och kärlek.

Shirley: En skräckthriller baserad på en av skräckförfattaren Shirley Jacksons romaner kombinerad med en berättelse om Jackson själv, hennes man och ett yngre parindragna i ett obehagligt maktspel. Kameravinklar, ljud, bildspråk allt är perfekt genomfört av regissören Josephine Decker för att skapa en suggestiv, otäck och sanslöst snygg film som har en hel del att säga om könsroller, skapande och kärlek. Elisabeth Moss som Shirley Jackson är sedan den perfekta pricken över i:et.

Unga kvinnor: Med en fantastiskt smart och fullständigt oemotståndlig filmatisering lyckades regissören och manusförfattaren Greta Gerwig fånga det skälvande bultande hjärtat av drömmar om självständighet och en annan värld för kvinnor i Louisa M Alcotts ungdomsklassiker Unga kvinnor.

Jojo Rabbit
Foto: Foto: Kimberley French/Fox Searchlight Pictures via AP

Roland Klinteberg:

Jojo Rabbit: Hysteriskt giftig satir om den tyske ex-korpralen som satte världen i brand. Ibland svävade Mel Brooks ande över vattnet.

1917: Inte sedan Farväl till vapnen och På västfronten intet nytt har en så stark filmatisering gjort på temat första världskriget. Sam Mendes film nominerades med rätta för 10 Oscars som den givetvis inte fick.

Tiny Tim - king for a day: Ett tidsfenomen som inte kan beskrivas utan måste ses. Johan Von Sydow backar bandet till en tid med Ali,Vietnam och en fascinerande figur i trång kavaj och ukulele som sjöng pop och Bing Crosby - Tiny Tim.

Birds of prey.
Foto: Pressbild

Peter Eliasson:

Birds of Prey: Färgglatt benknäckande och skojfriskt over the top med Jokerns ex och tillika DC:s charmerande galenpanna Harley Quinn som en del av en helkvinnlig ensemble i titelrollerna som betonar både girlpower och samarbete

Corpus Christi: En annan polsk film, Netflix The Hater, var en hård konkurrent till denna Oscarskandidat om värstingen som utger sig för att vara präst i en landsortshåla med ett sårigt förflutet, men i slutänden var valet av denna fängslande film om tro, förlåtelse, upprättelse och annat oundviklig.

David Copperfields äventyr och iakttagelser: Med sin förra film The Death of Stalin gjorde regissören Armando Iannucci stor satir av det totalitära kommunisthaveriet, och med denna inspirerat sprittande nytolkning av Dickens ger han ny fräschör och ny vinkling åt en historia som redan från början var tidlös.

Tenet.
Foto: Melinda Sue Gordon

Matilda Arborelius:

Yung Lean – In my head: Dokumentärfilmaren Henrik Burman skildrar med öm hand musikfenomenet Yung Lean. Rapparen och konstnären Jonatan Leandoer Håstad skapade tillsammans med sitt musikproducerande Sad Boys ett eget sound och egen estetik och slog igenom som tonåringar på sajter som Youtube och Soundcloud. Intervjuer varvas med storslagna klipp från uppträdanden och killarnas egna mobilfilmer från turnélivet. Filmen visar både den bubblande kreativiteten och vänskapen men också den råa och mörka baksidan av det unga stjärnlivet, med droger, alkohol och psykisk ohälsa.

Tenet: Christoffer Nolans senaste actionfilm är maxad till tusen och som vanligt lagom svår att hänga med i. En hemlig agent måste manipulera tidsflödet för att förhindra ett tredje världskrig. Nutid, dåtid och framtid går, ibland bokstavligen, sida vid sida både framlänges och baklänges och det är svårt men kittlande att försöka greppa tidskurvan. Actionspäckad, snygg och spännande. Kanske lite extra så för en svältfödd biobesökare.

I’m thinking of ending things: Charlie Kaufmann (I huvudet på John Malkovic, Eternal sunshine of a spotless mind bl. a) har närmast blivit kultförklarad för sina smått skruvade och absurda filmer. I’m thinking of ending things är inget undantag. Med karaktärer som ändrar namn, ålder och utseende lite hejvilt, och scener som upprepar sig i olika tappning, får filmen något mardrömsaktigt över sig samtidigt som det på intet sätt är någon skräck eller thriller. Långa dialoger, snabba tankar och ett skruvat slut som kräver sin googling. En klassisk älska eller hata film – den passar inte alla. Jag dras mot det förra, den är inte lättsmält men definitivt ett beständigt filmminne.

Kultur och nöje

"Fleabag"-regissören ska göra "Ellinor Oliphant"

Harry Bradbeer regisserar en filmatisering av storsäljande romanen 'Ellinor Oliphant mår alldeles utmärkt'. Arkivbild.
Foto: Willy Sanjuan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den storsäljande brittiska debutromanen "Ellinor Oliphant mår alldeles utmärkt" ska filmatiseras, skriver Deadline.

För regin står Harry Bradbeer, som bland annat regisserat serien "Fleabag" och filmerna om "Enola Holmes".

Romanen är skriven av Gail Honeyman och har sålt i 2,5 miljoner exemplar internationellt. Den handlar om Ellinor Oliphant, en kvinna utan vänner eller sociala kontakter som intalar sig själv att hon klarar sig utan relationer i livet.

Skådespelaren Reese Witherspoon valde ut romanen till sin välkända bokklubb 2017 och går in som producent via sitt bolag Hello Sunshine.

Harry Bradbeer tilldelades en Emmy i regikategorin för "Fleabag". Han har även regisserat flera avsnitt av Phoebe Waller-Bridges andra serie "Killing Eve".

Kultur och nöje

"Clara Sola" skrällde – fick fem Guldbaggar

Nathalie Álvarez Mesén tar emot priset för bästa regi för filmen 'Clara Sola' under Guldbaggegalan på Cirkus i Stockholm.
Foto: Stefan Jerrevång/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Debutfilmen "Clara Sola" svepte in från den costaricanska djungeln och skrällde hem fem Guldbaggar – däribland bästa film, bästa regi och bästa manus.
Storfilmen "Utvandrarna" fick bara pris för sina effekter och Sveriges Oscarsbidrag "Tigrar" blev lottlös.
PREMIUM

Nathalie Álvarez Mesén blev drottning av Guldbaggegalan och fick gå upp på scen tre gånger efter att hennes "Clara Sola", som också blivit utsedd till Costa Ricas Oscarsbidrag, tilldelats tunga Guldbaggar.

– Att jag får vara här bland så många fina kollegor som jag ser upp till! Tack. Jag hoppas att filmen uppmuntrar till att bryta mot det här fucking patriarkala arvet som vi bär med oss, sade hon i sitt tacktal.

Filmen är en stillsam och poetisk berättelse om religiös mysticism, frihetslängtan och sexuellt uppvaknande för en kvinna i 40-årsåldern. Den utspelas på bondvischan i Costa Rica och är en costaricansk-svensk-belgisk-tysk-fransk film med spansktalande skådespelare.

"Kommit långt"

I sitt tacktal för bästa manus påpekade Nathalie Álvarez Mesén, som är svensk-costarican, att Filmsverige kommit långt i sitt mångfaldstänk.

– Tack till alla som läser manus tidigt och ger feedback. Jag känner att vi har kommit långt där det gäller mångfald men det har krävts verktyg och jag hoppas att de här verktygen inte försvinner innan vi kommer tillräckligt långt. Mångfald är kvalitet. Heja Filmsverige!

Efter galan säger hon till TT att ett av filmens syften är att "väcka många inre revolutioner".

– Man får ha samtal med sig själv om de här ämnena som filmen berör. Även i matriarkala hus förs patriarkala normer vidare. Det är normer som är så gamla att man inte tänker på dem som normer, man tänker på dem som tradition. Att synliggöra dem, prata om det, bryta dem. Vi kan inte bli av med dem på en generation, så det här är vårt bidrag för att komma vidare och göra det bättre för nästa generation.

Gala med publik

Filmåret 2021 präglades av restriktioner, svaga publiksiffror och uppskjutna filmpremiärer. Årets Guldbaggegala hade ändå, till skillnad från förra året, livepublik och sändes från Cirkus i Stockholm. Med en pandemipublik på 500 personer gjorde Gina Dirawi comeback i tv-rutan efter några års paus.

– Kul att vi har samlats här ikväll för att fira att jag är tillbaka i tv igen, välkomna hit, sade hon under sin öppningsmonolog.

– Nytt för i år är att vi tagit bort musiken som spelas när tacktalen är för långa, i stället har vi bytt ut det mot samlagsljud från "Pleasure", tillade hon.

Före galan hotade "Pleasure"- regissören Ninja Thyberg med att "göra en Kanye" (springa upp på scenen och protestera, reds anm) om inte debuterande Sofia Kappel skulle få en Guldbagge. Men det slapp hon.

Storgråtande tackade den mycket rörda Sofia Kappel regissören Ninja Thyberg och resten av filmteamet.

– Tack Ninja, för att du hittade något i mig som ingen annan gjort. "Pleasure" har förändrat mitt liv och jag är så glad för det. Du kommer aldrig att bli av med mig nu. Du måste casta mig i nästa film, det är ett krav och alla har hört det. Tack för att du litade på mig och grattis till oss.

Till TT sade Sofia Kappel efter att hon klivit av scenen:

– Min första tanke var "jag kommer att bajsa på mig eller spy", om jag ska vara ärlig. Det är bara så sjukt, det sjukaste var att jag vågade satsa på skådespeleriet. Ännu sjukare att jag vinner det här priset. Jag är mållös, jag hade inte förväntat mig det här, sade hon och fortsatte:

– Jag har allt att tacka Ninja för. Jag hade aldrig gjort den här prestationen om det inte var för henne. Jag hade aldrig tackat ja till den här rollen om det inte var för henne och jag hade inte vågat om det inte var för henne. Vi har gjort det här tillsammans.

"Tigrar lottlös"

"Tigrar" av Ronnie Sandahl, som valts till Sveriges Oscarsbidrag, hade totalt fem nomineringar men blev helt utan priser. För storfilmen "Utvandrarna" blev det i slutändan bara en Guldbagge, för bästa visuella effekter.

Jonas Karlsson, prisades för rollen som Tycho Jonsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton" och tackade regissören Hannes Holm och sin fru när han tog emot priset för bästa manliga huvudroll.

– Det här var banne mig det finaste jag har fått sedan jag konfirmerades, sade han i sitt tacktal och travesterade en känd replik från filmen.

Omdiskuterad dokumentär

Den stentuffa dokumentärkategorin togs hem av "Sabaya" av svensk-kurdiske filmaren Hogir Hirori. Filmen har blivit omdiskuterad och bland annat prisats på Sundance. Den skildrar yazidiska kvinnor som räddas ur slaveri i det kaotiska al-Hol-lägret.

I fjol skrev New York Times ett reportage där flera kvinnor uppgav att de inte ville medverka i "Sabaya". Hogir Hirori säger att kritiken är illa underbyggd.

– Det har påverkat filmen såklart, men jag tycker att det var orättvis kritik. Ingen av tjejerna som var med i filmen har sagt det som står i New York Times-artikeln, det har vi också skickat till New York Times, sade han till TT efter galan.

Miranda Sigander/TT

Sofia Sundström/TT

Ann Edliden/TT

Programledaren Gina Dirawi drog i gång Guldbaggegalan med en monolog.
Programledaren Gina Dirawi drog i gång Guldbaggegalan med en monolog.
Foto: Stefan Jerrevång/TT
''Pleasure' har förändrat mitt liv'. Sofia Kappel tog emot pris för bästa kvinnliga huvudroll som Bella i filmen 'Pleasure'.
'"Pleasure" har förändrat mitt liv'. Sofia Kappel tog emot pris för bästa kvinnliga huvudroll som Bella i filmen "Pleasure".
Foto: Stefan Jerrevång/TT
Hogir Hirori och dokumentären 'Sabaya' prisades för bästa dokumentärfilm vid Guldbaggegalan på Cirkus i Stockholm.
Hogir Hirori och dokumentären "Sabaya" prisades för bästa dokumentärfilm vid Guldbaggegalan på Cirkus i Stockholm.
Foto: Stefan Jerrevång/TT

FAKTA

Fakta: Vinnare Guldbaggegalan 2022

Bästa regi: Nathalie Álvarez Mesén för "Clara Sola"

Bästa manus: Nathalie Álvarez Mesén och Maria Camila Arias – för "Clara Sola"

Bästa film: "Clara Sola", producerad av Nima Yousefi

Bästa kvinnliga huvudroll: Sofia Kappel för rollen som Bella i "Pleasure"

Bästa manliga huvudroll: Jonas Karlsson – för rollen som Tyko Johnsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Bästa dokumentär: "Sabaya" – i regi av Hogir Hirori

Bästa foto: Sophie Winqvist Loggins – för "Clara Sola"

Gullspira: Johan Hagelbäck

Bästa internationella film: "Flykt" – i regi av Jonas Poher Rasmussen

Bästa kortfilm: "Man med duvor" – i regi av Lina Maria Mannheimer

Bästa originalmusik: Lisa Nordström – för "Children of the enemy"

Bästa manliga biroll: Jonay Pineda Skallak – för rollen som Sluggo i "Vinterviken"

Bästa kvinnliga biroll: Jennie Silfverhjelm – för rollen som Marianne Jonsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Bästa visuella effekter: Alex Hansson och Torbjörn Olsson – för "Utvandrarna"

Bästa kostymdesign: Amanda Wing Yee – för "Pleasure"

Bästa ljuddesign: Erick Vargas Williams, Valène Leroy, Charles De Ville och Aline Gavroy – för "Clara Sola".

Bästa produktionsdesign: Michael Higgins – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Bästa maskdesign: Erica Spetzig – för "Pleasure"

Bästa klippning: Hanna Lejonqvist och Dino Jonsäter – för "Världens vackraste pojke"

Hedersguldbaggen: Suzanne Osten

Kultur och nöje

TT-FLASH: "Clara Sola" tar hem bästa film

Kultur och nöje
Kultur och nöje Priset för bästa film på Guldbaggegalan går till "Clara Sola", regisserad av Nathalie Álvarez Mesén, som även vann för bästa regi.

Kultur och nöje

Bob Dylan har sålt sina inspelningsrättigheter

Bob Dyland har sålt inspelningsrättigheter för sina inspelade verk. Arkivbild.
Foto: Chris Pizzello/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Bob Dylan har sålt hela sin katalog av inspelningsrättigheter till skivbolaget Sony Music. Affären omfattar också rättigheter till flera framtida nya släpp, uppger skivbolaget i ett pressmeddelande.
PREMIUM

Sony Music har inte kommenterat värdet på affären, men enligt källor till Variety rör det sig om ett värde på motsvarande upp till 1,9 miljarder kronor.

Avtalet ska ha slutits i juli 2021 och omfattar samtliga inspelade verk – från det självbetitlade debutalbumet som gavs ut 1962 till "Rough and Rowdy Ways" som gavs ut 2020.

I slutet av 2020 sålde Bob Dylan sina utgivningsrättigheter till skivbolaget Universal Music – separat från inspelningsrättigheterna. Den affären uppskattades då vara värd 2,5 miljarder kronor.

Innehavarna av inspelningsrättigheter kan diktera framtida återutgivningar, medan ägare av utgivningsrättigheter får en andel av intäkterna från bland annat radiospelning, streaming, albumförsäljning och användning i reklam och filmer.

De senaste åren har flera stora artister som David Bowie, Bruce Springsteen, Paul Simon och Shakira sålt sina låtkataloger för flera miljarder konor.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Game Lounge

När öppnar Casino Cosmopol igen?

Game Lounge Den 28 mars kom det tunga men kanske inte alltför överraskande beskedet att Casino Cosmopol tvingas stänga ned sina lokaler i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall på obestämd tid. Sedan dess har svenska spelentusiaster inte haft möjlighet att besöka någon av landets fyra landbaserade casinon. Frågan som många ställer sig nu är när dörrarna till “Sveriges enda riktiga casino” öppnar igen?

Därför stängdes Casino Cosmopol

Anledningen till varför Casino Cosmopol tillfälligt tvingades stänga sina verksamheter stavas såklart Covid-19. Casino Cosmopol höll fortsatt öppet under de första veckorna efter virusets intåg i Sverige, men i takt med att situationen förvärrades och antalet smittfall ökade för varje dag som gick fanns till slut inget annat val än att lägga in handbromsen.

Efter regeringens beslut om att införa ett förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 personer meddelade Casino Cosmopol omedelbart att man valt att stänga ned sina lokaler tills vidare.

”På grund av myndigheternas beslut med anledning av Covid-19 är Casino Cosmopol tills vidare stängt från och med söndag. Vi hoppas på att kunna välkomna dig som gäst snart igen”, skrev bolaget på sin hemsida.

Faktum är att redan innan Casino Cosmopol beslutade att stänga sina lokaler hade antalet besökare hos det statligt ägda casinot märkt av en kraftig minskning av antalet besökare till följd av coronavirusets snabba och okontrollerade spridning i samhället. Exempelvis uppgav Casino Cosmopol informationschef Nina Ehnhage till Di i mitten på mars att antalet besökare i Stockholm minskat från 900 till 300 personer i snitt per dygn den senaste tiden.

Oviss framtid för Casino Cosmopol

Trots att det nu har gått flera månader sedan portarna stängdes finns i dagsläget ingen given prognos för när Casino Cosmopol kan komma att öppna igen. En absolut förutsättning för att casinot ska kunna öppna är i alla fall att myndigheterna upphäver sitt förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare. Så länge detta förbud gäller kommer Casino Cosmopols lokaler garanterat fortsätta hållas nedstängda.

En annan aspekt som måste lösas är antagligen personalfrågan. Dagen efter att Casino Cosmopols casinon stängdes ned varslades nämligen drygt 800 av totalt 900 medarbetare. Exakt hur många av de varslade som sedan har möjlighet att återvända i full tjänst när coronakrisen dragit förbi är högst oklart. I början av juni cirkulerade dessutom en del medieuppgifter om att verksamheten i Sundsvall hotas av nedläggning, men än i dag är inga definitiva beslut fattade kring Sveriges första internationella casino. Fram till dess att viruset har utrotats får således svenska spelentusiaster sannolikt finna sig i att enbart njuta av underhållningen från slots och bordsspel online istället. På SveaCasino.se kan man smidigt jämföra casinon på nätet.

Kultur och nöje

Tv-toppen: "På spåret" går som tåget

Kristian Luuk och Fredrik Lindström leder 'På spåret'. Pressbild.
Foto: Bo Håkansson/SVT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Som vanligt är det "På spåret" som lockar flest tittare medan Carina Bergfeldts pratshow och "Stjärnorna på slottet" också drar storpublik. Årets upplaga av Idrottsgalan lockade också många till tv-sofforna.
PREMIUM

1. På spåret (SVT1, fredag) 2 774 000

2. Carina Bergfeldt (SVT1, fredag) 1 655 000

3. Stjärnorna på slottet ( SVT1, lördag) 1 489 000

4. Allt för Sverige (SVT1, söndag) 1 357 000

5. Antikrundan (SVT1, torsdag) 1 350 000

6. Idrottsgalan (SVT1, måndag) 1 290 000

7. Skidskytte världscupen (SVT1, lördag) 1 153 000

8. Skidskytte världscupen (SVT1, söndag) 991 000

9. Skidskytte världscupen (SVT1, fredag) 971 000

10. Secret song (TV4, fredag) 822 000

Mätperiod: 17/1–24/1. Inga nyhetsprogram, "Sportnytt" eller program under tio minuter tas med på listan.

Kultur och nöje

Björn Ulvaeus leder radioprogram om Abba

Björn Ulvaeus leder i veckan radioprogrammet 'Björn from Abba and friends' på den digitala radiokanalen Apple Music Hits. Arkivbild.
Foto: Adam Ihse/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje I radioprogrammet "Björn from Abba and friends" tar Björn Ulvaeus plats bakom mikrofonen för att snacka Abba med inbjudna gäster.
PREMIUM

"Björn from Abba and friends" sänds på den digitala radiokanalen Apple Music Hits och består av fyra avsnitt. Björn Ulvaeus gästas i programmet av samarbetspartners och artister som på något sätt har haft med succégänget Abba att göra genom åren.

Tanken med programmet är att få svar på frågan om varför Abbas låtar, som har över 40 år på nacken, har stått emot tidens tand så pass väl och håller än i dag.

"Jag har såklart pratat med flera personer om det här redan, men ingen har kommit med ett riktigt bra svar. Det handlar om att äntligen få svar på frågor som jag har funderat över länge", säger Björn Ulvaeus i ett pressmeddelande.

Först ut att gästa programmet är producenten Nile Rodgers, medgrundare av den legendariska discogruppen Chic. Tillsammans med Björn Ulvaeus ska han snacka låtskrivarhemligheter och Abbas bestående inflytande. Kommande gäster är bland andra dramatikern Catherine Johnson, som skrev manus till filmen "Mamma Mia!", samt regissören Johan Renck, kreativ chef för de kommande abbatar-konserterna.

"Björn from Abba and friends" har premiär i kväll, den 24 januari klockan 21.00. Ett nytt avsnitt sänds sedan varje dag denna vecka. Hela programserien finns även tillgänglig som poddradio för Apple Music-prenumeranter.

Kultur och nöje

Köpta konsertbiljetter förblir outnyttjade

Musiker som Billy Joel tvingas uppleva att konsertbesökarna sviker trots att de köpt biljetter. Arkivbild.
Foto: Evan Agostini/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Pandemins berg- och dalbana fortsätter för amerikanska indie-arrangörer inom musikområdet. Självständiga konsert- och musikarrangörer i USA upplever nu att cirka hälften av dem som köpt biljetter väljer att inte utnyttja dem, uppger NME. Vanligen brukar bara drygt fem procent av biljettköparna inte dyka upp, berättar Raeanne Presley, delägare till Presleys’ Country Jubilee i Branson, Missouri.

– Det är förödande, eftersom de flesta arrangörer är beroende av intern försäljning för att klara de viktigaste räkningarna, förklarar Raenna Presley, även representant för National Independent Venue Association, Niva, för US House Small Business Committee.

Hon framhåller samtidigt att arrangörerna påverkas av den stigande inflationen.

NME jämför med en rapport i Wall Street Journal som visade att cirka 20 procent av de köpta biljetterna under 2021 förblev outnyttjade. Hårdast drabbade var konserter med artister som har en åldrande publik, exempelvis The Eagles, Billy Joel och The Flaming Lips.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL