Kultur och nöje

Malmöförfattare jublade över Augustpris

Malmöförfattaren Kristina Sigunsdotter vann Augustpriset 2020 i kategorin Årets Svenska barn - och ungdomsbok med boken Humlan Hanssons hemligheter som illustrerats av Ester Eriksson.
Foto: Daniel Nilsson
Kultur och nöje
Augustpriset 2020 Ett riktigt jubelvrål blev det i den digitala Augustgalan när Malmöförfattaren Kristina Sigunsdotter fick veta att hennes och illustratören Ester Erikssons Humlan Hanssons hemligheter vunnit Augustpriset i kategorin årets svenska barn- och ungdomsbok.
– Vi hade ju hoppats så mycket Ester och jag, men tänkt att nej så fantastiskt kan det inte bli, säger hon när tidningen får tag på henne på måndagskvällen.

Årets Augustpristagare avslöjades i en digital sändning från en tv-studio med journalisten och författaren Yukiko Duke och psykologen och författaren Jenny Jägerfeld som programledare. Förutom priset i barn- och ungdomskategorin till Kristina Sigunsdotter och Ester Erikssons Humlan Hanssons hemligheter vann debutanten Lydia Sandgrens Samlade verk priset för årets svenska skönlitterära bok och journalisten och författaren Elin Anna Labba fick pris i fackbokskategorin för Herrarna satt oss hit. Om tvångsförflyttningarna i Sverige.

Och så blev ytterligare en skåning prisad - Nanna Mikkelsen från Södra Sandby vann Lilla Augustpriset för sin novell Offret.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

De får pris för sitt arbete mot antisemitism

2020 års Tjugosjunde januari-pris går till Björn Wiman och Sanna Sjöswärd. Pressbild.
Foto: Peter Knutson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Björn Wiman, journalist och författare, och Sanna Sjöswärd, fotograf och författare, tilldelas 2020 års Tjugosjunde januari-pris.

Priset delas ut av Föreningen Förintelsens överlevande (FFÖ) i samband med minnesdagen för Förintelsens offer i Stockholms stora synagoga. "Båda har gjort mycket viktiga insatser för att hålla minnet av Förintelsen levande och motverka antisemitism och rasism", skriver föreningens ordförande i ett pressmeddelande.

På grund av coronapandemin kommer ingen publik att närvara vid minneshögtiden. Det gör däremot kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia. Bland talarna finns Eva Byk som överlevde Förintelsen och statsminister Stefan Löfven.

Prissumman på 10 000 kronor delas lika mellan Wiman och Sjöswärd.

FAKTA

Fakta: Tjugosjunde januari-priset

Tjugosjunde januari-priset delas ut årligen i samband med högtidlighållandet av Internationella minnesdagen för Förintelsens offer.

Högtiden arrangeras av: Judiska församlingen i Stockholm, Föreningen Förintelsens överlevande i samarbete med Forum för levande historia, Svenska kommittén mot antisemitism och Judiska museet.

Kultur och nöje

Nationalbibliotekets omorganisation oroar

Kungliga bibliotekets omorganisation väcker reaktioner. Arkivbild.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

En omorganisation av Kungliga biblioteket (KB) i Stockholm har väckt stark kritik, rapporterar Dagens Nyheter.

Den nya organisationen, med syfte att göra utbudet mer tillgängligt digitalt, trädde i kraft den 1 januari i år.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Förslaget: Fira pandemins slut med konserter

Publiken på Live Earth i London 2007. Arkivbild.
Foto: ANTHONY HARVEY/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Stora konserter i hela Europa för att fira att pandemin äntligen är över. Det har Irland föreslagit för EU, skriver Irish Mirror.

Tanken är att samla pop- och rockstjärnor till stora Live Aid-liknande musikfester som anordnas samtidigt i flera olika europeiska huvudstäder i sommar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Hemflytt tema för Tempofestivalen

Ur dokumentären 'Once upon a time in Venezuela'. Pressbild.
Foto: John Márquez
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

"Tempo flyttar hem". Så heter temat för årets Tempo Dokumentärfestival. På programmet står flera svenska och utländska dokumentärer med olika infallsvinklar på vad begreppet "ett hem" kan stå för.

"Nu när väldigt många arbetar hemma står just hemmet i fokus på ett helt annat sätt än tidigare. I årets program finns dokumentärer som handlar om hemmets status och funktion, om hemmet som fysisk plats eller idé. Men också som lyfter frågan om vad det innebär att inte ha ett hem", säger Ulrika Bandeira, festivalens programchef, i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Siw Malmkvist lär sig seniorsurfa i tv

Siw Malmkvist är en av deltagarna i 'Seniorsurfarna'. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

"Seniorsurfarna" blev något av en succé när det sändes i SVT förra året. Nu är det dags för andra säsongen av UR:s programserie om äldre som guidas i den digitala världen. Bland de deltagande kändisarna märks Siw Malmkvist, Arja Saijonmaa och Carl Jan Grankvist.

Första säsongen sågs varje program av i genomsnitt över 600 000 tittare. I den nya omgången, som startar 9 februari, utmanas deltagarna av programledaren Kattis Ahlström att prova nya saker. Bland annat får Arja Saijonmaa pröva att tala finska med den virtuella assistenten Siri.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

Siw Malmkvist lär sig seniorsurfa i tv

Siw Malmkvist är en av deltagarna i 'Seniorsurfarna'. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

"Seniorsurfarna" blev något av en succé när det sändes i SVT förra året. Nu är det dags för andra säsongen av UR:s programserie om äldre som guidas i den digitala världen. Bland de deltagande kändisarna märks Siw Malmkvist, Arja Saijonmaa och Carl Jan Grankvist.

Första säsongen sågs varje program av i genomsnitt över 600 000 tittare. I den nya omgången, som startar 9 februari, utmanas deltagarna av programledaren Kattis Ahlström att prova nya saker. Bland annat får Arja Saijonmaa pröva att tala finska med den virtuella assistenten Siri.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Göteborgsoperan skjuter upp premiärer

Göteborgsoperan fortsätter att minimera verksamheten i huset på grund av corona. Arkivbild.
Foto: Adam Ihse / TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Göteborgsoperan förlänger perioden med minimerad verksamhet i ytterligare en månad, till och med 31 mars. Det innebär att flera uppsättningar nu skjuts upp. Operan "Norma", konserten "Kvinnors röst" och dansföreställningen "Inger & Øyen" skulle alla ha haft premiär i mars men det är ännu inte klart när de nu kan genomföras.

"I den extrema situation som hela vårt samhälle befinner sig i arbetar vi med att säkra en trygg arbetsmiljö och vår framtida repertoar, med fokus på senvåren och på vår kommande säsong, hösten 2021 och våren 2022", säger vd:n Christina Björklund i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

New Radicals återförenas – för Joe Biden

Parken The Mall kantas av flaggor inför Bidens installationsceremoni i Washington DC. Arkivbild.
Foto: Alex Brandon/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Det amerikanska bandet New Radicals ska återförenas efter 22 år för att uppträda vid Joe Bidens installation, skriver Rolling Stone.

Bandet fick sitt stora genombrott med hitlåten "You get what you give" 1998, men de splittrades bara några månader senare.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL