Kultur och nöje

Alsterdal får deckarpris

Kultur och nöje
Nöje Svenska Deckarakademin har utsett årets bästa kriminalroman.

Malmöfödda författaren Tove Alsterdal har tilldelats Den gyllene kofoten, priset för årets bästa kriminalroman, för sin bok Rotvälta. Priset delades ut på söndagen och i motiveringen skriver juryn att Rotvälta belönats för att den är ”En polisroman med originellt genomfört återvändartema och Ådalen som fond”.

Tove Alsterdal tilldelades även priset 2014 med boken Låt mig ta din hand. Rotvälta är den första boken i deckarserien om polisen Eira Sjödin.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Darth Vader-skådespelare död

David Prowse. Arkivbild.
Foto: Reed Saxon/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Mannen som gav Darth Vader en kropp är borta. Skådespelaren James Prowse är död.

Den brittiske skådespelaren David Prowse var främst känd för sin roll som Darth Vader i filmerna "Stjärnornas krig", "Rymdimperiet slår tillbaka" och "Jedins återkomst". Han syntes dock aldrig eftersom hans ansikte täcktes av Vaders mask, och hans röst hördes heller aldrig eftersom hans röstinsats dubbades över.

Prowse brittiska accent överensstämde nämligen inte med regissören George Lucas idé om en ondsint Hollywoodskurk och Vaders röst gjordes i stället av skådespelaren James Earl Jones.

Dödsfallet bekräftas av Prowse agent Thomas Bowington som skriver på Twitter: "May the force be with him, always", som en referens till den klassiska repliken i "Star wars"-filmerna.

Avböjde Chewbacca

George Lucas fick syn på Prowse i rollen som livvakt i klassikern "Clockwork orange" 1971 och erbjöd honom att provfilma för rollerna som Darth Vader och Chewbacca. Prowse valde Vaderrollen med motiveringen: "Det är alltid skurkarna man minns", skriver BBC.

Innan Prowse iklädde sig Darth Vaders kostym hade han gjort sig känd i Storbritannien som Green Cross Man, en figur som utbildade barn i trafiksäkerhet. Det var också den rollen han själv kände sig mest stolt över.

Kompis med Hulken

Han var också kroppsbyggare och kompis med andra kraftfulla typer som Arnold Schwarzenegger och Lou Ferrigno (som spelade Hulken) långt innan de blev kända.

Prowse filmdebuterade 1967 i Bondparodin "Casino royale James Bond 007" där han spelade Frankensteins monster.

David Prowse avled efter en kort tids sjukdom, 85 år gammal.

Kultur och nöje

Firar in julen med "böglyftet"

Podcasten 'Flashback forever' med 'Scroll-Mia', Ina Lundström och Emma Knyckare gör en julkalender om en tolv år gammal diskussionstråd på internetforumet. Pressbild.
Foto: Josef Persson
Kultur och nöje
Kultur och nöje Den 1 december öppnas första luckan av adventskalendern om "Böglyftet".
Det är podden "Flashback forever" som ligger bakom idén – en av många som utmanar SVT:s julkalender i år.

Emma Knyckare driver tillsammans med Ina Lundström och "Scroll-Mia" den populära podcasten "Flashback forever", där de varje vecka pratar om olika trådar på diskussionsforumet.

Inför julmånaden har de valt att göra en hel adventskalender om den klassiska tråden "Historien bakom böglyftet" från 2008. På drygt 300 sidor diskuteras en bild föreställandes en ung man som lyfter en annan naken man.

– Den här bilden är ganska obscen, det är ändå en kille som lyfter en annan kille i kuken, konstaterar Emma Knyckare.

Avsnitten kommer att vara mellan fem och tjugo minuter långa, och redan nu finns ett föravsnitt med grundläggande information om historien.

– Vi har känt sedan vi startade podden att den här tråden egentligen är för stor för att avhandlas i ett vanligt avsnitt, den har så otroligt många kvaliteter.

Börjar själva gräva

Till de 24 podcastavsnitten finns även en fysisk julkalender med en illustration av det så kallade böglyftet, som har sålts i 11 500 exemplar.

– Vi hade räknat med att sälja 2000 för att få projektet att gå runt. När vi insåg att intresset var så stort kände vi "gud, nu kan vi göra så mycket mer", berättar Emma Knyckare.

I tråden har flera "Flashback-grävare" försökt lista ut personernas identitet, utan att lyckas. Poddprofilerna börjar därför själva luska i historien och pratar med olika experter.

– I vanliga fall brukar ju Flashback vara rätt bra på att gräva, som i den här Terje-skandalen eller kattmördaren i Högsbo. Men här kommer Flashback-grävandet inte någonstans. Det är mer "jag ser att gardinstången är från Ikea, lista alla städer i Sverige som har Ikea", säger Emma Knyckare.

Skulle separera

"Flashback forever" är en av många som har börjat konkurrera med SVT:s julkalender. 2016 kom Viaplays egna julkalender för barn, i år visar C More julkalendern "Tinka och kungaspelen". Storytel har sin "Lillfors Ladies" av Karin Janson, en feelgood-berättelse i 24 delar – och det är bara några exempel.

För "Flashback forever"-gänget spelade coronapandemin in att det blev just en julkalender.

– Det är mycket som man inte kan göra eftersom det pågår en brinnande pandemi i världen, men vi kan fortfarande underhålla via ljud. Vi försöker skapa gemenskap, och då kändes en julkalender som en mysig grej, säger Emma Knyckare.

De har redan fått signaler från lyssnare om att kalendern för människor samman.

– En tjej skrev till oss att hon och hennes kille funderade på att separera, men nu skulle de i stället köpa julkalendern för att liva upp relationen, säger Emma Knyckare.

Sara Ullberg/TT

Sofia Sundström/TT

Elin Swedenmark/TT

FAKTA

Fakta: Fler julkalendrar

"Mirakel" heter SVT:s julkalender i år. Den följer två tjejer från olika århundraden som byter plats i tiden tack vare ett konstgjort svart hål.

"Lillfors Ladies" är namnet på Storytels egen julkalender, en feelgoodberättelse om 50-talets Värmland.

Katrin Sundbergs julshow ställdes in. I stället gör komikern och skådespelaren en digital julkalender med olika gäster.

Spotify gör en egen julkalender med julvärdarna Mark Levengood, Zeina Mourtada och Filip Dikmen.

I "Ombergs julsaga" har stora delar av bygden Hästholmen gått samman och gjort en julkalender, med Ola Persson och Charlotta Bendz i spetsen. Släpps på Youtube.

"Tinka och kungaspelet", så heter C Mores julkalender i år och följer upp förra årets danska julkalender "Tinka och juläventyret".

“Knäckarbanketten” heter årets julkalender i Barnradion. Den är baserad på boken med samma namn av Sara Bergmark Elfgren och Emil Maxén. Den innehåller mytologiska varelser, falska grevar, markisinnor – och mopsar. Berättelsen tar upp bland annat syskonrivalitet, vänskap, svek och hjältemod.

“Vi måste rädda julen” av Augustprisvinnaren Ellen Karlsson och illustratören Cecilia Heikkilä är Rabén & Sjögrens adventsbok i år. Den handlar om en bortslarvad högtid, som måste räddas genom att barnen maxar julmyset.

Flera städer, bland annat Mariestad, Strängnäs och Åmål har egna julkalendrar.

Kultur och nöje

"Portlandia"-skådis gör film om bandet Heart

Ann och Nancy Wilson är sångerskor i bandet Heart. Arkivbild.
Foto: Chris Pizzello/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

En film som följer systrarna Ann och Nancy Wilson från den tidiga barndomen till framgångar som sångerskor i bandet Heart är på gång. Det uppger Ann Wilson till radiokanalen SiriusXm, enligt Variety.

Skådespelaren Carrie Brownstein ska stå för både manus och regi. Brownstein startade under 1990-talet punkbandet Sleater-Kinney och har skrivit komediserien "Portlandia" tillsammans med Fred Armisen. Lynda Obst, som producerat bland annat "Flashdance" och "Sömnlös i Seattle", tjänar som producent för filmen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Clapton och Morrison gör låt om lockdown

Van Morrison har skrivit en låt som Eric Clapton spelat in. Arkivbild.
Foto: Therese Jahnson/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Eric Clapton och Van Morrison släpper en gemensam låt, "Stand and deliver", för att stötta musiker som drabbats av coronavirusets ekonomiska effekter. Låten är skriven av Van Morrison, framförs av Clapton och beskrivs som en blueslåt.

Intäkterna från singeln går till Morrisons kampanj Save Live Music och en speciell fond där musiker kan söka medel om de har drabbats av svårigheter under pandemin, skriver Variety. Både Eric Clapton och Van Morrison har flera gånger uttalat sig om att utegångsförbudet i Storbritannien har förödande effekter på musiklivet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Obama öppnar för att spelas av Drake på film

Foto: Richard Shotwell/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

USA:s förre president Barack Obama öppnar upp för möjligheten att Drake skulle kunna spela honom i en framtida så kallad biopic. I en intervju med tidskriften Complex om sin nya memoarbok "Ett förlovat land" säger Barack Obama att den kanadensiske rapparen "verkar kunna göra allt han vill".

– Det är en talangfull kille. Om tiden är inne och han är redo så..., säger Obama.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

Hugh Grant: Därför tog jag en lång paus

Hugh Grant fick nog. Arkivbild.
Foto: Paul Drinkwater/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Hugh Grant säger att han "fick nog" av att göra film under en period och att filmindustrin i Hollywood "gav upp" sitt hopp om honom.
PREMIUM

– Jag utvecklade en dålig attityd kring 2005, strax efter att jag hade spelat in "Music and lyrics". Sedan gjorde jag en film 2009 med Sarah Jessica Parker och den blev en otrolig kalkon, säger han i en intervju med Los Angeles Times och fortsätter:

– Det var aldrig jag som gav upp mina förhoppningar om Hollywood, det var Hollywood som gav upp allt hopp om mig.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Carey, jullåten och pengarna

Mariah Carey. Arkivbild.
Foto: Brent N. Clarke/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Det lackar mot jul, och det säkraste tecknet på det är varken adventsstjärnor eller annalkande luciatåg.
Nej, det är att Mariah Careys "All I want for christmas is you" hörs överallt. Alltså ÖVERALLT. I taxin, i affären, på radion, på kompisarnas spellistor.
PREMIUM

"All I want for christmas is you" släpptes för 26 år sedan, men bara fortsätter att växa och dra in stålar. Förra året blev den för första gången någonsin etta på amerikanska Billboardlistan, och har utöver det toppat listor i över 30 länder. Den är den bäst säljande jullåten av en kvinnlig artist någonsin.

Och det märks i Careys plånbok kan man säga. För några år sedan räknade The Economist ut att låten dragit in över 511 miljoner kronor bara i royalties, och då räknas inte pengarna för de uppskattningsvis 16 miljoner exemplar singeln sålts i.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Artister donerar till coronadrabbade

Nile Rodgers. Arkivbild.
Foto: Joel C Ryan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Nile Rodgers, Liam Gallagher, Eric Clapton och FKA Twigs finns bland de artister som nu donerar föremål till förmån för brittiska industriarbetare som förlorat jobben i spåren av coronapandemin.

Bland sakerna som auktioneras ut finns en tidigare osläppt låt av Roger Wilson, FKA Twigs scenmasker samt signerade gitarrer av Nile Rodgers, Eric Clapton, Liam Gallagher, Elbow och Nick Cave, skriver NME.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL