Bokrecensioner

Deckare från Haparanda till Landskrona

Viveca Sten är aktuell med en helt ny serie som utspelas i Åre.
Foto: Niclas Vestefjell
Kultur och nöje
Deckarspalten Gunilla Weddings Deckarspalt rör sig från Haparanda i norr till Landskrona i söder och inte mindre än tre seriestarter och en avslutning recenseras.

Offermakaren (Forum) är första delen i en ny serie av Viveca Sten. Här lämnar hon Sandhamn och skärgårdsmiljön för ett iskallt och snörikt Åre. Hit har polisinspektören och nyblivna pappan David Lindskog sökt sig efter slitiga år i Göteborg. Hit kommer också Stockholmspolisen Hanna Ahlander när hennes chef på Citypolisen vill bli av med henne efter en konflikt och pojkvännen Christian dessutom lämnat henne för en annan kvinna.

När gymnasietjejen Amanda sedan försvinner spårlöst efter en fest och ett stelfruset lik hittas i en av Åres liftar blir först Daniel och så småningom även Hanna inblandade i utredningen där det finns gott om misstänkta och många olika trådar att följa.

Snön faller ymnigt och Viveca Sten beskriver miljön – allt från Åre, Duved och Järpen till den isolerade Ullådalen - med stor kärlek som även omfattar det omfångsrika och välgenomtänkta persongalleriet och intrigen som tar oväntade och intressanta vägar. Även om Viveca Stens senaste, och tionde, Sandhamnsbok I hemlighet begravd var bra deckarläsning så är det helt klart så att det här miljöombyte inspirerat henne rejält och jag hoppas hon stannar kvar i Åre ett antal böcker till.

Hans Rosenfeldt.
Foto: Anders Thessing

Egen röst till Haparanda

Även Hans Rosenfeldt har placerat en ny deckarserie i norra Sverige – så långt upp som i gränsstaden Haparanda. Vargasommar (Norstedts) är första delen i den första serie Rosenfeldt skriver på egen hand. Det är juni och ovanligt varmt för årstiden när vi möter den medelålders polisen Hannah Wester i en riktigt ruskig historia där ett parti knark och knarkpengar försvinner under en uppgörelse mellan finska och ryska kriminella och den ryska lönnmördaren Katja skickas till Haparanda för att ”reda upp” röran.

Medan Hannah är jordnära, men rejält ärrad av en privat sorg, så är Katja som tagen ur tv-serien Killing Eve och mötet mellan dem är minst sagt intressant. Hans Rosenfeldt ger också staden Haparanda en egen röst som reflekterar över tidens gång i staden, över dess invånare och samhällets förändringar. Det blir ett udda men fängslande inslag i spänningen och även om Vargasommar bjuder på väldigt mycket av döda kroppar, våld och privat tragedier så känns det som en lovande upptakt - att det här bara är början är nämligen uppenbart.

Kristina Ohlsson
Foto: Anna-Lena Lundqvist

Strindberg i deckare

Från norra Sverige hamnar vi sedan på västkusten och i det lilla samhället Kungshamn och det ännu mindre Hovenäset i Kristina Ohlsson nya deckare Stormvakt (Forum). Även hon inleder en ny serie och huvudpersonen har det associationsrika namnet August Strindberg. Denna Strindberg är dock långt ifrån sin berömde författarnamne. Han är en vanlig, men ganska rik man, som drömmer om ett annat liv än det han lever i Stockholms finanskretsar. En begravningsbyrå i Kungshamn som han ska förvandla till second hand-butik och ett hyrt hus i Hovenäset ska förändra allt.

Det lugna livet vid den vackra kusten blir dock något helt annat - samma stormiga kväll som August anländer med sina resväskor försvinner en kvinna vid namn Agnes Eriksson spårlöst och hennes öde hänger som ett mörkt moln över Augusts inflyttning. Det tycks dessutom vara något olycksbådande med det där huset han hyrt. Parallellt med Augusts vedermödor följer Stormvakt kriminalinspektör Maria Martinsson och hennes kollegor i sökandet efter Agnes och även Agnes son, man och sonens bästa vän och hans familj - och så pensionären Jochen som spelar en viktig roll.

Stormvakt är en läslockande blandning av trivsam miljö med till största delen sympatiska personer och så riktigt otäcka brott och att Kristina Ohlsson känner starkt för västkusten är uppenbart - det doftar hav och tång och är ömsom regnigt och soligt i en tilltalande blandning.

Kristina Ohlsson har en imponerande förmåga att lyckas med vad hon än tar sig för - först succén med Fredrik Bergman-serien och sedan den underhållande Martin Benner-serien, skräckromanen Sjuka själar och alla populära barn- och ungdomsböcker och nu alltså den ovanligt vanlige August Strindberg.

Anna Bågstam.
Foto: Kajsa Göransson

Närmar sig jul

Med Mörkermannen (Norstedts) avslutar Anna Bågstam sin underhållande serie om civilutredaren Harriet Vesterdal som jobbar hos Landskronapolisen och bor med sin pappa i det fiktiva fiskeläget Lervik.

I Mörkermannen närmar sig julen, snön faller, Harriets pappa är svårt sjuk och en serievåldtäktsman går lös och utredningen leder dessutom in i själva polishuset. Anna Bågstam är skicklig på spänning, Harriet Vesterdahl en tilltalande operfekt huvudperson och miljön härligt skånsk. Samtidigt går en del privata spår på tomgång här och för min del är det fortfarande trilogins första del, Ögonvittnet, som är favoriten.

Kultur och nöje

Ellen Pompeo vädjar till "vita Hollywood"

Ellen Pompeo ber 'vita Hollywood' om hjälp. Arkivbild.
Foto: Jordan Strauss
Kultur och nöje
Kultur och nöje

I ett öppet brev vänder sig skådespelerskan Ellen Pompeo, känd från tv-serien "Grey's anatomy", till "vita Hollywood" och Hollywood Foreign Press Association (HFPA), som ligger bakom nomineringarna till Golden Globe-galan, skriver Deadline.

Pompeo stämmer in i den kör som kritiserar organisationen för brist på mångfald, sedan det framkommit att den inte har en enda svart medlem. Sedan dess har organisationen utlovat bot och bättring, och en kommande handlingsplan.

Men Ellen Pompeo ber nu om hjälp från sina "vita kollegor".

"Låt oss visa våra svarta kollegor att vi bryr oss och är villiga att rätta till de fel som vi har skapat", skriver hon i det öppna brevet på Instagram.

Andra som har deltagit i protesterna är bland andra Amy Schumer och Dakota Johnson.

Kultur och nöje

Återkommande död naturligt i "Returnal"

Kulorna sprutar i actionspelet 'Returnal'. Pressbild.
Foto: Sony/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Helsingforsbaserade Housemarque arbetar på sitt största spel hittills, actiontiteln "Returnal", som bygger på en dödsloop.
– Det är ett massivt åtagande. Vi har försökt skapa så mycket återspelbarhet som möjligt, säger affärschefen Mikael Haveri.

Den grekisk-amerikanska astronauten Selene kraschlandar på planeten Atropos i inledningen av "Returnal". Efter att ha tagit sig ut ur vraket märker hon att hon inte är särskilt välkommen, och invånarna – olika typer av monster – går till attack.

Spelmediet troget kommer hon knappast levande genom planeten vid första försöket, och varje gång hon dör spelas kraschlandningen om. Dödsloopen blir därmed en del av spelets berättelse och spelarens uppdrag blir att bryta dödscykeln.

"Mörkt och gripande"

Selene stöter till och med på sitt eget lik på Atropos, ibland med ljudinspelningar som både kan förvirra och förklara varför allt återupprepas.

– Vi ville berätta en mörk och gripande berättelse, och vi kom att sammanfläta det med en spelmässig "en gång till"- cykel, säger Greg Louden, som ansvarar för berättelsen, och fortsätter:

– Selene reagerar på den här cykeln tillsammans med dig som spelare och du ser hur hon utvecklas. Ju längre du når på den här fientliga planeten desto mer sliter cykeln på henne och den avslöjar ganska personliga element. Planeten Atropos och Selene är mer sammanvävda än vad man från början tror.

Del av trend

Normalt sett brukar spel i sina berättelser ignorera det faktum att spelaren dör. Det vanliga är att bandet spolas tillbaka och att man börjar om från den senaste kontrollpunkten, som om döden aldrig har inträffat. Men "Returnal" är en del i en aktuell trend som i stället väver in dödsloopen med berättelsen. I förra årets "Hades" försöker huvudpersonen rymma från dödsriket, men återvänder dit när han dör. I kommande "Deathloop" och "12 minutes" ska spelaren på ett liknande sätt bryta en tidsloop.

I filmvärlden har konceptet utforskats i klassikern "Måndag hela veckan", "Edge of tomorrow" samt aktuella "Boss level" och "Long story short".

– Jag tror att alla inspireras av samma tidsperiod vi lever i, det är nog naturligt på ett sätt. Men vi försöker att skapa något unikt som jag tror kommer att spelas på ett annorlunda sätt och inte riktigt jämföras med de andra spelen, säger Louden.

Ska belönas

Spelmässigt är det heller inte samma Astropos som spelaren kliver ut i efter att ha dödats. I stället rör det sig om delvis slumpgenererade banor, likt "Hades", för att undvika att spelet känns alltför repetitivt. Viss strategi kommer att krävas, exempelvis om det är värt att bekämpa en boss för att stärka Selene, eller om man ska chansa och ta genvägar. Men även om det är en naturlig del av berättelsen, så kommer det att svida för spelaren när Selene dör.

– Du tappar i princip allt när du dör, utom det vi kallar "permaprogress"-föremål. Det kan vara saker som ett närstridsvapen eller en änterhake, som tillåter dig att få tillgång till vissa områden, säger Haveri.

Spelet sägs utnyttja en aggressiv spelstil och ser i en demonstration svårt ut. Skaparna har också inspirerats av studior som allmänt anses göra svåra spel, som japanska From Software och Platinum Games.

– Vi vill att spelarna ska ha en utmaning, att de ska känna sig väldigt belönade när de lyckas, säger Mikael Haveri.

Gustav Sjöholm/TT

Spelets bossar kommer att vara utmanande, lovar skaparna. Pressbild.
Spelets bossar kommer att vara utmanande, lovar skaparna. Pressbild.
Foto: Sony/TT
'Returnal' drar nytta av framför allt den nya handkontrollen och ljudmotorn i Playstation 5 för att skapa inlevelse. Pressbild.
"Returnal" drar nytta av framför allt den nya handkontrollen och ljudmotorn i Playstation 5 för att skapa inlevelse. Pressbild.
Foto: Sony/TT

FAKTA

Fakta: Housemarque

Finländska Housemarque är en Helsingforsbaserad spelutvecklare med omkring 80 anställda, varav 75 arbetar direkt med utvecklingen av "Returnal".

Studion släppte sitt första spel "Stardust" 1993 och har från 2007 och framåt arbetat tätt med Sony. Bland tidigare spel kan nämna "Dead nation" (2010), "Resogun" (2013) och "Alienation" (2016).

"Returnal" släpps till Playstation 5 den 30 april.

Kultur och nöje

Maya Rudolph åter till SNL

Maya Rudolph ska vara värd för 'Saturday night live'. Arkivbild.
Foto: Evan Agostini
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Komikern och skådespelerskan Maya Rudolph återvänder till "Saturday night live", som värd för underhållningsprogrammet, den 27 mars, enligt Deadline.

Rudolph var en del av ensemblen mellan 2000 och 2007, och gjorde sin debut som värd 2012. Hon har också gästspelat många gånger sedan dess – och senast gjorde hon succé när hon spelade vicepresident Kamala Harris i sketchprogrammet, en roll som också förlänade henne en Emmy.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Säsong sex av "Line of duty" klar i vår

Kelly Macdonald är med i säsong sex av 'Line of duty'. Arkivbild.
Foto: Joel Ryan
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Poliserna i anti-korruptionsenhet AC-12 är tillbaka – den sjätte säsongen av "Line of duty" får premiär i brittisk tv den 21 mars, bekräftar BBC. Med sju avsnitt blir den seriens hittills längsta omgång.

Inspelningen av säsongen avbröts tillfälligt förra året, på grund av coronapandemin. Men nu är antikorruptionspoliserna, som spelas av Martin Compston, Vicky McClure and Adrian Dunbar, tillbaka. Nu får de dessutom nytt sällskap, av Kelly Macdonald, som bland annat synts i "Trainspotting" och "No country for old men".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Kritikerna: ett enastående kaos

The Mamas och Eric Saade tog sig till final i en deltävling som hyllas av kritikerna. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Det var förhandsfavoriterna Eric Saade och The Mamas som tog sig till final i Melodifestivalen – men programledarna korades också till vinnare av kritikerna.
PREMIUM

Melodifestivalen har hittills tuffat på i trygg förutsägbarhet, enligt många kritiker, men i den fjärde deltävlingen skakade programledarna om tittarna. Maria Brander i Expressen kallade kvällen för "ett enastående kaos". Och Markus Larsson menar i Aftonbladet att när Per Andersson krockar med Pernilla Wahlgrens rutin och tajming bildar det "lustgas som ger tävlingen liv och underhållning."

Programledarna inledde den fjärde delfinalen med ett klassiskt shownummer som involverade ett antal överraskande gästartister. Bland annat tog både Wahlgrens föräldrar Christina Schollin och Hans Wahlgren, och den ärrade ishockeyveteranen Börje Salming, ton i sång- och dansnumret.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

Radioheads skissblock såldes för 60 000

Tom Yorke i Radiohead. Arkivbild.
Foto: Grant Pollard
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Ett skissblock som Radiohead använde när de spelade in sitt andra album "The Bends" har sålts på auktion, för 60 000 kronor, skriver NME. Blocket plockades upp av en man som lånade ut instrument och utrustning till bandet under inspelningen, 1993.

Blocket innehåller skisser, ackord och sångtexter, till bland annat låten "Street Spirit (Fade Out)", men också till tre låtar som inte har släppts: "Too Easy", "Idiot Boy" och "Dead Bank Clerk".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Clara Klingenström: Känner inte hat längre

Clara Klingenström tävlar med låten 'Behöver inte dig i dag', som gick vidare till Andra chansen.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Clara Klingenström knep skrällartat en Andra chansen-plats i Melodifestivalens fjärde deltävling. Nu står det klart vem hon möter i nästa veckas avsnitt.
PREMIUM

På presskonferensen efter Melodifestivalens fjärde deltävling konstaterar en gråtande Clara Klingenström att det senaste året har varit tufft. Hon har tidigare beskrivit bidraget "Behöver inte dig i dag" som en revansch.

– Låten är ett "fuck you" till det som jag har varit i, det har övergått till att jag inte känner hat längre. Jag har fått tillbaka makten i mitt liv, och andra kanske uppskattar att jag har varit ärlig. Det betyder jättemycket, säger hon.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Saade: Går inte vänja sig

Fjolårets vinnare The Mamas och den trefaldiga finalisten Eric Saade har gjort det igen. Direktplatserna i Melodifestivalens final är bokade.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje På sin fjärde start går Eric Saade till sin fjärde final i Melodifestivalen, med minimal scenografi och tvågradig färgskala.
Det gör även fjolårets vinnare The Mamas, vars bidrag "In the middle" föll tittarna i smaken.
PREMIUM

Fjolåret blev både succé och antiklimax för The Mamas. De vann svenska folkets hjärtan och tog hem Melodifestivalens sångfågelstatyett med bidraget “Move”.

Någon resa till Eurovision Song Contest i Rotterdam blev det däremot inte, eftersom den internationella musiktävlingen ställdes in till följd av coronapandemin.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL