Nyheter

Mikael Damberg och Amanda Lind håller presskonferens

Nyheter
Sverige I dag klockan 16.00 håller inrikesminister Mikael Damberg och kultur- och demokratiminister samt minister med ansvar för idrottsfrågorna Amanda Lind digital pressträff.
PREMIUM
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Säsongsbaserat möbelsamarbete

Peder Nilsson och Andres Mutis sitter på sina kubbpallar.
Foto: Andreas Persson
Skåne
Nyheter
Skåne Peder Nilsson och Andres Mutis är båda förälskade i möbeldesign. Något som nu resulterat i ett samarbete som lägger fokus på svenska årstider. Först ut är sommaren och en pall som extraknäcker som kubbset.

– För mig som invandrare är kubb väldigt intressant och vi ville göra en grej av det. Kanske göra aktiviteten men känd utomlands, säger Andres Mutis om duons första kreation.

Utanför Kulturen i Lund står Peder Nilsson och Andres Mutis och ställer upp ett parti kubb. Pjäserna som används utgör delarna i deras gemensamma designprojekt, en kubbpall som hålls samman av spännband.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Stefan Löfven håller pressträff

Nyheter
Sverige I dag klockan 13.15 håller statsminister Stefan Löfven, socialminister Lena Hallengren, kultur- och demokratiminister samt minister med ansvar för idrottsfrågorna Amanda Lind och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson en digital pressträff.
PREMIUM

Smittspridningen är fortfarande omfattande i Sverige och det är inte läge att slappna av än, säger statsminister Stefan Löfven (S) på onsdagens pressträff. Han betonar att stundande Kristi himmelsfärd behöver firas i den allra närmaste kretsen.

Det är bara tillsammans som vi kan ta oss ur den här krisen. Även om vi nu kan se en minskning på nationell nivå är smittspridningen kvar på en hög nivå, säger Löfven.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Tog med sig ”hundvalp” från skogen - tros vara varg

Vargvalp på Skånes djurpark.
Foto: REBECKA FOGELMARCK
Nyheter
Sverige När ungdomarna från HVB-hemmet var på skogsutflykt hittade de vad de trodde var en hundvalp och tog med den hem. Nu tros valpen vara en varg och ungdomarna misstänks för miljöbrott.

Det är tidningen Svensk Jakt som berättar historien som också återberättas i Aftonbladet. Det är ett gäng ungdomar från ett HVB-hem i Hagsätra som var på utflykt i värmländska Lersjöfors när de hittade ”hundvalpen” som de tog med sig hem.

– Det är polisen som har alla uppgifter, men ja, det verkar vara en vargvalp som man hittat, säger Maria Falkevik, rovdjursansvarig på länsstyrelsen Värmland till tidningen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Parkeringsappar – en djungel

'Kommunerna och parkeringsbolagen borde samsas om ett gemensamt system', säger Maria Wiezell, konsumentvägledare hos organisationen Sveriges Konsumenter.
Foto: Anders Wiklund/TT
Nyheter
Nyheter Digitalt för hela slanten! Numera betalas parkeringsavgiften ofta via appar. Men de är många, tar olika mycket betalt och kan begära extra avgifter, vilket ibland ställer till det för konsumenten.
PREMIUM

Borta är de rasslande mynten – i dag betalas parkeringen med bankkort eller via appar. Det senare alternativet blir allt vanligare, samtidigt som de gamla automaterna fasas ut.

En fördel med den nya tekniken är att parkeringstiden kan förlängas efter hand utan att man måste springa iväg till en automat och att parkeringen kan avslutas om man vill åka tidigare. Men apparna är förvirrande många. Enligt en undersökning utförd av Sveriges Radio för drygt ett år sedan fanns det minst 17 stycken, och antalet har inte minskat sedan dess.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Starkt förbättrat resultat för AB Skånska Dagbladet

AB Skånska Dagbladet har ett starkt förbättrat resultat, berättar bolagets vd Lars Sjögren.
Skåne
Nyheter
Ekonomi
MALMÖ 2020 levererade AB Skånska Dagbladet ett kraftigt förbättrat resultat, jämfört med året innan. Läsaraffären står fortsatt stark och den digitala affären växer.
PREMIUM

Koncernens resultat för 2020 är 27 miljoner kronor (28,7 före finansiella poster), borträknat fastighetsförsäljningen är koncernresultatet -2,7 miljoner kronor.

Samtidigt har investeringar i digital utveckling fortsatt enligt en lagd flerårsplan och större delen av dessa kostnader har tagits med i 2020 års resultat. Resultatet tyngs givetvis av att koncernens resebyråverksamhet under 2020 varit en förlustaffär.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Nyheter

Lokala nyheter direkt i din inkorg

En hand håller en mobiltelefon som visar ett av Skånskans nyhetsbrev.
Nyheter
Lokala nyhetsbrev Börja dagen med nyheter från just ditt område – direkt i inkorgen. Nu ökar vi servicen till våra läsare genom att starta tolv lokala nyhetsbrev. Registrera dig här.

Nu har Skånska Dagbladets bevakningsområden sitt egna lokala nyhetsbrev. Vare sig du helst läser om Eslöv, Höör, Hörby, Kävlinge, Lund, Malmö, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svalöv, Svedala eller vad som händer på Söderslätt, så kan du registrera din e-postadress och få våra senaste nyheter skickade direkt till dig på morgonen.

Dessutom erbjuder vi särskilda nyhetsbrev för ekonomi, kultur & nöje och sport.

Fyll i din e-postadress i ett eller flera registreringsformulär. Formulären är sorterade i bokstavsordning. Klicka här för att komma till registreringssidan. Direktlänkar till formulären finns även i faktarutan nedan.

Tjänsten är kostnadsfri.

FAKTA

Här registrerar du dig för de lokala nyhetsbreven

Så här prenumererar du på nyhetsbreven: Klicka på ortsnamnet eller ämnet nedan för att komma till respektive registreringsformulär. Fyll i din e-postadress för att prenumerera på det valda nyhetsbrevet. Nyhetsbrevet är gratis.

Nyheter

Vaccinatören: ”Vi har varit beredda länge”

Kenneth Kronohage, en av grundarna till Macc People AB, säger att de är förbereda på att hjälpa till att ta skåningarna ur pandemi.
Foto: Privat
Nyheter
Skåne 16 privata aktörer ska vaccinera 470 000 skåningar när väl fas fyra drar igång för fullt i vecka 23. Tidningen har talat med en av de privata vaccinatörerna för att ta pulsen på deras förberedelser.

– Vi har varit beredda länge, egentligen skulle vi varit igång vecka 8, säger Kenneth Kronohage, specialistsjuksköterska inom narkos- och ambulanssjukvård och en av bolaget Macc People AB:s grundare.

Men som i övriga Sverige, EU och världen, har tillgången på vaccin mot covid-19 varit problemet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Vaccineringen av fas 4 – så ska den gå till

Redan den 17 maj erbjuder Region Skåne personer i åldrarna 50-59 att vaccineras mot covid-19. Sen i vecka 23 väntas fas fyra gå igång på riktigt.
Foto: Johan Nilsson/TT
Nyheter
Skåne Den 17 maj mjukstartar Region Skåne vaccineringen i fas 4, den stora massan, som motsvarar 470 000 skåningar. Tre veckor senare hoppas regionen på att de stora volymerna är igång.

– När det är din tur för vaccinering uppmanar jag dig verkligen att ta din chans och ditt vaccin, säger Maria Landgren, läkemedelschef och vaccinsamordnare Region Skåne på onsdagens presskonferens.

Av Sveriges befolkning har nu 30 procent fått sin första vaccindos. 9 procent har fått även den andra dosen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL