Nyheter

Fortfarande varmare än normalt till helgen

Under fredagen kan det spricka upp lite i regnrusket och solen kan titta fram.
Foto: Johan Nilsson/TT
Nyheter
Malmö
Hässleholm
Väder November har varit en rekordvarm månad på sina håll och de höga temperaturerns håller i sig, men det blir också regn och rusk, meddelar SMHI.

Den senaste tiden har det varit nästan dubbelt så varmt som normalt i november och den trenden håller i sig över helgen. Det kommer bli mellan 5 och 9 plusgrader från fredag till söndag och en hel del regn, berättar meteorolog Lisa Frost.

– Under fredagen kommer det ett tillfälligt högtryck och lite stabilare väder med sol och runt 5 grader men det blir högst tillfälligt, säger hon.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Skånskan enda tidning som ökat sin nettoräckvidd

– Vi märker till och med ett sug efter papperstidningen, inte bara vår digitala produkt, säger Skånska Dagbladets upplagechef Åke Rahlén.
Nyheter
Nyhet Skånska Dagbladet ökar sin räckvidd mest bland storstadsregionernas morgontidningar, visar Sifos senaste Orvesto-undersökning.
– Vi märker ett stort intresse för tidningen, både digitalt och för papperstidningen, säger Skånska Dagbladets upplagechef, Åke Rahlén.

Orvesto mäter räckvidden för landets tidningar tre gånger om året. Nyligen presenterades den senaste undersökningen, som görs i åldersgruppen 16-80 år, och som mäter det dagliga antalet läsare. Vad gäller storstadstidningarna, det vill säga dagstidningar i Malmö, Stockholm och Göteborg så toppar Skånska Dagbladet listan med ett plus på 4,4 procent. Längst ned finns Sydsvenska Dagbladet på minus 7.6 procent. På andra plats återfinns Göteborgsposten på 3,9 procent.

– Det samma gäller om man tittar på de skånska landsortstidningarna, och här har Skånskan som enda tidning ökat sin nettoräckvidd förklarar Åke Rahlén.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Så ser du om din mail är hackad

Foto: Henrik Montgomery/TT
Nyheter
Nyhet Av 10 000 testade e-postadresser så hade över hälften varit med i en läcka och därmed exponerats för internetbrottslingar.
– Egentligen är vi inte förvånade, säger Per Klingvall, Chef Rådgivning, information och Public Affairs på SSF som lanserat en ny sajt för att uppmärksamma svenskar på digitala brott.

säkerhetskollen.se kan vem som helst nu gå in och testa sin epost-adress för att se om den funnits med i någon läcka. Bakom initiativet står säkerhetsföretaget SSF.

– Vi lanserade sajten för att det är en stor ökning av digitala brott. Förra året var det 245 000 digitala brott. Det är framförallt bedrägerier, men också intrång där man försöker stjäla information eller kapa en dator, berättar Per Klingvall.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Nu stänger krogen - det här kan du göra i stället

Nu stänger krogarna, men man behöver inte ha tråkigt för det.
Foto: Darko Vojinovic
Nyheter
Nyhet Från och med ikväll kommer krogarna i Sverige inte servera någon alkohol efter klockan 22 och måste stänga klockan 22.30. Men misströsta inte, Skånska Dagbladet har listat andra saker att göra om kvällarna.
Följ de sydafrikanska pingvinerna och flera andra djur på Melbournes zoo.
Foto: Michael Probst

1. Gå en virtuell rundtur på Melbourne Zoo.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Nu stänger krogen - det här kan du göra i stället

Nu stänger krogarna, men man behöver inte ha tråkigt för det.
Foto: Darko Vojinovic
Nyheter
Nyhet Från och med ikväll kommer krogarna i Sverige inte servera någon alkohol efter klockan 22 och måste stänga klockan 22.30. Men misströsta inte, Skånska Dagbladet har listat andra saker att göra om kvällarna.
Följ de sydafrikanska pingvinerna och flera andra djur på Melbournes zoo.
Foto: Michael Probst

1. Gå en virtuell rundtur på Melbourne Zoo.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Mikael Damberg och Amanda Lind håller presskonferens

Nyheter
Sverige I dag klockan 16.00 håller inrikesminister Mikael Damberg och kultur- och demokratiminister samt minister med ansvar för idrottsfrågorna Amanda Lind digital pressträff.
PREMIUM
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Söderslätt

Vårdanställd gick till jobbet med feber - var positiv med covid-19

Fasaden på lasarettet i Trelleborg.
Foto: Regions Skåne
Söderslätt
Nyheter
TRELLEBORG Den vårdanställde hade feber och anhöriga med konstaterad covid-19 - men valde att gå till jobbet på en avdelning för svårt sjuka på lasarettet i Trelleborg

– Självklart är detta förvånande för oss och något vi beklagar, djupt. Vi har utarbetade rutiner och handlingsplaner som samtliga personal är informerad om, säger Ingrid Vesterberg, chef för den aktuella enheten på Lasarettet i Trelleborg.

Det var den 31 oktober som en vårdanställd på en av sjukhusets avdelningar för svårt sjuka valde att gå till jobbet trots att hen hade feber. Dessutom fanns personer i direkt närhet hemma som hade testats positivt för covid-19 eller hade symptom på smitta.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Unga hårdast drabbad av arbetslöshet under coronakrisen i Danmark

Nyheter
KÖPENHAMN Under coronakrisen är det främst bland de unga, 25-29-åriga danskar, som arbetslösheten ökar. Den samlade arbetslösheten i Danmark var högst i maj, då 5,2 procent av arbetsstyrkan var utan jobb. För de unga var arbetslösheten 10,3 procent i juli, men har nu minskat till 8,3 procent vilket fortfarande är högst av alla åldersgrupper.
PREMIUM

Arbetslösheten bland gruppen 25-29-åriga är högst av alla åldersgrupper. Under september var den 8,3 procent vilket kan jämföras med 6,7 procent i september 2019.

– Det drabbar särskilt de 25-29-åriga eftersom de ska ut och skaffa deras första jobb. Det är svårt när arbetsmarknaden har varit fastfrusen, säger Thomas Bredgaard, arbetsmarknadsforskare och professor på Aalborg Universitet till DR Nyheder.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Covid-19

Färre reser men fler fuskåker

Skånetrafiken lider hårt av de nya restriktionerna.
Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
Nyheter
Hässleholm
Skåne Bussar, pågatåg och Öresundståg gapar tomma under coronapandemin. Skånetrafiken har tappat hälften av sina kunder på en vecka, och var tionde som väl åker med struntar i att köpa biljett.

Det är bekymmersamt på Skånetrafiken i dessa dagar. I en jämförelse mellan oktober i år och oktober förra året har man 50 procent färre resande, och november kommer inte bli bättre. Under vecka 46 var tappet 49 procent på bussarna, 42 procent på Pågatågen och 61 procent på Öresundstågen jämfört med samma vecka 2019. Det stora och snabba tappet förklaras av de nya restriktionerna som regeringen införde.

– Det är naturligtvis jätteviktigt att alla följer de nya rekommendationerna och vi uppmanar fortsatt till att bara resa när du behöver det och att undvika rusningstid. Vi gör allt vi kan för att det ska vara tryggt att resa med oss för de som behöver, säger Ulf Welin, tillförordnad trafikdirektör på Skånetrafiken, i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL