Ekonomi

Scania satsar på tillverkning i Kina

Scania vill tillverka lastbilar i Kina. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Lastbilstillverkaren Scania kommer för första gången att börja tillverka lastbilar i Kina. Detta efter att Scania köpt upp ett lastbilsföretag i landet.

Förvärvet av Nantong Gaokai, med bas i östra delen av Kina, möjliggör för Scania att få tillstånd att tillverka lastbilar i landet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Ökad framtidstro hos exportföretagen

Exportkreditbarometern, gjord av Svensk Exportredit, visar att framtidstron ökar bland svenska företag. Arkivbild.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi

De svenska exportföretagens syn på framtiden är nu starkare än innan coronapandemin. Svensk Exportkredits index över exportföretagens framtidstro tar ett jättekliv upp till plus 29, från att i våras ha legat på minus 35. För ett år sedan låg det på plus 25.

Indexet väger samman företagens förväntningar kring likviditet, orderingång, finansiell situation och anställningar i Sverige.

"Exportnäringen har drabbats hårt av pandemin. Därför är det glädjande att företagen åter ser ljust på framtiden. Exporten står för nästan halva Sveriges BNP och det är oerhört viktigt att exportföretagen får god tillgång till finansiering för att inte bara överleva krisen, utan också ta sig starkare ur den", säger Catrin Fransson, vd för Svensk Exportkredit, i ett pressmeddelande.

Drygt fyra av tio företag, 43 procent, bedömer att deras finansiella situation kommer att stärkas under det närmsta året. I våras var motsvarande andel ett företag av tio.

Ekonomi

Stark tillväxt för kinesisk ekonomi

Kinas industri återhämtade sig ytterligare i november. Arkivbild.
Foto: AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Tillväxten inom Kinas industri var den största på över tre år i november, när återhämtningen från coronakrisen fortsatte.

Inköpschefsindex från den kinesiska industrin har i stort sett återhämtat sig helt efter de strikta restriktioner som infördes i början av året för att stoppa smittspridningen, och ökade till 52,1 i november. Det är en ökning från oktober när samma siffra var 51,4. Ett värde över 50 antyder tillväxt inom sektorn.

Novembers siffror lyfter indexet till nivåer som inte har synts sedan september 2017. Kina väntas vara den enda stora ekonomin som har positiv tillväxt i år.

Ekonomi

Fler storaffärer väntas inom fastighetssektorn

llija Batljan i köpartagen. Arkivbild.
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Ekonomi
Ekonomi Miljardstriden om norska Entra lär inte bli den sista. Räkna med många fler storaffärer i fastighetssektorn, spår analytiker.
Coronakrisen sållar ut de med svagast finanser.

Fram tills coronakrisen bröt ut hade fastighetsbolagen haft en rad gyllene år med kraftigt stigande aktiekurser. Låga räntor gjorde det relativt billigt att köpa mark- och fastigheter, samt att bygga nytt.

Men så kom coronakrisen. Fastighetsbolagen har visserligen drabbats – men generellt sett inte alls så farligt som befarat. De goda vinsterna fortsätter att trilla in och pengarna behöver avkastning.

Men en sak har försvunnit – efterfrågan på nya kontorskomplex och handelsfastigheter har stannat av ordentligt när "alla" befaras börja jobba hemma. Då återstår för bolagen att köpa av varandra för att fortsätta växa.

– Då hamnar man mer i att titta på vad man kan konsolidera, säger Philip Hallberg, fastighetsanalytiker på Danske Bank.

Bättre finanser

Konsolidera betyder på finansspråk att många bolag i en bransch blir färre genom uppköp, ofta som en konsekvens av att marknaden är mättad.

Och det lär bli de stora starka som köper de svagare – stor och stark i den bemärkelsen att de kan låna billigare och har en bättre aktiekurs att betala andra bolag med, enligt Philip Hallberg.

– Du gynnas på finansieringssidan ju större du är, säger han.

Den senaste storaffären som har seglat upp är striden om Norges svar på svenska fastighetsjätten Vasakronan. Först lade SBB, under ledning av grundaren Ilija Batljan, ett bud på norska Entra, som har fastigheter värda runt 50 miljarder, varav en stor del av hyresgästerna är statliga, trygga betalare. Prislappen: 30 miljarder kronor.

Budstriden avgjord?

Tillfället har inget med corona att göra, enligt Batljan, som siktar på att bli Europas största fastighetsbolag inom segmentet samhällsfastigheter. Intresset har funnits ett tag och på frågan om vad som får SBB att se de finansiella fördelarna med affären, svarar han.

– Vi är inte ensamma om att kunna räkna hem den här affären.

Och det är uppenbarligen mycket riktigt. Göteborgsbaserade Castellum svarade med en avsiktsförklaring att lägga ett högre bud, som syftar till ett samgående snarare än ett övertagande, enligt bolagsledningen. Men Batljan kallar det inte en budstrid och vill förstås inte säga om det är aktuellt att höja priset till Entras aktieägare.

– Jag spekulerar inte i andras avsikter, säger han.

Bröllop stundar

Enligt Batljan är det bara SBB som hittills har lagt ett offentligt bud, till det högsta priset.

Castellums vd Henrik Saxborn har svårt att förstå vad Batljan menar.

– Det finns ett riktigt bud som Entras styrelse nu överväger, medan SBB:s bud nekats två gånger, säger Saxborn och pekar på att man har fått storägaren norska staten med på båten.

– Vi har köpt vigselringen till 8,5 procent. 2,5 miljarder kostade den. Vi är inte här för att köpa, utan för att gifta oss.

Olle Lindström/TT

FAKTA

Fakta: Entra

Entra äger och förvaltar totalt 90 fastigheter, med en yta på sammanlagt 1,3 miljoner kvadratmeter. Fokus ligger på statligt finansierade hyresgäster i storstadsområden som Oslo, Bergen, Stavanger och Trondheim.

Marknadsvärdet på bolagets fastighetsportfölj uppgick vid utgången av tredje kvartalet till 51 miljarder norska kronor.

Källa: SBB

Ekonomi

Prognos: Laddbilarnas segertåg bromsar in

Försäljningen av elbilar, som exempelvis Volkswagen ID3, tros drabbas av nya politiska förslag. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi Nya politiska förslag riskerar att slå hårt mot bilbranschen och framför allt – omställningen mot mera miljövänliga alternativ.
Det enligt en ny prognos från Bil Sweden, som TT tagit del av.
Försäljningen av laddbara bilar spås minska tydligt nästa år, och för nyregistreringar totalt väntar det största raset sedan finanskrisen.

Trots pandemin och ekonomisk osäkerhet har laddbara alternativ fortsatt att etablera sig alltmer på den svenska bilmarknaden. Hittills i år uppgår andelen till 28,9 procent, en rejäl ökning jämfört med 2019, då motsvarande siffra var 11,3 procent.

Men den uppåtgående trenden riskerar nu att mattas av 2021 enligt branschorganisationen Bil Sweden.

– Hela den positiva tillväxten, där vi skulle gå från 30 procent till 40 procent laddbara bilar, kommer att bromsas upp, och vi stannar på årets nivå om 30 procent till följd av förändrade styrmedel, säger vd:n Mattias Bergman.

Förutom en kraftigt försämrad prognos gällande laddbara bilar, med tio procentenheter, ser man också ett fall för den totala bilmarknaden.

Antalet nyregistreringar beräknas under samma tidsperiod minska med 10–12 procent, den svagaste utvecklingen sedan finanskrisen 2009, då man såg ett fall på 16 procent.

– Vi delar regeringens målsättningar och det är därför det blir såpass olyckligt. Det man vill åstadkomma, det vill säga klimatomställning, är inte det resultatet som nu uppnås, säger Mattias Bergman.

Bonus malus förändras

Han avser då de fyra förslag som regeringen ihop med samarbetspartierna har föreslagit, bland annat förändringar inom bonus malus-systemet.

Rena elbilar får höjd bonus, medan bonusen sänks för laddhybriderna med 8 000-10 000 kronor. Bilar med koldioxidutsläpp på 61–70 gram per kilometer är heller inte längre berättigade till bonus. Dessutom sker förändring gällande förmånsbeskattning, där man från Bil Swedens sida tror att många kommer att välja bort exempelvis en ny laddhybrid för en äldre bil, minst tre år, som därmed inte omfattas av bonus malus-systemet.

– Laddhybrider är den produkt som man har kunnat få ut snabbt från fordonsindustrin. Innan man har en laddinfrastruktur utbyggd är det en väldigt bra produkt för många. Nu sänker man bonusen, samtidigt som de som tar en laddhybrid som förmånsbil får en kraftigt höjd beskattning. Det kommer göra att vi får den här minskade andelen, säger Mattias Bergman.

Motsatt riktning

Bil Sweden lyfter nu att Sverige går i motsatt riktning mot många andra europeiska länder och tar som exempel Tyskland, där man nyligen meddelade att man förlänger den höjda bonusen för elbilar till 2025. Sveriges vägval kan också få konsekvenser för konsumenterna enligt Mattias Bergman.

– Biltillverkarna kommer att prioritera de marknader där det finns störst efterfrågan och bäst affärsmöjligheter. Det betyder i sin tur långa leveranstider och då väljer kunder bilar med kortare leveranstid och som då inte har samma klimatnytta.

Tobias Österberg/TT

Ekonomi

Shanghaibörsen öppnar muntrast

Asienbörserna inleder handelsveckande avvaktande. Arkivbild.
Foto: Eugene Hoshiko/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

De ledande börserna i Asien inleder handelsveckan med en gäspning.

I Tokyo höll sig Nikkei 225 kring nollan, medan det bredare Topix tappade en halv procent i förmiddagshandeln.

En halv procents nedgång uppvisade också Hongkongbörsens Hang Seng-index efter de inledande timmarna, liksom Seoulbörsens Kospiindex.

Taiwans viktade index uppvisade ingen större förändring alls.

I stället var det i Shanghai som handlarna var mest på hugget. Kompositindexet pekade 1,1 procent upp efter några timmars handel, medan motsvarande index i Shenzhen var upp 0,7 procent.

Gustav Sjöholm/TT

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Bostadslistan

Priset per kvadratmeter för hyresrätter varierar stort på olika platser i Sverige

BOSTADSLISTAN Bostadslistan har tillsammans med Bostadshub gjort en stor undersökning av Sveriges dyraste och billigaste kvadratmeter under 2019. Skillnaderna var naturligtvis stora beroende på storleken på staden i fråga, men ett intressant fynd är att det var över 300% dyrare att bo i hyresrätt i Stockholm än i Åmål.

Kvadratmeterpriset för en hyresrätt kan variera från endast 85 kronor upp till hela 629 kronor på olika platser i Sverige. Det visar en ny undersökning utförd av Bostadslistan och Bostadshub, två sökmotorer för hyresrätter på den Svenska marknaden. Efter att ha granskat över 10 000 annonser från både privatpersoner och företag som publicerats på plattformarna under 2019, har företagen kunnat skapa en intressant överblick av den svenska hyresrättsmarknaden.

Här var det dyrast och billigast

Som nämnt ovan så var det stora variationer på kvadratmeterpriset för en hyresrätt i vårt land. Som förväntat så kan vi återfinna Sveriges dyraste kvadratmeter i Stockholm, mer bestämt Nacka, där du kan betala upp till 629 kronor per kvadratmeter i genomsnitt. Å andra sidan så kan man i genomsnitt bo i en hyresrätt i Åmål för endast 85 kronor per kvadratmeter.

Bostadsort spelar stor roll på kvadratmeterpriset

Utöver att endast titta på det genomsnittliga kvadratmeterpriset kunde undersökningen också peka på vad den genomsnittliga lägenheten kostar på olika orter i landet. Efter en grundlig genomgång av de annonser vi undersökt så kostar det i genomsnitt 17 571 kronor att bo i en hyresrätt i Stockholm, samtidigt som det bara kostar 5113 i Åmål. Detta är förstås en väsentlig skillnad, men det är ingen hemlighet att det är billigare att bo utanför huvudstadsområdet, oavsett vilket land som undersöks.

Dyrare än man tror att bo i Lund och Uppsala

Utöver att endast titta på var det var dyrast och billigast i Sverige kunde undersökningen också avslöja att några av landets dyraste kvadratmeter kan hittas bland lediga lägenheter på Sveriges studentorter. Lund och Uppsala hamnade på plats tre och fyra i undersökningen, med ett genomsnittligt kvadratmeterpris på 217 samt 200 kronor.

Top 10: Sveriges dyraste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

Top 10: Sveriges billigaste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

Ekonomi

Strejk slår mot oljeproduktion

Omkring 5 000 Equinoranställda har svårt att ta sig ut och tillbaka från oljeplattformarna. Arkivbild.
Foto: Carina Johansen AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Strejken hos norska säkerhetsanställda kan kosta hundratals miljoner kronor i veckan, varnar Norsk olje og gass.

– Vi trycker på den stora larmknappen nu, för konsekvenserna är väldigt allvarliga för den norska kontinentalsockeln, både för personal och verksamhet, säger Anniken Hauglie, chef för arbetsgivarorganisationen, till E24.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Spararna satsar på SAS efter vaccinbesked

SAS-aktien köptes mest under november. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

De positiva vaccinnyheterna ser ut att kunna göra coronaförlorare till potentiella vinnare. SAS-aktien blev under november den mest köpta bland nätmäklaren Nordnets svenska kunder.

"Det är förstås en effekt av att vaccinet väcker förhoppningar om att vi så småningom kan lämna pandemin bakom oss, men också en följd av konkurrenten Norwegians problem enligt devisen 'den enes död den andres bröd'", säger Nordnets sparekonom Frida Bratt i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Bostadsvinnare kan få skatt tillbaka

Det går att ompröva deklarationer för innevarande år och de fem föregående åren. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson /TT
Ekonomi
Ekonomi Har du sålt en bostad de senaste åren och betalade in skatten för vinsten? Det går att ångra sig.
Nästa år försvinner kostnaden för att skjuta upp skattebetalningen på bostadsvinsten. Experterna tipsar om när det är värt att ompröva gamla deklarationer.
PREMIUM

Från nästa år försvinner den så kallade uppskovsräntan, kostnaden för att skjuta upp beskattningen på en bostadsvinst. För dem som under de senaste åren har betalat in skatt för en bostadsvinst kan det vara värt att riva upp tidigare deklarationer för att få delar eller hela skatten återbetald.

– Det blir då i princip som ett räntefritt lån från staten, säger Annika Creutzer, fristående privatekonom.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL