Kultur och nöje

Foto, framtid och Arlöv i skånsk barnboksdebut

Kaj Hagstedt författardebuterar med Framtidskameran.
Foto: Pressbild
Kultur och nöje
Skånska debutanter 12-åriga Emma förlorar sin älskade farfar och ärver en magisk kamera. När tv-regissören Kaj Hagstedt debuterar som barnboksförfattare är det med en bok som blandar realism med fantasy - i skånsk miljö. - Jag ville skriva en bok som kan användas som klassrumsbok, säger Kaj Hagstedt som också snart är färdig lärare och brinner för läsning i skolan.

Kaj Hagstedt är uppvuxen i Hjärup och bosatt i Lund sedan länge. Han är utbildad skådespelare och regissör och arbetade i många år med olika tv-produktioner, till exempel barnprogram som Amigo, Den itusågade Kaninen och Vi i femman. När han så småningom lämnade tv-världen var det för en ny karriär som lärare.

– Jag kände att jag inte var helt nöjd med att jobba kvar i film- och tv-branschen, berättar Kaj Hagstedt. Jag ville göra något som hade mer mening för mig själv och där jag kunde vara med och påverka. Så för tre och ett halvt år sedan började jag läsa till lärare.

Skrivdröm

Parallellt med lärarutbildningen började Kaj Hagstedt också förverkliga en gammal dröm om att skriva en bok.

- Jag har gått många författarkurser genom åren, säger han med ett skratt. När jag sedan började läsa pedagogik och fick djupare förståelse för hur barn läser i dag och hur viktigt det är så föddes idén om en barnbok.

Huvudperson i Kaj Hagstedts debut Framtidskameran är 12-åriga Emma som bor i en liten skånsk ort med sin mamma och pappa. Livet är ganska tufft för Emma när boken börjar. Hon sörjer sin farfar som precis har gått bort, i skolan är hon ensam efter att bästa kompisen Elin har flyttat och hemma är det ont om pengar och pappa riskerar dessutom att förlora sitt jobb på ortens sockerbruk. Dessutom är han och mamma väldigt bestämda på att sälja farfars gamla, charmiga fotoaffär. Det visar sig dock att farfar har testamenterat en väldigt speciell kamera till Emma som kan fotografera saker som händer i framtiden, Plötsligt blir hennes liv både mer spännande - och farligt.

Idén till Framtidskameran kom från början från en dramaserie om barn som sörjer som Kaj Hagstedt planerade för men som aldrig blev av.

- När jag började tänka på den igen hade jag också nyligen blivit pappa och köpt senaste mobilen för att ta jättemycket bilder, berättar han. Jag funderade över det här med att man förr gjorde fotoalbum men nu bara tar massor av bilder som laddas upp i något moln någonstans. Då kom också idén att kombinera dramaserieidén med en berättelse där ett foto blir väldigt betydelsefullt. Det var väl själva grunden.

Arlövs sockerbruk

Både byn där Emma bor och sockerbruket där hennes pappa arbetar är fiktiva platser men miljöinspirationen är Skåne och mer specifikt också Arlöv och det gamla sockerbruket där.

- Jag bor i Lund och har åkt mycket till Malmö genom åren och verkligen kunnat njuta av att titta på Arlövs sockerbruk, Det är en fantastiskt vacker byggnad, säger Kaj Hagstedt. Under min lärarutbildning har jag också planerat lektioner som handlat just om hur Arlöv vuxit upp som ort. Eftersom grundidén var tänkt för tv så tänkte jag också då att det skulle vara en fantastisk plats att filma på.

Kaj Hagstedt skrev på Framtidskameran under tre år och i våras skickade han det färdiga manuset till flera förlag.

- Redan i juli skrev på för Idus och sedan fick de ett slutgiltigt manus i augusti så det gick verkligen otroligt snabbt. Det var absolut inget jag förväntat mig och jag är verkligen tacksam. Det är så himla kul och jag njuter, speciellt nu när jag börjar få reaktioner från både läsare och lärare.

Lärarhandledning

Samtidigt som Kaj Hagstedt läste till lärare och skrev på Framtidskameran fortsatte han också med filmproduktion och har gjort ett stort antal filmer för Skolverkets projekt Läslyftet - och att uppmuntra barns läsning både hemma och i skolan är något som ligger honom väldigt varmt om hjärtat. Till Framtidskameran har han därför skrivit en lärarhandledning med förhoppning om att boken ska kunna användas i undervisning.

- Därför har jag också många olika teman i boken, förklarar han. Jag tänker mig att om man använder den i undervisningen kan en skola kanske välja HBTQ-spåret som finns med eller så kan man till exempel jobba med hållbar utveckling och gift i livsmedelsindustrin. Att boken är en blandning av realism, fantasy och science fiction gör också att den kan passa många olika läsare.

Fortsätter med spänning

Naturligtvis hoppas Kaj Hagstedt också att han själv som författare ska få komma ut prata om Framtidskameran i skolklasser.

- Det är alltid spännande att prata litteratur. Det spelar ingen roll om man tycker om boken eller inte, kan man bara få ett samtal om vilka känslor och tankar som väcks är jag nöjd, säger han.

I framtiden hoppas Kaj Hagstedt kunna kombinera läraryrket med att fortsätta skriva skönlitteratur. Och nästa bok - som också den riktar sig till läsare mellan 9 och 12 år - är redan på gång

- Den utgår från alla bränder som varit i Lund och om skolor och dagis som brinner och två barn som bestämmer sig för att sätta dit dem som eldar. Den blir spännande och lite mer åt deckarhållet, avslöjar han.

FAKTA

Fakta

Kaj Hagstedt

Född: 1976 i Brunflo, uppvuxen i Hjärupp

Bor: Lund

Bakgrund: Skådespelare, regissör och tv-producent som arbetat med barnprogram som Amigo, Den itusågade kaninen och Vi i femman och också gjort filmer för Skolverkets lärarfortbildning Läslyftet. Utbildar sig till lärare och debuterar som författare.

Aktuell: Med barnboken Framtidskameran (9-12 år) som kom ut på Idus förlag i mitten av oktober.

Kaj Hagstedt om ...

... hur man ska uppmuntra barn att läsa mer: ”Jag tänker att grunden måste vara att föräldrarna läser, att ha läsande förebilder. I dag när man åker tåg till exempel är det inte många vuxna som sitter med en bok. Jag tror också att många tycker det är jättemysigt att sitta och läsa tillsammans när barnen är små men sedan när de kan läsa själva tänker man att det inte behövs mer. Men då missar man hela den sociala kontexten. Ett fantastiskt mål för mig med min bok vore om jag kunde få till exempel en pappa att sitta med sin 12-åriga dotter och läsa tillsammans. Jag tänker att har man suttit och pratat om en karaktär som har det svårt så har man också lagt en grund för den dagen när dottern kommer hem och behöver prata om något som är viktigt för henne.”

Kultur och nöje

Marc Forster regisserar "En man som heter Ove"

Marc Forster ska regissera den amerikanska versionen av Fredrik Backmans succéroman 'En man som heter Ove'. Pressbild.
Foto: Amanda Friedman
Kultur och nöje
Kultur och nöje Det blir den prisbelönta filmskaparen Marc Forster som regisserar den amerikanska filmatiseringen av "En man som heter Ove".

Forster har produktioner som "Finding Neverland", "Flyga drake", "World War Z" och Bond-filmen "Quantum of solace" på meritlistan.

"När jag första gången läste boken, blev jag hänförd av tanken att vänskap har kraften att förändra en persons liv. Jag ser fram emot att skapa en film med så mycket humor och hjärta”, säger Marc Forster i ett pressmeddelande från SF Studios.

Filmen är baserad på Fredrik Backmans succéroman med samma namn. Komedin om kärlek och oväntade vänskaper har sålt mer än sju miljoner exemplar över hela världen och låg på New York Times bestsellerlista i 77 veckor i följd när den släpptes.

Romanen filmades av 2015 och är en av de mest sedda svenska biofilmerna genom tiderna med runt 1,7 miljoner biobesökare. Den som ska ta sig an Rolf Lassgårds paradroll som Ove är som tidigare meddelats Tom Hanks.

Den amerikanska versionen av filmen produceras av SF Studios. Producent är Fredrik Wikström Nicastro tillsammans med Rita Wilson och Playtone-ägarna Tom Hanks och Gary Goetzman.

Inspelningen kommer att påbörjas i år.

Kultur och nöje

Daniel Radcliffe ska spela "Weird Al" Yankovic

Musikern och komediartisten 'Weird Al' Yankovics liv ska skildras i en film. Arkivbild.
Foto: Jordan Strauss/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje "Weird Al" Yankovics liv ska bli film. Och den som ska axla rollen som musikern och satirikern är ingen mindre än Harry Potter-stjärnan Daniel Radcliffe, skriver NME.

Yankovic är mest känd för sina humoristiska parodier på kända artisters låtar som "Eat it" (parodi på Michael Jacksons "Beat it") och "Like a surgeon" (parodi på Madonnas "Like a virgin").

– Jag är överlycklig över att Daniel Radcliffe kommer att gestalta mig i filmen och har inga som helst tvivel om att det här är den roll kommande generationer kommer att minnas honom för, säger Al Yankovic i en kommentar.

Enligt produktionsbolget Roku kommer filmen inte att hålla tillbaka "utan utforska alla aspekter av Yankovics liv", inklusive hans heta kändisförälskelser och berömda depraverade livsstil.

Yankovic är den mest sålda musikkomediartisten genom tiderna och femfaldigt Grammisbelönad. Han ber alltid om lov innan han gör sina parodier på kända artisters låtar och de flesta brukar bli glada och smickrade. Nirvana har bland annat sagt att de inte hade insett att de hade blivit kända förrän Weird Al gjorde parodi på deras musik.

Inspelningen av "Weird: The Al Yankovic story" börjar i Los Angeles i början av februari.

– När min senaste film "UHF" kom ut 1989 avlade jag ett högtidligt löfte till mina fans att jag skulle släppa en storfilm vart 33:e år, som ett urverk. Jag är väldigt glad över att kunna meddela att vi håller schemat, säger Yankovic.

Daniel Radcliffe ska gestalta komedistjärnan 'Weird Al' Yankovic på film. Arkivbild.
Daniel Radcliffe ska gestalta komedistjärnan "Weird Al" Yankovic på film. Arkivbild.
Foto: Willy Sanjuan/AP

Kultur och nöje

Andres Serrano lyfter rasismens klenoder

Andres Serrano är aktuell med en ny utställning på Fotografiska i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Han har ställt ut fotografier av lik, sex och avföring och hans gamla kiss-Jesus väcker fortfarande ilska. Nu är Andres Serrano tillbaka med en ny utställning där han vill påminna om USA:s rasism genom bilder på skamliga souvenirer.

Ku Klux Klan-huvor, kolsvarta dockor med grinande röda munnar, ett kvitto från försäljningen av en tolvårig slavpojke, en hotfull svart man med revolver som en måltavla till skjutbanor. I sin nya utställning "Infamous" lyfter den amerikanske fotokonstnären Andres Serrano fram sitt lands skamliga förflutna i ljuset med bilder av en serie föremål.

Utställningen har tidigare visats på Fotografiska i New York och på fredag kommer den till Stockholm. Den främsta anledningen till att Serrano vill visa upp föremålen är att de över huvud taget existerar, förklarar han.

– De finns och de är en del av historien. Det här är en särskild sorts skam. Det är rasism, och USA är fullt av det, säger han och fortsätter:

– Poängen är att många av de här föremålen var ämnade för konsumtion. De köptes varje dag i helt vanliga affärer. Det var inte som att det här var speciella saker som du behövde köpa i smyg.

Dyra föremål

Bildernas motiv är laddade med klara färger och liksom glödande ljus. Serrano samlar själv på kristna konstföremål, och i hans händer har många av de gamla rasistiska prylarna förvandlats till bildmässigt vackra och åtråvärda klenoder.

– Om jag kan hitta skönhet i dem så försöker jag det. Det är så jag brukar arbeta. Jag försöker att frambringa skönhet eller åtminstone en känsla av estetik, vare sig det handlar om döda människor i ett bårhus eller skjutvapen. Jag försöker uppskatta mina objekt och skapa konstverk utifrån min estetiska känsla, säger han.

Föremålen har han köpt på Ebay och hos andra auktionshus. Några av dem var mycket dyra, berättar han. Så vilka är det som utgör marknaden för den här sortens samlarobjekt? Säkert många rasister, men det finns också många svarta köpare, förklarar Serrano.

– Whoopi Goldberg sägs vara en samlare. Det är en blandning av olika sorters människor, på samma sätt som många objekt från Nazityskland köps av vissa judiska samlare, säger han.

Fotograferade Epstein

I utställningen finns också ett porträtt av Donald Trump, och ett av Jeffrey Epstein, som Serrano tog bara några månader före finansmannens död.

Han är noga med att poängtera att hans kontakter med den förmögne sexualförbrytaren inte sträckte sig längre än så.

– Jag hade porträttet och tänkte att det skulle passa in i en utställning som heter "Infamous" (ökänd). Jag besökte hans hus några gånger tillsammans med min fru och drack kaffe. Jag fanns inte med i hans lilla svarta adressbok och det visar att jag inte var en figur i hans kretsar, säger han.

"Infamous" blev klar före mordet på George Floyd och den våg av protester som svepte över USA och resten av världen efteråt. I likhet med utställningen har många inom Black lives matter-rörelsen velat göra upp med rasismens symboler.

– Det är en bra rörelse med många likheter med medborgarrättsrörelsen. Malcolm X och Svarta pantrarna utmålades också som skurkar och ansågs vara för våldsamma, men de var nödvändiga, säger han.

"Produkt av 60-talet"

Han ställer sig dock frågande till att gömma undan eller städa bort symbolerna. Fast det där kan vara en generationsfråga, tror han.

– Jag är en produkt av 60-talet, en era som är borta sedan länge förutom för oss som överlevde den. Vi var en del av en rörelse som strävade efter att revolutionera musik, konst, politik och ras. Det var många som dog på 60-talet för att ge oss många av de rättigheter som vi tar för givna nu.

Sedan Andres Serrano doppade ner ett litet krucifix i sitt eget kiss för verket "Piss Christ" 1987 är han van vid att bli utskälld, även om omvärlden kanske inte blir riktigt lika provocerad av hans konst längre. Han har hur som helst aldrig sett de ilskna reaktionerna som någon del av konsten.

– Det där är bara en biprodukt. Meningen med min konst är inte att få människor att göra sådant. Men den väcker känslor ibland. Oftast är det nog bra känslor, men människor som mår bra av mina bilder går inte ut och demonstrerar eller skriver på protestlistor, suckar han.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: Andres Serrano

Född i New York 1950.

Bor i New York i med sin fru.

Bakgrund: Växte upp i katolsk miljö i Brooklyn med ensamstående kubansk mamma, som tidvis var frånvarande från hemmet på grund av psykisk sjukdom. Började som tonåring studera måleri. Missbrukade droger under flera år. Fick sitt genombrott på 1980-talet med en reklaminspirerad estetik och med motiv hämtade från konsthistorien. Blev 1987 världskänd för sitt verk "Piss Christ", en bild på ett plastkrucifix nedsänkt i kiss.

Aktuell med utställningen "Infamous" på Fotografiska i Stockholm, som pågår mellan 21 januari och 19 maj. Även aktuell med filmen "Insurrection" som handlar om stormningen av kongressen förra året.

Kultur och nöje

Tydlig queertrend i vårens svenska filmer

I 'Så jävla easy going' har Joanna (Nikki Hanseblad) och skolkompisen Audrey (Melina Benett Paukkonen) någonting på gång. Pressbild.
Foto: Ola Kjelbye/Triart film
Kultur och nöje
Kultur och nöje I vårens skörd av svenska dokumentärer, barnfilmer och spelfilmer finns en tydlig trend: queer-perspektivet.
– I Sverige finns en fantastisk filmhistoria som är queer, säger Eva Beling, som lyfter fram osynliggjorda kulturpersonligheter i en ny dokumentär.

I Svenska Filminstitutets nya riktlinjer för 2022 har regeringen strukit en formulering om att verksamheten ska "integrera ett jämställdhets-, mångfalds- och barnperspektiv."

Det får vara osagt om den tidigare formuleringen har bidragit till årets skörd av svenska filmer. Men det blir gott om mångfald, i form av queer-tematik och barnperspektiv i alla fall, i de 20 filmer som får premiär under våren.

Ett exempel är "Fördom & stolthet – en queer filmhistoria" av Eva Beling, som skildrar ett filmhistoriskt queer-perspektiv.

– I Sverige finns en fantastisk filmhistoria, som är queer, och det har varit ett roligt arbete att lyfta fram den, säger Eva Beling på en presentation i Filmhuset i Stockholm.

Hon har arbetat i sju år med filmen, som består av mycket arkivmaterial men också nygjorda intervjuer med skådespelare och filmskapare, som Stina Ekblad, Marie-Louise Ekman och Rikard Wolff.

Kände igen mormor

Kärlekshistorien "Nelly & Nadine" är den sista delen i Magnus Gerttens dokumentärtrilogi ("Hoppets hamn" och "Every face has a name") och utgår från arkivmaterial från april 1945, då koncentrationslägeröverlevare kom till Malmö.

Dokumentären handlar om två kvinnor som förälskar sig i varandra i koncentrationslägret Ravensbrück. Den enas barnbarn kontaktade Magnus Gertten efter en visning av "Every face has a name" i Paris, där hon kände igen sin mormor i arkivmaterialet.

– Jag fick den här historien i knäet och det är en plikt att berätta, säger Magnus Gertten på presentationen.

Inte mindre än två av Jenny Jägerfelds ungdomsböcker har filmatiserats. "Comedy queen" av Sanna Lenken handlar om den unga Sasha som vill få sin pappa att skratta igen efter moderns död. Dramakomedin "Så jävla easy going", som inviger Göteborgs filmfestival, handlar om 18-åriga Joannas jakt på adhd-medicin och den spirande förälskelsen i skolkompisen Audrey.

"Kitschig bögmelodram"

Fler queer-skildringar bjuds det på i filmatiseringen av Pija Lindenbaums barnbok "Lill-Zlatan och morbror Raring" med bland andra Simon J Berger, dokumentären "Gabi – mellan 8 och 13 år" som under fem års tid följer Gabi och hennes funderingar kring könsnormer samt "Magisterlekarna", en filmatisering av Kristofer Folkhammars roman.

– Jag hade inte trott att jag skulle göra en bögmelodram som min första film, säger regissören Ylva Forner på presentationen, och lägger till:

– Boken låtsas vara ytlig, stereotyp och kitschig och man blir ju provocerad. Men egentligen är den djupt mänsklig och det ville jag ge mig in i.

På den bredare delen av det svenska filmspektrat syns Mårten Klingbergs Vasaloppskomedi "Ur spår" med Fredrik Hallgren och Katia Winter samt Netflix-filmen "Svart krabba", en postapokalyptisk actionthriller med Noomi Rapace och David Dencik.

Miranda Sigander/TT

Skådespelaren Stina Ekblad (vänster) medverkar i Eva Belings dokumentär 'Fördom & stolthet – en queer filmhistoria', som bland annat tar upp queera rollfigurer i Ingmar Bergmans filmer. Pressbild.
Skådespelaren Stina Ekblad (vänster) medverkar i Eva Belings dokumentär "Fördom & stolthet – en queer filmhistoria", som bland annat tar upp queera rollfigurer i Ingmar Bergmans filmer. Pressbild.
Foto: Knut Koivisto
Magnus Gertten är aktuell med sin nya dokumentär 'Nelly & Nadine', som avslutar trilogin som utgår från arkivmaterial från april 1945. Arkivbild.
Magnus Gertten är aktuell med sin nya dokumentär "Nelly & Nadine", som avslutar trilogin som utgår från arkivmaterial från april 1945. Arkivbild.
Foto: Maja Suslin/TT
'Magisterlekarna' utspelas i en gymnasieskola och bygger på en roman av Kristofer Folkhammar. Pressbild.
"Magisterlekarna" utspelas i en gymnasieskola och bygger på en roman av Kristofer Folkhammar. Pressbild.
Foto: Robert Eldrim/Triart film
Noomi Rapace i den svenska actionthrillern 'Svart krabba', som får premiär på Netflix. Pressbild.
Noomi Rapace i den svenska actionthrillern "Svart krabba", som får premiär på Netflix. Pressbild.
Foto: Johan Bergmark/Netflix

FAKTA

Fakta: Vårens svenska filmer

"Isolation" av bland andra Olivier Guerpillon. Dokumentärantologi med olika perspektiv på hur covid har drabbat i olika europeiska länder. Premiär: 14 januari.

"Aja baja Alfons Åberg" av Tomas Alfredson. Böckerna om Alfons har fått nytt filmiskt liv i tre nya paket med Jonas Karlsson som berättare. Premiär: 21 januari.

"Ur spår" av Mårten Klingberg. Dramakomedi om två syskon som bestämmer sig för att åka Vasaloppet. Premiär: 28 januari.

"The golden age – en film om Union Carbide productions" av Hans-Erik Therus. Dokumentär om det kultförklarade bandet. Premiär: 29 januari.

"Passion" av Maja Borg. Kristendomen möter BDSM-ritualer i filmkonstnären Maja Borgs mörka och personliga film om helande. Premiär: 30 januari.

"Fördom och stolthet – en queer filmhistoria" av Eva Beling. Den svenska filmhistorien ur ett queer-perspektiv. Premiär: 25 februari.

"Så jävla easy going" av Christoffer Sandler. Om 18-åriga Joanna som jagar efter sin adhd-medicin och navigerar i känslor kring klasskompisen Audrey. Premiär: 25 februari.

"Nelly & Nadine" av Magnus Gertten. Den osannolika kärlekshistorien mellan två kvinnor, som blev förälskade på julafton 1944 i koncentrationslägret Ravensbrück. Premiär: 11 mars.

"Svart krabba" av Adam Berg. Noomi Rapace och David Dencik medverkar i denna Netflix-film som utspelas i en dystopisk framtid där evig vinter råder. Premiär: 18 mars.

"Calendar girls" av Love Martinsen och Maria Loohufvud. Dokumentär om äldre kvinnor i Florida som har en danstrupp i färggranna utstyrslar. Premiär: 18 mars

"The scars of Ali Boulala" av Max Eriksson. Dokumentär om skatestjärnan Ali Boulala. Premiär: 25 mars.

"Excess will save us" av Morgane Dziurla-Petit. Hybriddokumentär om excentrisk landsortsfamilj i den lilla franska byn Villereau. Premiär: 25 mars.

"Lill-Zlatan och morbror Raring" av Christian Lo. Filmatisering av Pija Lindenbaums barnbok med bland andra Simon J Berger. Premiär: 25 mars.

"Kalles födelsedagsäventyr" av Michael Ekblad. Animerat äventyr om den lilla kaninen Kalle. Premiär: 25 mars.

"Gabi – mellan åren 8 och 13" av Engeli Broberg. Dokumentär som under fem år följer Gabi, en livfull åttaåring som inte känner sig hemma i stela könsnormer. Premiär: Under våren.

"Emily och den magiska resan" av Marcus Ovnell. Familjeäventyr som riktar sig mot en internationell publik. Med Tipper Seifert-Cleveland från "Game of thrones" och "Cruella". Premiär: 6 maj.

"Historjá" av Thomas Jackson. Dokumentär om den samiska konstnären Britta Markatt Labba och klimatförändringar i Sapmi. Premiär: 18 mars.

"Kärlek och skilsmässa" av Maud Nycander. Dokumentär som följer upp "Kärlek och fiskpinnar" – 25 år senare ska paret skiljas. Premiär: 8 april.

"Magisterlekarna" av Ylva Forner. Filmatisering av Kristofer Folkhammars roman, som beskrivs som en drömsk queer-melodram. Premiär: 22 april.

Kultur och nöje

Rådsmedlem kan ha angivit Anne Frank

Enligt Ronald Leopold, chef för Anne Frank Museum, återstår många frågor att besvara när det gäller hur nazisterna kunde hitta familjen Frank. Arkivbild.
Foto: Peter Dejong/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje Hur upptäcktes Anne Frank och hennes familj i den gömda bostaden i Amsterdam? En ny teori presenteras nu om vem som kan ha angivit familjen för nazisterna.
PREMIUM

Den 4 augusti 1944 genomförde nazisterna en razzia i Amsterdam och hittade lägenheten där Anne Frank och hennes familj hade hållit sig gömda i två år. Anne Frank och hennes syster dog i tyfus i koncentrationslägret Bergen-Belsen året efter medan modern avrättades i Auschwitz. Den överlevande fadern, Otto Frank, såg senare till att publicera "Anne Franks dagbok" som blev ett viktigt vittnesmål om nazisternas brott.

Den kanadensiska författaren Rosemary Sullivan presenterar nu i sin bok "Så förråddes Anne Frank" en teori om hur familjen blev upptäckt. I boken, som ges ut även i svensk översättning, berättar Sullivan om den pensionerade FBI-utredaren Vince Pankoke som efter en egen utredning kommit fram till att familjen kan ha blivit angiven av en medlem i det judiska råd som nazisterna, precis som på andra platser, tvingade att hjälpa till med deportationerna till koncentrationslägren.

Ronald Leopold, vd för Anne Frank House i Amsterdam, säger dock till AFP att många frågor kvarstår att besvara:

– Man måste vara väldigt försiktig med att skriva in någon i historien som Anne Franks förrädare om man inte är 100 eller 200 procent säker.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Spela tryggare på svenska onlinecasinon

www.CasinoWings.se

Att spela på casino online har aldrig varit mer populärt, och det finns fler sajter än någonsin att välja mellan. Men debatten går het; är det bäst att spela på ett svenskt casino eller ett casino utan svensk licens?

Många anser att tryggheten på de svenska casinosajterna väger tyngre än de fördelar man kan få på utländska casinon. Det gäller särskilt alla de funktioner för ansvarsfullt spelande som erbjuds av spelbolag med licens från Spelinspektionen.

Vad är ansvarsfullt spelande?

Att spela ansvarsfullt innebär att man inte utsätter sig för onödiga risker i samband med att man spelar om pengar. Det kan till exempel handla om att sätta en spelbudget i förväg, att aldrig försöka vinna tillbaka sina förluster och att ha koll på tiden så att man inte spelar bort hela dagen.

Just ansvarsfullt spelande har också blivit ett begrepp som används av många spelbolag för att beskriva de funktioner som de erbjuder för spelarnas säkerhet. Det handlar om att förebygga spelberoende hos spelarna genom att hjälpa till med att skapa sunda spelvanor från start.

Mycket av det som ingår i ansvarsfullt spelande regleras av den svenska spellicensen. Det innebär att en hel del av de verktyg som finns tillgängliga för att skydda svenska spelare inte erbjuds på spelsidor som licensierats utomlands. Några exempel på svenska verktyg för spelansvar är spelgränser, självtester och Spelpaus.

Spelgränser

Alla onlinecasinon med svensk licens erbjuder olika slags spelgränser som hjälper spelaren att kontrollera sitt spelande. Casinon med den svenska licensen är tvungna att be sina spelare att uppge en insättningsgräns och en tidsgräns innan de kan börja spela.

Utöver detta kan svenska spelare även aktivera förlustgränser per dag, vecka eller månad. När förlustgränsen har uppnåtts går det inte längre spela under den tidsperiod den gäller. Spelaren kan ändra sina inställda gränser närsomhelst. Ändringar som ytterligare begränsar spelandet genomförs direkt, medan ändringar som gör det lättare att spela längre perioder eller för mer pengar genomförs med en fördröjning så att spelaren har chans att ångra sitt beslut.

Självtester

Den andra hörnstenen i Spelinspektionens obligatoriska funktioner för ansvarsfullt spelande på de svenska casinosajterna är självtester. På alla onlinecasinon med svensk licens kan spelarna testa sig för att se om de ligger i riskzonen för att drabbas av spelproblem. Det är ett bra sätt att ta tempen på sina spelvanor och minska risken för att spela för mycket framöver.

Självtestet går till så att man får ett antal flervalsfrågor som snabbt och lätt besvaras direkt hos Stödlinjen.se via respektive casinos hemsida. Svaren på frågorna räknas sedan ihop och man får se vilken risknivå man ligger på för tillfället. Utifrån detta kan man sedan justera sina spelvanor genom att till exempel ställa in striktare spelgränser och undvika framtida spelproblem.

Självuteslutning via Spelpaus

Märker man att ens spelande trots allt gått överstyr kan man också alltid stänga av sig från allt spel om pengar permanent eller under en kortare period. Detta görs på hemsidan Spelpaus som är Spelinspektionens nationella självavstängningsregister.

Det går att välja mellan att stänga av dig under 1 månad, 3 månader, 6 månader eller tills vidare. Det sista alternativet innebär att man är avstängd under minst 12 månader och sedan själv måste logga in för att avbryta avstängningen om man inte vill att den ska fortsätta.

Svenska casinon är ett bättre val i längden

Många kritiska åsikter har luftats kring Spelinspektionens och regeringens lagar och regler gällande ansvarsfullt spel sedan 2019 när det svenska spelmonopolet upphörde. Detta särskilt från spelbolagens håll då de upplever att den strikta spellagen gör att en del spelare väljer att gå över till casinon utan svensk licens. Det stämmer förstås delvis, men frågan är vad attityden är från spelarnas håll?

En som har koll på läget är Anders HolmstenCasinoWings.se som dagligen guidar spelare i den snåriga casinodjungeln: ”Enligt vår erfarenhet är de som väljer svenska sajter generellt mer nöjda med sin spelupplevelse än de som spelar på utländska onlinecasinon. Ofta är det nyhetens behag som gör att casinon utan licens har en viss dragningskraft på spelarna. Men vi märker att många upptäcker att de svenska onlinecasinona är ett bättre och tryggare val i längden. Det bevisas inte minst av våra besökare som i hög grad väljer att registrera sig hos spelbolag med licens från Spelinspektionen.”

De utländska spelsajternas stora och frekventa bonusar samt obefintliga spelgränser kan kännas lockande. Men då får man också räkna med att många casinon utan svensk licens inte alls erbjuder den nivå av säkerhet som är standard i Sverige.

Att ta hem tiotusentals kronor i bonusar är inte mycket värt om det inte går att ta ut dem via någon pålitlig betalningsmetod som Trustly, eller om det i praktiken inte är möjligt att uppfylla ett casinos höga omsättningskrav.

De flesta håller nog också med om att spelgränser är praktiska även för de som redan har sunda spelvanor. Att glömma bort tiden eller satsa någon hundralapp för mycket kan hända även den bäste, och då är det praktiskt att ha valt ett svenskt online casino som erbjuder många olika funktioner för ansvarsfullt spelande.

Kultur och nöje

Barberaren i Sevilla streamas

Malmö opera erbjuder två streamade föreställningar av Barberaren i Sevilla.
Foto: Johan Nilsson/TT
Kultur och nöje
Scen Två föreställningar av Malmö operas kommande uppsättning av Barberaren i Sevilla kommer att streamas i direktsändning.

Lördag 12 februari är det premiär för Gioacchino  Rossinis Barberaren i Sevilla på Malmö opera. På grund av de rådande restriktionerna är samtliga föreställningar redan fullbokade. På tisdagen meddelade Malmö opera att det nu också är möjligt att köpa streamingbiljetter till två av föreställningarna - 20 mars och 29 mars.

Uppsättningen är hämtad från operafestivalen i Glyndebourne och för regin står den engelska regissören Annabel Arden. Rollen som Greve Almalviva sjungs av den sydafrikanske tenoren Levy  Sekgapane, Rosina görs av den tysk-italienska mezzosopranen Theresa Krontahler och Figaro av den österrikiska barytonen Rafael Fingerlos.

Kultur och nöje

"Chapel of love"-sångerska död

Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Rosa Lee Hawkins, sångerska i 1960-talsgruppen The Dixie Cups, har avlidit i samband med en operation, uppger NME. Trion hade stora framgångar med låtar som "Chapel of love", "Iko iko" och "People say".

I gruppen ingick förutom Rosa Lee Hawkins även hennes storasyster Barbara Ann och kusin Joan Marie Johnson. Med "Chapel of love" lyckades de till och med peta ned Beatles "Love me do" från Billboardlistan 1964.

"Chapel of love" har gjorts i många coverversioner sedan dess, bland annat av Elton John och Bette Midler och förekommer i filmer som "Brudens far" och "Full metal jacket".

Rosa Lee Hawkins blev 76 år gammal.

Kultur och nöje

"Roms bäst bevarade hemlighet" under klubban

Aktionen av privatpalatset Villa Aurora i Rom inleds väntas inbringa upp till fem miljarder kronor. Arkivbild.
Foto: Gregorio Borgia/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje I dag inleds auktionen av privatpalatset Villa Aurora med historiens enda takmålning av den italienske 1500-talskonstnären Caravaggio. Palatset kallas för "Roms bäst bevarade hemlighet".
PREMIUM

Onlineaktionen av palatset Villa Aurora, som startar klockan 15 på tisdagseftermiddagen och avslutas ett dygn senare, väntas inbringa allt mellan utgångsbudet på motsvarande 3,6 miljarder kronor upp till fem miljarder kronor, skriver den italienska dagstidningen Corriere della Sera.

En mejlinbjudan till auktionen har skickats till 20 000 adresser, men listan på potentiella köpare, där namn som bland andra Microsoftgrundaren Bill Gates och sultanen av Brunei nämnts, är hemlig.

Arvstvist bakom försäljning

Försäljningen av Villa Aurora beordrades av en italiensk domstol efter en uppmärksammad arvstvist mellan barnen till palatsets tidigare ägare, prins Nicolò Boncompagni Ludovisi, och dennes tredje fru efter makens död 2018.

Utöver den unika takmålningen av Caravaggio innehåller byggnaden även verk av barockkonstnären Guercino – vars målning av morgonrodnadens gudinna Aurora gett palatset dess namn. Villa Aurora, som kallats för "Roms bäst bevarade hemlighet", har under åren också gästats av kända namn från historien som den italienske astronomen Galileo, den tyske diktaren Goethe och kompositören Pjotr Tjajkovskij.

Maning om köp

Inför auktionen har över 30 000 personer uppmanat den italienska regeringen att använda sig av sin förtursrätt, som innebär att man inom 60 dagar efter auktionens slut kan köpa palatset – vilket dock kan bli problematiskt, då slutpriset beräknas landa på motsvarande en fjärdedel av kulturdepartementets hela årsbudget.

Efter ett statligt beslut måste också byggnadens nye ägare förbinda sig att genomföra ett antal större restaurerings- och renoveringsarbeten, som beräknas kosta upp till 11 miljoner euro.

Anna Grönberg/TT

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL