Staffanstorp

Många kräver svar om konstnärsstiftelsen

Stiftelsens ordförande Bo Polsten framför några av målningarna i Esarp
Foto: Marianne Pernbro
Staffanstorp
STAFFANSTORP/ESARP Många frågor men hittills få svar har getts om framtiden för Kulturforum Esarp och Theodor Jönssons konstnärsstiftelse. Inför onsdagen fullmäktigemöte radar frågeställarna nu upp sig.

I en interpellation undrar Magnus Lunderquist (KD) vad som sker med stiftelsen som till nyår är uppsagd från lokalerna i Esarps gamla skola.

En rad frågor ställs också av gruppen som samlade in 134 namnunderskrifter i ett medborgarförslag för att bevara Esarp.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

”Det handlar om mycket mer än hans målningar”

Georg Welin läser brevet som Theodor Jönsson skrev till hans far Vilhelm Welin 1925.
Foto: Marianne Pernbro
Staffanstorp
ESARP Theodor Jönssons bevarade konstnärshem och ateljé i Esarps gamla skola är hotat sedan Staffanstorps kommun sagt upp stiftelsen från lokalerna.
”Man kastar ut ett unikt konstnärshem” skrev stiftelsen som förvaltar Theodor Jönssons arv nyligen. Nu får den stöd av Georg Welin vars far var ungdomsvän med Theodor Jönsson.

– Det gäller så kolossalt mycket mer än ”bara” Theodor Jönssons målningar, säger han.

Theodor Jönsson omgiven av sin konst och boksamling på 50-årsdagen 1938.
Theodor Jönsson omgiven av sin konst och boksamling på 50-årsdagen 1938.
Foto: Marianne Pernbro
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Höghastighetståg kan skära av Lilla Harrie

Trafikverket har pekat ut ett stort område där höghastighetsbanan ska kunna gå. De rödmarkerade linjerna i norr och söder är nytillkomna.
Foto: Trafikverket
Kävlinge
Staffanstorp
Lilla Harrie/Hjärup Kävlinge förordar centrala stationslägen genom Lund för höghastighetsbanan och befarar att den nya stambanan kommer att skära mellan Stora Harrie och Lilla Harrie. Hjärup är inritat, men Staffanstorp känner sig inte så berörda.

Samråd pågår kring den nya höghastighetsbanan Hässleholm–Lund, ett sju mil långt dubbelspår för trafik på upp till 320 kilometer i timmen.

Förslag på sträckningar, så kallade korridorer, ska presenteras i början av 2021. De utpekade korridorerna kommer sedan att utredas vidare.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Digitalisering och konstgräs - här vill kommunen investera

konstgräsplan.
Foto: Andreas Hillergren/TT
Staffanstorp
STAFFANSTORP Konstgräs, satsning på digitalisering och ny IT-plattform och pengar även till att göra det offentliga rummet attraktivare. Det är några nyheter som finns med i investeringsbudget för 2021 och flerårsplan för kommande år.

Andra investeringar är omläggning av konstgräsplanen på Staffansvallen, utrustning och inventarier till nybyggda Gullåkraskolan med mera. Dessutom fortsätter den pågående investeringen i fler övervakningskameror i Staffanstorp.

Modernisering

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Ingen julmarknad i Jakriborg

Julmarknad i Jakriborg.
Foto: Arkivbild
Staffanstorp
HJÄRUP Den populära julmarknaden i medeltida miljö i Jakriborg ställs in i år.

Orsaken är naturligtvis coronaviruset och reglerna som gör att man inte får samla många personer.

Medeltida stil

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Ingen stor smittspridning i skolorna

Staffanstorp
STAFFANSTORP Celltänk är en modell skolorna använder sig av för att begränsa smittspridningen bland elever där det kan vara svårt att hålla avstånd.

Många är oroliga för smittspridning i skolorna och det avspeglar sig även i Staffanstorp.

Drivs ej via skolan

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Staffanstorp

Misstänkt bidragsbrott

Staffanstorp
STAFFANSTORP
PREMIUM

En kvinna i Staffanstorp misstänks för bidragsbrott sedan hon vid flera tillfällen ansökt om och fått utbetalt föräldrapenning utan att vara berättigad till det.

Vid sex tillfällen under perioden juni 2016 till februari 2018 har kvinnan ansökt om föräldrapenning utan att anmäla förändrade förhållanden vilket hon är skyldig att göra.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Blev biten av lös hund

Staffanstorp
STAFFANSTORP
PREMIUM

En mindre hund som rastades slet sig från sin ägare på promenaden och attackerade två andra hundar. När deras ägare försökte gå emellan blev hon biten i handen av den lösa hunden. Det hände i Staffanstorp vid 11-tiden i tisdags.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Hade knallpistol hemma

Staffanstorp
STAFFANSTORP
PREMIUM

När tullen genomförde en husrannsakan hemma hos en person på bostadsområdet Åkershus i Staffanstorp fann man en knallpistol och en tårgassprej.

Tullen tillkallade då polis som kom och beslagtog vapnen. Den boende, en man i 20-årsåldern, är nu misstänkt för brott mot vapenlagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL