Kultur och nöje

Konst med rötter i naturen

Konstverk av djurben.
Kultur och nöje
Konst Tidningens konstkritiker, Britte Montigny, har besökt Ystads konstmuseum som visar två utställningar som båda handlar om naturen - där en fascination som nästan blir en besatthet hos konstnärerna.

Det första som möter vid ingången till Signe Johannessens utställning Trofé, som visas på översta våningen i Ystads konstmuseum, är videofilmen Mr Deer. En stilig hjort med magnifik hornkrona har stannat upp. Lyssnar. Brölar. Och får svar. Dock inte av en möjlig maka men väl av en mänsklig stämma. Guttural och lockande. Besvärjande som vore det en schaman som med sin stämma vill tvinga hjorten till underkastelse och lydnad. Och han lyckas. Hjorten går ner sig i ett bottenlöst träsk. Kameran följer hans kamp tills vattnet sluter sig över den sista spetsen på hans krona.

Signe Johannessen. Stillbild ur videon Mr Deer, (2020).
Foto: Britte Montigny

Skakad av den kombination av magi och tragik som den blott fem minuter långa filmen förmedlar fortsätter jag in i den stora utställningssalen. Med hjälp av gipsavgjutningar av djurskelett (hjortar? älgar? renar?) har Signe Johannessen förvandlat den till ett ossuarium – ett benhus. Sådana har jag sett tidigare. I tjeckiska Kutna Hora där munkar skapat en bisarr kyrkoinredning av skelettdelar efter sedan länge avlidna trosbröder; vid Dödens Fält utanför Phnom Pen där det bildar ett makabert monument över Pol Pot-regimens utrensningar; i norditalienska Solferino där det för alltid påminner om masslakten på slagfältet 1859 (den som gav Durant idén till skapandet av Röda korset).

Men det här ossuariet är annorlunda. Bortsett från att hornkronor och ben är gjutna av gips efter olika delar av djurskelett är det konstruerat som ett mellanting mellan prydligt ordnade bensamlingar på ett naturvetenskapligt museum och ett absurt ossuarium à la Kutna Hora med skelettdelar som samlats till takkrona och komplicerad mobil.

En gräns hon ständigt utforskar

Tveklöst är Signe Johannessen fascinerad (på gränsen till uppslukad) av den till synes flytande gränsen mellan vildmark och civilisation. En gräns som hon ständigt söker utforska. I utställningen visar hon förutom de olika installationerna på trofétemat och Mr Deer också videoverken Puppy Play (fem minuter) och Rupture (tolv minuter). I den förra har barn klätts ur till djur (björnungar? vargungar? rävungar?) som i skenbar trygghet tumlar runt i en skymningsmörk skog utan att ana vilka faror som skuggorna gömmer. Den senare leder, efter en start i nordlig skog där en hjortbock söker en maka, till en nu övergiven ö i indiska oceanen där hjortflockar och natur gradvis bryter ner den civilisation som engelsmännen etablerade där i början av 1900-talet.

Konstverk med djurben.
Signe Johannessen. Trofé, detalj (2020).
Foto: Britte Montigny

Sedda tillsammans tycks utställningens olika delar skildra den ständigt pågående kampen mellan naturens lagbundna ordning och människans behov av att både förstå och tämja den. En kamp som Signe Johannessen blev medveten om redan under barndomens uppväxtår i ett kollektiv i Nordnorge – en flock ledd av en stark och dominerande man. En flockledare, fadersgestalt och alfahanne. En kamp där hela hennes fascinerande konstnärskap tycks ha sina rötter – att hon sedan flera år är bosatt och verksam i Gnesta tycks i sammanhanget sakna all betydelse.

Konstverk: Ravinen.
Gert Aspelin. Landskapsmodell (ravinen rekonstruerad), 1996.
Foto: Britte Montigny

Gert Aspelins generösa donation

Kivikkonstnären Gert Aspelin (1944-2018) efterlämnade en generös donation till Ystads konstmuseum som nu visar ett urval av denna i museets mellanvåning. Ett urval som illustrerar att det också i Gert Aspelins konstnärskap handlar om en fascination som gränsar till besatthet.

Utgångspunkt också här: naturen. Dock inte den nordnorska vildmarken men väl en ravin i backen nedanför Kiviks marknadsplats. Rektangelformad var den och glänste som guld när han först fick syn på den under en promenad i början av 1970-talet. Ravinen blev en utmaning. Figurmålaren Aspelin ville skildra den och dess skimrande skönhet. Men den var som ett gäckande rå. Lät sig inte fångas. Ständigt skiftade den textur, färg och form. Aspelin gjorde modeller av den. Återkom till den. Gång efter gång. År efter år. Till slut gav han upp att försöka måla av den. I stället började han måla den ur minnet - därav titeln Minnets topografi. Ravinen blev ett tema med ett oändligt antal variationer. Lekfulla. Fantasieggande och mycket njutbara.

Konstverk med inspiration från naturen.
Gert Aspelin. Ravinen – ur Minnets topografi.
Foto: Britte Montigny

FAKTA

Konst

Ystads konstmuseum

Signe Johannessen – Trofé och Gert Aspelin – Minnets Topografi

Båda utställningarna pågår till den 10 januari 2021

Kultur och nöje

TV4 låter partiledarna tala i 30 sekunder

Jenny Strömstedt är glad över att statsministern lär hinna tillfriskna till TV4:s partiledardebatt. Arkiv.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje På måndag gör Magdalena Andersson (S) sin första partiledardebatt i tv som statsminister. Med den rivstartar TV4 sin valbevakning.
– Det är vår uppgift att göra det lite tydligare på vilka punkter partierna skiljer sig åt, säger Jenny Strömstedt.

Tillsammans med Ann Tiberg leder Jenny Strömstedt två partiledardebatter i TV4 under våren. Den första måndag den 24 januari och den andra i maj. Tittarmässigt är debatterna under uppgång, enligt Strömstedt som vill öka intresset för valet och politiken.

I år kommer TV4 att återgå till ordningen med tidsbegränsade inlägg. Helt nytt är däremot att replikerna inte tillåts vara längre än cirka 30 sekunder.

– De är vana med 30 sekunder från riksdagen. Fler får komma till tals oftare, och man hinner säga mer än man tror, säger Jenny Strömstedt.

Vilka ämnena blir avslöjar hon inte förrän om en vecka – bara att de är valda utifrån de frågor som väljarna prioriterat i olika opinionsundersökningar.

TT: Hur ska ni göra för att betona sakfrågorna? Eller vill ni tvärtom elda på konflikterna?

– Vår uppgift är att presentera ett problem som är viktigt för väljarna och fråga "hur ska ni lösa det här"? Sedan är det ju lite upp till partierna och deras retoriska val var det landar någonstans. Men min uppfattning är att det kanske ligger i tiden nu att verkligen anstränga sig och vara tydlig – utifrån en sorts demokratisk vilja att ge väljarna svar på ett begripligt sätt, säger Jenny Strömstedt som lett valdebatter sedan 2002.

TT: Vad är det svåraste med att leda en sådan här debatt?

– Att det är just en debatt och att det är partierna som ska gå i polemik med varandra. Det är ingen utfrågning. Instinkten som journalist är ju annars att man vill borra djupare men här är det partiledarna som ska tala med varandra. De största utmaningen är att försöka hålla en linje i en fråga så att man får en fördjupning.

TT: Vad händer om någon partiledare blir sjuk i covid?

– Mitt i covideländet så är vi i alla fall glada över att Magdalena Andersson sannolikt kommer hinna tillfriskna till på måndag. Men om någon blir sjuk får de väl skicka en vikarie.

Erika Josefsson/TT

FAKTA

Fakta: Valbevakning även i SVT

SVT fokuserar på valet och partiledarna i den nya säsongen av "30 minuter" där Anders Holmberg intervjuar riksdagens partiledare. Först ut är Märta Stenevi (MP) 19 januari.

Därefter kommer Nyamko Sabuni (L) 26/1, Ebba Busch (KD) 2/2, Nooshi Dadgostar (V) 9/2, Jimmie Åkesson (SD) 16/2, Annie Lööf (C) 23/2 och Ulf Kristersson (M) 2/3.

Magdalena Andersson (S) är inbjuden till den 9/3 men det är ännu inte klart om hon kommer.

Programmen visas i SVT Play och i SVT2 klockan 22.00.

Kultur och nöje

Earth, Wind and Fires hitmakare död

Jon Lind skrev hitlåten 'Boogie wonderland' åt Earth, Wind and Fire (bilden). Arkivbild.
Foto: Chris Pizzello/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den amerikanske låtskrivaren Jon Lind har avlidit, rapporterar NME. Lind är mest känd för "Boogie wonderland" som 1979 blev en megahit med Earth, Wind and Fire. Han skrev också Madonnas "Crazy for you" och arbetade under sin karriär även med artister som Cher, Vanessa Williams och The Temptations.

ASCAP, den amerikanska motsvarigheten till svenska Stim, beskriver honom som "en stor låtskrivare och en vacker själ" i ett uttalande. Man sörjer förlusten men skriver också att Jon Linds humor, musik och "underbara, generösa själ lever i våra hjärtan".

Senare i karriären blev Jon Lind chef på Hollywood Records där han jobbade med bland andra Miley Cyrus och Selena Gomez.

Jon Lind blev 73 år.

Kultur och nöje

Björn Natthiko Lindeblad är död

Björn Natthiko Lindeblad blev 60 år. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Den tidigare buddhistmunken och föreläsaren Björn Natthiko Lindeblad är död. Han avslutade sitt liv under måndagen, efter flera år med den obotliga sjukdomen ALS.

"Om du läser det här, så har jag gått ur tiden", skriver Björn Natthiko Lindeblad i ett inlägg som publicerades hans sociala medier under tisdagsmorgonen.

Av inlägget framgår att han avslutade sitt liv under måndagen, "omgiven av nära och kära". Björn Natthiko Lindeblad blev 60 år.

Han var civilekonom med ett chefsjobb inom näringslivet när han under 1990-talet valde att säga upp sig för att i stället leva som buddhistmunk. Under den tiden tog han sig namnet Natthiko, "Den som växer i visdom". Efter 17 år som munk lämnade han klosterlivet och återvände till Sverige.

Därefter har Björn Natthiko Lindeblad bland annat verkat som meditationslärare, föreläst och skrivit boken "Jag kan ha fel". 2012 valdes han till lyssnarnas sommarpratare i Sveriges Radio. Den 26 juni 2020 var han värd i Sommar i P1 för andra gången.

2018 diagnosticerades Björn Natthiko Lindeblad med den obotliga sjukdomen ALS.

"Tack alla ni som lyste upp mitt liv. Tack för att jag så ofta fick känna mig sedd, förstådd, uppskattad, litad på, stöttad, välkommen, ja till och med älskad", skriver han i sitt avskedsbrev.

Erika Nekham/TT

FAKTA

Fakta: Hit kan du vända dig om du mår dåligt

Vid akuta lägen eller vid tankar på självmord, ring alltid 112.

Här finns också hjälp:

Mind: chat.mind.se, mejlsvar@mind.se, telefon: 90 101.

Bris: Ring, mejla eller chatta. Telefon: 116 111.

Jourhavande präst: Telefon: 112.

Jourhavande medmänniska: Telefon: 08-702 16 80

Barn och ungdomspsykiatrin: Hitta närmaste mottagning på bup.se.

Källa: mind.se

Kultur och nöje

Kulturskolorna fick 33 000 nya elever

Statligt utvecklingsstöd gav kulturskolorna nya elever. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Det statliga utvecklingsbidraget till landets kommunala kulturskolor nådde 33 000 nya elever. Det visar den sammanställning som Kulturskolecentrum har gjort för läsåret 2020/2021.

"En utmaning för kulturskolorna blir nu att ta tillvara de nya elevernas intressen så att de kan fortsätta utvecklas. För att satsningarna ska kunna få en långsiktighet krävs kommunalt stöd", säger Madeleine Hermerén, handläggare vid Kulturskolecentrum i ett pressmeddelande.

Trots pandemin nåddes sammanlagt 44 000 barn och unga av de satsningar som kunde genomföras genom utvecklingsbidraget. Cirka 60 procent av kulturskolorna använde pengarna till verksamhet för barn och unga i socioekonomiskt utsatta områden. Hälften av kulturskolorna hade undervisning i glesbygd och 42 procent för barn och unga med funktionsvariation.

Sammanställningen bygger på 166 redovisningar av totalt 250 bidrag.

Kultur och nöje

Populär dansk polis tillbaka i ny form

Sara Blaedel är aktuell med Flickan under trädet.
Foto: Les Kaner
Kultur och nöje
Litteratur Kvarlevorna efter en försvunnen flicka hittas på Bornholm och polisen Louise Rick avbryter en jordenruntresa och åker hem eftersom hennes bror försökt ta sitt liv. I Flickan under trädet återvänder danska deckarförfattaren Sara Blaedel till Rick efter fem års paus och skildrar henne för första gången som privatperson. - Det kändes meningsfullt att möta henne riktigt privat och gav mig också en väldigt lust att skriva om henne igen, säger Sara Blaedel.

Sara Bladels första kriminalroman om Louise Rick, som också var hennes författardebut, hade titeln Pulver på svenska. Den kom ut i Danmark 2004 och i Sverige 2006. Där är Louise Rick kriminalassistent på mordroteln i Köpenhamn och hennes bästa väninnan Camilla Lind, också är central för serien, kriminalreporter på Morgenavisen. Från respektive yrkeshåll blir de indragna i samma mordutredningar.

Sedan dess har Blaedel följt Louise och Camilla genom förändringar i både yrkes- och privatlivet och alltid med koppling till brottsutredningar mitt i tiden. 2014 kom den nionde boken om Louise Rick, Kvinden de meldte savned (ej översatt till svenska, reds. anm.) som mycket väl kunnat bli seriens sista.

– Jag lämnade Louise på en bra plats där. Hon hade precis blivit chef för mordroteln i Köpenhamn, hennes kärlek Eik hade friat och hon hade en resa jorden runt på gång och jag visste verkligen inte om det skulle bli mer, säger Sara Blaedel.

Rick som privatperson

Hon gav sig in i ett helt nytt skrivprojekt, en trilogi om danska Ilka Jensen, som ärver en begravningsfirma i USA av sin pappa.

– När jag skrev den sista Ilka-boken fick jag helt plötsligt i mitt huvud bara en idé om hur Louise Rick skulle kunna komma tillbaka. Det vara bara ”hold kaeft, så här ska det vara”. Min son kom hem från skolan då och det är inte mitt stoltaste ögonblick men jag skrek att han skulle vara tyst för att jag fått något i huvudet som jag bara måste skriva, berättar Sara Blaedel med ett stort skratt.

Idén var att låta läsarna möta Louise Rick enbart som privatperson för första gången.

– Trilogin om Ilka handlar mycket om relationer och val man gör och vilka konsekvenser det får och då kändes det meningsfullt att få möta även Louise Rick privat och se vad som händer när hon blir inblandad i en utredning som anhörig, förklara Sara Blaedel.

– Det var inte så att jag letat efter en idé, den bara kom och då kom också lusten att skriva om Rick igen, lägger hon till.

Lägerskola på Bornholm

Flickan under trädet inleds på Bornholm 1995 där en skadad och livrädd flicka gömmer sig i en klippskreva. Det är storm och ett stort träd rasar ner framför öppningen. Sedan förflyttas vi till nutid och till en thailändsk strand där Louise Rick får ett samtal från sin pappa som berättar att hennes bror Mikkel försökt ta sitt liv. Louise återvänder hem till sin barndomstrakter nära Osted och Hvalsø. Hennes bror svävar mellan liv och död och dessutom är hans fru försvunnen och att polisen misstänker att han är inblandad. Så knyts berättelsetrådarna ihop med Bornholm när kvarlevorna en flicka som försvann på en lägerskola för länge sedan hittas och det visar att Mikkels fru gick i samma klass som den försvunna.

– När jag började skriva bestämde jag att Louise Rick inte ska vara en sådan polis som lägger näsan i blöt i en utredning när hon är ledig. Hon ska i stället kämpa som vem som helst av oss skulle ha gjort när något sådant hänt en anhörig för att förstå vad som hänt, berättar Sara Blaedel om handlingen där även Camilla Lind får en central roll när hon skriver om likfyndet och börjar söka upp dem som var med på resan.

Parallellt följer Flickan i trädet också händelserna under den ödesdigra lägerskolan 1995.

– Det var så roligt att få gå in i det här med ungdomstiden och lägerskolan, säger Sara Blaedel. Det är något alla känner igen . I Danmark åkte säkert hälften av alla skolelever till Bornholm på den tiden. Jag har själv varit där och Bornholm är också en plats där jag har varit många, många gånger och tycker mycket om.

Ny, resande specialenhet

Än mer välbekant för Blaedel är trakten kring Hvalsø och Osted där inte bara Louise och Camilla har vuxit upp utan även hon själv.

– Det är mina egna hoods och jag har använt mycket som jag gjort i min ungdom och människor jag träffade då, berättar hon. För mig är det också viktigt att allt stämmer. Jag ska veta precis var Louise och Camilla är när jag skriver om dem så jag tillbaka på så väl Bornholm som i uppväxttrakterna och det var verkligen spännande att gå tillbaka i sina egna fotspår och samtidigt ha en fiktiv historia i huvudet.

Flickan under trädet blev en nystart för Rick-serien. I slutet av boken får Louise Rick möjlighet att leda en helt ny, resande specialenhet inom rikskrim som ska assistera alla danska polisområden.

– Det var på gång att ske i Danmark på riktigt då också. Det gamla rejseholdet blev nedlagt för ett antal år sedan men så dök planerna på ett nytt upp och jag använde det helt enkelt, berättar Sara Blaedel.

I Danmark har redan första boken där Louise Rick leder den nya enheten kommit ut och i maj kommer den på svenska med titeln Den tigande änkan.

– Just nu skriver jag på ytterligare en och det känns så meningsfullt med böcker som kan utspelas runt om i Danmark och i alla miljöer, jag är verkligen back on track med Louise Rick, slår Sara Blaedel fast.

Samarbete

Förutom de nya Rick-böckerna har Sara Blaedel de senaste åren också skriva en kriminalroman tillsammans med danska deckarförfattaren Mads Peder Nordbo.

– Det är är något helt annat än Rick-serien, en historia som aldrig skulle passa i den formen. Även om jag aldrig tänkt att jag skulle skriva ihop med någon, jag gillar att ha historien i mitt eget huvud, så är jag verkligen glad att vi gjorde det här och tror att vi har minst en historia till att skriva, avslöjar Sara Blaedel.

Boken heter Opløst och kommer på svenska i november.

– Jag är verkligen så glad att mina böcker är tillbaka på den svenska marknaden, säger Sara Blaedel med eftertryck. Jag har så många fina läsare i Sverige och det känns som den svenska deckarmarknaden öppnar upp mer och att man gärna vill läsa danska deckare.

FAKTA

Sara Blaedels böcker om Louise Rick:

Grønt støv, 2004 (på svenska som Pulver 2006)

Kald mig prinsesse, 2005 (på svenska som Kalla mig prinsessa, 2007)

Kun ét liv, 2007 (på svenska som Bara ett liv 2008)

Aldrig mere fri, 2008 (på svenska som Aldrig mera fri, 2009)

Hævnens gudinna, 2009 (ej översatt till svenska)

Dødsengeln (ej översatt till svenska)

De glemte piger (på svenska som De bortglömda, 2011)

Dødesporet, 2013 ( på svenska som Dödsstigen, 2014)

Kvinden de meldte savnet, 2014 (ej översatt till svenska)

Pigen under traet, 2019 (på svenska som Flickan under trädet januari 2022)

Der tavse enke, 2021 (kommer på svenska som Den tigande änkan i maj i år)

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Online casino

Tips för att bli kvitt med ditt spelmissbruk

Online casino Under de senaste åren har det skett en ökning bland personer som hamnar i ett spelmissbruk. Denna ökning står i tät korrelation med ökningen av online casinon och dess tillgänglighet. Online casinon ger spelare en unik möjlighet att på kort tid kunna göra stora insatser på flera olika spel vilket ökar risken för ett osunt spelande.

Sverige har på många sätt varit ett föredöme när det gäller att bemöta spelmissbruk i olika former. Folkhälsomyndigheten har gjort undersökningar som visar på att ungefär 2% av Sveriges befolkning lider av någon typ av spelmissbruk. Denna siffran ser dock ut att stiga till följd av online casinons framåt marsch.

”Folkhälsomyndigheten anser att spel om pengar nu är en folkhälsofråga i Sverige. Kriterierna för att något ska klassas som en folksjukdom är att det ska drabba många och kan ha allvarliga konsekvenser. Man har därför numera ett antal stödlinjer samt information och hjälp att tillgå den som utvecklar ett problem med spel om pengar.”

Spelmissbruk är precis som med andra missbruk en sjukdom som inte bara drabbar personen som har missbruket utan även anhöriga. På stodlinjen.se kan man få professionell hjälp både som person som lider av ett missbruk och anhörig till personen. Det är viktigt att komma ihåg att spelmissbruk även kan bero på någon annan psykisk sjukdom. Spelmissbruk kan även bidra till att man utvecklar psykisk ohälsa. Det är vanligt att personer som utvecklar ett spelmissbruk parapellet hamnar i en depression eller drabbas av stark ångest.

Hur definieras ett spelberoende

I Sverige definieras ett spelberoende som ett sjukdomstillstånd. Man kan enkelt definiera spelberoende som när en person inte klarar av att hantera sitt spelande om pengar. Man kan helt enkelt inte sluta spela fast än att man borde och fast än att pengarna tar slut.

Personer som utvecklar ett spelberoende är oftast själva inte medvetna om sitt beroende förs än spelandet redan har gått över styr. Det brukar innebära att personer som har ett spelberoende ofta har levt med problematiken under en längre period innan de får ordentlig hjälp och behandling. Det kan ske i faser och spelmissbruk är oftast något som smyger sig på utan förvarning.

Symptom

Det finns några olika symptom man bör vara vaksam på när det gäller ens casinospelande. Symptomen kommer troligtvis inte över en natt utan utvecklas långsamt under en längre period.

- Man ökar ständigt sin omsättning för att öka spänningen i sitt spelande.

- Man ljuger om sitt spelande. Man ljuger då ofta om hur mycket man spelar för och om hur mycket tid man spenderar på sitt spelande.

- Man blir på dåligt humör och stressad om man inte kan spela den mängd man vill.

- När man förlorar pengar försöker man direkt vinna tillbaka dem.

I flera fall är det personens närstående som uppmärksammar om den ohållbara situationen och ber personen skaffa hjälp. Detta kan verkligen fungera som en väckarklocka och vara vändpunkten till ett mer sunt liv.

Lyckas undvika spelmissbruk

Har du redan ett fullt utvecklat spelmissbruk så är dessa tips inte något du bör ta till. Om du har ett spelmissbruk är det viktigt att ordentlig hjälp av utbildade och professionella personer.

Spelpaus.se

Spelpaus.se är ett verktyg som ägs av Svenska Spelinspektionen som ska hjälpa personer att kunna kontrollera sitt spelande. Spelpaus innebär att du stänger av dig från alla online casinon med svensk spellicens. Man väljer om man vill stänga av sig 1, 3, 6 månader eller tillsvidare. Under denna period kan man inte avbryta sin avstängning utan måste vänta ut hela perioden.

Spelgräns

Svenska Spelinspektionen och regeringen har nu bestämt att alla online casinon med svensk spellicens måste se till att alla spelare sätter en spelgräns för sitt spelande. Här bör du som spelare tänka efter och sätta en lägre gräns än vad du först tänkt sätta.

Skifta fokus

Detta kanske är det svåraste med det kan vara en bra idé att verkligen försöka skifta fokus. Kan du lägga all den tid och energi du lägger på online casinon på något annat? Försök hitta ett sunt substitut för spelandet. Kanske finns det en träningsform du aldrig testat men kan pröva nu? Matlagning eller bakning? Det finns massor av härliga alternativ.

Ekonomiska påföljder

Utöver psykiska efterföljder av ett spelmissbruk leder det även ofta till ekonomiska svårigheter. Det är vanligt att spelare tar flera olika lån från olika långivare för att kunna finansiera sitt spelande. Mobillån med hög ränta är lätt att få men desto svårare att betala tillbaka.

Om man som spelare samlat på sig höga och dyra skulder är det viktigt att vara ärlig mot sin omgivning för att kunna få ordentlig hjälp. Kontakta din bank och förklara ditt läge. Det är väldigt ofta en bra idé att samla alla lån till ett stort lån för att slippa höga räntor och dåliga avtal.

Kultur och nöje

Skönsjungande doo wop-stjärna död

Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

The Five Satins frontman Fred Parris har avlidit i en ålder av 85 år, skriver NME.

Den amerikanska doo wop-gruppen är mest känd för låten "In the still of the night" från 1956, som även spelats in av The Beach Boys och Boyz II Men.

Texten till klassikern skrev Parris medan han tjänstgjorde som vakt vid en amerikansk armébas nära Philadelphia och låten har förekommit i filmer som "Dirty Dancing", "The Buddy Holly Story" och "The Irishman".

The Five Satins blev invald i The Vocal Group Hall of Fame 2003.

Kultur och nöje

De tävlar på dokumentärfestival

Sju långfilmsdokumentärer tävlar i kategorin Tempo dokumentary award. 'Calendar girls' är en av dem. Pressbild.
Foto: Love Martinsen
Kultur och nöje
Kultur och nöje Skateboardlegender, krisande kärlekspar och livsbejakande seniorer finns med bland de tävlande bidragen på årets Tempo dokumentärfestival.
PREMIUM

Det är filmen "Calendar girls", en feelgood-dokumentär om kvinnlig gemenskap med dans i fokus, som öppnar årets festival. Filmen, gjord av Maria Loohufvud och Love Martinsen, får världspremiär på amerikanska Sundance-festivalen strax innan den når Tempopubliken.

Andra filmer som tävlar är Max Erikssons "The scars of Ali Boulala", som handlar om en 16-årig som i mitten av 1990-talet lämnade Stockholm och sin familj för att bli skateboardproffs i Los Angeles, och Maud Nycanders "Kärlek & skilsmässa", som är en uppföljning av "Kärlek och fiskpinnar" från 2004.

Bland bidragen finns också två krigsskildringar. I Manal Masris "Touching freedom" möter publiken två kurdiska studenter från Kobane som filmade det blodiga krigsförloppet då terrorrörelsen IS tog kontroll över deras hemstad.

Magnus Gerttens "Nelly & Nadine" är en kärlekshistoria som delvis utspelar sig i koncentrationslägret Ravensbruck, och det är Nellys barnbarn som delar med sig av sin mormors gripande kärlekshistoria via dagböcker, kärleksbrev och filmrullar.

Dokumentärfestivalen arrangeras i samarbete med Filminstitutet. Prissumman på 75 000 kronor går till vinnande films regissör.

Tempo äger rum den 7–13 mars i Stockholm och sänds även i år digitalt.

Kultur och nöje

Trafikverket sätter P för omtalat konstverk

Konstnärerna Simon Goldin och Jakob Sennebys konceptuella verk 'Evig anställning' stoppas av juridik och byråkrati. Pressbild.
Foto: Statens konstråd
Kultur och nöje
Kultur och nöje Trafikverket har beslutat att konstprojektet "Evig anställning", som skulle utsmycka Västlänkens nybyggda station Korsvägen i centrala Göteborg, inte ska genomföras.
PREMIUM

"Det är väldigt tråkigt att projektet "Evig anställning" avbryts. Inte minst med tanke på det starka stöd som vi uppfattar att konstverket har hos många göteborgare. Trafikverket och vi gör olika bedömningar av projektets genomförbarhet", säger Patrick Amsellem, direktör på Statens konstråd, i ett pressmeddelande.

Konstnärerna Goldin+Senneby (Simon Goldin och Jakob Senneby) vann en tävling om att utföra performancekonstverket 2017. Verket skulle bevisa att kapital är mer lönsamt än arbete och konstnärerna tänkte investera sin budget på sex miljoner på börsen och avkastningen skulle sedan gå till att anställa en person på "evig" tid vid Korsvägen. Personen skulle själv avgöra vad tiden skulle fyllas med.

Trafikverket ingick i tävlingsjuryn, liksom representanter från Statens konstråd, Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen.

Idén om hur konstverket skulle finansieras visade sig i efterhand strida mot en paragraf i kapitalförsörjningsförordningen om hur skattemedel får användas, vilket Göteborgs-Posten var först att rapportera om, och nu har Trafikverket beslutat att blåsa av projektet.

Trafikverkets regionala direktör Jörgen Einarsson anger för GP att tidsnöd ligger bakom beslutet.

– Det verkade inte gå att komma framåt med lösningar inför Västlänkens öppnande 2026, vilket skapade oro, säger han, och lägger till att det hade varit bra om Statens konstråd och Trafikverket redan från början känt till kapitalförsörjningsförordningens regel.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL