feature

Notiser Hem v 44

Blommande pioner kan vara svåra att värja sig mot.
Foto: Hasse Holmberg/TT
feature
feature
PREMIUM

"Ok, jag ger upp! Jag trodde ett tag att jag lite elitistiskt inte gillade stora, vräkiga, doftande pioner. Jag ger mig. Jag hade fel."

Trädgårdsläraren och författaren Anders Stålhand på sitt Instagramkonto.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Japansk elbil med vintagekänsla

Lexus UX 300e är en udda elbil som inte riktigt passar för stadskörning och är alltför klen som långfärdsbil.
Foto: Hans Berggren
feature
feature Lexus har haft självladdande hybrider sedan 2005, men först nu kommer bilen som ägaren kan ladda själv. Förarmiljön i UX 300e har många knappar och vred och är en dröm för traditionalisten. Men som elbil betraktad känns den redan ålderdomlig.
PREMIUM

Vilken räckvidd konsumenterna söker beror på om bilen är tänkt som enda eller andra bil i hushållet. Har Lexus hittat det gyllene snittet mellan räckvidd, laddhastighet och pris?

En studie av Trafikanalys visar att den genomsnittliga körsträckan i Sverige var 3,2 mil per dag under 2019. UX 300e kommer 30 mil på en laddning, som gissningsvis landar på 25 mil i verkligheten med tanke på vår testförbrukning. Med andra ord skulle den tillsammans med många andra elbilar fungera för de flesta i vardagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Vass uppdatering som passar för par

Den fjärde generationen av Toyota Yaris går på både bensin och el.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
feature Snål och betydligt roligare att köra än tidigare generationer. Toyotas lilla elhybrid Yaris lär fortsätta sitt segertåg bland småbilsköparna.
PREMIUM

Stabil och med ett gott sinne för humor. Det är nog egenskaper som de flesta skulle nöja sig med hos sin partner. Även jag. Men nu är det dags att se sig omkring mer. För min nuvarande partner på vägen är inte så stabil och rullar inte lika pålitligt längre. Varningslamporna blinkar som en prålig karusell på tivoli, och inte får han mig att le när vi rundar kurvorna på landsvägen.

För några år sedan hade jag inte slängt någon trånande blick på Toyota Yaris. Visst är den en av de stabilaste och pålitligaste småbilarna som finns – det är ju inte för inte som Yaris är favoriten bland dem som slår till på en mindre bil. Men körglädje har kanske inte varit ett av de främre karaktärsdragen. Nu har det hänt något spännande på den fronten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Notiser Mat v 48

Överbliven skinka från julbordet är det som slängs mest.
Foto: Shutterstock
feature
feature
PREMIUM

Nästan alla slänger julmat

Att vi lagar mer mat till jul än vad vi äter känns säkert igen. Trots att vi käkar mycket rester åker ändå en del i soporna. Enligt en undersökning från matkasseföretaget Hellofresh, bland 1 007 svenskar, uppgav 75 procent att de mumsar i sig av det som blir över från julhelgen. Men 96 procent medger också att de slänger julmat. Skinka, sill, prinskorv och köttbullar är det som kastas mest, medan revbensspjäll och olika former av kål hamnar mer sällan i soporna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Lite självkontroll gör inte ont

feature
KRÖNIKA

Jag går på trottoaren. Den är bred, jag återkommer till varför det är viktigt.

Jag läser ett mejl i min mobil samtidigt som jag går. Ett jobbigt mejl, ett vända-upp-och-ner-på-allt-mejl. Blicken är fastnaglad vid skärmen. Hjärtat bultar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Snabbast har en annan innebörd i elbilsvärlden

Laddköer och krånglande laddstolpar kan förlänga restiden ordentligt. Det är inte ovanligt att man får ringa supporten och be dem starta om stationen.
Foto: Henrik Montgomery/TT
feature
feature Inför en långresa i elbil packas flera frågor i bagaget. Som hur mycket längre tid sträckan Södertälje–Göteborg tar. Och hur läget är vid landets laddstolpar.
PREMIUM

Det finns ingen elbil som slår en traditionell bil i tankningshastighet. Men den som kommer allra närmst är Porsche Taycan. Är det den snabbaste elbilen från Södertälje till Göteborg? Och då syftar jag inte på topphastigheten utan laddhastigheten och den totala restiden.

Strategier

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

feature

Eriks enkla möbler görs med hammare och spik

Erik Eje Almqvist hittade ett häfte med möbelritningar av den egensinnige italienske formgivaren Enzo Mari. Det inspirerade honom att börja snickra egna möbler och skriva en bok om projektet.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
feature
feature Vackra möbler som sticker ut från mängden behöver inte vara dyra eller köpta i fina butiken. Du kan snickra dem själv. Allt som behövs är hammare och spik.
Det är Erik Eje Almqvists budskap.
PREMIUM

Stolen av obehandlad furu drar blickarna till sig. Första intrycket är dubbelt. Å ena sidan ser den ut som något som Alfons Åberg har snickrat ihop. Å andra sidan liknar den en svindyr designprodukt. Sanningen ligger någonstans i mitten.

Den är visserligen unik. Men den är ihopsnickrad av standardbrädor från närmaste byggvaruhus, och det är journalisten och författaren Erik Eje Almqvist som har hållit i hammaren.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Nytt och säkert i årets skidbackar

Flera åtgärder har vidtagits inför vintersäsongen för att det ska vara tryggt och säker för besökaren.
Foto: Shutterstock
feature
feature De svenska skidorterna har rustat för säsongen. Den här vintern väntar nya nedfarter, liftar och boenden – men också handsprit, restriktioner och krav på munskydd.
PREMIUM

Den senaste säsongen fick ett snöpligt slut när många skidanläggningar tvingades stänga tidigare än planerat på grund av coronakrisen. Nu har några i stället öppnat tidigare än vanligt tack vare sparad snö från förra vintern. En av dem är Idre Fjäll som välkomnade både utförs- och längdåkare redan i oktober. Suget efter snö och skidor tycks vara stort, trots rådande pandemi och det osäkra läget. Flera anläggningar rapporterar om ovanligt många bokningar över jul- och nyårshelgen. Värmländska Branäs märker av trycket.

– Vi ser att det finns ett väldigt stort intresse för att aktivera sig och göra något tillsammans i vinter. Skidåkning är en relativt säker utomhusaktivitet, men många vill ändå avvakta med att boka för att vänta in Folkhälsomyndighetens riktlinjer, säger Mikael Elford, marknadschef på Branäsgruppen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Notiser Motor v 46

Topphastigheten för Mó escooter 125 anges till 95 kilometer i timmen.
Foto: Seat
feature
feature
PREMIUM

Elektrisk färd på två hjul

Spanska Seat lanserar sin första helelektriska motorcykel. Mó escooter 125, som är riktad till konsumenter i stadsmiljö, har 7 kilowatts elmotor – toppeffekten är 9 kW – och ett litiumjonbatteri på 5,6 kilowattimmar. Räckvidden anges till 13,7 mil på en enda laddning. Modellen har ett avtagbart batteripaket som kan laddas via ett vanligt vägguttag hemma eller på en allmän laddningsstation. Mc:n accelererar från 0 till 50 kilometer i timmen på 3,9 sekunder. Den kommer att säljas i Sverige under 2021.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL