Malmö

”Brons viktigaste roll är att öka integrationen”

Från och med 1 november är Linus Eriksson som ny vd för Öresundsbron. Foto: News Øresund - Mandus Örarbäck
Foto: Johan Wessman
Malmö
Nyheter
ÖRESUND Att skapa en ännu mer integrerad Öresundsregion för både näringsliv, kultur och turism är brons viktigaste roll. Det menar Linus Eriksson som är Öresundsbrokonsortiets nya vd från och med den 1 november.
– Att få bli ansvarig för en del i den integration och tillväxt det kan ge för hela regionen var egentligen det avgörande argumentet till att jag tackade ja till jobbet.

Efter nästan sex år som trafikdirektör på Skånetrafiken tar Linus Eriksson nu över stafettpinnen som vd för Öresundsbrokonsortiet efter Caroline Ullman-Hammer. Att tacka ja till uppdraget var till en början inte självklart, men brons möjligheter att skapa fortsatt integration i regionen fick honom att tänka om.

– Öresundsbron har haft en fantastisk resa under de här 20 åren, och jag tror många skåningar och själlandsbor är väldigt stolta över bron och allt den har inneburit för regionen. Samtidigt inser jag att det är väldigt mycket kvar att göra och en stor potential kvar, säger Linus Eriksson som under många år som Malmöbo såg hur Öresundsbron påverkade både tillväxten och tilltron i staden.

Vill skapa ännu starkare band mellan ländernas näringsliv, kultur och turism.

Linus Eriksson jämför pendlandet över bron, som uppgår till runt 15 000 personer per dag, med att 38 000 personer åker in till Lund för att jobba varje dag.

– Det visar att det finns så mycket mer potential kvar i förbindelsen i att få till integration mellan länderna. Exempelvis genom att svenskar kan få arbete i Danmark och danskarna kan bo i Sverige eller konsumera och utnyttja valutaskillnaden. Att få bli ansvarig för en del i den integration och tillväxt det kan ge för hela regionen var egentligen det avgörande argumentet till att jag tackade ja till jobbet, berättar Linus Eriksson.

Linus Eriksson jämför pendlandet över bron, som uppgår till runt 15 000 personer per dag, med att 38 000 personer åker in till Lund för att jobba varje dag.
Foto: Johan Wessman

Han vill bygga vidare på Öresundsbrons vision om att vara brobyggare genom att skapa ännu starkare band mellan ländernas näringsliv, kultur och turism.

– Det anser jag vara brons viktigaste roll, säger han.

Hållbara transporter i fokus

En annan viktig dimension är hållbara transporter. Idag finns stora ambitioner om att göra hela Norden till ett nav för hållbart samhällsbygge. Även på regional nivå har hållbarhet kommit högt upp på agendan, bland annat genom Greater Copenhagens nya gröna charter. Linus Eriksson understryker hur viktigt det är att även Öresundsbron blir en del av den hållbara utvecklingen och fortsätter jobba för att kunna transportera både pendlare och gods på ett miljövänligt sätt. Men för det krävs fortsatta investeringar i infrastrukturen från både svensk och dansk sida.

– Vi kan inte längre leva på byggandet av Öresundsbron eller Citytunneln, där har vi hämtat hem nyttan och potentialen. För att kunna växa vidare behöver vi fortsätta att bygga bort flaskhalsarna på både svensk och dansk sida. Där är Danmark längre fram än Sverige tycker jag, då de satsat mycket på infrastrukturen på grund av byggandet av Fehmarn Bält-tunneln, säger han.

De svenska satsningarna på exempelvis fyra spår på järnvägen mellan Malmö och Lund anser han vara bra men den räcker inte. Sverige behöver fortsätta bygga ut järnvägen i Skåne för att klara av både regionala och nationella person- och godstransporter, menar han.

– Den insikten har jag med mig från Skånetrafiken, att vi både i Sverige och Danmark behöver se Öresundsregionen som en helhet och inte som två länder och ett uppdelat transportsystem. Skåningarna och själlandsborna rör sig gränslöst och så ska det vara.

Vill se coronakrisen som en möjlighet

Linus Eriksson tar över som vd för Öresundsbron i en minst sagt speciell tid. Både bron och Skånetrafiken har haft ett tufft halvår bakom sig på grund av coronapandemin, och reserestriktioner och tillfälliga gränskontroller präglar nu resandet över bron. Trots det vill Linus Eriksson försöka se coronakrisen som en möjlighet.

– Det är klart detta är en kris som påverkar oss alla, men samtidigt är det en möjlighet. Det kanske finns saker vi borde ha gjort men inte har gjort av olika skäl. Nu har vi möjlighet och vi tvingas se över hur vi jobbar. Så kanske kan corona påskynda processer som annars skulle tagit längre tid. Jag vill se det som något att ta avstamp i för att se hur vi ska jobba framöver, säger han.

Han lyfter samtidigt fram att utvecklingen för bron har naggats i kanten de senaste fem åren, genom bland annat gränskontroller som medfört längre restider.
Foto: Johan Wessman

Han lyfter samtidigt fram att utvecklingen för bron har naggats i kanten de senaste fem åren, genom bland annat gränskontroller som medfört längre restider. Som högsta chef för Skånetrafiken är han väl medveten om hur det har påverkat vardagen för tusentals pendlare. Därför har han också en förhoppning om att bron ska bli en så naturlig del av regionen att det blir enklare och enklare att resa och inte tvärtom, berättar han.

– Bron har blivit föremål för en del nationella beslut som vi ser påverkar regionen. Som en parallell skulle det vara otänkbart att mellan Stockholm och Uppsala då och då kräva passkontroll eller att man skulle gå av tåget – det finns inte. Nu råkar det vara två länder och då är det möjligt – men i ett tillväxtperspektiv och för integrationen är det viktigt att försöka se till att denna viktiga arbetsmarknadsregion fortsätter att utvecklas.

Från Malmö brandkår till Öresundsbron

Linus Eriksson blev skåning vid 11 års ålder då flytten gick från Skövde till Helsingborg. Där blev Danmark en naturlig del av vardagen, bland annat genom dansk tv och många turer över till Helsingör. Sedan bosatte han sig i Malmö där han också blev utbildad brandingenjör och så småningom började jobba på Malmö brandkår, som idag är Räddningstjänsten Syd. Där fick han även de första erfarenheterna av Öresundssamarbete.

– Jag började jobba på Malmö brandkår 1998, och 1999 lade vi ner ett jättejobb på att samordna räddningstjänsterna i Sverige och Danmark – för att kunna agera om det skulle ske en olycka på bron, berättar han.

Det var också på Malmö brandkår som Linus Erikssons idag 20 år långa karriär som chef tog sin början, då han blev chef för räddningstjänstverksamheten och sedan biträdande brandchef. 2009 gick han över till Banverket, som sedan blev Trafikverket, i rollen som chef för trafikledning och trafikinformation för väg och järnväg i södra Sverige. Därefter tillträdde han som trafikdirektör på Skånetrafiken.

Idag bor Linus Eriksson på en gård i Eslöv i mellersta Skåne tillsammans med Annika och fem barn, varav tre är hans egna och två är bonusbarn. Dessutom har de hästar och katter. Det är på gården han kopplar av efter jobbdagarna, gärna genom att dra på sig arbetsskorna och harva ridbanan.

Blir nu Öresundspendlare

När Linus Eriksson den 1 november blir vd för Öresundsbrokonsortiet innebär det även att hans tidigare pendling från gården i Eslöv till Skånetrafikens huvudkontor i Hässleholm nu byter riktning mot Köpenhamn. Och som Öresundspendlare är han fast besluten om att fortsätta ta tåget till jobbet. Tågresan är en tid på dygnet han värdesätter och använder till att jobba undan och kolla igenom mejlen.

– Jag ser fram emot att bli Öresundspendlare. Hela idén med förbindelsen är ju att det ska bli så enkelt som möjligt att pendla, så det är ju bra att vara en del av det för att se vad som kan göras bättre, säger Linus Eriksson.

– Dessutom vet jag vem jag ska ringa om det är tågproblem, säger han med ett skratt.

News Öresund/Sofi Eriksson

Personligt

Arkitekt blev skeppare: ”Ångrar mig inte en sekund”.

En kvinna i shorts vid en stor ratt.
Foto: Charlie Drevstam
Personligt
Malmö
Personligt Några år innan 50-strecket var barnen utflugna, och äventyrliga Helena Laursen och maken funderade på hur de skulle få till en världsomsegling de var sugna på. Det slutade med att Helena sade upp sig från jobbet, startade eget och blev skeppare.
– Jag insåg ganska snart att jag inte kan se mig gå tillbaka permanent till att sitta framför en dator igen, berättar hon.

Om tre månader har det gått ett år sedan Helena Laursen startade sitt företag, ”Helena Sailing”, och samtidigt började frilansa som skeppare i andra delar av världen, när det inte lämpar sig för segling i svenska vatten. Hon skulle ge sin jobbidé ett års tid och utvärdera den sen, men redan nu har hon bestämt sig. Helena Laursen ska fortsätta på den inslagna vägen och ska vidareutbilda sig i vår och ta en Master of yachts så att hon kan segla större fartyg, på stora delar av internationellt vatten.

– Det har gått jättebra. Jag kan försörja mig på det här, säger Helena och avslöjar att det tog lite längre tid att ställa om yrkesidentiteten än hon själv hade anat:

– Under det första halvåret presenterade jag mig som skeppare, med en annan bakgrund. Nu säger jag bara skeppare.

FAKTA

Profilen

Ålder: 48 år.

Bor: I Malmö.

Familj: Ja, döttrarna Vega, 23 och Johanna, 28, och maken Jens.

Gör: Driver seglingsverksamheten ”Helena Sailing” som egenföretagare och arbetar som frilansande skeppare, bland annat för ”More Sailing”.

Aktuell: Flyger till Karibien i början av februari för att arbeta som skeppare i två månader.

Intressen: - Segling, skidåkning, mat och naturviner.

När Helena följde med en väninna på en segeltur till en pytteliten ö utanför Bornholm blev hon såld på segling och anmälde sig till en nybörjarkurs för seglare. Det är snart 20 år sedan. Kort därefter hyrde familjen en segelbåt och tillbringade några veckor till havs. Maken Jens Laursen har en bakgrund som sjöofficer så de kände sig trygga med att tillsammans ha tillräckliga kunskaper för att segla säkert. De vuxna älskade närheten till havet, att ha familjen samlad och ta dagen som den kom. Döttrarna såg fram emot att lägga till i olika hamnar, leka med andra barn, gå på picknick, äta glass och hoppa från olika bryggor. Det blev en tradition att hyra båt några semesterveckor varje år medan Jens arbetade som arkitekt till vardags och Helena som arkitekt och industridesigner.

Flög ofta i sitt jobb

I åtta år stortrivdes Helena på möbelföretaget Montana där hon var ”Head of spatial design” när hon slutade. Hon hade ansvar för stora utställningar över hela världen, hade cirka 70 flygningar per år och blev ofta uppmärksammad och prisad för sitt arbete, senast 2018 då hon fick Frame Award för sin utställning i Milano. Karriären gick som på räls – ända tills hennes närmsta chef och uppskattade kollega slutade. Helena uppfattade det som ett tecken, ett tecken på att det var dags att gå vidare och göra något annat. Och hon arbetade på två olika företag efter det, men pandemin gjorde att uppdragen sinade och hon kom inte till sin rätt. Parallellt med svårigheterna att hitta en ny bra arbetsplats funderade makarna på hur de skulle kunna segla jorden runt.

– Det var mest jag som funderade på seglingen, säger Helena och skrattar. Och den längtan blev biljetten in på en ny arbetsmarknad. Varför försöka lägga upp arbetslivet så att det blev möjligt att segla? Varför inte göra tvärtom tänkte Helena. Efter en ganska lång tids processande av idén bestämde sig paret för att sälja bilen, flytta till ett mindre boende och maken sålde sin arkitektbyrå och tog en anställning hos Semrén & Månsson. De skalade ned sina kostnader för att göra arbetsomställningen möjlig.

– Familj och vänner har stöttat mig, speciellt min man. Han såg att jag var glad igen, säger Helena och konstaterar att hon tappade arbetsglädjen efter att hon slutade på Montana.

Räds inte naturens krafter

I sitt egna företag har hon seglat med betalande gäster och undervisat i hur man hanterar en familjebåt. Hon började arbetet i Bohuslän med familjens egen Najad. I höstas jobbade hon som skeppare i Kroatien och i vintras korsade hon Atlanten för första gången med andra skeppare och betalande gäster. Nästa sommar vill hon fokusera särskilt på att utbilda fler kvinnor till att själva hantera ratten på segelbåten och inte vara beroende av en man för att komma ut till havs.

– Jag har märkt att det oftast är en man som står till rors. När par skiljer sig kommer kvinnan inte ut med segelbåten längre.

Själv är hon inte det minsta rädd för att segla ensam.

– Jag har en bild av att jag kan påverka det som händer. Om det ska bli dåligt väder seglar jag inte ut, eller så tar jag ut en annan kurs.

– Jag tror att risken att jag blir överkörd på Gustav Adolfs torg är större än att jag ska drunkna på Atlanten, säger Helena och förklarar att hon har ett stort kontrollbehov som hon använder till att jobba med säkerheten till havs.

– Det finns satellitsändare och livflottar och en chans att överleva till och med om ens båt skulle sjunka, tillägger hon.

Kan längta efter vanlig toalett

Men baksidor av alla yrkesval finns det såklart. Helena är en social person som saknar sin familj och sina vänner när hon är ute länge. Hon och maken håller på att utarbeta nya rutiner som i nuläget pekar på att hon bör komma hem efter maximalt fem veckor till havs. Sen blir det tufft med längtan för dem båda.

– VVS-systemet på land kan jag längta efter också. Varmt vatten, säger hon med en djup suck.

I början av februari är det dags för nästa uppdrag som skeppare. Då sätter hon sig på flyget för att träffa kollegorna i Karibien igen.

– Jag är borta i två månader då, men sista veckan kommer min man och min yngsta dotter ner och vi ska ha semester tillsammans, berättar hon nöjt.

En kvinna med pannlampa.
Helena fixar i sin najad som ligger i Västra hamnen.
Foto: Privat
En klippa och en båt.
Efter en måltid i Bohuslän.
Foto: Privat

Malmö

Lägenheter och radhus byggs i Malmös utkanter

De nya radhusen i Höfånget 2 kommer att ha träpanel på fasaderna och sedumtak på varje carport.
Foto: Malmö stad
Malmö
MALMÖ Det nya Mallboområdet i Hyllie fick godkänt, 16 efterlängtade radhus ska byggas i Elinelund och tre lägenhetshus har fått bygglov i Sege Park. När stadsbyggnadsnämnden tog upp ärendena vid sitt möte yrkade oppositionen på återremiss i två av ärendena.

– Det är för få parkeringsplatser i det nya området Sege Park. Många behöver bilen för att klara sitt vardagspussel men majoriteten är uppenbarligen helt emot privatbilism, säger Darco Simic, gruppledare för Moderaterna i stadsbyggnadsnämnden.

Sofia Hedén (S) , stadsbyggnadsnämndens ordförande, påtalar istället att de tre flerbostadshusen med totalt 114 lägenheter i fastigheten Sjuksalen 2 passar väl in i området, där folk har valt att leva hållbart.

Det blir en grön fasad på de nya lägenheterna i Sege Park.
Foto: Malmö stad

Byggnaderna uppförs i grön puts med en sockelvåning mot gatan och ett kafé i bottenvåningen ut mot en torgyta samt cykelhus och miljöhus. På taket uppförs en solenergianläggning.

Bakom de nya radhusen på Räfsgatan i Elinelund står Ikano bostad, som tänker sig att det ska bildas en bostadsrättsförening för de 16 radhusen och att de boende ska ha ett gemensamhetshus, laddplatser för elbilar och mycket grönska.

Stor efterfrågan

– Vi vet att det finns en stor efterfrågan på radhus i Malmö och det är positivt med nya tillskott. Här får också de boende vara med och utforma sin boendemiljö, säger Sofia Hedén.

En annan politisk tvist uppstod vid nämndens diskussioner om detaljplanen för Mallboprojektet vid Malmömässan Hyllie, där 360 billiga bostäder i 4-6 våningshus i flera kvarter plus kontor och förskola ska byggas.

– Vi är inte emot att det byggs lägenheter i Malmö med låga hyror, men hade velat ha med en försäkran om en högre exploateringsgrad för att får fram fler kostnadsbärande bostäder, förklarar Martin Mohlin (C), andre vice ordförande i nämnden.

Säger helt nej

Centern och Moderaterna ville ha en återremiss på ärendet medan Sverigedemokraterna säger nej helt till Mallbo-projektet. Detaljplanen röstades dock igenom att övriga partier.

– Vi tycker att det är fantastiskt att vi nu kan få fram nya bostäder som Malmöborna har råd med att bo i. Vi hoppas att detta testområde ska leda till att fler bostäder i samma anda byggs, säger Sofia Heden.

Vid mötet återremitterade nämnden också ett bygglov på 38 lägenheter och en matbutik i ett flerbostadshus i anslutning till Oxie stationstorg. Anledningen är att nämnden anser att arkitekturen är undermålig.

Det omdiskuterade flerbostadshuset i Oxie, som nämnden skickade på återremiss.
Foto: Malmö stad

Malmö

Vädjar om att inte flytta narkomaner till Lönngården

Planerna på att narkomaner ska flytta in på Lönngårdens lägenhetsboende möter kritik från fastighetsägare på Sofielund och Möllevången.
Foto: Elisabeth Sandberg
Malmö
MALMÖ Fastighetsägare och boende på Sofielund och Möllevången vädjar till Malmö stad att inte genomföra den planerade flytten av alkoholister och narkomaner på två av stadens boenden.

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen vill att de äldre alkoholmissbrukare som bor på Lönngårdens lägenhetsboende på Norra Grängesbergsgatan ska flytta till ett boende på Kirseberg.

Till Lönngården ska istället de narkomaner som idag bor på Sigtunagatan på Södervärn flytta. Boendet på Södervärn ska stängas.

Nu vädjar BID Sofielund och Möllevången att förvaltningen ska tänka om. De befarar att kriminaliteten kommer att öka när personer som är beroende av droger flyttar in på Norra Grängesbergsgatan.

Olämpligt

– Det är ingen tvekan att det här är en olämplig placering som riskerar att äventyra allt det arbete som lagts ner i området och där S Sofielund/Seved fortfarande är ett särskilt utsatt område, skriver verksamhetschef Hjalmar Falck och ordförande Jan Svärd i ett brev till förvaltningen.

– Farhågorna är alldeles för stora för att ta ett beslut att en flytt från Sigtunagatan till Sofielund och Lönngården. Vi vill be förvaltningsledningen att inte genomföra flytten - för det framtida Sofielunds skull.

Riskeras

Fastighetsägare, verksamheter, byalag, bostadsrättsföreningar med flera samarbetar under samlingsnamnet BID i både Sofielund och Möllevången.

– Hela den positiva utvecklingen och den stabilitet som skapats riskeras i samband med en eventuell flytt av narkotikaboendet med 40 boende på Sigtunagatan till Lönngården på Sofielund, skriver Hjalmar Falck och Jan Svärd vidare i sitt brev.

Malmö

Konstgräsplan invigd – mitt under stormen

Ewa Bertz, (L), fritidsnämndens ordförande var mycket nöjd med att kunna inviga den nya fotbollsplanen.
Foto: Noah O'Rourke Drevfjäll
Malmö
Malmö Under torsdagen invigdes den nya konstgräsplanen vid Hyllie IP. Kraftiga vindar blåste, men en angenäm stämning lade sig ändå till sist.

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande var på plats under invigningen för att genomföra ett invigningstal.

– Äntligen! Äntligen säger jag bara. Det är min första känsla och tanke. Det är verkligen på tiden att vi får den här planen invigd, säger Bertz (L).

Planen är, istället för gummigranulat, lagd med sand som botten. Detta för att fritidsnämnden och Malmö stad inte vill använda sig av gummit.

Planen är lagd med sand istället för gummigranulat. Den har kostat dryga tio miljoner kronor och har planerats sedan 2019.
Foto: Noah O'Rourke Drevfjäll

Sanden ska vara mer skonsam mot miljön än gummigranulatet, något som rimmar väl med Malmö stads hållning mot gummi- och grusfotbollsplaner. Malmö stad konstaterade i en rapport från 2020 att grusplanerna i kommunen inte alls användes. Därför har man fattat beslut om att i större utsträckning använda sig av konstgräs.

– Vi har tagit bort grusplaner från sju ställen i Malmö stad och ska lägga nya planer där istället. På sikt vill vi också få bort alla gummigranulatsplaner för att få bort så mycket plast som möjligt, säger Bertz (L).

Samtidigt som Bertz (L) är nöjd med att planen vid Hyllie Gård är invigd riktar hon kritik mot att det tagit så lång tid. Planen har varit under planering sedan 2019 och nu, alltså två år senare har bollen landat i mål.

här invigs den nya fotbollsplanen vid Hyllie IP. Saxen var vass, det krävdes inte många klipp innan saken var biff.
Foto: Noah O'Rourke Drevfjäll

– Jag skulle vilja veta varför det har tagit så pass lång tid att få till den här planen. någon på universitetet kanske kan forska i den frågan. Då riktar jag mig till serviceförvaltningen. Vi betalar årligen 800 000 kronor i hyra för planerna och att det då ska ta två år för oss att få till en ny plan är inte bra alls, säger Bertz.

Totalt har planen kostat 10.5 miljoner kronor att anlägga. Den är utrustad med strålkastare, vilket möjliggör fotbollsträning under nattetid.

– Tanken är att vi ska få hit ungdomar, speciellt unga flickor från Hyllie eller Kroksbäck. Det är verkligen fokus just nu. Vi kommer inte att satsa på elitfotboll alls, utan på att locka hit ungdomar så att de kan spela fotboll, säger Bertz (L).

Finns det någon risk för halka under vintersäsongen?

– Det ska det inte vara. Vi hörde att det hade blivit problem med det på andra håll, men den här sanden ska inte bli hal. Blir den det så finns det dessutom möjlighet till att salta den, säger Bertz.

Malmö

Fyra greps för lägenhetsinbrott

Malmö
Malmö Mitt på ljusan dag bröt sig tjuvar in i en lägenhet på Persborg. Vittnen såg dock vad som var i görningen och larmade polis.

En stund senare kunde fyra män mellan 27 och 32 år gripas och senare anhållas misstänkta för bostadsinbrottet, som skedde på Persborgsgatan vid lunchtid på onsdagen .

Kvartetten hade brutit upp ytterdörren till lägenheten och plockat åt sig värdesaker när ett vittne såg var dom stod på och larmade polisen. Männen hann lämna platsen i bil, men fordonet stoppades på Amiralsgatan i höjd med Rosengård Centrum.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Därför föredrar svenska spelare casino utan registrering

www.nya-casinon.online

Svenska casinospelare har sedan en tid tillbaka haft tillgång till vad som numera kallas för casino utan registrering. Detta är tack vare tjänster som e-legitimation och diverse betalningsmetoder.

Spelbolagen har med detta kunnat slopa den traditionella registreringsprocessen. Istället behöver spelaren endast verifiera sin identitet med svensk e-legitimation för att kunna spela. Detta har i sin tur ökat säkerheten och tryggheten i att spela på nätet. Tittar man tillbaka bara några år så såg casinobranschen markant annorlunda ut - särskilt i Sverige.

Det har i samband med spellagarna som introducerades för ett par år sedan skett många förändringar på den svenska spelmarknaden. När BankID blev ett krav på svensklicensierade casinon började samtidigt trenden med spel utan konto, något de flesta föredrar i dagsläget.

Snabb och säker inloggning

Första gången man besöker ett nytt nätcasino går det att spela praktiskt taget utan att registrera sig. Processen sker automatiskt när man verifierar sig med e-legitimation. Det enda man som spelare behöver göra är att välja belopp, bank, betalmetod och verifiera sig.

För bara några år sedan kunde spelbolagen kräva en massa dokument, ID och foton. Numera räcker det alltså med elektronisk legitimation, vilket både underlättat och gjort spelandet betydligt tryggare.

Processen kändes ofta både lång och utdragen. Nu kan man komma igång på några minuter.

På grund av att det blivit så enkelt och lättillgängligt att spela på onlinecasinon så har Spelinspektionen även sett till att implementera flera konsumentskydd.

Bland dessa är självavstängingsregistret Spelpaus, som i skrivande stund över 60 000 svenskar använt sig av för att pausa sitt nätspelande. Detta har lett till en säkrare och tryggare spelmiljö.

Insättning på direkten

En av anledningarna till varför spelare i Sverige föredrar casino utan registrering är hastigheten på insättningar. Med hjälp av moderna betalningslösningar i kombination med identifiering via e-legitimation går det att göra insättningar direkt. Dessutom förekommer det sällan några extra avgifter. Just dolda avgifter var vanligt förr när tekniken inte riktigt fanns där för casinon online. Men eftersom betalningsmetoder har förbättrats med tiden är transaktioner både snabba och avgiftsfria.

Förutom att casinon där inget konto behövs möjliggör direkta insättningar är det också på många sätt säkrare än traditionella nätcasinon. Det beror på att det numera inte längre är nödvändigt att lämna ifrån sig bankkortsnummer eller annan känslig information för att kunna spela. Istället räcker det att fylla i den summa man önskar spela för och sedan verifiera insättningen med elektronisk legitimation.

Sammantaget är hela processen med att föra över pengar till sitt spelkonto väldigt smidig, som ju är själva poängen med det här sättet att spela.

Säker utbetalning på några minuter

Historiskt sett har utbetalningar varit ett stort krux med att spela casino på nätet. Förr var spelare nämligen tvungna att tålmodigt vänta en längre tid för att få tag på sina vinster. Ibland kunde det ta upp till ett par veckor för pengarna att nå bankkontot. Därutöver var det också ett komplicerat förlopp innan ett uttag ens kunde begäras. Anledningen till detta var att e-legitimationen inte existerade (eller kunde användas på nätet) på den tiden och istället identifierade man sig genom att skicka in kopior på fysiska id-handlingar.

Idag är situationen något helt annat. Tekniska framsteg med smarta och innovativa lösningar har förändrat spelmarknaden i grunden. Den positiva utvecklingen senaste åren har lett till en standardisering av snabba uttag hos casinon utan registrering.

Exakt hur lång tid ett uttag tar beror på vilken betalningsmetod man använder sig av, samt hur snabb speloperatören är. Med de allra snabbaste metoderna är det möjligt att ta ut vinster inom bara några enstaka minuter.

Smidigare spelupplevelse

Enkelt uttryckt kan man säga att casino utan konto bidrar till en smidigare spelupplevelse än vad man tidigare varit van vid. Redan från start märks en tydlig skillnad då inloggningen sker utan krav på att fylla i en massa information för att börja spela. Istället är man igång med några få steg som bara tar ett fåtal sekunder och man skulle vinna kan man få tag på pengarna utan någon längre väntetid.

Allt detta har vi tekniska framsteg att tacka för och eftersom spelmarknaden är i ständig utveckling kan vi säkerligen vänta oss ytterligare förbättringar i framtiden.

Malmö

Anlade brand i egna lägenheten på julafton

Branden startade i köket och spred sig till övriga rum i lägenheten.
Foto: Ur polisens förundersökning
Malmö
Malmö På julaftons kväll ringde 37-åringen till SOS Alarm och berättade att han blivit dåligt behandlad och att han skulle tända eld på sin lägenhet.
En stund senare kom larmet om att det brann på adressen. Nu åtalas 37-åringen för grov mordbrand.

Sent på julaftonskvällen för en månad sedan fick SOS Alarm ett samtal från en man som påstod sig ha blivit dåligt behandlad. Av vem kunde han inte berätta. Mannen grät och hotade att tända eld på sin egen lägenhet vid Persborg.

Mannen släpade ut textilier i köket för att branden skulle få fäste.
Foto: Ur polisens förundersökning

En stund senare larmade grannar om att rök vällde ut från 37-åringens lägenhet. Själv stod han utanför och tittade på när brandmännen försökte släcka branden.

Hoppade ut via balkongen

När polis frågade om han bodde i lägenheten erkände han direkt att det var han som tänt på. 37-åringen berättade att han tänt på en trasa under köksfläkten och sedan slängt madrasser och sängkläder på golvet nedanför spisen.

När branden började ta sig lämnade han sin bostad via balkongen. I förhör berättar mannen att han känt sig förföljd men inte fått hjälp.

– Staten ska inte låta folk att hamna i en sådan situation. Staten är ens föräldrar och ska hjälpa sina barn, säger han om den uteblivna hjälpen.

Tre grannar fick föras till sjukhus med befarade rökskador, men klarade sig utan men. 37-åringens lägenhet blev helt utbränd och kommer att behöva totalsaneras, en kostnad på drygt en miljon kronor.

Malmö

Kvinna utpressade man som friats för våldtäkt

Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
Malmö – Du har förstört mitt liv och det här är det minsta du förtjänar.
I brevet från den 24-åriga kvinnan krävdes mannen på en halv miljon kronor. Annars skulle hon avslöja för hans familj att han våldtagit henne – en anklagelse han friats från bara någon vecka tidigare.

I början av förra året polisanmäldes en 31-årig man för våldtäkt och försök till våldtäkt. Bakom anmälan stod en 24-årig kvinna. Polisen började utreda fallet men lade ner förundersökningen i slutet av mars.

Bara någon vecka senare fick mannen ett handskrivet brev från kvinnan. I det stod att 31-åringens namn och ansikte kommer att ”finnas på alla sociala medier inkl din mamma, syster och exflickvän”.

Fick flertal mejl

För att inte verkställa sitt hot krävde kvinnan att han skulle betala in en halv miljon kronor på hennes konto. Kontonumret fanns bifogat i brevet.

När mannen inte betalade fortsatte kvinnan utpressningsförsöken, nu via mejl. Efter att ha fått ett femtontal mejl i sin inkorg valde mannen att polisanmäla 24-åringen.

Erkänner brott

Kvinnan erkände att hon skickat brevet och mejlen. Hon gjorde det i ett utslag av frustration efter att hennes våldtäktsanmälan lagts ner.

Nu döms 24-åringen till villkorlig dom och 70 dagsböter för utpressningsförsöken.

Malmö

Rosengård södra får hybridgräs

Malmö
MALMÖ Ombyggnaden av Rosengårds södra idrottsplats fick klartecken av fritidsnämnden på torsdagen..
PREMIUM

Fritidsnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att beställa en omläggning av planen. Det här blir stadens andra plan på hybridgräs. Den beräknas kunna vara spelklar om ett år. Sedan tidigare finns det en plan på stadionområdet.

Gräsplanen på A-planen på Rosengårds södra IP är sliten och behöver förnyas. Här ska det istället läggas en ny hybridgräsplan som till största delen består av naturmaterial.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL