feature

Notiser Mat v 44

Morot finns i många färger.
Foto: Shutterstock
feature
feature
PREMIUM

...alla morötter var lila från början? Moroten härstammar från Väst- och Centralasien och började odlas i medelhavsländerna för cirka 2 000 år sedan. Under medeltiden kom den till Sverige, troligen genom klosterväsendet. Den orangea moroten togs fram i Holland på 1600-talet och är den färg som dominerar i dag. Men de lila, gula och vita morötterna har börjat synas allt oftare i butikerna. Ämnet karoten gör moroten orange, äter man mycket morötter kan det leda till att huden blir gulaktig.

Källor: Ne.se och Bonden i skolan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Malmö känns mer och mer som hemma för fristadsförfattarna

Mukhtar Wafayees och hans fru Nilofar Langar kom till Malmö som fristadsförfattare för snart två år sedan. Under tiden har lilla Flora fötts
Foto: Nickolai Manfrinato
feature
Malmö
Feature Nilofar Langars och Mukhtar Wafayees kontroversiella bröllop i Afghanistan, med 200 inbjudna gatubarn, inspirerade tiotusentals unga afghaner via sociala medier. Men som grävande journalister i ett av världens farligaste länder blev de utsatta för misshandel och ständiga dödshot. Vintern 2019 kom de till Sverige. Malmö blev deras nya hem, ”fika” deras första ord på svenska.

Nilofar och Mukhtar förälskade sig direkt i känslan av frihet och i tanken på att deras dotter skulle komma att födas rakt in i ett samhälle med fokus på mänskliga rättigheter och jämställdhet. Tidningen träffade dem när de nyss kommit till Malmö. Nu är vi nyfikna på hur de första åren varit.

Vi ser den grävande journalistiken som ett kraftfullt verktyg och varken jag och Nilofar kommer någonsin att sluta kämpa för mänskliga rättigheter.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Notiser Motor v 49

Stilride Sus1 är ett faktum, men ännu vill tillverkaren inte uttala sig om fordonets räckvidd.
Foto: Stilride
feature
feature
PREMIUM

Svensk tvåhjuling i stål

Det svenska företaget Stilride skapar tvåhjuliga elfordon och till årsskiftet kommer man ha att två prototyper: En e-moped och en elmotorcykel. Man har utvecklat en teknik för rostfritt stål, kallad lightfold, för att reducera antalet komponenter och svetsoperationer. Stilride Sus1 presenteras nu och har chassi men även sadel, lamphus och bakvinge formade med den egna tillverkningstekniken. Ambitionen är att i framtiden kunna ta fram produkter som är så gott som skräddarsydda för användaren.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Japansk elbil med vintagekänsla

Lexus UX 300e är en udda elbil som inte riktigt passar för stadskörning och är alltför klen som långfärdsbil.
Foto: Hans Berggren
feature
feature Lexus har haft självladdande hybrider sedan 2005, men först nu kommer bilen som ägaren kan ladda själv. Förarmiljön i UX 300e har många knappar och vred och är en dröm för traditionalisten. Men som elbil betraktad känns den redan ålderdomlig.
PREMIUM

Vilken räckvidd konsumenterna söker beror på om bilen är tänkt som enda eller andra bil i hushållet. Har Lexus hittat det gyllene snittet mellan räckvidd, laddhastighet och pris?

En studie av Trafikanalys visar att den genomsnittliga körsträckan i Sverige var 3,2 mil per dag under 2019. UX 300e kommer 30 mil på en laddning, som gissningsvis landar på 25 mil i verkligheten med tanke på vår testförbrukning. Med andra ord skulle den tillsammans med många andra elbilar fungera för de flesta i vardagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Vass uppdatering som passar för par

Den fjärde generationen av Toyota Yaris går på både bensin och el.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
feature Snål och betydligt roligare att köra än tidigare generationer. Toyotas lilla elhybrid Yaris lär fortsätta sitt segertåg bland småbilsköparna.
PREMIUM

Stabil och med ett gott sinne för humor. Det är nog egenskaper som de flesta skulle nöja sig med hos sin partner. Även jag. Men nu är det dags att se sig omkring mer. För min nuvarande partner på vägen är inte så stabil och rullar inte lika pålitligt längre. Varningslamporna blinkar som en prålig karusell på tivoli, och inte får han mig att le när vi rundar kurvorna på landsvägen.

För några år sedan hade jag inte slängt någon trånande blick på Toyota Yaris. Visst är den en av de stabilaste och pålitligaste småbilarna som finns – det är ju inte för inte som Yaris är favoriten bland dem som slår till på en mindre bil. Men körglädje har kanske inte varit ett av de främre karaktärsdragen. Nu har det hänt något spännande på den fronten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Notiser Mat v 48

Överbliven skinka från julbordet är det som slängs mest.
Foto: Shutterstock
feature
feature
PREMIUM

Nästan alla slänger julmat

Att vi lagar mer mat till jul än vad vi äter känns säkert igen. Trots att vi käkar mycket rester åker ändå en del i soporna. Enligt en undersökning från matkasseföretaget Hellofresh, bland 1 007 svenskar, uppgav 75 procent att de mumsar i sig av det som blir över från julhelgen. Men 96 procent medger också att de slänger julmat. Skinka, sill, prinskorv och köttbullar är det som kastas mest, medan revbensspjäll och olika former av kål hamnar mer sällan i soporna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Smartstudies

Ökat intresse för läxhjälp i Skåne

SmartStudies Allt fler skånska familjer vill ha läxhjälp.

Det beskriver läxhjälpsföretaget SmartStudies som menar att intresset ökar i de flesta av de skånska kommunerna.

Fram till 2015 var det möjligt att få RUT-avdrag för läxhjälp. Men även fast RUT-avdraget för läxhjälp har avskaffats, så har det fortsatt funnits ett stort intresse för att anlita privat läxhjälp. SmartStudies är ett företag som särskilt profilerat sig på mattehjälp. SmartStudies identifierar att intresset för läxhjälp ökat avsevärt bland de skånska kommunerna, det gäller läxhjälp både för elever i grundskolan- och gymnasieskolan. Men SmartStudies får också in förfrågningar om att hjälpa elever med exempelvis tekniker för uppsatsskrivande, men även om att hjälpa elever med kurser på avancerad nivå på högskolor och universitet.

Undervisning både fysiskt och online

SmartStudies erbjuder både läxhjälp fysiskt, hemma hos eleven eller på ett bibliotek eller på annan plats. Men också digital studiehjälp, vilket det nu finns en stor efterfrågan på med anledning av Coronavirusets spridning. Det finns även elever och familjer som efterfrågar kombinationer av fysisk och digital studiehjälp. Ett annat företag som erbjuder mattehjälp både fysiskt och digitalt är Allakando, läs mer om Allakando läxhjälp här.

Läxhjälp som leder till förbättrade kunskapsresultat

Läxhjälp är en beprövad metod för att höja en elevs kunskapsresultat. Självstudier är bra, nyttigt och oundgängligt, men forskningen är samtidigt tydlig med att en av de viktigaste faktorerna för att en elev ska lära sig så mycket som möjligt i skolan är att den får tillbringa så mycket tid som krävs med en ämneskunnig lärare. Svenska elever har dessutom mindre undervisningstid än elever i jämförbara länder och läxhjälp kan på så sätt vara en möjlighet att få mer tid med en kunnig lärare. 9 av 10 av SmarStudies elever höjer sina betyg efter slutförd undervisning.

Privatlärare som kan ämnena och pedagogiken

En förklaring till att SmartStudies privatundervisning har varit så framgångsrik är att de har varit noggranna med att rekrytera de bästa privatlärarna. För att bli anställd som privatlärare, eller mattelärare, hos SmartStudies ska du genomgå en lång rekryteringsprocess som innefattar flertalet intervjuer, tester och en mycket noggrann referenstagning. SmartStudies ställer höga krav på att personen har en bra pedagogisk förmåga och djupa kunskaper i de ämnena som han eller hon ska undervisa i - för det är det som i slutändan avgör läxhjälpens kvalitet. Många av privatlärarna är studenter på framstående utbildningar på exempelvis Lunds Tekniska Högskola, Chalmers OCH Kungliga Tekniska Högskolan.

Ett upplägg som passar dig

SmartStudies anpassar ett upplägg på undervisningens som passar dig och din familj. Undervisningen kan ges i de allra flesta ämnena och oavsett var du bor i Skåne, eller var du bor i landet. Om du vill veta mer om SmartStudies läxhjälp, klicka här.

feature

Lite självkontroll gör inte ont

feature
KRÖNIKA

Jag går på trottoaren. Den är bred, jag återkommer till varför det är viktigt.

Jag läser ett mejl i min mobil samtidigt som jag går. Ett jobbigt mejl, ett vända-upp-och-ner-på-allt-mejl. Blicken är fastnaglad vid skärmen. Hjärtat bultar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Snabbast har en annan innebörd i elbilsvärlden

Laddköer och krånglande laddstolpar kan förlänga restiden ordentligt. Det är inte ovanligt att man får ringa supporten och be dem starta om stationen.
Foto: Henrik Montgomery/TT
feature
feature Inför en långresa i elbil packas flera frågor i bagaget. Som hur mycket längre tid sträckan Södertälje–Göteborg tar. Och hur läget är vid landets laddstolpar.
PREMIUM

Det finns ingen elbil som slår en traditionell bil i tankningshastighet. Men den som kommer allra närmst är Porsche Taycan. Är det den snabbaste elbilen från Södertälje till Göteborg? Och då syftar jag inte på topphastigheten utan laddhastigheten och den totala restiden.

Strategier

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Eriks enkla möbler görs med hammare och spik

Erik Eje Almqvist hittade ett häfte med möbelritningar av den egensinnige italienske formgivaren Enzo Mari. Det inspirerade honom att börja snickra egna möbler och skriva en bok om projektet.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
feature
feature Vackra möbler som sticker ut från mängden behöver inte vara dyra eller köpta i fina butiken. Du kan snickra dem själv. Allt som behövs är hammare och spik.
Det är Erik Eje Almqvists budskap.
PREMIUM

Stolen av obehandlad furu drar blickarna till sig. Första intrycket är dubbelt. Å ena sidan ser den ut som något som Alfons Åberg har snickrat ihop. Å andra sidan liknar den en svindyr designprodukt. Sanningen ligger någonstans i mitten.

Den är visserligen unik. Men den är ihopsnickrad av standardbrädor från närmaste byggvaruhus, och det är journalisten och författaren Erik Eje Almqvist som har hållit i hammaren.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL