Ekonomi

Få kommuner höjer skatten nästa år

Guldet har strötts över kommunerna under pandemin – nu slipper de flesta höja skatterna. Arkivbild.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi Guldregn över kommuner och regioner i coronatider – nästa år är det ovanligt få som behöver ta till skattehöjningar på grund av allt statligt stöd. Men om ett par år ser det knepigare ut att få ihop plus och minus, enligt kommunsektorn.
PREMIUM

Sveriges kommuner och regioner (SKR) frågar varje höst kommuner och regioner hur det ser ut med ekonomin. I år visar det sig vara ovanligt positivt, berättar Annika Wallenskog, chefsekonom på SKR.

– Nu känns det som att det är ovanligt få som behöver höja skatten, bara ett tiotal. En handfull sänker skatterna, säger hon.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Nytt norskt flygbolag ska heta Flyr

Erik G Braathen lanserar ett nytt flygbolag i Norge. Arkivbild
Foto: Terje Pedersen/NTB/TT
Ekonomi
Ekonomi

Det nya flygbolag som startas i Norge får namnet Flyr och målet är att ta en del av den norska passagerarmarknaden. Namn och profil lanserades på lördagen, då även bolagets webbsajt lanserades.

Än går det inte att boka biljett men Flyr skriver att de hoppas vara på vingarna under första halvåret nästa år.

Bakom satsningen står Erik G Braathen, tidigare styrelsemedlem i Norwegian och vd för Braathens. Sedan nyheten om bolaget släpptes i början av oktober har det varit tyst. Men nu har en koncernledning tillsatts med Tonje Wikstrøm Frislid från krisdrabbade Norwegian som toppchef. Det är också klart att det nya bolaget ska ha sin huvudbas i Oslo och att det är inriktning på den norska marknaden som gäller.

– För kunderna bör vi ha ett attraktivt erbjudande och då kommer låga kostnader att vara helt avgörande, säger Erik G Braathen till tidningen.

Ekonomi

Full fart på julhandeln trots restriktionerna

Glest mellan besökarna och avstånd i rulltrappan på det julpyntade köpcentrat Emporia i Malmö.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi Coronapandemi och restriktioner betyder inte att svenskarna tänker dra in på julklappsinköpen – snarare tvärtom.

Nordeas årliga undersökning kring julhandeln visar att de tillfrågade har stora planer inför julen. I genomsnitt planerar man att lägga 4 300 kronor på julklappar i år. Det är inte bara en ökning med cirka 30 procent jämfört med förra året utan också den högsta nivån på elva år. Utöver julklappar ska man också lägga i snitt 2 600 kronor på övriga utgifter, 500 kronor mer än förra året.

"Trots restriktionerna ökar årets julbudget kraftigt. Många vill nog kompensera för alla inställda planer under året. Kanske har vi också mer pengar över, inställda resor och hemarbete kan ha gett mer klirr i kassan", säger bankens privatekonom Ingela Gabrielsson i ett pressmeddelande.

En femtedel uppger att det har blivit något eller mycket svårare att finansiera årets julinköp. Framförallt handlar det om unga i ålder 18–29 år som uppger detta.

"Många unga har osäkra anställningar och har inte heller haft möjlighet att bygga en buffert. Vi har också sett under pandemin att storstäderna har påverkats då tjänstesektorn har drabbats hår", säger Ingela Gabrielsson.

Undersökningen är gjord av Kantar Sifo och 1 137 intervjuer har samlats in.

Källa: Nordea. Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos riksrepresentativa webbpanel. Frågorna har ställts under tidsperioden 19–25 november 2020.

1 137 intervjuer har samlats in med svenska allmänheten i åldern 18–65 år.

Ekonomi

Pandemin gav växthusboom

Växthusintresset har rusat sedan pandemin slog till, enligt flera aktörer. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Trädgårdsintresset har ökat kraftigt under året — och med det försäljningen av växthus.
— Det har varit ett helt galet år, säger Eric Cardell, marknadschef på Willabgarden.

Intresset för eget växthus har ökat rejält sedan pandemin slog till. Företaget Willabagarden, som främst säljer växthus och uterum, vittnar om “extrem försäljning”. Företagets totala försäljning har mer än dubblerats under flera av månaderna i år och växthussegmentet har ökat mest, enligt Eric Cardell.

— När vi såg vilket håll försäljningen började gå åt så drog vi in på marknadsföringen, för vi hann knappt med. Det har varit ett helt galet år, säger han till TT.

Anstormningen tror Eric Cardell är en effekt av det förändrade levnadsmönstret som restriktionerna inneburit för många. Kundgruppen har dessutom föryngrats jämfört med tidigare.

— Vi har säkrat en uppsida även för nästa år, både tack vare den extrema försäljningen i år men också för att jag tror att vi sannolikt kommer leva med restriktionerna ett tag under nästa år, säger Eric Cardell.

Säsongen fortsätter

Även Skånska Byggvaror upplever ett ordentligt uppsving i växthusförsäljningen. Bolaget har ett "normalt år" en tillväxt mellan 10 till 20 procent — i år har det närmare dubblerats, enligt företagets sortimentschef Per-Ivan Christiansson.

— Att vara mer aktiv i sin trädgård är en trend som varit i ropet de senaste åren men inte i närheten av intresset vi ser i år — det är en markant ökning, säger Per-Ivan Christiansson.

Kunder som har siktet inställt på att köpa växthus brukar komma i mars och säsongen sträcker sig vanligtvis till mitten av sommaren. I år tog säsongen i stället fart i april — och har ännu inte slutat.

— Den här tiden på året brukar vi inte sälja särskilt många växthus men det rullar fortfarande på i försäljningen. Ingen vet hur nästa sommar kommer att se ut och vi märker att folk vill försäkra sig om att de har ett växthus till dess, säger Per-Ivan Christiansson.

Han fortsätter:

— Alla våra prisklasser har sålt betydligt bättre än vanligt. Jag tror att folk vill unna sig något, för hela samhället har varit så begränsat i år. Växthus är inte heller en behovsprodukt, utan något man vill njuta av, säger Per-Ivan Christiansson.

"Knappt brytt sig"

Enligt Bosse Rappne, trädgårdsmästare på slottsträdgården Ulriksdal utanför Stockholm, har växthustrenden svängt under de senaste åren. Tidigare var det just ett växthus, ett rum för odling. Nu har det även blivit ett “mysrum för alla väder”.

— Det är ett billigt sätt att få ett stort uterum för middagar eller kaffepauser oavsett väder, säger Bosse Rappne.

Det är alltså inte nödvändigtvis endast personer med gröna fingrar som kan tänkas ha gjort slag i saken i år, enligt Rappne. Och i trädgårdshandeln vid slottsträdgården har det under året kommit in många kunder som “knappt brytt sig om trädgård och odling tidigare”.

— Nu har många fått blodad tand. Och de som börjat i år kommer säkerligen fortsätta nästa år, säger han.

— I och med att många varit hemma så mycket i år har man haft mer tid och pengar att lägga på sin trädgård. Jag tror också att folk mår bra av det, säger Bosse Rappne.

Åsa Johansson/TT

Tidigare var växthus främst ett rum för odling, medan det nu har det även blivit ett “mysrum för alla väder”, enligt Bosse Rappne. Arkivbild.
Tidigare var växthus främst ett rum för odling, medan det nu har det även blivit ett “mysrum för alla väder”, enligt Bosse Rappne. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg / TT

FAKTA

Olika växthus

Växthus finns i flera olika storlekar och priskategorier. Storlekarna kan variera från några få kvadratmeter till större, som exempelvis 20 kvadratmeter. Priset kan växla beroende på storlek, samt beroende på detaljer som bland annat färgen på växthuset. Priserna kan variera från några tusenlappar till över 60 000 kronor.

Attefallsreglerna ger rätt att utan bygglov bygga ett väggmonterat växthus på upp till 15 kvadratmeter och ett växthus på upp till 25 kvadratmeter.

Om växthuset ska uppföras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs godkännande från grannar.

Källa: Willabgarden, Skånska Byggvaror

Ekonomi

Rios pandemisvar: Dygnet runt-öppet

Fram till jul går det att shoppa dygnet runt i Rio de Janeiros köpcenter. Arkivbild.
Foto: Silvia Izquierdo/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Brasilianska Rio de Janeiros forskningsråd rekommenderade i veckan stränder att stänga och restauranger att hålla öppet kortare tid, i kampen mot pandemin.

Nu väljer borgmästaren en annan strategi, när det kommer till shoppingcenter. Galleriorna kommer fram till jul att ha öppet dygnet runt. Tanken är att mindre trängsel ska minska smittrisken.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Misstänks för insiderbrott — lämnar spelbolag

Stefan Lundborg lämnar styrelsen för Kindred. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi Finansmannen Stefan Lundborg misstänks för insiderbrott.
Han lämnar därför med omedelbar verkan styrelsen för det svenska spelbolaget Kindred, skriver företaget i ett pressmeddelande.
PREMIUM

Lundborg deltar fortsättningsvis inte heller i styrelsearbetet i G5 Entertainment, där han också är ledamot, uppger spelutvecklingsbolaget i ett annat pressmeddelande.

Ekobrottsmyndigheten (EBM) bekräftar uppgifterna från de båda börsnoterade bolagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

SUNBIRD WEBBYRÅ

Webbyråns bästa knep hur du skapar ett starkt varumärke

SUNBIRD WEBBYRÅ

Enligt Sunbird Webbyrå kan ett starkt varumärke vara en av de viktigaste faktorerna för att öka ert företags försäljning online:

Det finns för mycket information och för lite tid. Potentiella kunder som besöker er tenderar att ta snabba beslut som oftas baseras på en känsla och vilket förtroende de får för er.

Ett varumärke är någons magkänsla om er. Det är inte vad ni säger att det är. Utan vad era kunder säger att det är. Här kommer Sunbird Webbyrå med fyra riktlinjer för att stärka ett varumärke.

1. Var konsekvent

Det är viktigt att ni alltid är konsekventa och lever efter ert varumärke. Byt inte budskap och värdegrunder när vinden vänder.

2. Tänk långsiktigt

Förtroende byggs upp över tid och det är viktigt att ni är beredda att offra kortsiktiga vinster för de långsiktiga. Man ska varken göra eller säga för mycket, håll er till ramen och lägg inte lättvindigt till fler tjänster i er arsenal.

3. Differentiera er

Det är lättare att bygga ett varumärke om man är unik. Är ni nischade förstår man snabbare vad ni står för.

4. Var fokuserad

För många hemsidor försöker säga för mycket. Säg bara det viktigaste. Ska ni få fram ett budskap ska ni enbart ge informationen läsaren verkligen behöver - inte allt som är bra att säga.

Även om de flesta är medvetna om detta menar Sunbird Webbyrå att många företag ändå tenderar att lägga för mycket text på hemsidan. Vilket gör att besökaren får jobba för att förstå vad man gör.

Vill ni ha hjälp att ta fram skräddarsydd webbdesign som stärker ert varumärke - Kontakta Sunbird Webbyrå här.

Ekonomi

Oljebolag ledde uppgång på Wall Street

Uppåt på börsen i New York. Arkivbild.
Foto: Mark Lennihan/AP-TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

New York-börsens ledande index steg till rekordnivåer på fredagen. Ny statistik från arbetsmarknadsdepartementet visade att de nytillkomna jobben var färre i november än de varit på sex månader. Det tycks ha stärkt investerarnas förhoppningar om att politikerna kommer att fatta beslut om fler statliga stödpaket.

Nio av elva branschindex gick upp. Bäst gick energibolagen, vars sektorindex steg 5,4 procent. Occidental Petroleum rusade 13,4 procent och konkurrenten Chevron lyfte 3,9 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Tusentals drabbade när mejlsystem havererade

50 000 mejladresser slutade fungera. Arkivbild.
Foto: Martina Holmberg/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

I söndags kväll kraschade servrarna hos FS Data, ett företag som bland annat levererar mejltjänster till 10 000 kunder i Sverige och Norge. Totalt var det 50 000 mejladresser som slutade fungera, rapporterar Helsingborgs Dagblad.

Ett av de drabbade företagen, hotellet och konferensanläggningen Elisefarm i Höör, säger sig vara helt beroende av att mejlen fungerar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Stiltje på Stockholmsbörsen

Sömnigt slut på börsveckan. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi Rörelserna var små på Stockholmsbörsen på handelsveckans sista dag. OMXS-index kretsade runt nollan och stängde också oförändrat.
PREMIUM

Bland vinnarna märktes läkemedelsbolaget Astra Zeneca med en uppgång på 2,9 procent. Under natten mot fredagen kom en rad vaccinnyheter, bland annat att amerikanska Pfizer på grund av logistikproblem inte kommer att kunna leverera så många vaccindoser som bolaget tidigare aviserat.

Allra bäst på storbolagslistan OMXS30 gick ståltillverkaren SSAB som lyfte 4,3 procent. Bilsäkerhetsföretaget Autoliv klättrade 2,5 procent och kullagerjätten SKF steg 1,8 procent. Sämst bland storbolagen gick hygienbolaget Essity och skogskoncernen SCA som båda backade 1,6 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL