Kävlinge

Ännu mer plus i kommunkistan

Kävlinge kommun räknar med ett större plus än budgeterat, men det kan komma en besk eftersmak nästa år.
Foto: Arkivbild
Kävlinge
Kävlinge Kvartal 3 tyder på att Kävlinge kommun kommer att gå 37,1 miljoner plus. Det är 4,8 miljoner bättre än budgeterat, men kommunkansliet höjer ett varnande finger för framtiden.

Läget ser fortsatt positivt ut för kommunens ekonomi. Kommunkansliet har sammanställt tredje kvartalsrapporten.

Av detta kan utläsas att kommunen gör ett bättre resultat än de 32,3 miljoner kronor som budgeterats. Prognosen är nu ett plus på 37,1 miljoner vid årsskiftet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Mer ljus än vanligt i byarna

Två lysande rådjur och en tomte med röd halsduk invid granar med ljus.
Foto: Kävlinge kommun
Kävlinge
Kävlinge Kävlinge kommun har till advent satsat på extra belysning i Löddeköpinge, Kävlinge och vid Furulund station. Invånarna uppmanas till promenader för att uppleva julen.

I Kävlinge visas ett nytt vinterlandskap på Unionstorget. Mårtensgatan har i år fått ljusbollar i stolparna.

Om två veckor invigs Furulunds station. En stenkista har funnits ett par år men nu kan man sitta på en sittbänk och ta en selfie på sig med hjärtan i ljusträdet som bakgrund.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Äldre kvinna rånad i sin bostad

Kävlinge
Kävlinge En kvinna i 85-årsåldern utsattes på lördagskvällen för ett rån i sin bostad i Löddeköpinge.

Tre män trängde sig med våld in i bostaden och stal bland annat kvinnans väska och plånbok innan de lämnade platsen. Händelsen inträffade strax före klockan 19.

Flera patruller arbetar med ärendet, bland annat genom förhör med eventuella vittnen i området.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Krav på CSN-lån gällde ej i juli

Två händer håller i en tom plånbok.
Foto: Leif R Jansson / TT
Kävlinge
Kävlinge En 24-årig Kävlingebo nekas socialbidrag med motiveringen att hon kunde ha sökt CSN-lån. Men hon får rätt i förvaltningsrätten då ansökan gällde juli.

Den 24-åriga Kävlingebon sökte ekonomiskt bistånd för juli månad, men nekades med motiveringen att hon studerat och borde tagit studielån även för sommaren.

Hon kontrollerade med CSN och fick veta att hon inte kunde söka studiemedel retroaktivt. Arbetsliv- och fritidsnämnden nekande ändå bidrag.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Svårstucken ifrågasätter uteväntan för prov

Lars-Göran Persson i Kävlinge är trogen sin vårdcentral i Lödde. Han tycker dock att väntan ute på provtagning gjort honom mer svårstucken.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Kävlinge
Lödde/Kävlinge Varför måste man vänta utomhus för provtagning och vaccin? Kävlingebon Lars-Göran Persson tycker det tar längre tid då venerna krymper i kylan. Vårdcentralerna i Lödde och Kävlinge svarar.

Den 73-årige Kävlingebon Lars-Göran Persson gillar sin vårdcentral i Lödde, men undrar varför han varje vecka måste stå utomhus och vänta på att lämna blodprov.

Mottagningen är öppen mellan 8 och 12 på vardagarna. Under Coronan måste han stå utomhus och vänta. Visserligen har man satt ut värmefläktar och bjuder på kaffe, choklad och te men det hjälper inte riktigt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

21-åring borde betalat för sig hos mamma

Ett vuxet barn som tar studielån och har studiemedel förutsätts betala för sig om denne bor hemma.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kävlinge
Kävlinge En 21-årig Kävlingebo nekades socialbidrag då han inte tidigare betalat för sig hemma då han levde på studiemedel. Förvaltningsrätten ger kommunen rätt.

Den 21-årige Kävlingebon har precis avslutat sina studier, men har ännu inte fått något jobb. Han ansökte om socialbidrag, men nekades då han som vuxen under studietiden inte betalat något för mat och husrum hemma.

21-åringen överklagade. Han uppger att han precis klarade sin försörjning när han hade studiebidrag. Han hade en överenskommelse med mamman att han ska betala för sig när studierna var slut.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kävlinge

Stal värmepump

Kävlinge
Löddeköpinge Helgen den 20-23 november stals en värmepump på en firma på Center Syd. Någon hade klippt upp staket. Pumpen var mörkgrå av märket Nibe. Verktyg har hittats på platsen.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Höghastighetståg kan skära av Lilla Harrie

Trafikverket har pekat ut ett stort område där höghastighetsbanan ska kunna gå. De rödmarkerade linjerna i norr och söder är nytillkomna.
Foto: Trafikverket
Kävlinge
Staffanstorp
Lilla Harrie/Hjärup Kävlinge förordar centrala stationslägen genom Lund för höghastighetsbanan och befarar att den nya stambanan kommer att skära mellan Stora Harrie och Lilla Harrie. Hjärup är inritat, men Staffanstorp känner sig inte så berörda.

Samråd pågår kring den nya höghastighetsbanan Hässleholm–Lund, ett sju mil långt dubbelspår för trafik på upp till 320 kilometer i timmen.

Förslag på sträckningar, så kallade korridorer, ska presenteras i början av 2021. De utpekade korridorerna kommer sedan att utredas vidare.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Falska Billpay drabbar Kävlingebor

Brevlådor på rad i rött, vitt och grönt.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Kävlinge
Kävlinge Kävlingepolisen har fått in två polisanmälningar gällande krav på 7 500 kronor från Billpay. Kravställaren uppger sig ha vänt sig till en tingsrätt för indrivning. Många svenskar är drabbade.

Tillvägagångssättet som drabbat en man och en kvinna i Kävlinge är känt av Konsumentverket.

Billpay är ett företag i Tyskland, som är uppköpt av Klarna. Avsändaren som kräver 7 500 kronor påstår sig vara ett företag som heter Billpay i Malmö. Detta företag existerar inte. Bankgironumret som drabbade anmodas betala in pengarna till går till en nystartad enskild firma med ett helt annat namn. Detta företag påstås bedriva callcenterverksamhet men har inga anställda.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL