Kultur och nöje

"Askungen" får nyversion med gympadojor

Slottet i 'Askungen', som det ser ut i filmen från 1950 och på Disneyland. Arkivbild.
Foto: John Raoux/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Sagan om Askungen ska återigen filmatiseras av Disney, men den här gången i en modern tappning, skriver Deadline .

Filmen heter "Sneakerella" och beskrivs som en modern hiphop-musikal om sneakers-kultur. Klara för rollerna är bland andra Chosen Jacobs från "It", Lexi Underwood från "Little fires everywhere" samt den tidigare NBA-spelaren John Salley.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Chet Baker lever fortfarande

Jan Olsson.
Foto: Yvonne Erlandsson
Kultur och nöje
Jolsons jazz

Go´morron, jazzvänner!

Nog är det märkligt att många av ”gårdagens” jazzhjältar bara har försvunnit! Som om de aldrig funnits. Vem talar om Rahsaan Roland Kirk, Erroll Garner eller Charles Mingus idag? Nästan ingen! Fast en del av våra gamla favoriter har förstås stått emot angreppen av tidens tand. Miles till exempel och John Coltrane. En annan som lever vidare, trots att han gick ur tiden för 32 år sen, endast 58 år gammal, är Chet Baker. Han föll ut från ett hotellfönster i Amsterdam och slog ihjäl sig. Möjligen knuffades han ut? Eller hoppade självmant? Riktigt vad som hände får vi nog aldrig veta.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Då kommer Evanescences skiva

Evanescence med Amy Lee i spetsen släpper nytt. Arkivbild.
Foto: Felipe Dana/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Har du saknat Evanescence? Grattis – det amerikanska rockbandets nya album har fått ett släppdatum. Den 26 mars nästa år kommer "The bitter truth", meddelar bandet via Twitter.

Skivan är Evanescense första sedan 2011, och för att fira det kommande albumet släpptes nyligen singeln "Yeah right".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Konstnärer sprider ljus under Nobelveckan

Stadshuset I Nobelbelysning. Belysningen hämtar inspiration hos årets fysikpris som gick till upptäckten av svarta hål.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Under en pandemi blir det mesta annorlunda, och årets Nobelvecka är inget undantag. Årets pristagare tar emot sina medaljer och diplom i sina respektive hemländer och den traditionella banketten är inställd, till exempel.

Men Nobelveckans nya utformning innehåller även en del nya satsningar, som projektet "Nobel week lights". För att hylla pristagarna lyses en rad byggnader i Stockholm, med start på lördagen, upp med projektioner på teman som både rör årets och tidigare års Nobelpris.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Unga konstnärer om kroppar och maskiner

Fathia Mohidin är tillsammans med Ida Idaida årets Maria Bonnier Dahlin-stipendiater, och de ställer ut på Bonniers konsthall.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje De gör båda konst om kroppar och maskiner – Fathia Mohidin och Ida Idaida är årets mottagare av Maria Bonnier Dahlin-stipendiet. I en stor utställning på Bonniers konsthall närmar de sig en industriell estetik från två olika håll.
PREMIUM

Den enorma salen är klädd i en starkt luktande gummimatta, och i bakgrunden maler ett fjärran, repetitivt ljud. Bonniers konsthall påminner plötsligt om ett gym, men ett som är avklätt alla sina välbekanta attiraljer.

– Om man plockar ut vissa av elementen som existerar på gymmet ur sin kontext blir de väldigt tvetydiga och det öppnar för en möjlighet att fundera på hur ens egen kropp sätts i relation till de här objekten, säger Fathia Mohidin, som vill göra konst även för andra sinnen än synen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Julglädje och värme med The Mamas

Tre kvinnor i vita kläder.
Foto: Anna-Lena Ahlström
Kultur och nöje
Julmusik En jul med mycket kärlek och värme. Lugn och ro. Långt bort från all stress, press och hets. Med det märkliga år vi snart kan lägga bakom oss kände The Mamas att det behövdes glädje mer än någonsin mitt i allt mörker och kyla. Med nya jul-ep:n All I want for December ger trion den där trösten som så många kan behöva.

Ja, nog har året varit märkligt för oss alla. Malmöartisten Loulou Lamotte som är en i trion The Mamas, kan bara hålla med. Året inleddes med Melodifestivalen som hon och bandkollegorna vann, en tur till Eurovision Song Contest väntande, men som vi vet ställdes det stora arrangemanget in. Precis som så mycket annat. Istället fokuserade The Mamas på att spela in ep:n Tomorrow is waiting och redan då fanns det ett sug efter att även få göra en renodlad julskiva.

– Vi hade ju gjort julkonserter i Stockholm förra året och då pratade vi om att det hade varit kul att göra lite jullåtar. Men så kom pandemin och helt plötsligt fanns det extra tid. Så det var faktiskt i samband med att vi spelade in låten ”Touch the sky” till vår ep som jag sa till vår producent, Robin Stjernberg, att det hade varit så kul att skriva en jullåt och kanske göra en ep till för att sprida lite glädje även till julen. Robin var på direkt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

Sir Duke fixar säker julfest

Sir Duke, eller Kent Larsen som han egentligen heter.
Foto: Pressfoto
Kultur och nöje
Julmusik Han har turnerat världen runt som dj under många år och har flera stora hits i bagaget. Men det finns en sak som Malmöartisten Sir Duke, eller Kent Larsen som han heter, inte har gjort – nämligen släppt en jullåt. Förrän nu. I nyskrivna ”Santa Claus is coming to town” hyllar han den viktiga familjen.

Sir Duke och en jullåt – hur går det ihop?

– Det är en poplåt som har ganska dansanta beats, så det går väldigt bra ihop skulle jag vilja säga.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Samira Manners vill ge tröst med sin jullåt

En ung kvinna tittar in i kameran.
Foto: Ida Fia Sveningsson
Kultur och nöje
Julmusik En jullåt som sätter ord på det som så många känner nu, när julen inte riktigt blir som den brukar. Men samtidigt en låt som ger oss hopp. Svedalabon Samira Manners är nu aktuell med sin första jullåt ”Last Christmas Eve”.

Hur föddes idén att göra en jullåt?

– Erik Lundahl, som jag skriver musik med, kom en dag i slutet av augusti till mig och sa: ”Jag har en idé, vi ska skriva en jullåt.”. Och ja, det var väl klart att vi skulle! Vi ville båda att den skulle spegla vad man känner på julen och ju mer in i september månad vi kom, desto mer insåg vi att nej, vi kommer nog inte att få den julen som vi vill ha. Det kommer att vara många som får det väldigt tufft. Många som kommer att få sitta ensamma. Så textmässigt handlar den om just den här känslan. Och det kan vara att man inte får fira jul som man brukar på grund av pandemin, men det kan också vara att man har förlorat någon och att julen därför inte heller blir som den brukar. För mig personligen så handlar den om att jag inte kommer att kunna fira jul med min farmor och farfar som bor i England. Jag har inte träffat dem på ett och ett halvt år nu.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Tim Bergling-stiftelsen samarbetar med Bris

Tim 'Avicii' Bergling. Arkivbild.
Foto: Amy Sussman/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

"For a better day". Det är titeln på ett nytt initiativ med syfte att främja barn och ungas psykiska hälsa och minska antalet självmord. Bakom kampanjen ligger Tim Bergling Foundation – den stiftelse som arbetar för att motverka självmord och psykisk ohälsa och som startades efter artisten Aviciis död 2018 – tillsammans med Bris, Mind och Suicide Zero.

Namnet på kampanjen är densamma som en av Aviciis låtar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL