SS Bore

Varvshistoriska föreningen besviken över Malmös nej

Framtiden är osäker för ångisbrytaren Bore i Malmö hamn.
Malmö
MALMÖ Varvshistoriska föreningen i Malmö beklagar att Malmö museer tackat nej till att ta emot isbrytaren S/S Bore som donation.

– Vi är ledsna för det svaret. Malmö och Kockums hör ihop, konstaterar föreningens ordförande Helge Ström-Olsen. Båten har legat i Malmö i tio års tid och jag var själv med på provturen.

– Det var en fantastisk dag. Båten är i ett jättefint skick. Jag är förvånad över att Malmö museer tackat nej.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

SS Bore

Istället för hästdragna släggmaskiner – Bore

Ångisbrytaren S/S Bore vid kaj vid Svävarterminalen i Malmö.
Foto: Claes Hall
Malmö
Skeppsbron I slutet av 1800-talet var det aktuellt att konstruera hästdragna mekaniska släggmaskiner för isbrytning i Öresund.
Men till slut lämnade hamnförvaltningen in en order till Kockums om en ångisbrytare.
Och lördagen den 17 november 1894 sjösattes S/S Bore – i dag världens äldsta ångisbrytare som går för egen originalmaskin.

FAKTA

Artikeln publicerades ursprungligen i Skånska Dagbladets papperstidning 17 juni 2015 som en del av serien Stan runt.

På sensommaren 2012 styrde S/S Bore stäven in i Malmö hamn och sedan dess har den snart 121-åriga damen hållit sig kring hemmahamnen. Vintertid ligger S/S Bore vid Hjämarkajen, men på sommaren flyttas hon ut till den gamla svävarterminalen där det även finns kontor och verkstäder.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

SS Bore

Osäker framtid för ångisbrytaren S/S Bore

Ångisbrytaren uppges vara världens äldsta som fungerar.
Malmö
MALMÖ Framtiden för isbrytaren Bore är osäker och den kan komma att lämna sin hemmahamn. Malmö museer har tackat nej till att ta emot den 126-åriga isbrytaren som en donation. Museet ser inte något behov av att utöka sin befintliga samling av fartyg.

Ångisbrytaren S/S Bore byggdes på Kockums mekaniska verkstad i Malmö 1894 på uppdrag av Malmö stad. Båten var i drift till 1968. 1983 köptes den av Swecox International AB som restaurerat den till originalskick.

Företagets ägare har nu erbjudit Malmö stad att få tillbaka isbrytaren genom en donation. Svaret blev nej.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Rykande veteran måste hitta ny kaj

En veteranbåt med stil. Men röken som Bore ger ifrån sig inför en seglats irriterar och den 121 år gamla ångisbrytaren måste flytta längre ut i hamnområdet. Foto: Lennart Larsson
Malmö
Malmö SKEPPSBRON Förra året sa hamnbolaget upp avtalet om kajplats efter klagomål på rök och ångisbrytaren Bore fick i år flytta till kajen mittemot.Men även här blev det klagomål. Nu kommer världens äldsta isbrytare troligen att förvisas längre ut i hamnområdet.

Många Malmöbor var intresserade när Bore stävade in i Malmö hamn 2012 och applåderade när den nu 121 år gamla ångisbrytaren signalerade sin ankomst.Men det dröjde inte länge förrän applåderna tystnade. I slutet av förra året sa hamnbolaget Copenhagen Malmo Port upp Bores kajplats efter klagomål på röken som fartyget släpper ut när ångpannorna skall värmas upp, en process som kan ta flera dygn. ”Fastighetsägaren samt restaurangen som finns på Ångbåtsbron har vid flera tillfällen framfört klagomål på den rök som förekommer när Bore förbereder sig för att lämna kajen och ge sig ut på en tur i Öresund” skrev hamnbolaget i ett brev till kommunen.

I år bytte Bore sida och la till på andra sidan, vid den kaj där koggarna tidigare låg. Men även här blev det klagomål.– Det har varit ett antal klagomål från företag som har kontor i närheten att det kommer in rök i byggnaderna, säger Lars Brander på miljöförvaltningen till SkD.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Bilbrand orsakade stopp på E22

Malmö
Hjärup Enligt SOS Alarm brinner det på i en bil på E22 mellan trafikplats Kronetorp och Lund i höjd med Hjärup.

Vid 11.32 under lördagen inkom larm om en brand i en personbil på E22 i höjd med Hjärup. Vägen stängdes av i norrgående riktning i knappt en timme.

– Branden är släckt, det har brunnit i motorrummet, och vi fick stänga av trafiken en stund, säger Håkan Månssson, inre befäl vid räddningstjänsten Skåne.

Enligt räddningstjänsten behöver bilen bärgas bort från platsen. Inga personer ska ha kommit till skada i anslutning till branden.

– Det har inte funnits några sjukvårdsbehov, säger Annelie Silveira, teamledare på SOS Alarm, vid 11.45.

feature

Malmö känns mer och mer som hemma för fristadsförfattarna

Mukhtar Wafayees och hans fru Nilofar Langar kom till Malmö som fristadsförfattare för snart två år sedan. Under tiden har lilla Flora fötts
Foto: Nickolai Manfrinato
feature
Malmö
Feature Nilofar Langars och Mukhtar Wafayees kontroversiella bröllop i Afghanistan, med 200 inbjudna gatubarn, inspirerade tiotusentals unga afghaner via sociala medier. Men som grävande journalister i ett av världens farligaste länder blev de utsatta för misshandel och ständiga dödshot. Vintern 2019 kom de till Sverige. Malmö blev deras nya hem, ”fika” deras första ord på svenska.

Nilofar och Mukhtar förälskade sig direkt i känslan av frihet och i tanken på att deras dotter skulle komma att födas rakt in i ett samhälle med fokus på mänskliga rättigheter och jämställdhet. Tidningen träffade dem när de nyss kommit till Malmö. Nu är vi nyfikna på hur de första åren varit.

Vi ser den grävande journalistiken som ett kraftfullt verktyg och varken jag och Nilofar kommer någonsin att sluta kämpa för mänskliga rättigheter.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Så påverkar den svenska spellagen spelindustrins framtid

Casinobonusar I mer än 20 år har Sveriges regering vägrat släppa på det statliga spelmonopolet, och släppa in spelbolag på den svenska spelmarknaden.

Svenska spelbolag etablerade därför sina huvudkontor i europeiska speljurisdiktioner som Malta, och under de senaste 15 åren har online-spel blivit en socialt accepterad underhållningsform som omsätter miljardbelopp varje år.

Flera av de bolag som startade för tio till femton år sedan är idag väletablerade spelkoncerner, som årligen uppvisar lysande resultat på Stockholmsbörsen. Samtidigt verkar efterfrågan på online-spel bara växa. Det går inte längre att blunda för spelbolagens framfart och den svenska staten kan inte längre konkurrera med spelsajterna.

Sommaren 2018 tog Sveriges regering därför beslutet att börja licensiera online-spel från och med den första januari 2019. Och det beslutet ledde givetvis till en del lokala nyheter och åsikter. Men vad betyder den nya spellagen egentligen för spelbolagen, och för Sverige?

Därför licensierar Sverige online-spel

Nästan varje månad kommer det nya svenska casinon. Casinobranschen har blivit otroligt stor i Sverige, och färska undersökningar visar att var tredje svensk numera spelar casino på nätet.

Sverige har därför börjat licensiera online-spel, så att statskassan inte går miste om de intäkter som den svenska spelmarknaden genererar varje år. Den svenska statens spelsidor och spelbutiker kan inte längre konkurrera med casinosajter som släpper nya spel varje månad, och bettingsajter som erbjuder odds på matcher från världens alla håll och kanter.

Dödsstöten har onekligen varit mobiloptimeringen, som gjort nätcasinospel och online-betting otroligt tillgängligt. Varför skulle någon vilja springa ner till hörnbutiken för att lägga ett spel, när du kan oddsa medan matchen pågår från ditt vardagsrum och ta ut dina vinster på under fem minuter?

Det enda sättet den svenska staten kan tjäna en hacka på pengarna som det svenska folket omsätter i online-spel är att börja licensiera spelsajter. Det är precis vad den svenska regeringen gjort, och därför måste numera alla spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden ha en svensk spellicens.

Utgångspriset för en svensk spellicens ligger på 400 000 kronor, och sedan förhåller sig priset till vad för slags tjänster en speloperatör vill erbjuda. Spelbolagen måste även rätta sig efter en del nya riktlinjer som de inte stött på tidigare. Den svenska spellicensen ställer nämligen väldigt strikta krav på bonuserbjudanden, marknadsföring och ansvarsfullt spelande. Och följer spelbolagen inte de här reglerna riskerar de att förlora sin licens. Mer om svenska bonusregler kan du läsa om på spelinspektionens hemsida.

Bara en enda bonus

Den mest påtagliga förändringen som den svenska spellagen medfört är restriktionerna på bonuserbjudanden. Sedan den första januari 2019 får spelsajter på den svenska spelmarknaden bara erbjuda spelare en enda bonus. Den här bestämmelsen har skakat om spelindustrin i Sverige, eftersom återkommande kampanjerbjudanden, och så kallade återaktiverings-kampanjer, varit en central del av de svenska speloperatörernas affärsmodell.

Spel med BankID

När de inte längre kan locka spelare med attraktiva bonuserbjudanden har casinona fått tänka om. Och det har skapat nya branschtrender. Nu är det senaste skriket att låta spelare spela casino utan registrering med hjälp av BankID. Genom att legitimera sig med BankID slipper spelare genomgå en lång registreringsprocess, och dessutom kan de få sina uttag inom fem minuter. Istället för bonusar har det alltså börjat handla allt mer om smidiga användarfunktioner och tillgänglighet.

Mer gamification och nya spelfunktioner

När äventyrscasinona kom runt 2013 revolutionerade de på många sätt spelbranschen. Innovativa speloperatörer skapade roliga spelnarrativ som löpte parallellt med casinospelandet och gav spelare mer underhållning för pengarna de satte in. Pionjärer som Casino Heroes håller fanan högt än idag, och har expanderat sitt koncept till flera nya sajter, där de dessutom inkorporerat spel med BankID.

Samtidigt har nykomlingar som High Roller fortsatt fila på gamification-funktioner för att ge spelare en mer engagerande och personlig spel-och användarupplevelse. Hos flera casinon ser vi nu funktioner som låter spelare tävla direkt mot varandra, vilket naturligtvis ökar den sociala interaktionen och tillför en ny dimension till casinospel.

Sedan årsskiftet har vi fått se några nykomlingar på den svenska spelmarknaden som verkligen tagit ut svängarna. När du loggar in hos nätcasinot Duelz förstår du knappt att du hamnat på en casinosajt. Det här casinon har kombinerat casinospel med grafik och spelnarrativ som är lånade ut tvspels-världen, och dessutom optimerat spelupplevelsen för mobiltelefoner på ett fenomenalt sätt.

När bonusar blivit ett minne blott måste nätcasinona vara kreativa för att sticka ut. Casinospelare har onekligen några spännande år att se fram emot, och det ska bli intressant att se hur de svenska spelbolagen anpassar sig efter den nya spellagen.

Malmö

Nu gjuts taket till järnvägstunnel i Åkarp

Projektledare Petter Holmqvist.
Foto: Marianne Pernbro
Malmö
ÅKARP På fredagen startade arbetet med att gjuta taket till den blivande tågtunneln i Åkarp. Totalt beräknas 9 000 kubikmeter betong gå åt till tunneltaket som gjuts i sektioner.

– Det blir minst 75 bilar med betong som ska hit och vända, säger projektledare Petter Holmqvist.

Många betongbilar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Boende i Johanneslust tycker att ny bebyggelse blir för hög

Många som bor i villorna intill det nya området tycker att den nya bebyggelsen kommer väldigt nära och att detaljplanen inte är genomtänkt.
Foto: Malmö stad
Malmö
MALMÖ Flera av grannarna har synpunkter på att det ska byggas 350 nya bostäder på det gamla industriområdet nära Sallerupsvägen. En del tycker att husen blir för höga och det finns också funderingar kring kommande trafik, p-platser och antalet skolplatser.

– Vårt hus ser ut över kvarteret Heliotropen så vi har ett stort intresse att det här ska bli bra, skriver ett par grannar i ett brev till stadsbyggnadskontoret. För oss, för våra barn, för våra grannar och våra blivande grannar. Denna detaljplan känner vi dock inte är genomtänkt.

De som hört av sig tror att det är stor risk att byggandet av parkeringshuset kommer att fördröjas eller inte byggs alls. Förslaget att MKB:s hyresgäster kan parkera hos Friskis och Svettis tycker det är löjligt eftersom det är en kilometer tur och retur dit.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Hundrastgård på Ön utreds igen

Malmö
MALMÖ Möjligheten till en hundrastgård på Ön ska undersökas igen.

När tekniska nämndens arbetsutskott möttes på torsdagen blev beslutet att återremittera ärendet. Arbetsutskottet var överens om att en hundrastgård bör anläggas där. Dock finns det en del miljörättsliga hinder som man vill veta mera om innan beslutet tas.

När tjänstemännen utredde förslaget tyckte de att eftersom det pågår en miljöutredning för den här delen av Ön är det inte möjligt att anlägga en hundrastgård på den norra delen. Markmiljön håller på att utredas och innan dess är det inte möjligt att gräva eller bygga något där.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL