Malmö

Digitalt på Malmö universitet även till våren

En skylt ovanför entrén till Malmö universitet.
Foto: TT
Malmö
Malmö Det blir digital undervisning även till våren på Malmö universitet, men den kommer att kompletteras med vissa moment som äger rum på campus.

De som började på universitetet under vårterminen har hittills haft en ganska annorlunda universitetsupplevelse än vad som är brukligt. På Malmö universitet har utbildningen bedrivits digitalt sedan den 18 mars och så är det alltjämt och ingen ljusning för utbildning på plats ter sig omedelbar. Just nu planerar man inför vårterminen och även den kommer huvudsakligen att bedrivas via datorskärmen.

– Folkhälsomyndigheten bedömer att smittspridningen kommer att kvarstå under längre tid. Nu behöver vi hitta en långsiktig lösning för undervisningen som också värnar studenternas psykosociala arbetsmiljö, säger Per Hillbur, prorektor med ansvar för utbildning vid universitetet, i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Bilbrand orsakade stopp på E22

Malmö
Hjärup Enligt SOS Alarm brinner det på i en bil på E22 mellan trafikplats Kronetorp och Lund i höjd med Hjärup.

Vid 11.32 under lördagen inkom larm om en brand i en personbil på E22 i höjd med Hjärup. Vägen stängdes av i norrgående riktning i knappt en timme.

– Branden är släckt, det har brunnit i motorrummet, och vi fick stänga av trafiken en stund, säger Håkan Månssson, inre befäl vid räddningstjänsten Skåne.

Enligt räddningstjänsten behöver bilen bärgas bort från platsen. Inga personer ska ha kommit till skada i anslutning till branden.

– Det har inte funnits några sjukvårdsbehov, säger Annelie Silveira, teamledare på SOS Alarm, vid 11.45.

feature

Malmö känns mer och mer som hemma för fristadsförfattarna

Mukhtar Wafayees och hans fru Nilofar Langar kom till Malmö som fristadsförfattare för snart två år sedan. Under tiden har lilla Flora fötts
Foto: Nickolai Manfrinato
feature
Malmö
Feature Nilofar Langars och Mukhtar Wafayees kontroversiella bröllop i Afghanistan, med 200 inbjudna gatubarn, inspirerade tiotusentals unga afghaner via sociala medier. Men som grävande journalister i ett av världens farligaste länder blev de utsatta för misshandel och ständiga dödshot. Vintern 2019 kom de till Sverige. Malmö blev deras nya hem, ”fika” deras första ord på svenska.

Nilofar och Mukhtar förälskade sig direkt i känslan av frihet och i tanken på att deras dotter skulle komma att födas rakt in i ett samhälle med fokus på mänskliga rättigheter och jämställdhet. Tidningen träffade dem när de nyss kommit till Malmö. Nu är vi nyfikna på hur de första åren varit.

Vi ser den grävande journalistiken som ett kraftfullt verktyg och varken jag och Nilofar kommer någonsin att sluta kämpa för mänskliga rättigheter.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Nu gjuts taket till järnvägstunnel i Åkarp

Projektledare Petter Holmqvist.
Foto: Marianne Pernbro
Malmö
ÅKARP På fredagen startade arbetet med att gjuta taket till den blivande tågtunneln i Åkarp. Totalt beräknas 9 000 kubikmeter betong gå åt till tunneltaket som gjuts i sektioner.

– Det blir minst 75 bilar med betong som ska hit och vända, säger projektledare Petter Holmqvist.

Många betongbilar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Boende i Johanneslust tycker att ny bebyggelse blir för hög

Många som bor i villorna intill det nya området tycker att den nya bebyggelsen kommer väldigt nära och att detaljplanen inte är genomtänkt.
Foto: Malmö stad
Malmö
MALMÖ Flera av grannarna har synpunkter på att det ska byggas 350 nya bostäder på det gamla industriområdet nära Sallerupsvägen. En del tycker att husen blir för höga och det finns också funderingar kring kommande trafik, p-platser och antalet skolplatser.

– Vårt hus ser ut över kvarteret Heliotropen så vi har ett stort intresse att det här ska bli bra, skriver ett par grannar i ett brev till stadsbyggnadskontoret. För oss, för våra barn, för våra grannar och våra blivande grannar. Denna detaljplan känner vi dock inte är genomtänkt.

De som hört av sig tror att det är stor risk att byggandet av parkeringshuset kommer att fördröjas eller inte byggs alls. Förslaget att MKB:s hyresgäster kan parkera hos Friskis och Svettis tycker det är löjligt eftersom det är en kilometer tur och retur dit.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Hundrastgård på Ön utreds igen

Malmö
MALMÖ Möjligheten till en hundrastgård på Ön ska undersökas igen.

När tekniska nämndens arbetsutskott möttes på torsdagen blev beslutet att återremittera ärendet. Arbetsutskottet var överens om att en hundrastgård bör anläggas där. Dock finns det en del miljörättsliga hinder som man vill veta mera om innan beslutet tas.

När tjänstemännen utredde förslaget tyckte de att eftersom det pågår en miljöutredning för den här delen av Ön är det inte möjligt att anlägga en hundrastgård på den norra delen. Markmiljön håller på att utredas och innan dess är det inte möjligt att gräva eller bygga något där.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Malmö

Nödanrop från restauranger

Malte Rohlin tillsammans med sin kollega Emma Gudmundsson.
Foto: Bodil Johansson
Malmö
MALMÖ Nu slår åtta krögare och restaurangägare i Malmö larm om att det är hög tid för Malmö stad att agera om den vill att stadens krogliv ska finnas kvar. Krögarna har fem förslag på åtgärder.

”Nödanrop från en sjunkande restaurangbransch” är rubriken på brevet som skickats till en rad politiker och 14 förvaltningschefer inom Malmö stad. I brevet konstateras att i våras var det de med svagast likviditet som knäcktes av pandemin. Nu börjar även stabila aktörer kasta in handduken.

– Om Malmö stad vill att matstaden Malmö ska överleva pandemin har den chans att agera nu. I väntan på att de statliga stödsystemen ska komma i kapp och steppa upp tycker vi det är hög tid att det händer något lokalt, förklarar initiativtagaren Malte Rohlin som driver Välfärden kök och kaffe.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Sidoingång utgång för tjuvar - skyddsombud anmäler

SIdoentrén på Hennes och Mauritz har varit en källa till oro för personalen. Just denna fredag var den ur funktion.
Foto: Stefan Persson
Malmö
Malmö Hennes och Mauritz sidoentré mot Stora Nygatan har blivit ett arbetsmiljöproblem för butikens personal.
Klädtjuvar använder entrén, som ligger precis vid uppgången från herravdelningen. Ett flertal gånger har hotfulla situationer uppstått när personal försökt stoppa tjuvarna.
Nu vill skyddsombuden att entrén stängs.
Ingen respons

Under en lång tid har personalen i Hennes och Mauritz butik på Gustav Adolfs torg blivit varse att omfattande klädstölder sker på butikens herravdelning. Inte mist när de försökt stoppa misstänkta tjuvar. Då har hotfulla situationer uppstått, vilket fått personal att må dåligt.

Nu har har butikens skyddsombud gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket för att få hjälp att stänga sidoentrén mot Stora Nygatan. I anmälan skriver de att det har uppstått hotfulla situationer mellan misstänkta klädtjuvar och andra kunder, och att avdelningsansvariga i butiken mår dåligt av detta.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

20-åring tog emot tre kilo kokain framför polisen

Foto: Emil Langvad/TT
Malmö
Malmö Inför ögonen på polisen tog en 20-årig emot tre kilo kokain i en Cooppåse på en parkeringsplats på Mobilia. Därefter transporterade han narkotikapartiet till en bostad i närområdet. När polisen gjorde husrannsakan i lägenheten hittades kokainet. Nu åtalas 20-åringen.

Den 11 juni fick polisen napp när den genomförde spaning på en parkeringsplats på köpcentret Mobilia i södra Malmö. 20-åringen tog emot en plastpåse från Coop innehållande tre kilo kokain, vilket motsvarar ett värde i gatuledet på omkring fem miljoner kronor.

Personen som överlämnade narkotikan satt i en personbil. Direkt därpå lämnade 20-åringen platsen till fots, med polisen tätt i hälarna. Det blev dock inget långt efterföljande. Mannen gick upp i en trappuppgång några kvarter därifrån.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL