Motor

Dags att planera för däckbyte

Nu ska vintersulorna monteras och sommarsandalerna förpassas till garderoben.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Motor
Nyheter
Motor På många håll i landet ska vintersulorna sättas på inför den bistra årstiden. Men vad räknas som vinterdäck? Trots att gummit kan vara märkt på rätt sätt är det inte säkert att de är ämnade för vinterkörning.
PREMIUM

Snö, is och kyla? Nja, kanske inte för tillfället, men man vet aldrig när kung Bore slår till. Och när han gör det blir flera bilister tagna på sängen – varje år, inte minst i landets södra och mellersta delar.

– Det finns många orsaker till att man skjuter på att sätta på vinterdäcken. Man kanske inte vill slita på dem, har inte tid eller helt enkelt inte orkar, säger Hans Norén, utredare hos Transportstyrelsen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

En helt ny slags motorcykel

BMW R 1200 GS har ett system som växlar mellan två olika kamaxelprofiler beroende på körstil.
Foto: Michael Alschner/BMW Motorrad
Motor
Motor BMW R 80 G/S var en äventyrsmaskin som kunde köras på skiftande underlag och frakta både passagerare och packning. Sedan dess har GS förfinats, hängt med sin tid och varit klassledande. Nu fyller den tyska ikonen 40 år.
PREMIUM

Den kan allt – utom att gå på vatten. Så har BMW R 1250 GS beskrivits. Så är den också en modern och högteknologisk allroundmaskin som har kallats för den bästa och mest mångsidiga motorcykeln i världen.

Är den verkligen så bra?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Svensk el-egans till ett högt pris

Julia Brzezinska har testkört den elektrifierade XC40. Elbilar behöver ingen 'grill' med luftkylande funktioner. På c-stolpen står det Recharge.
Foto: Rasmus Punell
Motor
Motor Torslanda är klassisk Volvomark. Framför oss står en salviagrön knubbig suv med över 400 hästkrafter, ren eldrift och en svindlande prislapp på 700 000 kronor. Det är så långt ifrån en klassisk V70 man kan komma. Volvos första riktiga elbil är här.
PREMIUM

Volvos premiumresa tog sin början för tio år sedan. Beslutet att bygga en elbil fattades däremot först 2016, på en parkeringsplats i Köpenhamn, enligt vd:n Håkan Samuelsson.

Man är sena till el-festen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Glänsande pionjär på fyra hjul

Helge Eriksson hade sökt efter en A-Ford i många år. Han blev alldeles paff när han fick se den här och det fina skick den var i. Tidigare hade han en Ford de Luxe-39.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor Han drömde om en sådan här bil när han var liten och såg grannens. I 17 år har Helge Eriksson skött om sin A-Ford som en bebis.
– Jag kan lämna den med nyckeln i för det är ändå ingen som får i gång den, säger han och skrattar.
PREMIUM

Bilen har hunnit få 92 år under huven och ägaren är inte långt efter. Ålänningen Helge Eriksson är 84 år fyllda, men hans bilintresse har inte svalnat med åren. Tvärtom.

Inte nog med att han har sin fina A-Ford – i utrymmet bredvid står en Peugeot 403, 1960 års modell som han är tredje ägare av. Hans bror ägde den före honom. I ytterligare ett garage på tomten finns en motorcykel från 1954, en 500 kubiks Royal Enfield.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Sladdlös hybrid med fransk flärd

Renault Clio E-Tech drivs av en bensinmotor och två elmotorer.
Foto: Ia Wadendal
Motor
Motor Efter några års provkörningar av elbilar och hybrider överraskar inte den tysta avfärden längre. Men det är fortfarande en skön känsla att glida iväg ljudlöst. Fullhybriden Clio E-Tech är både kvick i kurvorna och har låga utsläpp.
PREMIUM

Nya Clio E-Tech Hybrid är en fullhybrid, vilket innebär att såväl bensin- och elmotorer som bromskraftåtervinning samverkar för att bilen ska kunna drivas så mycket som möjligt på ström när det behövs. Det är en teknik utan laddkablar. Bilen självladdas under körningen, bland annat genom att batteriet får ny kräm när farten minskar och när foten trycker på bromspedalen.

"Dog-box"

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Färgsprakande pralin med snabb laddning

Några få detaljer avslöjar att detta är en eldriven 208. Diamantgrillen är lackad i bilens färg och lejonemblemet är blått.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Utbudet av elbilar ökar främst i småbilsklassen. Franska Peugeot gör comeback på elbilsmarknaden efter tio år. Har e-208 vad som krävs för att utmana elbilsmästaren Renault Zoe och nya Volkswagen ID 3?
PREMIUM

Att Honda och Mini lanserar modeller med så pass kort räckvidd som 23 mil kan ses som ett försök att minska sina totala koldioxidutsläpp för att undvika böter från EU snarare än att försöka konkurrera i klassen. Eller så är det snarare så att kort räckvidd inte är lika besvärande på kontinenten där klimat och avstånd är gynnsammare än i Skandinavien.

Men hur är det med Peugeot?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Öltapp.se

En öltapp i sommar, räddningen i hettan!

Öltapp.se Alla vet hur det känns att sitta där i den gassande hettan och bara sukta efter en iskall öl. Då vill man snabbt kunna slå upp sig ett glas av sin favoritöl att svalka sig med!

I sommar så är en av de hetaste inköpen man kan införskaffa; en öltapp. De där varmaste dagarna är fortfarande nära och grillkvällarna står runt knuten. Att kunna servera professionellt är lockande på varje festlighet. Öltappar håller ölen kall och du kan ha den tillgänglig så att det är enkelt att hälla upp i ett glas och ta med i solstolen.

Andra viktiga delar till den perfekta hemmabaren.

Drinkshaker - En kraftfull shaker som du skakar dina drinkar i så att de blir smarrigt goda.

Barmått - En riktig bartender mäter upp drinkens ingredienser för att få den perfekta balansen i smaken. En god drink ska inte innehålla för mycket sprit och fördelas i regel mellan 4-6 ml/drink.

Bar-sil - Om du ska försöka dig på riktigt avancerade drinkar så är detta ett måste i din hemmabar. Du använder denna när du har skakat drinken om det t.ex är isrester eller rester från bär i drinken du vill sila av.

Muddler - en iskross som fungerar ungefär som en mortel. Perfekt för att krossa is eller exempelvis lime och mynta som i en riktigt god mojito.

Barsked - en längre sked som passar perfekt för att röra om drinkar i högre glas. En tesked är i regel för liten för större glas.

Sommarens grillfester är som sagt snart här och vem vill inte agera äkta bartender och skryta med sin egen hemmabar? Det är inte speciellt många saker du behöver ha för att skapa den perfekta hemmabaren för sommaren 2020. Att vara bartender är faktiskt riktigt roligt, när man lär sig mer om hur man gör. Man kanske inte lyckas snurra flaska på första försöket, men övning ger färdighet.

Många inställda evenemang i sommar!

Det är många som sörjer att sommarens många festivaler och andra evenemang blivit inställda. Genom att styra ihop en egen hemmabar och rulla ut grillen kommer du långt i sommar, trots allt. Många experter och meteorologer påstår att vi har en varm sommar att se fram emot. Så det bästa vi kan göra är att njuta på hemmaplan och göra det bästa av varje dag.

Det är alltså inte bara resor som ställts in, det har även många av sommarens större festivaler och andra sammankomster. Om vi får en sådan sommar som utlovats, så har vi massor att se fram emot. Många är vana vid att resa på sina semestrar, i år så kommer det inte vara vanligt alls. De flesta firar sin semester hemmavid.

Motor

Jossan och Mona har moppefeber

Det ska vara klassiska mopeder från 1950-talet och framåt. Jossan (till vänster) vid en sällsynt och åtråvärd MCB CS 1250 från 1971, och Mona valde en Crescent 1249 från 1962.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
Motor De är vackra att se på, roliga att meka med och väcker minnen till liv. Men det som triggar mopedsamlandet för Mona och Josefine ”Jossan” Andersson är själva körningen.
–  Den frihetskänsla moppen gav dig som 15-åring kommer tillbaka varje gång, säger Jossan.
PREMIUM

Precis som i Karin Boyes berömda dikt är det resan som är målet – att äga moped är synonymt med att brumma fram i maklig fart.

–  De ska vara roliga och bekväma att köra. En moppe är ingen prydnad, säger Jossan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

torNostalgikerna byggde sitt museum

'Jag har alltid lagat och samlat. När jag var 16 år fick jag en halv A-Ford som var omgjord till EPA-traktor. Jag hittade andra halvan och satte ihop den igen', säger Anders Jansson som är en av grundarna av Geta Nostalgimuseum.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor På norra Åland finns ett museum som inte liknar något annat. I en byggnad i bästa vilda västern-stil står samlarbilarna på rad. Det som skulle bli garage blev bilmuseum i stället.
PREMIUM

– Du kan inte missa det. När du kommer in i byn ligger det på höger sida.

Så låter det när Anders Jansson förklarar vägen till Getas stolta Nostalgimuseum.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Med full gas mot strömmen

Största nyheten hos årets upplaga av Audi A4 Avant g-tron syns inte på utsidan. Den döljer sig under golvet i bagageutrymmet. Bensintanken är nu inte mycket större än två bag-in-box.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Audi A4 g-tron går bara på klimatsmart biogas – nästan. En liten reservtank med plats för sju liter bensin finns fortfarande kvar. Inga långa sladdar och laddtider är nödvändiga.
PREMIUM

Andelen gasdrivna bilar minskar i Europa i takt med att elbilar och laddhybrider lockar till sig allt fler miljömedvetna köpare, inte minst bland företagskunderna. Tittar man på de officiella utsläppssiffrorna är det begripligt – enligt den europeiska certifieringsnormen släpper en gasbil ut nästan lika mycket koldioxid som om den kördes på bensin.

Men det är inte rättvisande när det gäller den svenska marknaden. 94 procent av bilarna som körs här hemma tankas nämligen med biogas och inte den fossila naturgas som levereras i pumparna i övriga Europa.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL