Bostad

Berså dukade 1960-talet – och fortsätter än

'Det var ett decennium då Stig Lindberg formgav flera serviser för Gustavsberg där Berså var en av de mest framträdande', säger konstvetaren Marika Bogren, till vardags chef för samlingar och kulturmiljö på Gotlands museum, om 1960-talet.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Bostad
Nyheter
Bostad Berså är en älskad servis vars mönster många har en relation till. Men när den lanserades 1960 möttes den av tveksamhet. Inte minst av mönstermålaren själv.
PREMIUM

De gröna bladen lyser mot porslinets vita botten. Varje rundat löv är sammanbundet av en svart stjälk som mynnar ut i bladnerver.

Det stiliserade motivet väcker minnen till liv – det räcker med en skymt för att återuppleva smaken av farmors kalops med inlagd gurka. Men det attraherar även en yngre generation som saknar den nostalgiska kopplingen, något som brukar känneteckna en designklassiker.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Bostad

Slog till direkt efter första titten

Christian och Anna köpte slottet 2003 och har sedan dess renoverat, och än är inte allt klart.
Foto: Claes Hall
Bostad
Sjöbo
Skåne
ÖSTERLEN 2003 köpte Christian och Anna von Grothusen Dälperöds Slott på Österlen. Det var kärlek vid första ögonkastet. Och mycket kärlek har behövts i renoveringen för slottet var i totalt förfall.

Dörren står vidöppen, trots det kyliga höstvädret. Christian von Grothusen tar emot på trappan och väl inne förstår man att den öppna dörren faktiskt inte gjorde varken från eller till. Det är lika kallt inne som ute.

-Två tredjedelar av slottet är ouppvärmt, förklarar Christian. Det här byggdes ju som ett sommarslott. Vår bostadsdel är däremot uppvärmd, ler han.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Bostad

Pandemin förändrar hur vi vill bo

Synen på vårt boende har förändrats i och med pandemin. Många värdesätter uteplats och balkong högre, liksom att ha bra närområden. Många har också upplevt att de saknar ett extra rum för att kunna jobba mer ostört.
Foto: TT
Bostad
Bostad Ingenting i vår vardag är sig likt på grund av pandemin. Nu börjar den nya livsstilen göra avtryck på hur vi vill bo i framtiden. Grannarna blir viktigare, kontoren förvandlas till bostäder och uteplats ligger högst på önskelistan.
PREMIUM

För mindre än ett år sedan hejade vi som hastigast på grannen innan vi stack iväg till jobbet. Väl där umgicks vi med våra kolleger, åt eventuellt en lunch ute och kom sedan hem på kvällen. I dag kan det vara så att grannen är den enda vi pratar med under en dag. Lunchen vill vi äta i närheten av där vi bor och kaffepausen vill vi ta på balkongen – om vi har en.

– Bostäderna vi har i dag är inte ritade för en pandemi, säger Stefan Rydin, arkitekt på Tengbom och tillägger att öppna kök, små sovrum och stora sociala ytor inte är optimala för en familj där två vuxna jobbar hemifrån och ett eller flera barn också ska sköta skolgången.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Köpt och renoverat flera fastigheter i samma by

Marianne har bott i Norra Björstorp sedan 2013. Här på trappan med hunden Frans, av rasen foxterrier.
Foto: Claes Hall
Skåne
Bostad
DEGEBERGA Marianne Eriksson äger en halv by. I alla fall har hon fem hus i Norra Björstorp inte långt från Degeberga. Och eftersom hon är inredare till yrket har hon riktigt fått gå loss i alla sina byggnader.

Trots sin ringa storlek ståtar Norra Björstorp med både lokalförening och bygghandel. Jämfört med dessa moderna och något prosaiska byggnader, är Mariannes egna både gamla och charmiga. Flera av dem är från 1800-talet och ligger inbäddade i en frodig trädgård där rosorna ännu blommar.

Vi strosar genom grönskan till Mariannes bostad. Hon köpte fastigheten 2013. Då hade hon hyrt ett hus i Sörmland i trettio år men börjat snegla åt Skåne till. Eftersom hon jobbat som inredare för IKEA i Älmhult sedan 1998 var hon inte obekant med södra Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Bostad

Knepen för första studentlyan

Maja Löfvenberg har fyndat nästan alla sina möbler begagnat. ”Hos mig är det bara soffan som är ny, resten är begagnat eller sådant jag har fått från min familj”, säger hon.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Bostad
Bostad Snål budget och minimal yta är utmaningar vid inredning av många studentlyor. Men det går att skapa såväl ett mysigt hem som en bra studiemiljö.

Att ens få tak över huvudet är en prövning för många av landets studenter. Trycket på våra lärosäten är dessutom ovanligt stort i år när många har valt att studera på grund av svårigheterna på arbetsmarknaden.

22-åriga Maja Löfvenberg, som precis har börjat läsa litteraturvetenskap på Stockholms universitet, är lyckligt lottad. Hon har med släktens hjälp köpt en etta på 26 kvadratmeter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Bostad

Våga renovera – och låt det ta tid

Daniel Ek har köpt en sommarstuga och är nybörjare på renovering. ”Det är skönt att göra klart en uppgift och veta att man kommer att klara även nästa. Det ger en känsla av att bemästra något”, säger han.
Foto: Anders Wiklund/TT
Bostad
Bostad Med pandemin kom lusten att ta hand om våra hem – nu renoverar vi som aldrig förr. Men hur tar man sig an ett renoveringsobjekt, eller bara målar om sovrummet, om man är nybörjare? Daniel Ek är en av alla renoveringsnoviser som har fått luft under vingarna.
PREMIUM

Daniel hade tröttnat på stan och ville komma närmare naturen. När coronapandemin slog till bestämde han sig – att sitta isolerad i en lägenhet var inget han såg fram emot. Snart var han ägare till ett litet timrat fritidshus på 27 kvadratmeter i Vallentuna utanför Stockholm, med bastu, egen brunn och 200 meter till en badsjö.

– För mig är projektet med stugan ett sätt att rikta min energi och få ett konkret resultat. Jag känner direkt att jag åstadkommer något och det är väldigt tillfredsställande. Att ta ner hyllorna, måla dem och sätta upp dem igen – det ger en feedback på en gång, säger Daniel, som till vardags jobbar som psykolog, skriver böcker och föreläser.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Bostad

Medelhavskänsla i din trädgård

Orangeriet och de stenlagda terrasserna får oss att tro att vi är i Italien.
Foto: Johan Nilsson/TT
Bostad
Trädgård Upplev den sydeuropeiska atmosfären på hemmaplan med rätt val av växter – Peter Englander, ”Mr Medelhav”, vet hur.
PREMIUM

När vi inte kan resa till Sydeuropa får Medelhavet komma till Sverige i stället. Med rosmarin, olivträd, citroner och en pergola inramad av slingrande vinrankor får du till den rätta känslan.

Röda pelargoner, silverfärgade olivträd och mustiga kryddor i terrakottakrukor. Drömmen om en medelhavsträdgård är stark hos många. En av dem som vurmar för det italienska är trädgårdsdesignern, författaren och tv-profilen Peter Englander, också kallad Mr Medelhav. Han har designat åtskilliga trädgårdar, skrivit böcker i ämnet och skapat en alldeles egen oas med orangeri och stenlagda terrasser hemma i Simrishamn.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Bostad

Säteri med spännande historia

Utsikten är slående från gårdsplanen.
Foto: Claes Hall
Bostad
Bostad Wollsjö Säteri har en spännande historia med början på 1300-talet. Där har sedan dess bott både adligheter och förmögna ofrälse. En av de senare, Ola Flygare, har för övrigt gett upphov till en känd, litterär person, nämligen Fritiof Nilsson Piratens patron Esping. Numera är det finansmannen Henrik Andersson som äger säteriet och kärleksfullt förvaltar både hus och historia.

Mangårdsbyggnaden lyser vitt i solskenet. Utifrån är det svårt att se att den har hela sjuhundra år på nacken. Inte heller i det nybyggda tornet anar man dess aktningsvärda ålder. Men när Henrik Andersson bjuder in oss i sitt kök känner man genast tidens vingslag fladdra runt öronen. De gotiska kryssvalven böjer sig tungt över oss. Väggarna är på flera ställen över två meter tjocka, vilket enligt Henrik har sina fördelar.

– De jämnar ut klimatet så att det är svalt på sommaren och inte kallt på vintern.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Bostad

"Allt du någonsin behöver finns redan begagnat"

'Allt du någonsin behöver till ditt hem finns redan att köpa begagnat, allt från danska klassiker till inredning från stora möbelvaruhus', säger Ida Magntorn.
Foto: Johan Nilsson/TT
Bostad
Bostad Plocka bort, rensa ut och få syn på vad du har. Sedan möblerar du om och byter plats på grejerna. Du kan också ge saker en ny funktion och måla om.
Ida Magntorn kan knepen för att inreda med omtanke om miljön.
PREMIUM

I utkanten av Lund i den lummiga sensommargrönskan ligger ett tegelhus omgärdat av äppelträd. Här bor Ida Magntorn med sin familj.

–  Det är väldigt idylliskt. Jag brukar säga att jag bor i en äppelträdgård, säger hon och skrattar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL