Kultur och nöje

Nyhetsankare fick sparken för Sandlerfilm

Adam Sandler spelar huvudrollen i komedin 'Hubie halloween'.
Foto: Scott Yamano/Netflix/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Det är slut i rutan för den amerikanska nyhetsuppläsaren Alaina Pinto, i alla fall på den lokala tv-stationen WHDH i Boston, sedan hon medverkat i filmen "Hubie halloween".

"Tidigare i veckan fick jag sparken från nyhetsprogrammet '7 news'. Jag skriver detta eftersom jag vill vara öppen och ärlig gentemot er alla", skriver Pinto på Twitter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Stormzy tar plats i "Watch dogs"

Londonrapparen Stormzy är en del av spelet, där han bland annat framför låten 'Rainfall' och det finns även ett uppdrag som kretsar kring honom. Pressbild.
Foto: Ubisoft/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Brittiske rapparen Stormzy har släppt hela videon till sin nya låt "Rainfall", tillsammans med r'n'b-artisten Tiana Major9. Musikvideon är skapad med grafik från det kommande spelet "Watch dogs: Legion", där Stormzy även har en roll, skriver Metro UK .

I videon syns han på olika kända platser i spelets tolkning av London, i en dystopisk nära framtid. Spelet går ut på att bygga en motståndsrörelse mot övermakten genom att rekrytera Londonbor. Men till skillnad från de flesta andra Londonborna ska det dock inte gå att spela som Stormzy, som i stället ger spelaren uppdrag att lösa.

Ett av dem är att hjälpa rapparen att få ut hans låt, som i sig är en rebellisk handling mot det förtryckande privata säkerhetsföretaget Albion, som i spelet ersatt Londons polisstyrka.

Ann Edliden/TT

Kultur och nöje

Protest mot nedläggning av konsthall

Gustavsbergs konsthall. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Värmdö kommun vill att någon annan ska ta över driften av konsthallen i Gustavsberg, alternativt avveckla verksamheten helt om ingen visar intresse. Nu går flera företrädare för konstinstitutioner i Sverige ut i ett gemensamt upprop mot förslaget. Bland annat har rektorn för Konstfack, vd för Svenska institutet i Paris och flera museichefer skrivit under.

"Som kärnverksamhet i kommunens kulturutbud genererar konsthallen omätbar betydelse för platsens attraktion, identitet och varumärke. Konsthallen bygger ett kvalitativt kulturutbud för Värmdös medborgare, liksom genererar mätbar betydelse för den lokala besöksnäringen, värd att avundas av andra kommuner", skriver de i uppropet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Låtskrivaren Jerry Jeff Walker är död

Jerry Jeff Walker längst till höger tillsammans med Kinky Friedman och Dick DeGuerin. Arkivbild.
Foto: Jack Plunkett/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanske låtskrivaren och countryartisten Jerry Jeff Walker har avlidit, rapporterar Pitchfork . Walker var mest känd för att ha skrivit låten "Mr Bojangles", som spelats in av bland andra Bob Dylan, Nitty Gritty Dirt Band, Nina Simone och Sammy Davis Jr.

Jerry Jeff Walker föddes 1942 i delstaten New York och tillbringade mycket tid i Greenwich Village, där folkmusikscenen frodades under 1960-talet. 1968 skrev han låten som kom att bli hans största avtryck i musikhistorien. "Mr Bojangles" handlar om en alkoholiserad steppdansare i New Orleans. Det är inte den kände dansaren Bill Robinson, som bar smeknamnet Bojangles, som avses utan en annan dansare som Walker mötte när han satt i fängelse en kort period.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Balder är årets kulturtidskrift

Tidskriften Balder är årets kulturtidskrift.
Foto: Pressbild
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Föreningen för Sveriges Kulturtidskrifter har utsett tidskriften Balder till årets kulturtidskrift. Balder får utmärkelsen för sin "bevakning av vår samtida kultur, som har ett annat perspektiv än stadens", står det bland annat i motiveringen.

"I tider av specialisering, koncepttänk, mätbarhets-hets, filterbubblor, åsiktskorridorer, ekologisk kris och utmattning, lyfter Balder blicken och söker helhetsperspektiv. Essäer, skönlitteratur, fotografi och bildkonst presenteras i en syrerik atmosfär", fortsätter juryn.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Nu kommer SF Studios internationella storfilm

Allison Williams och Alexander Dreymon spelar huvudrollen i 'Horizon line'. Pressbild.
Foto: STX Entertainment
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Svenska SF Studios storsatsar internationellt och börjar producera engelskspråkiga filmer. Först ut i satsningen är "Horizon line", med Allison Williams (känd från "Get out" och "Girls") och Alexander Dreymon (från "The last kingdom") i huvudrollerna.

Filmen beskrivs som en actionthriller och handlar om ett före detta kärlekspar på väg till gemensamma vänners bröllop på en ö i Indiska oceanen. När de ska flyga dit i ett mindre flygplan drabbas piloten av en hjärtattack mitt på öppet hav och de tvingas försöka flyga planet själva.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

SUNBIRD WEBBYRÅ

Webbyråns bästa knep hur du skapar ett starkt varumärke

SUNBIRD WEBBYRÅ

Enligt Sunbird Webbyrå kan ett starkt varumärke vara en av de viktigaste faktorerna för att öka ert företags försäljning online:

Det finns för mycket information och för lite tid. Potentiella kunder som besöker er tenderar att ta snabba beslut som oftas baseras på en känsla och vilket förtroende de får för er.

Ett varumärke är någons magkänsla om er. Det är inte vad ni säger att det är. Utan vad era kunder säger att det är. Här kommer Sunbird Webbyrå med fyra riktlinjer för att stärka ett varumärke.

1. Var konsekvent

Det är viktigt att ni alltid är konsekventa och lever efter ert varumärke. Byt inte budskap och värdegrunder när vinden vänder.

2. Tänk långsiktigt

Förtroende byggs upp över tid och det är viktigt att ni är beredda att offra kortsiktiga vinster för de långsiktiga. Man ska varken göra eller säga för mycket, håll er till ramen och lägg inte lättvindigt till fler tjänster i er arsenal.

3. Differentiera er

Det är lättare att bygga ett varumärke om man är unik. Är ni nischade förstår man snabbare vad ni står för.

4. Var fokuserad

För många hemsidor försöker säga för mycket. Säg bara det viktigaste. Ska ni få fram ett budskap ska ni enbart ge informationen läsaren verkligen behöver - inte allt som är bra att säga.

Även om de flesta är medvetna om detta menar Sunbird Webbyrå att många företag ändå tenderar att lägga för mycket text på hemsidan. Vilket gör att besökaren får jobba för att förstå vad man gör.

Vill ni ha hjälp att ta fram skräddarsydd webbdesign som stärker ert varumärke - Kontakta Sunbird Webbyrå här.

Kultur och nöje

"Askungen" får nyversion med gympadojor

Slottet i 'Askungen', som det ser ut i filmen från 1950 och på Disneyland. Arkivbild.
Foto: John Raoux/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Sagan om Askungen ska återigen filmatiseras av Disney, men den här gången i en modern tappning, skriver Deadline .

Filmen heter "Sneakerella" och beskrivs som en modern hiphop-musikal om sneakers-kultur. Klara för rollerna är bland andra Chosen Jacobs från "It", Lexi Underwood från "Little fires everywhere" samt den tidigare NBA-spelaren John Salley.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

De tar över "Let's dance"

Petra Mede och David Lindgren är de nya programledarna för 'Let's dance'.
Foto: Karin Törnblom/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Komikern Petra Mede och artisten David Lindgren blir nya programledare för "Let's dance" när programmet återvänder nästa år.
PREMIUM

Det står klart sedan programledarna presenterats i TV4:s "Nyhetsmorgon".

– Det känns hur roligt som helst, vi är väldigt peppade båda två, säger David Lindgren till TT, och får medhåll av kollegan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Jay-Z ger sig in i cannabisbranschen

Jay-Z. Arkivbild.
Foto: Greg Allen/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Som tonåring försörjde sig Jay-Z som knarklangare, enligt egen utsago. Många år senare gör han något slags comeback. Men den här gången i mycket större skala, och på laglig väg.

Rapstjärnan ger sig nämligen in på den lagliga amerikanska marijuanamarknaden och lanserar ett eget cannabismärke, som har fått namnet "Monogram", skriver NME .

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL