Ekonomi

Full fart på Volvos återhämtning

AB Volvo, med vd Martin Lundstedt, avbröt nyligen en period med omfattande permitteringar och har flaggat för god orderingång. Arkivbild.
Foto: Adam Ihse/TT
Ekonomi
Ekonomi Återhämtningen för AB Volvo går i snabbare takt än väntat efter coronapandemins utbrott. Kraftigt förbättrad orderingång och betydligt bättre vinst än väntat ger ett lyft åt aktien.
PREMIUM

Volvos aktiekurs stiger drygt en procent på Stockholmsbörsen.

Det är inte bara efterfrågan på lastbilar som kommit tillbaka. Efterfrågan på motorer och maskiner lyfter också, medan bussarna haltar i covid-19-pandemin, enligt vd Martin Lundstedt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

TV4 kvar i Com Hem över helgen

Com Hem-kunder kan tills vidare se TV4. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Com Hems kunder kan fortsätta att se TV4. Åtminstone under helgen.
Förhandlingarna om ett nytt avtal fortsätter och ny tidsfrist är satt till natten mot måndag.
PREMIUM

Com Hem och TV4 förhandlade under fredagskvällen in i det sista för att få till ett nytt avtal.

Det lyckades de inte med och Com Hems 2,1 miljoner kunder hade klockan 23 via sms förberetts på att det från midnatt kunde bli svart i rutan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Nedåt på Wall Street

USA-börserna avslutade handelsveckan negativt. Arkivbild.
Foto: Mark Lennihan/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

USA-börserna avslutade veckan med en rejäl nedgång i sviterna av den kraftiga ökningen av covid-19-fall runtom i världen. Till fallet bidrog kraftiga tapp i tunga techaktier som Apple och Amazon vars delårsrapporter var en besvikelse för marknaden. Apple föll 5,6 procent och Amazon gick ned 5,5 procent.

Allra sämst av techbolagen gick Twitter som redovisade betydligt färre nykomna användare än väntat och rasade 21,5 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Stockholmsbörsen stängde uppåt

Börsen steg under fredagen. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Efter en inledande nedgång vände Stockholmsbörsen uppåt. Vid stängning hade OMXS-index stigit 0,6 procent och bröt därmed en trend med fyra raka dagar med fallande kurser.
PREMIUM

Halvdag på börsen betydde att handeln avslutades vid 13-tiden. Trots dagens uppgång blev det en svag börsvecka där OMXS-index totalt sett föll 5,7 procent.

Dagens vinnare blev SCA efter morgonens rapport. Aktien steg till slut med 2,8 procent och var därmed den aktie som presterade absolut bäst på OMXS30-index. Indextunga H&M bidrog till uppgången genom att lyfta 1,6 procent medan Ericsson sjönk 1,4 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Gymavgifter kan frysa inne

Det är högst osäkert om det går att få tillbaka pengarna för gymkortet, enligt Konsumentverket. Arkivbild.
Foto: Noella Johansson/TT
Ekonomi
Ekonomi Räkna inte med att få tillbaka pengarna för tjänster som du inte kan utnyttja på grund av pandemin.
– Men ta först ett snack med de företag det gäller, säger Johanna Persson, vägledare på Konsumentverket.
PREMIUM

– Självklart ska man försöka komma överens innan man går vidare, säger hon.

Folkhälsomyndighetens nya, striktare rekommendationer gäller Stockholm, Västra Götaland och Östergötland.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Ikea-produkter svindyra på Amazon

Amazon lanserade sin svenska sajt den 28 oktober.
Foto: Amir Nabizadeh/TT
Ekonomi
Ekonomi Ikeas klassiska sidobord Lack för dubbla priset eller barnstolen Antilop för över 600 kronor. Mängder av Ikea-produkter kan köpas via Amazons sajt, till möbeljättens förvåning.
– Ikea Sverige har inget samarbete med Amazon, säger Mattias Hennius, pressansvarig på Ikea.
PREMIUM

E-handelsjätten Amazon öppnade sin svenska sajt i onsdags. Ett antal svenska märken, som Ellos, Lagerhaus, Brio, Electrolux och Bonnierförlagen är med från starten och säljer sina produkter via sajten.

Dock inte Ikea, som inte brukar sälja sina produkter via återförsäljare. Men en sökning på Ikea visar att det går att lägga vantarna på en mängd Ikea-produkter, via Amazon. Fast möbeljätten har inget samarbete med bolaget.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Ekonomi

Mer coronastöd till företag på väg

Gallerian i Stockholms innerstad. Nu har Folkhälsomyndigheten skärpt råden och uppmanar människor i vissa regioner, som Stockholm, att inte vistas i exempelvis butiker och köpcentrum. Arkivbild.
Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi Den ökade smittspridningen kan bli ett nytt hårt slag mot företagen.
Nu lovar finansminister Magdalena Andersson (S) nya krisåtgärder.
PREMIUM

– Det är min bedömning att vi behöver komma med ytterligare åtgärder, säger hon till TT.

Folkhälsomyndigheten kom i torsdags med nya strängare rekommendationer för att minska smittspridningen i flera delar av Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Trafiken ökar men underhållet sackar

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Arkivbild.
Foto: Amir Nabizadeh/TT
Ekonomi
Ekonomi Det behövs mer resurser för att nyanläggning och underhåll ska hinna ikapp den ökande trafiken på väg och järnväg, bedömer infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Men Trafikverket måste också få bukt med entreprenörernas stigande räkningar.
PREMIUM

– Det är bekymmersamt om anslagsökningar äts upp av ökade kostnader för underhåll. Pengar behövs till nyinvesteringar för att klara klimatomställningen och då kan inte underhållskostnaderna dra iväg, säger Eneroth.

Samtidigt som Trafikverket lägger fram sin inriktningsplan för satsningar på väg och järnväg för tiden från 2022 och drygt tio år framåt får verket ett uppdrag. Det handlar om att analysera och utreda vad som ligger bakom ökade kostnader vid upphandling och under själva genomförandet av projekt. Tidigare har verket ombetts se över sina egna rutiner vid upphandling.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Ökande konsumtionssiffror i USA

Kunder i kö utanför en Walmart-butik Decatur, Georgia. Den amerikanska konsumtionen ökade mer än väntat i september. Arkivbild.
Foto: Jenni Girtman/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Ett positivt tecken för amerikansk ekonomi har kommit i form av nya konsumtionssiffror. I september steg privatkonsumtionen med 1,4 procent enligt ny statistik från det amerikanska handelsdepartementet. Ekonomer hade enligt Reuters sammanställning i genomsnitt förutspått en ökning med en procent och siffran var också högre än mätningen i september (1 procent).

Framförallt motorfordon, kläder och skor lyfte siffrorna även om de fortfarande är under nivån i början av året, mycket beroende på minskat flygresande och hotellbokningar. Kärninflationen var samtidigt nästintill oförändrad i september, 0,2 procent, jämfört med föregående månad.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL