Kultur och nöje

”Jag vill göra henne mänsklig”

Mari Götesdotter som Monica Zetterlund.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Scen I kväll är det nypremiär för succéföreställningen Monicas vals på Hipp i Malmö. För Mari Götesdotter som gestaltar Monica Zetterlund, betyder det mycket att få ge den svenska jazzikonen liv på scen igen.
– Jag vill verkligen ge en rättvis och bredare bild av henne, säger hon.

Mari Götesdotter slår sig ner i den sammetsklädda soffan i loungerummet bakom scenen på Hipp. Förberedelserna inför nypremiären av Monicas vals går in i slutskedet och hon säger direkt att det ska bli väldigt kul att få kliva in i Monicas kläder igen.

– Det är tur att jag har hållit min form, skämtar hon och skrattar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

BBC-anställda får gå i pride-parader

Anställda som arbetar med nyheter på brittiska BBC får delta i Prideparader, enligt vd:n Tim Davie. Arkivbild.
Foto: Andrew Milligan
Kultur och nöje
Kultur och nöje Anställda som arbetar med nyheter på brittiska BBC får delta i prideparader – men ombeds i övrigt att inte delta i några politiska manifestationer eller ta ställning för välgörenhetsorganisationer och andra former av initiativ.

Det meddelade chefen för den brittiska public service-jätten Tim Davie under fredagen i ett förtydligande efter att företagets ledning dagen före meddelat att nya regler införs för att säkra de anställdas opartiskhet, skriver BBC. Riktlinjerna riktar sig främst till den delen av personalen som arbetar med nyheter och ledningsfrågor och till programledarna vid företaget.

Enligt de nya reglerna uppmanas de anställda bland annat att inte uttrycka personliga åsikter kring politik eller kontroversiella ämnen på sociala medier och att inte låta sig påverkas av några former av regeringsinitiativ, kampanjer eller välgörenhetsorganisationer.

Kritik från hbtq-organisationer

Att förtydligandet av de nya reglerna dröjt kritiseras dock av såväl hbtq-organisationer som Pride London som av anställda vid företaget, som säger att uttalandet från Tim Davie under torsdagen skapat stor oro.

– I sociala medier har många undrat varför det tog så lång tid för BBC att leverera denna försäkran till de anställda och publiken, säger BBC:s hbtq-korrespondent Ben Hunte.

Utlovar uppstramning

Tim Davie utlovade redan vid sitt tillträde på vd-posten i september att se till att programledare vid BBC som uttryckte sig partiskt på sociala medier skulle få sparken.

Ett antal av företagets programledare har också fått kritik under de senaste åren efter att ha uttryckt personliga åsikter i sociala medier – däribland Gary Lineker, som leder fotbollsprogrammet "Match of the Day", men ofta twittrat om ämnen som inte är fotbollsrelaterade.

Anna Grönberg/TT

Kultur och nöje

Göteborgsoperan ställer in

Efter Folkhälsomyndighetens uppmaning att avstå från sammankomster ställer Göteborgsoperan in sina föreställningar. Akivbild.
Foto: Mats Bäcker/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Efter Folkhälsomyndighetens uppmaning att avstå från sammankomster ställer Göteborgsoperan in sina föreställningar.
"Det är helt nödvändiga beslut utifrån den extrema situation som samhället befinner sig i", skriver vd:n Christina Björklund i ett pressmeddelande.
PREMIUM

Göteborgsoperans styrelse och ledning beslutade under fredagen att ställa in all publik verksamhet i tre veckor framåt, enligt ett pressmeddelande.

Beslutet fattades med anledning av torsdagens skärpning av Folkhälsomyndighetens råd och uppmaningen till allmänheten att avstå från sammankomster, bland annat konserter och föreställningar, till och med den19 november.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Rabulisten Myrdal har gått ur tiden

Jan Myrdal har avlidit. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Som skriftställare var han oerhört produktiv, som rabulist och samhällsdebattör kunde han uppbåda hatisk vrede hos sina meningsmotståndare. Jan Myrdal förde en ständig kamp mot klockan i sin obönhörliga målsättning att skriva mer.
PREMIUM

Jan Myrdal föddes 1927. Föräldrarna hette Alva och Gunnar Myrdal och var de omhuldade hjärnorna bakom folkhemmet – den moderna svenska välfärdsstaten.

Som barn skulle Myrdal snart känna att han "inte var den som föräldrarna ville ha". Sonen verkade i vilket fall inte stå högt i kurs hos sin uppburne far, om vilken han skulle komma att odla hämndfantasier.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Topplistorna: Springsteen i topp

Bruce Springsteens nya album 'Letter to you' kniper förstaplatsen på veckans albumlista. Arkivbild.
Foto: Greg Allen/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Bruce Springsteen kliver rakt in som nummer ett på albumlistan med nya "Letter to you". Även Hurula når högt, en sjätteplats, med nya albumet "Jehova".
På singellistan kan Benjamin Ingrosso som nykomling fira en tredjeplats med sin "Så mycket bättre"-tolkning av Lisa Nilssons "Långsamt farväl".
PREMIUM

Album:

1. (Ny) Bruce Springsteen: "Letter to you"

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Miljonstöd till opera och hemslöjd

Malmö Opera och Musikteater är en av 12 verksamheter som får ta del av det statliga krisstödet.
Foto: Johan Nilsson/TT
Skåne
Kultur och nöje
Skåne Region Skåne har fått ett ökat statsbidrag på 22,1 miljoner kronor för att rädda delar av kulturlivet i länet som går på knäna i och med coronaviruset. En summa regionen väljer att fördela till tolv kulturverksamheter i Skåne.

Intäktsbortfall, utebliven publik och inställd verksamhet. Covid-19 har slagit hårt på kulturlivet runt om i landet.

För att kompensera de negativa konsekvenserna har regering gett statens kulturråd 150 miljoner extra i krisstöd till regionala kulturverksamhet. Av de får Region Skåne 22 148 000 kronor, det skriver Region Skåne i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

Både öppet och stängt efter nya restriktioner

Vasamuseet stänger tillfälligt med anledning av de nya coronarestriktionerna. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Efter beskedet om Folkhälsomyndighetens nya skärpta råd väljer nu en rad museer och teatrar att hålla stängt. Men andra håller öppet.
"För mig är det symboliskt viktigt att vi har öppet", skriver Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs konsthall, till TT.
PREMIUM

Beskedet om att allmänna sammankomster återigen bör begränsas i flera regioner innebär ett nytt bakslag för kulturbranschen. De nya coronarestriktionerna, som började gälla på torsdagen, innebär att alla som vistas i Stockholms, Västra Götalands och Östergötlands län uppmanas att avstå från bland annat konserter, teaterföreställningar och filmvisningar.

Stänger ned

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Kultursektorn söker miljarder i krisstöd

Kulturrådet har i den här omgången hittills fått in 2 200 ansökningar om krisstöd. Arkivbild.
Foto: Maja Suslin/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Kulturrådet har hittills fått in ansökningar om 1,8 miljarder kronor i krisstöd för inställda eller uppskjutna kulturevenemang i Sverige.
– Det säger något om behovet och inkomstbortfallet, men inte om vad vi har möjlighet att betala ut, säger Kulturrådets generaldirektör Kajsa Ravin.
PREMIUM

För den andra omgången av krisstöd till kulturen har Kulturrådet fått i uppdrag av regeringen att fördela sammanlagt 881 miljoner kronor. Maximalt 400 miljoner kronor av dessa ska gå till kulturevenemang i Sverige som har ställts in eller skjutits upp till följd av coronapandemin. Men det totala beloppet i ansökningarna som har kommit in är alltså hela 1,8 miljarder kronor.

– Vissa arrangörer har sökt 100 miljoner kronor men en enskild aktör kan inte beviljas mer än maximalt 10 miljoner kronor, så det säger mer om behovet än vad vi faktiskt har rätt att dela ut. Det är för tidigt att säga om stödpengarna kommer att räcka till alla som ansökt utifrån de kriterier och riktlinjer vi har, säger Kajsa Ravin.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Jan Myrdal är död: "Skrev på allvar"

Författaren och debattören Jan Myrdal är död. Arkivbild.
Foto: Thomas Johansson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Författaren, skribenten och debattören Jan Myrdal är död. Han avled på fredagen efter att ha vistats ett par dagar på sjukhus med förmodad blodförgiftning.
PREMIUM

Arne Andersson, ordförande i Jan Myrdal-sällskapet, berättar att Jan Myrdal gick bort vid 10-tiden på fredagsmorgonen.

– Han har varit i dålig kondition under en längre tid. Men vi hade styrelsemöte i lördags och då satt vi i ett par timmar och hade samtal med honom. Han var som vanligt när vi talade, men när han skulle gå och lägga sig så hade han svårt att ta sig till sovrummet. Så fysiskt var han inte i någon vidare kondition, säger han till TT och tillägger:

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL