Kultur och nöje

Skickligt sammanfogad helhet vibrerar av energi

Transit.
Foto: © Carl Thorborg
Kultur och nöje
Recension Skånska Dagbladets kulturkritiker Katarina Nilsson har sett dansföreställnignen Transit på Malmö opera.

När Skånes dansteater slår sig ihop med den finländske koreografen Tero Saarinen i helkvällsföreställningen Transit tar han inte bara med sig sitt eget konstnärliga uttryck, utan även flera noga utvalda samarbetspartners. Saarinen låter deras tekniker bilda en energisk smältdegel. Transit är ett verk där dansen och musiken tillsammans med ljus-, ljud- och videodesign bildar olika lager som sömlöst går in i varandra. Med fingertoppskänsla blandas Sebastian Fagerlunds dramatiska musik (som ges liv av Malmö operaorkester), Toumas Norvias malande, elektroniska ljudmatta, Minna Tikkainens skickliga ljusdesign och inte minst konstnärsgruppen IC-98:s videoprojektioner till en genomarbetad helhet.

Mullrande ljud, puderfärgat & dunkel värld

Transit inleds med att ljudet av ett mullrande ljud som vandrar längs med salongens väggar och tak. De 19 dansarna från Skånes dansteater är samlade på scen – klädda i ärmlösa kavajer i blekt, puderfärgat och skimrande halvgenomskinligt tyg. De befinner sig i en dunkel värld som lyses upp av ljuset från IC-98:s videokonstverk som projiceras på en stor rund duk som svävar över mitten av scenen.

IC98:s animationer skapar en föränderlig scenografi som växlar från virvlande moln till ett organiskt myller. I andra akten omsluter en ring av ljus som en mörk cirkel, som en solförmörkelse. Gröna celler dyker upp och förökar sig genom delning. En bit in i andra akten blir hela väggen bakom dansarna en stor, upplyst skärm där små himlakroppar med rötter, knoppar och blad växer fram.

Inspirationen till Transit kommer från naturen, människans påverkan på den och förlusten av biologisk mångfald. Ett högaktuellt och viktigt tema.

Tillsammans som ett hav

Dansarna rör sig ofta tillsammans som ett hav där enskilda dansare ibland bryter vågorna som ensamma skepp på den oroliga vattenytan. Ljusdesignen fokuserar och förstärker rörelserna. Ibland skär knivskarpa ljuskäglor genom dunklet och lyser upp ett ansikte eller ett par händer. Ljuset blir under hela föreställningen ett sätt att förflytta fokus till en eller ett par dansare som bryter sig loss för en stund och sedan blir en del av helheten igen.

Enskilt, i par eller i grupp, blir dansarna små hållpunkter av återhållen styrka och glöd. De blir ryggraden i den vibrerande nerv som präglar hela Transit. Hela föreställningen innehåller ett stråk av mörker och en krypande känsla av något som liknar desperation.

Transit.
Foto: © Carl Thorborg

Djuriska & robotliknande rörelser

En desperation som syns även i dansarnas omväxlande djuriska och robotliknande rörelser. Deras kroppar har en ryckig, elektricitet som nästan verkar kunna skada andra när de kommer för nära. Ibland verkar dansarna röra sig mot sin egen kropps vilja, men varje rörelse är behärskad och genomförs med skicklighet och närvaro hos alla medverkande.

Transit är en föreställning som också kräver koncentration och eftertanke av publiken. Den är fylld av en lågmäld kraft som växer fram och en detaljrikedom i parallellt pågående skeenden. Det finns också en mjuk, ömhet som blir allt tydligare i slutet av föreställningen då dansarnas rörelser mjuknar, saktas ner allt mer och avslutas i en långsam stillhet, omsluten av ett värmande ljus.

Allt är inte som vanligt i Malmö operas lokaler och det är precis som det ska vara i dessa coronatider. Men även om operaorkestern befinner sig på behörigt avstånd (av utrymmesskäl spelar de i repetitionssalen en bit bort) och salongen känns enslig när den utspridda publikens applåder tystnat är det en glädje att se att skapande och kreativitet får fortsätta att blomstra i pandemins tidevarv.

FAKTA

Transit

Scen

Transit

Skånes Dansteater

Koreografi: Tero Saarinen

Musik: Sebastian Fagerlund

Dirigent: Daniel Björkman

Videokonst: IC-98

Ljusdesign: Minna Tikkainen

Ljuddesign: Tuomas Norvia

Kostym: Teemu Muurimäki

Dansare: Maria Pilar Abaurrea Zardoya, Sarah Bellugi Klima, Patrick Bragdell Eriksson, Matthew Branham, Anna Borràs Picó, Samuel Denton, Ange-Clémentine Hiroki, Anette Jellne, Laura Lohi, Dario Minoia, Yiorgos Pelagias, Marion Rastouil, Emma Välimäki, Tiemen Stemerding, Jing Yi Wang, Riccardo Zandoná

Var? Malmö opera

När? Världspremiär lördag 3/10

Kultur och nöje

Transit är en samarbetsdröm som blir sann

Foto: © Carl Thorborg
Kultur och nöje
Dans Klimatkrisen och samklangen mellan människa och natur står i fokus för Skånes Dansteaters multikonstverk Transit, som har premiär på Malmö opera på lördag 3 oktober. - Jag inspireras av naturens rikedom men har också med mig en enorm frustration över att den är på väg att försvinna, säger den finska koreografen Tero Saarinen som skapat Transit.
För koreografen Tero Saarinen och kompositören Sebastian Fagerlund är samarbetet i Transit en dröm som går i uppfyllelse.
Foto: Gunilla Wedding

19 dansare på scen, den finska konstnärsduon IC-98:s videokonstverk som scenografi, en verktrilogi av kompositören Sebastian Fagerlund framförd av Malmö operaorkester, speciell ljud och ljusdesign och så modedesignern Teemu Muurimäkis kostymer. Det är ett stort samarbetsprojekt och en dröm som blir verklighet för koreografen Tero Saarinen när Transit får premiär.

- Jag har följt både Sebastian Fagerlund och IC-98 (konstnärerna Visa Suonpä och Patrik Söderlund, reds. anm.) länge och drömde först om ett samarbete mellan dem, men kom på att jag också skulle kunna vara involverad. Vi alla arbetar med liknande teman kring naturens krafter och människan och naturens beroende av varandra och vi oroar oss för samma saker, berättar han.

När Skånes dansteaters vd och konstnärliga chef, Mira Helenius Martinsson, hörde av sig till Tero Saarinen för att fråga om han var intresserad av ett samarbete, såg han en möjlighet att realisera sin dröm.

- Jag föreslog att vi skulle föra samman alla dessa artister kring en föreställning om biologisk mångfald och klimatkrisen, en föreställning med en dystopisk känsla men också med en känsla av hopp och något nytt. Mira köpte min idé, säger han.

Marion Rastouil är en av de 19 dansarna på scenen i Transit.
Foto: Gunilla Wedding

Mycket frihet

I två månader har Tero Saarinen, dansarna och övriga inblandade arbetat med att få ihop föreställningens helhet och dansaren Marion Rastouil beskriver det som ett arbete med mycket frihet.

– Det är en sådan ära att jobba med Tero, han hade med sig så mycket idéer när vi började processen. Dansen har vuxit fram mellan oss dansare och honom, och redan från början hade vi möjlighet att arbeta med bilderna och ljuset och allt på scen. Det har varit en stor frihet och en chans att experimentera. Allt runt om är stöd för oss dansare och föder nya idéer och tankar.

Har ni pratat mycket om föreställningens teman kring hållbarhet och klimatkrisen?

- Det har mer funnits med i bakhuvudet. Teros arbete handlar alltid om naturen så när jag dansar det här stycket föreställer jag mig själv i olika landskap. Det finns alltid natur runt mig och det kommer från den värld vi skapar tillsammans på scenen.

Dröm som blir sann

För kompositören Sebastian Fagerlund är det bara ett år sedan han senast arbetade på Malmö opera, då med operan Höstsonaten som han också skrev musiken till.

- Det är så kul att vara tillbaka och för mig är Transit också en dröm som blir sann, att få vara en del av Teros fantastiska projekt.

Det är tre verk av Sebastian Fagerlund som ingår i Transit - Drifts, Stonework och Water Atlas - och alla har framförts tidigare men aldrig tillsammans.

- Jag har komponerat dem under en lång tid och alla relaterar till naturen på något sätt, berättar Senastian Fagerlund. Stonework handlar om stenformationer skapade av människor och av naturen, Drifts om hur olika sandformationer och snö förändras av vind och vatten och Water Atlas om vattnets cirkulation och den miljö vi just nu förstör. När jag skrev den första av dem var det inte alls med tanken på en trilogi men under processen insåg jag att de verkligen är det. Ungefär samtidigt började Tero och jag prata om det här samarbetet och Transit ger verkligen min musik en ny mening.

Transit.
Foto: © Carl Thorborg

Ljus och hopp i mörkret

Det finns mycket mörker i Transit och inte minst i IC-98:s enorma videoverk som ofta beskrivs som episka och apokalyptiska. Tero Saarinen vill ändå understryka att det finns så väl ljus som hopp i Transit också.

- Visst finns det apokalyptiska i musiken, i ljuset och ljuden och det börjar med dystopiska bilder men går långsamt mot en metamorfos, mot en ljusare framtid i så väl verken som dansen. I Sebastians musik finns också hoppet i dess hyllning av naturen. Och titeln Transit är mångtydig. Det handlar om att vi människor är på genomresa, att vi behöver göra den här resan och förändra saker under tiden. Vi måste omkalibrera vår existens och våra värden och lyssna mer till våra kroppar och naturen. Det finns så mycket information, den skriker till oss och det är hög tid att vi lyssnar.

När Transit får premiär är det fortfarande stränga coronarestriktioner som råder vilket innebär att det blir publik på enbart 50 personer och att Malmö operaorkester måste spela från ett annat rum i byggnaden där dirigenten följer det som händer på scenen på en skärm. Tero Saarinen är ändå glad över att föreställningen överhuvudtaget går att genomföra.

– Jag är så lycklig över att få arbeta, många av mina kollegor har inget arbete alls nu.

Vad tror du Transit kommer att ge publiken i kväll?

- Det är en så mångbottnad föreställning och den kan föda så många olika tankar hos publiken. Man måste absolut inte vara danskonnässör för att komma hit, det finns så många olika lager som kan ankra dig i den här föreställningen. Det här är en smakrik och berikande dansvärld.

FAKTA

Transit

Transit har premiär på Malmö opera 3/10 och spelas till och med 1/11.

Föreställningen är ett samarbete mellan Skånes Dansteater, Malmö opera och Tero Saarinen Company och kommer också att spelas i Finland.

Koreografi: Tero Saarinen

Musik: Sebastian Fagerlund

Dirigent: Daniel Björkman

Videokonst: IC-98

Ljusdesign: Minna Tikkainen

Ljuddesign: Tuomas Norvia

Kostym: Teemu Muurimäki

Kultur och nöje

Covid drabbar norska Melodifestivalen

Duon Subwoolfer tvingas ställa in. Arkivbild.
Foto: Terje Pedersen/NTB/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Coronaviruset ställer till det för arrangörerna av Melodi Grand Prix, Norges motsvarighet till Melodifestivalen, rapporterar NRK.

Den maskerade duon Subwoolfer skulle ha uppträtt på lördag, men nu har båda medlemmarna smittats. Duon får därför byta plats med gruppen Northkid och får en ny chans att uppträda kommande vecka i stället.

Årets tävling arrangeras utan publik, och förra veckan stod det klart att man får klara sig utan programledaren Annika Momrak sedan hon insjuknat i covid-19.

– Vi jobbar hårt för att hålla årets produktion flytande, men publiken ska veta att inget kan stoppa Melodi Grand Prix. Inte ens en pandemi, säger MGP-chefen Stig Karlsen till NRK.

Kultur och nöje

Musikern och professorn Roger Wallis är död

Roger Wallis är död. Arkivbild.
Foto: Dan Hansson/Svd/TT
Kultur och nöje
Personligt
Kultur och nöje Musikern, kompositören och professorn Roger Wallis är död, uppger hans familj för Dagens Nyheter. Han skrev musiken till ”Judy min vän”, vittnade i Pirate Bay-rättegången och var korrespondent för BBC.
PREMIUM

Roger Wallis föddes 1941 i brittiska Rugby och kom senare att flytta till Sverige. Han var en allkonstnär och arbetade bland annat som journalist för BBC och Sveriges Radio.

Han skrev och producerade även film- och popmusik, bland annat ”Judy min vän”, melodifestivalvinnaren 1969 framförd av Tommy Körberg.

– Jag tror han var stolt över att få ihop allt det och få det att fungera, att skapa synergier, säger hustrun Görel Wallis till Dagens Nyheter.

Roger Wallis var professor i medieteknik vid KTH och doktorerade vid 50 års ålder vid Göteborgs universitet. Han forskade, skrev böcker och producerade dokumentärer om musikindustrin. Han engagerade sig i frågor om rättigheter och ersättning för musiker och var bland annat ordförande för Sveriges kompositörer och textförfattare, Skap, och ledamot i Stim.

2009 vittnade han i Pirate Bay-rättegången och ifrågasatte skivbolagens påståenden om att artisters intäkter minskar på grund av nedladdning.

Roger Wallis blev 80 år.

Kultur och nöje

Musikern och professorn Roger Wallis är död

Roger Wallis är död. Arkivbild.
Foto: Dan Hansson/Svd/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Musikern, kompositören och professorn Roger Wallis är död, uppger hans familj för Dagens Nyheter. Han skrev musiken till ”Judy min vän”, vittnade i Pirate Bay-rättegången och var korrespondent för BBC.
PREMIUM

Roger Wallis föddes 1941 i brittiska Rugby och kom senare att flytta till Sverige. Han var en allkonstnär och arbetade bland annat som journalist för BBC och Sveriges Radio.

Han skrev och producerade även film- och popmusik, bland annat ”Judy min vän”, melodifestivalvinnaren 1969 framförd av Tommy Körberg.

– Jag tror han var stolt över att få ihop allt det och få det att fungera, att skapa synergier, säger hustrun Görel Wallis till Dagens Nyheter.

Roger Wallis var professor i medieteknik vid KTH och doktorerade vid 50 års ålder vid Göteborgs universitet. Han forskade, skrev böcker och producerade dokumentärer om musikindustrin. Han engagerade sig i frågor om rättigheter och ersättning för musiker och var bland annat ordförande för Sveriges kompositörer och textförfattare, Skap, och ledamot i Stim.

2009 vittnade han i Pirate Bay-rättegången och ifrågasatte skivbolagens påståenden om att artisters intäkter minskar på grund av nedladdning.

Roger Wallis blev 80 år.

Kultur och nöje

Sju heta filmtips på Göteborgs filmfestival

'Så jävla easy going', med skådespelarna Melina Paukkonen och Nikki Hanseblad, inviger Göteborgs filmfestival. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Göteborgs filmfestival rullar ut röda mattan – både fysiskt och i digital form. Invigning blir det med "Så jävla easy going" som man kan se även hemma i tv-soffan.
PREMIUM

Filmfestivalen invigs på biograf Draken på Järntorget i Göteborg, med världspremiären av "Så jävla easy going" i regi av Christoffer Sandler.

Invigningen följs på närmare 70 biografer runt om i landet, från Luleå i norr till Ystad i söder. Men det går också bra att ta del av festivalen hemma i soffan med ett festivalpass som ger tillgång till ett 50-tal filmer som går att strömma i 24 timmar.

Festivalen lyder förstås under aktuella publikrestriktioner, det blir inga fester eller mingel i år och programmet är något bantat. Men det är fortfarande en blandning av nya nordiska och hyllade internationella filmer som gäller och för 34:e gången delar filmfestivalen ut pris till bästa nordiska film. Totalt åtta filmer tävlar om prissumman på 400 000 kronor.

Den italienske regissören Luca Guadagnino ("Call me by your name") tilldelas hederspriset Honorary Dragon Award och kommer till Göteborg. Svenska Rebecca Ferguson tilldelas Nordic Honorary Dragon Award och medverkar digitalt.

Festivalen avslutas med "Dag för dag" av Felix Herngren, där Sven Wollter gör sin sista roll.

Göteborgs filmfestival pågår 28 januari–6 februari.

Miranda Sigander/TT

'Drive my car', som är en av de hetaste internationella filmerna i vår, visas under Göteborgs filmfestival. Pressbild.
"Drive my car", som är en av de hetaste internationella filmerna i vår, visas under Göteborgs filmfestival. Pressbild.
Foto: Janus Films and Sideshow/AP

FAKTA

Fakta: Sju tips på den digitala filmfestivalen

Med ett onlinepass kan man se 50 av festivalens 200 filmer – både nordiska premiärer och hyllade internationella filmer. Filmerna i festivalens digitala salong är tillgängliga i 24 timmar från sin premiär.

"Drive my car" av Ryûsuke Hamaguchi. Hyllad Golden Globe-vinnare som är en filmatisering av Haruki Murakamis novell.

"Magisterlekarna" av Ylva Forner. Pulserande erotik på internatskola där det är straight att vara queer, i filmatisering av Kristofer Folkhammars succéroman.

"Så jävla easy going" av Christoffer Sandler. Årets invigningsfilm, baserad på en roman av Jenny Jägerfeld.

"Pakten" av Bille August. Om författaren Karen Blixen och hennes pakt med en ung poet.

"Den stora friheten" av Sebastian Meise. Hyllat fängelsedrama som skildrar tysk efterkrigsqueerhistoria i tre tidsperioder.

"De oskyldiga" av Eskil Vogt. Norskt thriller om rivaliserande lekkamrater med paranormala förmågor.

"Ma nuit" ("My night") i regi av Antoinette Boulat. Parisisk sorgeskildring med en air av såväl Agnès Varda som Richard Linklater.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Lån utan UC

Allt fler svenskar löser sina kreditskulder med ett lån!

Lån utan UC Idag är det enkelt att handla saker på avbetalning, köp nu och betala sen-erbjudanden haglar över oss dagligen. Många handlar med krediter som de egentligen inte har råd med vilket slutar för många med att man sitter i kreditfällan.

Där har man har räntor att betala från flera olika köp, men man betalar knappt av något belopp på den summan som man faktiskt har lånat. Skyhöga räntor finns fortfarande kvar men reglerades för några år sedan ner, vilket innebär att det blivit något bättre lånevillkor även i de fall där man kan ta kreditlån från andra kreditgivare än banken.

Att det är så pass enkelt att ta ett riskfritt lån hos många finansbolag och att man kan köpa prylar på avbetalning leder de flesta till att köpa mer än de egentligen har råd med. Därför har många svenskar idag börjat samla sina lån och krediter till ett enda lån, så att det enbart är en ränta som behöver bli betald per månad. Detta medför att de höga månadskostnaderna går att minimera till stor del och har på många håll räddat många familjer i ekonomisk kris. Detta är något som man brukar kalla för att binda sina krediter. Man binder dem till ett enda lån med lägre ränta - detta är räddningen för många som har hamnat i kreditfällan!

Samtidigt som många minskar sina lånekostnader - så ökar också medvetandet gällande konsumtion!

Unga fröken Greta Thunberg, är en av våra ledstjärnor idag när det kommer till att börja tänka efter hur vi behandlar vår natur. Greta är också en stark förespråkare till att vi genast bör konsumera mindre än vad vi gör nu - vilket många svenskar också tycks ha hakat på. Detta visar på att medvetandet ökar när det kommer till både att tänka mer långsiktigt, men också att många lär av sina misstag. Att kunna shoppa vad man vill från var som helst i världen har nog stigit många konsumenter åt huvudet och det är egentligen inte förrän nu som man har kunnat se de förödande effekterna av detta. Många företag visar sitt starka engagemang för klimatet utåt, vi köper mindre och mindre plast och vi äter mindre och mindre kött - vi bemöter de förödande konsekvenserna genom att balansera ut det igen.

Att vi lever i en värld av influencers kan vara en av många anledningar till varför konsumtionen ökat så mycket som den har gjort under 2000-talet. De flesta minns nog hur Postnord höll på att sjunka fullkomligt av alla leveranser av beställningar, som dessutom många bara beställde för att fota och sedan skicka tillbaka. Vi bör se vår nya medvetenhet som något mycket positiv och en klar indikation på att vi är på väg att gå mot att vara betydligt mer klimatsmarta och värna om naturen. Vi har helt enkelt, som Greta säger, börjat vakna upp! Förhoppningsvis fortsätter trenden och vi får se ytterligare aktioner som kämpar för miljön, och fler människor som höjer sin röst för vår planet i framtiden.

Kultur och nöje

SVT sänder American Song Contest

Christer Björkmans nya satsning American Song Contest ska sändas av SVT i vår. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

SVT sänder American Song Contest, den svenska melodifestivalsnestorn Christer Björkmans nya projekt i vår. Det bekräftar Mikael Österby, ansvarig utgivare på SVT programinköp för Göteborgs-Posten.

"Nu kan vi bekräfta att SVT kommer att sända storsatsningen American Song Contest och vi är verkligen glada för det. I en splittrad värld känns Eurovisions budskap, att ena människor med hjälp av musik, som viktigare än någonsin. I över 20 år har den amerikanska storproducenten Ben Silverman drömt om att överföra ESC-succén till de amerikanska tv-tittarna och nu blir det äntligen verklighet tack vare Christer Björkman, Anders Lenhoff, Peter Settman och Ola Melzig", konstaterar Mikael Österby, i en skriftlig kommentar till GP.

Det amerikanska tv-bolaget NBC sänder American Song Contest. Programmet får premiär i USA den 21 mars och final blir det den 9 maj.

50 delstater, fem amerikanska territorier och huvudstaden finns representerade och den stora finalen äger rum dagen före den första semifinalen i Eurovision Song Contest.

SVT har ännu inte tablålagt sändningarna.

Kultur och nöje

"Fame"-skådespelare hittad död

Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanske skådespelaren Morgan Stevens, som bland annat spelade läraren David Reardon i "Fame", är död. Han blev 70 år.

Stevens medverkade i många tv-serier under 1980- och 90-talen, exempelvis "Melrose Place", "Kärlek ombord" och "Mord och inga visor".

Sin sista roll gjorde han i "Walker, Texas Ranger" 1999.

Morgan Stevens hittades död hemma i sitt kök, efter att en granne larmat polisen då han inte hörts av på några dagar. Han avled troligen av naturliga orsaker, rapporterar TMZ.

Kultur och nöje

"Fame"-skådespelare hittad död

Kultur och nöje
Personligt
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanske skådespelaren Morgan Stevens, som bland annat spelade läraren David Reardon i "Fame", är död. Han blev 70 år.

Stevens medverkade i många tv-serier under 1980- och 90-talen, exempelvis "Melrose Place", "Kärlek ombord" och "Mord och inga visor".

Sin sista roll gjorde han i "Walker, Texas Ranger" 1999.

Morgan Stevens hittades död hemma i sitt kök, efter att en granne larmat polisen då han inte hörts av på några dagar. Han avled troligen av naturliga orsaker, rapporterar TMZ.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL