Ekonomi

Första helt eldrivna Volvon i produktion

Den helt eldrivna varianten av XC40 visades upp i Los Angeles för ett år sedan. Nu har modellen satts i produktion på Volvo Cars fabrik i belgiska Gent. Arkivbild.
Foto: Michael Owen Baker/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Volvo Cars har satt sin första massproducerade helt eldrivna bil i produktion. Den elektriska XC40 byggs på fabriken i belgiska Gent.
"Det här är en stor dag för Volvo Cars", säger Javier Varela, global fabrikschef på företaget, i ett pressmeddelande.
PREMIUM

Den helt eldrivna XC40 visades för första gången i oktober 2019. Nu sätts modellen i produktion i Gent, där många av Volvos mindre modeller byggts under åren.

Efterfrågan har varit stor, enligt företaget. Alla helelektriska XC40 som byggs i år är redan sålda.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Com Hem nobbar prishöjningen – släcker TV4

TV4-huset på Gärdet i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Com Hem accepterar inte prishöjningen för att få fortsätta sända TV4 – och släcker tv-kanalerna för de 2,1 miljoner kunderna vid midnatt om inte parterna kommer överens innan dess.
– Vi beklagar verkligen, säger Joel Ibson på Com Hem.

Com Hem och TV4 förhandlar ännu en gång in i det sista om villkoren för ett nytt avtal. I december i fjol fick Com Hems och Boxers kunder klara sig utan TV4:s kanaler i tio dagar eftersom parterna inte lyckades nå en uppgörelse innan det dåvarande avtalet löpte ut.

Nu fortsätter det så kallade tv-kriget, som konflikten har omnämnts i medierna, efter det att Com Hem inte accepterar TV4:s prishöjning för det kommande avtalet som är tänkt att börja gälla från och med lördagen.

Joel Ibson, kommunikationschef på Com Hem, säger att förhandlingarna fortfarande pågår men att parterna "inte är jättenära varandra".

– Trots att vi kom överens för tio månader sedan har TV4 föreslagit en kraftig prisökning, och där är vi helt enkelt inte överens. Vi tycker att vi bidrar med betydande räckvidd, 2,1 miljoner hushåll, till deras reklamfinansierade kanaler, säger Ibson.

Com Hem vill inte kommentera hur stor den föreslagna prishöjningen är, eller hur höjningen motiveras.

– De detaljerna kan jag inte gå in på av respekt för förhandlingarna, säger Ibson.

– Vi skulle absolut vara beredda att förlänga det avtal vi har haft fram till nu och fortsätta med det. Vi har till och med varit beredda att betala lite mer för samma avtal.

TT har sökt företrädare för TV4 och dess ägare Telia.

Erik Paulsson Rönnbäck/TT

Ekonomi

Mer coronastöd till företag på väg

Gallerian i Stockholms innerstad. Nu har Folkhälsomyndigheten skärpt råden och uppmanar människor i vissa regioner, som Stockholm, att inte vistas i exempelvis butiker och köpcentrum. Arkivbild.
Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi Den ökade smittspridningen kan bli ett nytt hårt slag mot företagen.
Nu lovar finansminister Magdalena Andersson (S) nya krisåtgärder.

– Det är min bedömning att vi behöver komma med ytterligare åtgärder, säger hon till TT.

Folkhälsomyndigheten kom i torsdags med nya strängare rekommendationer för att minska smittspridningen i flera delar av Sverige.

– Vi jobbar nu med stor intensitet på finansdepartementet. Vi planerar utifrån olika scenarier och kommer att lämna besked så fort vi är klara, säger Andersson.

Hon påpekar dock att många av de stödsystemen som kom i våras fortfarande löper på.

– Så det finns möjligheter för företagen här och nu att på direkten söka om stöd, men min bedömning är att det behövs ytterligare åtgärder, säger Andersson.

Besked snart

De nya krisåtgärder arbetas fram tillsammans med samarbetspartierna Centern och Liberalerna.

– Det här behöver komma på plats så snabbt det går. Både för att rädda svenska jobb och företag, men också ekonomin i stort, säger C:s finanspolitiske talesperson Rickard Nordin till TT.

Han hoppas på besked till företagen under de närmaste veckorna.

Både C och L vill se en förlängning av omställningsstödet och anståndet med skatteinbetalning.

– Det handlar om att förlänga de åtgärder som finns, men också att särskilt se de företag som just nu har väldigt stora problem, säger Liberalernas finanspolitiske talesperson Mats Persson.

Vill förlänga

Centern vill förlänga omställningsstödet till i alla fall augusti och september.

Nordin påpekar att det inte går att i förhand utlova att förlänga stödet framåt i tiden, för då kan företag planera efter det och "håva in stöd".

Det anstånd med skatteinbetalning som företagen fick i våras gäller till mars. Då måste skatt betalas in både för föregående och innevarande år om anståndet inte förlängs.

– Det behöver förlängas för att företag inte ska gå i konkurs för att de måste betala tillbaka under allt för kort tid, säger Mats Persson (L)

När det gäller korttidspermitteringar så upphör det tillfälliga, mer generösa stödet vid årsskiftet. Det vill C förlänga.

– Vi ser ju inte pandemin ta slut vid nyår utan förväntar oss att den kommer att vara kvar fram till sommaren åtminstone, säger Nordin.

Dråpslag för många

Smittspridningen av coronaviruset har medfört att lokala restriktioner införts på flera håll i landet. Tidigare i Uppsala och Skåne. Under torsdagen adderades Stockholm, Västra Götaland och Östergötland till listan.

Råden uppfattas mer specifika än någonsin tidigare under pandemin då Folkhälsomyndigheten bland annat uppmanar människor att inte besöka butiker och köpcentrum eller gym. Och det är innebär ett dråpslag för många småföretagare.

– Ser man på restriktionernas utformning är de i flera delar skarpare än de någonsin varit och om de efterlevs kommer det att slå hårdare än i våras, säger Günther Mårder, vd för Företagarna.

De verksamheter som har en digital handel kan gynnas,tror han, men lokala handlare riskerar att bli de allra största förlorarna.

Har inte tid

I ett första skede gäller de nya allmänna råden i Stockholm, Västra Götaland och Östergötland under en period av tre veckor, men de kan komma att förlängas. Blir det så förlorar exempelvis den fysiska handeln readagen Black Friday och en del av julhandeln.

Mårder vill se besked som att stödet för korttidspermitteringar förlängs och att företagen kan få ytterligare anstånd med skatteinbetalningar. Men främst vill han se förbättringar när det gäller omställningsstödet.

– Regeringen behöver titta på hur man gör det mer tillgängligt. 39 miljarder kalkylerades det kosta och det slutade med att 2 miljarder användes i första omgången. Det är så lite av reformen som faktiskt verkställts ute i samhället.

Det handlar, enligt honom, exempelvis om att företagare mitt i en kris inte har tid att sitta och göra extra bokslut på månadsbasis på ett sätt de aldrig annars gör.

Helena Wande/TT

Peter Wallberg/TT

Günther Mårder, vd på Företagarna. Arkivbild
Günther Mårder, vd på Företagarna. Arkivbild
Foto: Julia Engström / TT

Ekonomi

Trafiken ökar men underhållet sackar

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Arkivbild.
Foto: Amir Nabizadeh/TT
Ekonomi
Ekonomi Det behövs mer resurser för att nyanläggning och underhåll ska hinna ikapp den ökande trafiken på väg och järnväg, bedömer infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Men Trafikverket måste också få bukt med entreprenörernas stigande räkningar.

– Det är bekymmersamt om anslagsökningar äts upp av ökade kostnader för underhåll. Pengar behövs till nyinvesteringar för att klara klimatomställningen och då kan inte underhållskostnaderna dra iväg, säger Eneroth.

Samtidigt som Trafikverket lägger fram sin inriktningsplan för satsningar på väg och järnväg för tiden från 2022 och drygt tio år framåt får verket ett uppdrag. Det handlar om att analysera och utreda vad som ligger bakom ökade kostnader vid upphandling och under själva genomförandet av projekt. Tidigare har verket ombetts se över sina egna rutiner vid upphandling.

Drog iväg

Eneroth säger att det var tydligt förra året att entreprenörernas kostnader började dra iväg på ett sätt som inte går att se i övriga branscher.

I inriktningsplanen gör Trafikverket klart att man vill satsa på att "vårda det vi har" snarare än att bygga nytt. Det kan innebära att sådant som nya stambanor, de omdiskuterade höghastighetsbanorna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö skjuts ännu längre bort i tiden, åtminstone vad gäller hela sträckorna.

Det behövs om den ökande trafiken på både järnväg och väg nöter ner de befintliga vägarna och spåren ännu mer. Trafikverkets kalkyl utgår ifrån det uppdrag Eneroth och regeringen givit dem, att räkna på vad den gällande ramen, jämfört med alternativ med 20 procent mer i anslag, skulle räcka till. Utan de där 20 procenten ovanpå hävdar Trafikverket att det är underhåll som pengarna räcker till.

– Det gäller att hitta en balans mellan det som är underhåll och nyinvesteringar. Naturligtvis kommer det också att bli en diskussion om hur mycket vi har råd med framöver, vad är ambitionen, säger Eneroth.

Men ska klimatkraven klaras i transportsektorn, där utvecklingen går åt fel håll, kommer det att krävas mer.

– Inte minst för att kunna elektrifiera transportsektorn, säger han.

Är obegripligt

Trafikverket framhåller att om övergången till biodrivmedel och eldrift inte går bra, eller så snabbt som det behövs, skulle det krävas högre bensinpris för att få vägtrafiken att minska så mycket så att klimatmålen klaras. Verket talar om uppskattningsvis 50 kronor litern.

– Det är ett för mig helt obegripligt scenario. Jag förstår inte hur Trafikverket resonerar.

– Det är inte realistiskt, det skulle orsaka stora bekymmer och klyftor i landet, inte minst där man är helt beroende av bilen, säger Eneroth.

Lars Larsson/TT

FAKTA

Fakta: Inriktningsplanen

Trafikverket tar fram inriktningsplanen för åren 2022–2033 på uppdrag av regeringen.

Den är ett underlag till den infrastrukturproposition som regeringen ska gå till riksdagen med nästa år.

Verket har haft uppdraget att räkna på vad de 622,5 miljarderna som finns i den nuvarande planen, som tar slut 2029, skulle räcka till. Alternativ ska presenteras där resurserna ökas med 20 procent och där de minst 200 miljarderna som nya banor för höghastighetståg kostar finns med, inom eller utom ram.

Trafikverket vill i första hand satsa på att underhålla och bygga klart det som redan är påbörjat. Inte starta nya projekt.

Källa: Trafikverket

Ekonomi

Ökande konsumtionssiffror i USA

Kunder i kö utanför en Walmart-butik Decatur, Georgia. Den amerikanska konsumtionen ökade mer än väntat i september. Arkivbild.
Foto: Jenni Girtman/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Ett positivt tecken för amerikansk ekonomi har kommit i form av nya konsumtionssiffror. I september steg privatkonsumtionen med 1,4 procent enligt ny statistik från det amerikanska handelsdepartementet. Ekonomer hade enligt Reuters sammanställning i genomsnitt förutspått en ökning med en procent och siffran var också högre än mätningen i september (1 procent).

Framförallt motorfordon, kläder och skor lyfte siffrorna även om de fortfarande är under nivån i början av året, mycket beroende på minskat flygresande och hotellbokningar. Kärninflationen var samtidigt nästintill oförändrad i september, 0,2 procent, jämfört med föregående månad.

Ekonomi

Mörka moln över Swedavia

Swedavia har det fortsatt tungt. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Swedavia fortsätter att blöda ekonomiskt. Sveriges återstart för flyget går betydligt sämre än i många andra länder enligt det statsägda bolaget.

Antalet passagerare vid Swedavias flygplatser fortsätter att minska kraftigt. Under årets första nio månader hade Swedavia totalt 8,7 miljoner passagerare, en minskning med 71 procent jämfört med samma period 2019. För tredje kvartalet var minskningen drygt 81 procent. Rörelseförlusten skrevs till 717 miljoner kronor.

"Under sommarmånaderna ökade resandet något jämfört med andra kvartalet drivet av ett ökat fritidsresande men återhämtningen har sedan dess stannat av och utvecklingen framöver är mycket osäker", skriver vd:n Jonas Abrahamsson i delårsrapporten.

Framförallt oroas man av att återstarten för flygtrafiken enligt Swedavia går långsammare i Sverige än i andra europeiska länder. Konsekvenserna kan bli stora för Sverige som exportland, skriver bolaget i delårsrapporten.

"Goda flygförbindelser med omvärlden är nödvändiga. När världen öppnar upp igen kommer det vara helt centralt för Sverige att kunna attrahera nya direktlinjer till viktiga marknader runtom i världen", skriver Jonas Abrahamsson.

Swedavia som driver tio av Sveriges största flygplatser har under tredje kvartalet fortsatt försökt att reducera kostnaderna, ett arbete som kommer att fortgå under fjärde kvartalet enligt Jonas Abrahamsson.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Privatlån.com

3 unika saker du kan använda ett blancolån till

Privatlån.com Många väljer att använda ett blancolån som ett billån eller för att samla mindre lån och krediter. Som mest kan du låna 600 000 kronor, men du kan även låna så lite som 5 000 - 10 000 kronor.

Eftersom blancolån saknar krav på säkerhet kan pengarna användas till precis vad som helst. Du kan dessutom justera lånets löptid för att hitta en månadskostnad som passar din ekonomi, vilket innebär att du kan ha råd med det mesta.

Det finns många användningsområden för denna låneform. Nedan ska vi titta närmare på tre lite mer ovanliga saker som du kan finansiera med hjälp av ett blancolån.

Köp din drömhäst

Att köpa häst är inte billigt, många gånger kostar dessa fyrbenta djur tiotusentals kronor. Har man inte sparat ihop under en längre tid kan det vara svårt att ha råd. Samtidigt vill du kanske vänta allt för länge med att köpa, särskilt inte om du råkar hitta drömhästen till salu.

Genom att ta ett blancolån kan du betala för hästen direkt och sedan dela upp betalningen i en takt som passar din ekonomi. På så sätt slipper du allt för stora påfrestningar på din ekonomi. Du kan dessutom låna lite mer om du till exempel behöver köpa till lite ny utrustning.

Res på semester till tropikerna

Många är de som drömmer sig bort till varmare breddgrader, inte minst när vintermörkret smyger sig på. Att besöka tropiska öar med kritvita stränder kan dock vara kostsamt och att finansiera hela familjeresan med eget sparkapital kan kännas i plånboken.

Även här kan ett blancolån vara ett bra alternativ. Eftersom du kan lägga upp blancolån under flera års tid kan du låna till resan och samtidigt få en mer hanterbar månadskostnad.

Eftersom de flesta blancolån betalas ut inom 1 till 2 dagar - vissa kan till och med betalas ut samma dag - kan du dessutom slå till på resan direkt utan att riskera att priset höjs.

Investera i ny hemelektronik

Behöver du byta ut hemmets TV? Eller kanske är det hög tid att köpa en ny dator? Hemelektronik är ofta dyrt och kan var svårt att finansiera utan att spara ihop under en längre tid. Då kan du med hjälp av ett blancolån delbetala inköpet under en längre tid istället för att behöva ta av ditt sparande.

Blancolån har en relativt låg ränta, särskilt om du har en god kreditvärdighet, vilket kan göra lånet till ett prisvärt alternativ till delbetalning i butik. Du kan dessutom lösa delar eller hela lånet i förtid om du har möjlighet och komma undan ännu billigare.

Ekonomi

Fransk ekonomi studsade upp

Återhämtning för fransk ekonomi under tredje kvartalet. Arkivbild.
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Ekonomi
Ekonomi Europas ledande ekonomier uppvisade rejäl ekonomisk återhämtning under tredje kvartalet. Ökad smittspridning och gradvisa nedstängningar oroar inte i nuläget, i alla fall inte hos Tysklands ekonomiminister.
PREMIUM

Efter katastrofala BNP-siffror under våren märks nu en bred återhämtning under tredje kvartalet. Den franska ekonomin studsade upp och växte med 18,2 procent jämfört med föregående kvartal. Utvecklingen är densamma runtom i Europa. I Tyskland växte ekonomin med 8,2 procent under tredje kvartalet jämfört med andra kvartalet, i Italien med 16,1 och Spanien hela 16,7 procent.

Olika syn

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Stockholmsbörsen stängde uppåt

Börsen inleder försiktigt. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Efter en inledande nedgång vände Stockholmsbörsen uppåt. Vid stängning hade OMXS-index stigit 0,6 procent och bröt därmed en trend med fyra raka dagar med fallande kurser.
PREMIUM

Halvdag på börsen betydde att handeln avslutades vid 13-tiden. Trots dagens uppgång blev det en svag börsvecka där OMXS-index totalt sett föll 5,7 procent.

Dagens vinnare blev SCA efter morgonens rapport. Aktien steg till slut med 2,8 procent och var därmed den aktie som presterade absolut bäst på OMXS30-index. Indextunga H&M bidrog till uppgången genom att lyfta 1,6 procent medan Ericsson gick emot riktning med en nedgång på 1,4 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Årets löneökning fryser inne

Vem vinner lönematchen? Arkivbild.
Foto: GUNNAR LUNDMARK / SvD / TT
Ekonomi
Ekonomi Det blir inga retroaktiva lönepåslag i år. Medlarna kommer enbart fokusera framåt, enligt vad TT erfar.
Industrins löneförhandlingar väntas gå i mål i helgen och sätta an tonen för hela arbetsmarknaden.
PREMIUM

31 oktober löper löneavtalet i industrin ut. Det skulle ha tecknats nya avtal i våras, men sköts upp i sju månader i spåren av coronapandemin. Under tiden har avtalet bara löpt på, men utan några löneökningar.

En av de stora frågorna har därför varit: Ska arbetsgivarna betala ut retroaktiva lönepåslag för det gångna halvåret?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL