Kultur och nöje

Publiken bjuds in i George och Marthas vardagsrum

Kajsa Ericsson, Reine Brynolfsson och Gustav Berg repeterar Vem är rädd för Virginia Woolf?.
Foto: Gunilla Wedding
Kultur och nöje
Scen

Edward Albees pjäs Vem är rädd för Virginia Woolf? har flyttat in på Lillans scen på Helsingborgs stadsteater och det medelålders akademikerparet George och Marthas vardagsrum har placerats på en arenascen med publiken runt om. – Jag tror publiken kommer känna det som att de är hos George och Martha på den sena efterfesten, säger Maria Kulle som spelar Martha.

Den amerikanske dramatikern Edward Albees Vem är rädd för Virginia Woolf? hade urpremiär i New York 1962 och räknas som en av de stora moderna klassikerna.

På fredag, den 2 oktober, är det premiär på Helsingborgs stadsteater och under tre och en halv timme, med två pauser, får publiken följa det mörka äktenskapsdrama som utspelas under en natt hemma hos historieprofessorn George och hans fru Martha när hon bjuder hem ett yngre par, biologiläraren Nick och hans fru Grynet, på efterfest.

– Pjäsen är en klassiker för att den bär på tankar och idéer som vi människor känner igen i alla tider, som hur man lever sitt liv och kärlek och livslögner och hur man handskas med varandra, säger skådespelaren Reine Brynolfsson som i rollen som George gästar Helsingborgs stadsteater för första gången.

– Texten är så fantastisk, säger Maria Kulle som spelar Georges fru Martha. Den bär oss och det är det man som skådespelare önskar, det är det man studsar mot. Och det är så fantastiskt att den är så brant, den byter hela tiden led. Oj, nu är vi här. Oj, nu händer det. Man sitter aldrig säker i sadeln

– Det känns som om den har kommit till nästan som en eruption, konstaterar Reine Brynolfsson. Man får en bild av att Albee har har skrivit den på ett par veckor.

Maria Kulle och Gustav Berg som Martha och Nick i Vem är rädd för Virginia Woolf?
Foto: Gunilla Wedding

Färdigt universum

Pjäsens yngre par spelas av Gustav Berg och Kajsa Ericsson som båda, liksom Maria Kulle, stått på Helsingborgs stadsteaters scener tidigare. Även Gustav Berg lyfter fram texten och beskriver pjäsen som ett färdigt universum att kliva in i.

– Det är en jättestark och rik berättelse och texten är så begåvad att man inte behöver gå in och fylla den med liv som inte finns, det finns redan en värld som är så välorkestrerad, säger han. Man får en förståelse för de här människorna och det känns som om vi alla spelar samma pjäs och har samma idé om vad vi gör.

– Ett viktigt tema här är tvåsamhet och de här människorna, så väl Nick och Grynet som George och Martha, sitter på något sätt ihop tillsammans, säger Kajsa Ericsson om pjäsens handling.

– Man kan kan tänka att det skulle vara lättare om de lämnade varandra, att de borde gjort det för länge sedan, fortsätter hon. Men de väljer inte så aktivt, det är mer att nu är jag med den här människan och livet bara pågår. Och de har hittat någon slags terrorbalans med varandra som bara pågår och är dynamisk.

Eva Dahlman regisserar Vem är rädd för Virginia Woolf? på Helsingborgs stadsteater. Till vänster Maria Kulle och till höger Gustav Berg.
Foto: Gunilla Wedding

Uppgörelse med amerikanska drömmen

Kvinnorollerna i Vem är rädd för Virginia Woolf är starkt präglade av en tid när männen gjorde karriär och kvinnorna förväntades vara hemma men de fyra skådespelarna är överens om att pjäsen också har många kopplingar till nutiden.

– Naturligtvis är rollerna grunden för hur de lever sina liv men jag tycker samtidigt att hur kvinnorna är gentemot männen i sin relation känns modernt, säger Maria Kulle. De svarar upp, de finner sig inte och de utmanar. På det sättet är den här pjäsen nutid. Och Martha är en okuvlig person med en enorm livskraft, hon är verkligen ingen följsam kvinnoroll från den tiden.

– När jag fick rollen var det lite som att hur kan du göra det här? Att jag som skådespelare skulle behöva kuva mig eller förminska mig. Men det finns inte ett spår av det, instämmer Kajsa Ericsson. Grynet existerar på sina egna villkor. Dessutom är hon och Nick ett yngre par som kommer hem till ett äldre par och våra liv ligger i deras händer angående karriären så det handlar mycket om att det finns en massa konstruktioner som de måste förhålla sig till båda två.

– Det här att umgås med rätt personer, säga rätt saker och vara i rätt sammanhang är enormt viktigt också i dag, säger Maria Kulle vidare. Det unga paret går en balansgång när de kommer hem till Martha och George. De blir ditbjudna klockan två på natten på efterfest och kan inte tacka nej.

– Om man tittar på det här med könsroller så finns det också ett starkt stråk kring vem mannen förväntas vara och vem han inte blev och varför han inte blev det, lägger Gustav Berg till. Från Marthas sida är det en jättestark grej hon driver mot sin man så temat kring könsroller är lika starkt på bägge håll.

– För Albee var Vem är rädd för Virginia Woolf? mycket en uppgörelse med den amerikanska drömmen och handlar om vad de ideal som fanns och som man skulle leva upp till gjorde med människor, menar Reine Brynolfsson. Den uppgörelsen finns alltid om man ser på det sociala trycket utifrån kring hur man ska skapa sitt liv och hur det tär på förhållanden och vilka krafter det sätter i gång.

Maria Kulle som Martha och Gustav Berg som Nick..
Foto: Gunilla Wedding

Mitt i kärnan

På Lillan har George och Marthas vardagsrum, där hela pjäsen utspelas, byggts upp i mitten och publiken är placerad runt om på alla fyra sidor.

– Det var en av de saker som lockade mig när Eva (Dahlman, föreställningens regissör, reds. anm.) tog upp det här första gången, berättar Reine Brynolfsson. Jag har gjort föreställningar med Eva tidigare där man går otroligt nära publiken och det är väldigt spännande. Sedan sätter i och för sig coronan gränser vad gäller närhet nu men det passar väldigt bra att publiken också är mitt i det här rummet.

– Det är härligt att befinna sig mitt i kärnan så att säga och vi arbetar med att publiken alltid har kontakt med någon av oss när vi rör oss i rummet och motspelaren speglar vad den andra säger och gestaltar. Det ger en väldigt realistisk känsla, säger Maria Kulle.

– Jag tror att publiken kommer att känna att de är i rummet med de här människorna som kommer till George och Martha på den sena efterfesten, fortsätter hon.

– Precis som Grynet och jag inte kan lämna George och Martha kan inte publiken heller lämna det här, konstaterar Gustav Berg.

Värd att se om

På fredag är det alltså premiär för Vem är rädd för Virginia Woolf? och Maria Kulle menar att man den absolut är värd att se även om man sett den tidigare.

– Den här pjäsen är så rik så även om du har sett den eller filmatiseringen innan och tänker att ja, ja, jag vet hur det går ska du absolut se den för du kommer att se andra saker, slår hon fast. Det är det som gör klassiker och stora verk, att det finns många olika skikt och du kan gräva i den här gruvan. Det är härligt!

Kultur och nöje

”Jag vill att publiken ska höra hjärtslagen”

Eva Dahlman regisserar Vem är rädd för Virginia Woolf? på Helsingborgs stadsteater.
Foto: Gunilla Wedding
Kultur och nöje
Secn Gunilla Wedding ställer fyra frågor till Eva Dahlman som regisserar Vem är rädd för Virginia Woolf? som får premiär på Helsingborgs stadsteater på fredag 2 oktober.

Vad är det med Vem är rädd för Virginia Woolf? som lockar dig som regissör?

- Att den handlar om det mest grundläggande för människan, den handlar om kärlek. Vi människor överlever bara genom att vi äter och älskar, annars dör vi ut. Sedan är jag också enormt intresserad av makt och maktlöshet. Anledningen till att jag började med teater överhuvudtaget var att när jag sitter och tjuvlyssnar på folk så kan de gå därifrån men på teatern får jag titta klart och titta på och träffa mig själv, mina föräldrar mina vänner och så vidare - dels i maktkamper och i lek och utmaningar men framförallt i kärlek och önskedrömmar. Jag tror också att man kan ha förklaringsmodeller till de flesta av människans drivkrafter men inte till just kärlek. Den teater som jag gör är ickemissionerande och ickeförklarande så jag försöker alltid ställa fram skeenden men inte förklara. På så sätt kanske man som publik kan förstå sina egna drivkrafter genom pjäsen.

Varför blev det av att du satte upp den här pjäsen just nu?

- För mig är skådespelarna A och O och det var nu och här det föll på plats. Jag fick de skådespelare jag ville ha. Jag är intresserad av modiga skådespelare som vågar släppa sin kontroll hur svårt det än är. Sedan har jag också i perioder varit väldigt rädd för att sätta upp den här pjäsen och också tyckt väldigt illa om den. Alla de här amerikanska efterkrigspjäserna talar till mig på något sätt men jag har varit tvungen att ta avstånd först. Men ju mer jag arbetar med dem desto mer märker jag att de har jättemycket med mig att göra och med något jag vill säga och eftersom jag lever nu så har de något med nuet att göra också.

Varför valde du arenascen där publiken sitter runt George och Marthas vardagsrum?

- Man ska inte kunna komma undan här, på ett sätt är man i samma rum som George och Martha och Nick och Grynet. Och jag vill att publiken ska få titta inte bara på skådespelarna utan in i dem, få känna och höra hur de andas, höra deras hjärtslag. Det viktiga är vad som är inuti dem i kombination med vad de ger ut. Det här är fruktansvärt jobbigt för skådespelarna, och lite läskigt för publiken.

Vad hoppas du att publikens upplevelse blir?

- Jag önskar att det kommer att kännas som om de sitter i en berg- och dalbana. Ibland ska de kännas som att puh nu är jag uppe igen och så swish så åker det iväg igen. När man sedan kommer hem kan man börjar tänka på sitt liv - eller inte. Men medan man sitter här hoppas jag att man känner att man är inbjuden till att bara hänge sig och åka med. Och man behöver inte kunna något eller veta något i förväg, man behöver bara ha levt ett tag på jorden.

Kultur och nöje

BBC-anställda får gå i pride-parader

Anställda som arbetar med nyheter på brittiska BBC får delta i Prideparader, enligt vd:n Tim Davie. Arkivbild.
Foto: Andrew Milligan
Kultur och nöje
Kultur och nöje Anställda som arbetar med nyheter på brittiska BBC får delta i prideparader – men ombeds i övrigt att inte delta i några politiska manifestationer eller ta ställning för välgörenhetsorganisationer och andra former av initiativ.

Det meddelade chefen för den brittiska public service-jätten Tim Davie under fredagen i ett förtydligande efter att företagets ledning dagen före meddelat att nya regler införs för att säkra de anställdas opartiskhet, skriver BBC. Riktlinjerna riktar sig främst till den delen av personalen som arbetar med nyheter och ledningsfrågor och till programledarna vid företaget.

Enligt de nya reglerna uppmanas de anställda bland annat att inte uttrycka personliga åsikter kring politik eller kontroversiella ämnen på sociala medier och att inte låta sig påverkas av några former av regeringsinitiativ, kampanjer eller välgörenhetsorganisationer.

Kritik från hbtq-organisationer

Att förtydligandet av de nya reglerna dröjt kritiseras dock av såväl hbtq-organisationer som Pride London som av anställda vid företaget, som säger att uttalandet från Tim Davie under torsdagen skapat stor oro.

– I sociala medier har många undrat varför det tog så lång tid för BBC att leverera denna försäkran till de anställda och publiken, säger BBC:s hbtq-korrespondent Ben Hunte.

Utlovar uppstramning

Tim Davie utlovade redan vid sitt tillträde på vd-posten i september att se till att programledare vid BBC som uttryckte sig partiskt på sociala medier skulle få sparken.

Ett antal av företagets programledare har också fått kritik under de senaste åren efter att ha uttryckt personliga åsikter i sociala medier – däribland Gary Lineker, som leder fotbollsprogrammet "Match of the Day", men ofta twittrat om ämnen som inte är fotbollsrelaterade.

Anna Grönberg/TT

Kultur och nöje

Göteborgsoperan ställer in

Efter Folkhälsomyndighetens uppmaning att avstå från sammankomster ställer Göteborgsoperan in sina föreställningar. Akivbild.
Foto: Mats Bäcker/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Efter Folkhälsomyndighetens uppmaning att avstå från sammankomster ställer Göteborgsoperan in sina föreställningar.
"Det är helt nödvändiga beslut utifrån den extrema situation som samhället befinner sig i", skriver vd:n Christina Björklund i ett pressmeddelande.

Göteborgsoperans styrelse och ledning beslutade under fredagen att ställa in all publik verksamhet i tre veckor framåt, enligt ett pressmeddelande.

Beslutet fattades med anledning av torsdagens skärpning av Folkhälsomyndighetens råd och uppmaningen till allmänheten att avstå från sammankomster, bland annat konserter och föreställningar, till och med den19 november.

"Tungt beslut"

Enligt Chistina Björklund, vd på Göteborgsoperan, har valet att lägga verksamheten på is gjorts efter samtal med regionens smittskyddsläkare.

"Det är svåra, tunga men helt nödvändiga beslut utifrån den extrema situation som vårt samhälle just nu befinner sig i. Vår sammanvägda bedömning, efter att ha gått igenom de nya skärpta råden och efter samtal med regionens smittskyddsläkare, är att det här är det enda rimliga att göra just nu för att ta vårt samhälls- och arbetsgivaransvar", skriver Christina Björklund i pressmeddelandet.

Stora delar av de personer i Göteborgsoperans personal som inte kan arbeta hemifrån kommer även att arbetsbefrias under den kommande veckan.

Operan: 50 personer i publiken

Även Kungliga Operan i Stockholm har efter Folkhälsomyndighetens besked beslutat att endast låta 50 personer ta del av institutionens föreställningar fram till den 19 november.

– Efter gårdagens besked från Folkhälsomyndigheten har vi i dag beslutat att spela för 50, och inte för 300 personer, vilket var den tidigare planen, säger Torbjörn Eriksson, presschef vid Operan, till TT.

Enligt Torbjörn Eriksson har man vid institutionen hela tiden arbetat hårt för att coronasäkra föreställningar och kunna framföra dem för publik.

– Det gäller för personerna som befinner sig på såväl som bakom scenen – och naturligtvis även för publiken. Men skulle situationen förvärras omprövar vi så klart vårt beslut.

Även Dramaten påverkas av de skärpta råden från Folkhälsomyndigheten. Ledningen för teatern, där "Elektra" skulle ha framförts för 300 personer i helgen, meddelade under fredagen att man ställer in alla föreställningar till och med den 19 november.

Anna Grönberg/TT

Kultur och nöje

Rabulisten Myrdal har gått ur tiden

Jan Myrdal har avlidit. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Som skriftställare var han oerhört produktiv, som rabulist och samhällsdebattör kunde han uppbåda hatisk vrede hos sina meningsmotståndare. Jan Myrdal förde en ständig kamp mot klockan i sin obönhörliga målsättning att skriva mer.
PREMIUM

Jan Myrdal föddes 1927. Föräldrarna hette Alva och Gunnar Myrdal och var de omhuldade hjärnorna bakom folkhemmet – den moderna svenska välfärdsstaten.

Som barn skulle Myrdal snart känna att han "inte var den som föräldrarna ville ha". Sonen verkade i vilket fall inte stå högt i kurs hos sin uppburne far, om vilken han skulle komma att odla hämndfantasier.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Topplistorna: Springsteen i topp

Bruce Springsteens nya album 'Letter to you' kniper förstaplatsen på veckans albumlista. Arkivbild.
Foto: Greg Allen/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Bruce Springsteen kliver rakt in som nummer ett på albumlistan med nya "Letter to you". Även Hurula når högt, en sjätteplats, med nya albumet "Jehova".
På singellistan kan Benjamin Ingrosso som nykomling fira en tredjeplats med sin "Så mycket bättre"-tolkning av Lisa Nilssons "Långsamt farväl".
PREMIUM

Album:

1. (Ny) Bruce Springsteen: "Letter to you"

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Bostadslistan

Priset per kvadratmeter för hyresrätter varierar stort på olika platser i Sverige

BOSTADSLISTAN Bostadslistan har tillsammans med Bostadshub gjort en stor undersökning av Sveriges dyraste och billigaste kvadratmeter under 2019. Skillnaderna var naturligtvis stora beroende på storleken på staden i fråga, men ett intressant fynd är att det var över 300% dyrare att bo i hyresrätt i Stockholm än i Åmål.

Kvadratmeterpriset för en hyresrätt kan variera från endast 85 kronor upp till hela 629 kronor på olika platser i Sverige. Det visar en ny undersökning utförd av Bostadslistan och Bostadshub, två sökmotorer för hyresrätter på den Svenska marknaden. Efter att ha granskat över 10 000 annonser från både privatpersoner och företag som publicerats på plattformarna under 2019, har företagen kunnat skapa en intressant överblick av den svenska hyresrättsmarknaden.

Här var det dyrast och billigast

Som nämnt ovan så var det stora variationer på kvadratmeterpriset för en hyresrätt i vårt land. Som förväntat så kan vi återfinna Sveriges dyraste kvadratmeter i Stockholm, mer bestämt Nacka, där du kan betala upp till 629 kronor per kvadratmeter i genomsnitt. Å andra sidan så kan man i genomsnitt bo i en hyresrätt i Åmål för endast 85 kronor per kvadratmeter.

Bostadsort spelar stor roll på kvadratmeterpriset

Utöver att endast titta på det genomsnittliga kvadratmeterpriset kunde undersökningen också peka på vad den genomsnittliga lägenheten kostar på olika orter i landet. Efter en grundlig genomgång av de annonser vi undersökt så kostar det i genomsnitt 17 571 kronor att bo i en hyresrätt i Stockholm, samtidigt som det bara kostar 5113 i Åmål. Detta är förstås en väsentlig skillnad, men det är ingen hemlighet att det är billigare att bo utanför huvudstadsområdet, oavsett vilket land som undersöks.

Dyrare än man tror att bo i Lund och Uppsala

Utöver att endast titta på var det var dyrast och billigast i Sverige kunde undersökningen också avslöja att några av landets dyraste kvadratmeter kan hittas bland lediga lägenheter på Sveriges studentorter. Lund och Uppsala hamnade på plats tre och fyra i undersökningen, med ett genomsnittligt kvadratmeterpris på 217 samt 200 kronor.

Top 10: Sveriges dyraste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

Top 10: Sveriges billigaste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

Skåne

Miljonstöd till opera och hemslöjd

Malmö Opera och Musikteater är en av 12 verksamheter som får ta del av det statliga krisstödet.
Foto: Johan Nilsson/TT
Skåne
Kultur och nöje
Skåne Region Skåne har fått ett ökat statsbidrag på 22,1 miljoner kronor för att rädda delar av kulturlivet i länet som går på knäna i och med coronaviruset. En summa regionen väljer att fördela till tolv kulturverksamheter i Skåne.

Intäktsbortfall, utebliven publik och inställd verksamhet. Covid-19 har slagit hårt på kulturlivet runt om i landet.

För att kompensera de negativa konsekvenserna har regering gett statens kulturråd 150 miljoner extra i krisstöd till regionala kulturverksamhet. Av de får Region Skåne 22 148 000 kronor, det skriver Region Skåne i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Både öppet och stängt efter nya restriktioner

Vasamuseet stänger tillfälligt med anledning av de nya coronarestriktionerna. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Efter beskedet om Folkhälsomyndighetens nya skärpta råd väljer nu en rad museer och teatrar att hålla stängt. Men andra håller öppet.
"För mig är det symboliskt viktigt att vi har öppet", skriver Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs konsthall, till TT.
PREMIUM

Beskedet om att allmänna sammankomster återigen bör begränsas i flera regioner innebär ett nytt bakslag för kulturbranschen. De nya coronarestriktionerna, som började gälla på torsdagen, innebär att alla som vistas i Stockholms, Västra Götalands och Östergötlands län uppmanas att avstå från bland annat konserter, teaterföreställningar och filmvisningar.

Stänger ned

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Kultursektorn söker miljarder i krisstöd

Kulturrådet har i den här omgången hittills fått in 2 200 ansökningar om krisstöd. Arkivbild.
Foto: Maja Suslin/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Kulturrådet har hittills fått in ansökningar om 1,8 miljarder kronor i krisstöd för inställda eller uppskjutna kulturevenemang i Sverige.
– Det säger något om behovet och inkomstbortfallet, men inte om vad vi har möjlighet att betala ut, säger Kulturrådets generaldirektör Kajsa Ravin.
PREMIUM

För den andra omgången av krisstöd till kulturen har Kulturrådet fått i uppdrag av regeringen att fördela sammanlagt 881 miljoner kronor. Maximalt 400 miljoner kronor av dessa ska gå till kulturevenemang i Sverige som har ställts in eller skjutits upp till följd av coronapandemin. Men det totala beloppet i ansökningarna som har kommit in är alltså hela 1,8 miljarder kronor.

– Vissa arrangörer har sökt 100 miljoner kronor men en enskild aktör kan inte beviljas mer än maximalt 10 miljoner kronor, så det säger mer om behovet än vad vi faktiskt har rätt att dela ut. Det är för tidigt att säga om stödpengarna kommer att räcka till alla som ansökt utifrån de kriterier och riktlinjer vi har, säger Kajsa Ravin.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL