Kultur och nöje

Övertygande samtidighet i Halva månen

Arina Katchinskaia som Olga och Susanne Karlsson som cirkusdirektören i Halva månen.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Scen/Recension Gunilla Wedding recenserar urpremiären av den tyska dramatikern Roland Schimmelpfennigs Halva månen på Intiman i Malmö.

Tolv trettonvåningshus står i en ring kring en ödemark. I husen lever människor från hela världen sina liv. Här finns en man som inte vågar gå ut, en kvinna som svälter sig, en man som slår sin fru, en kvinna som skäller på sin dotter och så finns här Olga som blir förälskad i kinesen (som inte är kines) som har en fruktaffär men sedan träffar libanesen (som inte är libanes) som jobbar på en byggmarknad och blir kär i honom. Till denna ödsliga förort kommer så ”samtidighetscirkusen” Narva med cirkusdirektör och en blind lindansare och allt blir plötsligt både möjligt och omöjligt när igår, idag och i morgon pågår samtidigt och ödemarken blir en cirkusmanege.

Cirkusen kommer

På Intimans scen finns ödemarken/cirkusmanegen beströdd med träflis, höghusen representerade av rejäla träklossar, ett antal musikinstrument och så fem skådespelare som under en timma och 50 minuter berättar om den här platsen, om de här människorna, om triangeldramat mellan Olga, kinesen och libanesen och vad som händer när cirkusens husvagnar rullar in.

Historien bygger de bit för bit med korta, oavslutade scener och med upprepningar av dessa scener ur ständigt nya perspektiv. Det tar hjälp av musikinstrumenten, av ljud de skapar själva, av ljus, smink, kostym och så av cirkusens upplösande av den linjära tiden.

Skriven direkt för Malmö stadsteater

2017 spelade Malmö stadsteater Det svarta vattnet av den tyska dramatikern Roland Schimmelpfennig på Intiman. Pjäsen utgick från ett möte mellan ungdomar i olika samhällsklasser på ett friluftsbad. Den rörde sig i flera olika tidsplan och skådespelarna gick i och ur rollerna. Regissören Martin Rosengardten beskrev det som en berättelse där publiken ”får göra ett deckararbete”.

När nu en pjäs av Roland Schimmelpfennig återigen sätts upp på Intiman är den skriven direkt för Malmö stadsteaters ensemble och dramatikern själv står för regin. I Halva månen står också tiden och människors berättelser om vad livet blev och kunde ha blivit i centrum men Schimmelpfennig utmanar publiken än mer denna gång med en betydligt mer fragmentarisk berättelse och en än mer experimentell berättarform.

Arina Katchinskaia som Olga i en scen i Halva månen där det regnar.
Foto: Emmalisa Pauly

Total, gemensam kontroll

I Halva månen måste regissören lita helt på att skådespelarna kan förmedla det tidsupplösta innehållet på ett sådant sätt att det når fram till publiken. Uppenbarligen såg Roland Schimmelpfennig den potentialen hos Malmö stadsteaters ensemble och uppenbarligen såg han helt rätt för det är teaterkonst på bästa, högsta nivå vi i salongen får denna urpremiärkväll när vi följer den bångstyriga, opålitliga berättelsen på scenen.

De fem skådespelaren i Halva månen (Erik Borgeke, Arina Katchinskaia, Susanne Karlsson, Erik Olsson och Magdi Saleh) har total, gemensam kontroll och i fin samklang levandegör de platsen och sina rollfigurer samtidigt som de skickligt håller kvar osäkerhetskänslan kring vad som egentligen händer och inte och var gränsen går mellan fantasi och verklighet och nu, då och i morgon.

Möjligheter och omöjligheter

En natt befinner sig Olga och libanesen på ett av höghustaken och betraktar fullmånen. Olga konstaterar att det bara är halva månen de ser, underförstått ser vi aldrig månens baksida. I Halva månen anar vi ändå den där andra sidan av månen, av oss själva och av människorna runt oss. Alla har något annat i sig, en alternativ historia, en oförlöst möjlighet, en dröm, ett annat liv, en annan kärlek. Det kan bli verklighet och det kan också inte bli det. Det är både möjligheterna och omöjligheterna i våra liv som vi får med oss hem efter denna annorlunda och vackert genomförda teaterkväll.

FAKTA

Scenrecension

Scen

Halva månen

Manus och regi: Roland Schimmelpfennig

Översatt av: Ulf Petter Hallberg

Scenografi: Erlend Birkeland

Kostym: Lane Schäfer

Ljusdesign: Ellen Ruge

Mask: Elisabeth Karlsson

Dramaturg: Henrietta Hultén

Medverkande: Erik Borgeke, Arina Katchinskaia, Susanne Karlsson, Erik Olsson, Magdi Saleh

Urpremiär på Intiman i Malmö 25 september 2020

Kultur och nöje

De kan få Sveriges Radios romanpris

Tone Schunnesson finns bland de nominerade till Sveriges Radios romanpris. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Nu är det vilka som är nominerade till Sveriges Radios romanpris. De som kan få priset i år är "Splendor" av Stefan Lindberg, "Caesaria" av Hanna Nordenhök, "Dagarna, dagarna, dagarna" av Tone Schunnesson och "Tritonus" av Kjell West.

"De nominerade böckerna är en både spännande och utmanande mix, som jag hoppas och tror kan väcka skarpa tankar och stora känslor hos våra utvalda läsare", säger Marie Lundström som leder prisutdelningen den 23 april, i ett pressmeddelande.

Prissumman är 30 000 kronor och vinnaren utses av en lyssnarjury, som består av fyra bokcirklar.

Kultur och nöje

Dramaten satsar på digital festival

Mattias Andersson, konstnärlig ledare för Dramaten. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Kan inte publiken komma till teatern under pandemin, får teatern komma till publiken. Under två veckor visar nu Dramaten internationell teater digitalt i ett europeiskt samarbete.

En gratis teaterföreställning om dagen. Det är innebörden av den digitala teaterfestivalen "Lessingtage 2021 digital: Stories from Europe". Festivalen är ett samarbete mellan Dramaten, Thalia Theater i Hamburg och det europeiska teaternätverket Mitos21.

Värna konstformen

Ursprungsidén kom från Dramatenchefen Mattias Andersson. En digital festival under en pandemi gör att de olika länderna kan marknadsföra varandras uppsättningar, samtidigt som man håller i gång det internationella samarbetet.

– Med tanke på de gränser som stängs försvåras just gränsöverskridande kontakt under pandemin. Då känns det ännu viktigare att vi samarbetar, hjälps åt och behåller de internationella kontakterna. Det kommer att behövas ännu mer i framtiden, att kulturutövare i olika länder går samman och värnar om konstformen ur ett globalt perspektiv, säger han.

Klassiker på repertoaren

Festivalens repertoar består främst av klassiker, av den enkla anledningen att de är lättare att visa av rättighetsskäl samt att de redan fanns inspelade och var redo att visas digitalt. Att visa fullängdsföreställningar digitalt går förstås inte att jämföra med en liveupplevelse, men Mattias Andersson tror att formatet ändå kan gagna publiken.

– När det gäller just teater från andra kulturer och estetiker kan nog wow-faktorn ändå behållas vid en digital visning. Nu blir det till exempel ungersk och rysk teater med engelsk text, så brukar det inte vara. Vi är relativt provinsiella här och folk generellt har nog inte jättemycket koll på internationell teater. Man vet kanske inte riktigt var man ska leta och vad man ska leta efter, då är nog detta en riktig guldgåva för publiken, säger han.

Dramatens bidrag till festivalen blir Anderssons uppsättning av "Idioten" från 2016. Bland övriga föreställningar finns tyske Michael Thalheimers uppsättning av Bertolt Brechts "Den kaukasiska kritcirkeln" med Berliner Ensemble. Thalheimer befinner sig just nu i lockdown i Tyskland, där han försöker arbeta förberedande med nya produktioner.

– Det är en svår tid för kulturen, eftersom kulturen strävar efter att ge livet mening. Har vi inte konsten och kulturen blir det svårt att hitta den typen av mening, säger han till TT på telefon.

Frustrerande

Thalheimer är också aktuell på Dramaten med "Elektra", som endast hann spelas fyra gånger i höstas innan nya publikregler satte allt på paus.

– Det är emotionellt otillfredsställande och en oerhört frustrerande tid. Särskilt för skådespelarna, som är vana vid att stå på scenen nästan varje kväll och dela diskurs och känslor med publiken. Men också för publiken som går miste om det kulturella utbytet. Det är svårt också för mig som regissör, men att vara i lockdown har också gett mig möjligheten att lugna ned mig lite och riktigt koncentrera mig, säger han.

Inte heller Thalheimer tycker att det är optimalt att teater visas digitalt, men att det är det absolut bästa att göra under rådande omständigheter.

– Det är en helt annan sak att se teater hemma på en liten skärm jämfört med på en stor scen. Man går bland annat miste om att dela upplevelsen med andra. Men det är bra att göra något, att visa att vi fortfarande lever och finns. Att vi gör vårt jobb och vill dela det med publiken, säger han.

"Lessingtage 2021 digital: Stories from Europe" pågår mellan den 20 januari och 1 februari.

Sara Haldert/TT

Mattias Anderssons uppsättning av Dostojevskijs 'Idioten', med David Dencik i huvudrollen, visas på 'Lessingtage 2021 digital: Stories from Europe'. Pressbild.
Mattias Anderssons uppsättning av Dostojevskijs "Idioten", med David Dencik i huvudrollen, visas på "Lessingtage 2021 digital: Stories from Europe". Pressbild.
Foto: Roger Stenberg
Michael Thalheimer. Pressbild.
Michael Thalheimer. Pressbild.
Foto: Dramaten

FAKTA

Fakta: Dessa föreställningar spelas på festivalen

20/1: "Paradise flood/hunger/play" av Thomas Köc. Regi: Christopher Rüping. Direktsänds från Thalia Theater, Hamburg.

21/1: "Voices of Europe/The film".

22/1 "Idioten" (2015) av Fjodor Dostojevskij/Mattias Andersson. Dramaten, Stockholm. Regi: Mattias Andersson.

23/1: "Antigone in Molenbeek" av Stefan Hertmans och "Tireisias" av Kate Tempest (2020). Toneelhuis, Antwerpen. Regi: Guy Cassiers.

24/1: "Den kaukasiska kritcirkeln" (2017) av Bertolt Brecht. Berliner Ensemble, Berlin. Regi: Michael Thalheimer.

25/1: "Right you are (if you think so)" (2018) av Luigi Pirandello. Teatro Stabile di Torino, Turin. Regi: Filippo Dini.

26/1: "Maria Stuart" (2020) av Friedrich Schiller. Deutsches Theater, Berlin. Regi: Anne Lenk.

27/1: "Idioten" (2015) av Fjodor Dostojevskij. The State Theatre of Nations, Moskva. Regi: Maxim Didenko.

28/1 "Una (One woman)" (2020) av Raquel Cors och Dani Lacasa. Teatre Lliure, Barcelona. Regi: Raquel Cors.

29/1 "En folkefiende" (2020) av Lothar Kittstein, baserad på Henrik Ibsen. Schauspielhaus, Düsseldorf. Regi: Volker Lösch.

30/1: "The sky is not a backdrop" (2016) av Daria Deflorian och Antonio Tagliarini. Théâtre de l'Odéon, Paris. Regi: Francesco Alberici och Monica Demuru.

31/1: "Nora – Christmas at the Helmers" (2016) av Henrik Ibsen. Katona József Theatre, Budapest. Regi: Kriszta Székely.

1/2 "Vox humana" (2009) av Jean Cocteau. ITA, Amsterdam. Regi: Ivo van Hove.

Alla inspelningar är på originalspråk men med engelska undertexter.

Källa: Dramaten

Kultur och nöje

Läckberg vill äga såpagenren

Den andra säsongen av Camilla Läckbergs 'Lyckoviken' har premiär den 19 januari. Pressbild.
Foto: Karin Törnblom/Viaplay
Kultur och nöje
Kultur och nöje Med tv-serien "Lyckoviken" vill Camilla Läckberg återupprätta såpagenren.
– Såpor kanske ses som någonting fult, men jag vill att "Lyckoviken" verkligen ska äga ordet såpa, säger hon inför premiären av seriens andra säsong.
PREMIUM

"Krimkryddad såpa". Så beskrivs Viaplays serie "Lyckoviken", vars första säsong hade premiär i höstas. Camilla Läckberg har skrivit manus tillsammans med Lovisa Löwhagen och Jessika Jankert, och det är första gången deckardrottningen skriver för tv.

– Det var väldigt nervöst och en stor chansning för mig. Jag var inställd på att det skulle bli antingen jättesuccé eller tokfiasko. Om min känsla var helt fel och ingen skulle vilja titta på en såpa igen skulle det ha blivit mitt första riktigt stora fiasko. Det var jätteläskigt, men nödvändigt att ta risken och göra något annat, säger hon.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Legendariske producenten Phil Spector är död

Producenten Phil Spector har avlidit. Arkivbild.
Foto: Chris Pizzello/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Producenten Phil Spector har avlidit. På 1960-talet revolutionerade han musikbranschen med inspelningstekniken han kallade "Wall of sound". Han dömdes 2009 för mord och dog i sviterna av covid-19 i fängelset, enligt källor till TMZ.
PREMIUM

– Han var den första producenten som blev en stjärna. En större stjärna än sina artister, säger musikjournalisten Fredrik Strage till TT.

Phil Spector föddes 1939 i stadsdelen Bronx i New York. Redan i gymnasiet började han skriva egna låtar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Granskning: Därför körde "Cyberpunk" i diket

Arbetet med 'Cyberpunk 2077' kom inte igång förrän 2016, enligt anställda. Pressbild.
Foto: Bandai Namco
Kultur och nöje
Kultur och nöje Utvecklarna bakom "Cyberpunk 2077" visste mycket väl vartåt det barkade inför spelets kaotiska lansering, men valde att låtsas som ingenting. Det påstås i ett reportage av Bloomberg.
PREMIUM

Det var årets, kanske årtiondets, mest efterlängtade spel och förväntningarna var skyhöga när "Cyberpunk 2077" släpptes i december.

Men det dröjde inte länge förrän spelare började klaga på omfattande buggar och tekniska problem. På de äldre konsolerna Playstation 4 och Xbox One var spelet i stort sett ospelbart. Och på nätet började spelare lägga upp långa listor på utlovade funktioner som saknades i det färdiga spelet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Allakando

Läxhjälp och mattehjälp hjälper att lyfta svenska skolresultat

Allakando Svenska elever är bland de bästa i Europa på engelska, men de har betydligt svårare med matematiken. Det finns många elever som är i behov av extraundervisning för att kunna få godkänt i matematik - eller för att bli riktigt duktig i ämnet. Många elever har ett stort behov av mattehjälp – något som läxhjälpsföretaget Allakando hjälper till med. Fungerar det? I skrivande stund har 9 av 10 elever som tar del av deras läxhjälp höjt betygen.

Kunskapsresultaten i svensk skola har länge varit en viktig fråga på den politiska dagordningen. Sedan 1990-talet har svenska elevers resultat i internationella kunskapsmätningar fallit, även om vi på senare år har sett att resultaten gått upp något. En sak är dock säker – de svenska eleverna har svårt med matematiken.

Nästan 20 procent av de svenska eleverna kan bara förstå mycket grundläggande matematik, såsom enkla algoritmer, formler och procedurer, visade den senaste PISA-mätningen. PISA-mätningen visade att Sverige idag har en lägre andel högpresterande elever i matematik, jämfört med PISA-mätningen år 2003.

Experter oroliga för att svenska elever inte lyckas ännu bättre

Det är oroande att svenska elever inte lyckas bättre med matematiken. Matematiken är en grundförutsättning för logiskt tänkande och slutledningsförmåga och behövs i alla yrken. En vanlig missuppfattning är också att matematik är bara något som läses på högskoleförberedande program – även de som läser yrkesprogram på gymnasiet läser också minst en kurs i matematik.

På samhällsnivå är det därför viktigt att alla elever förbättrar sina kunskaper och resultat i matematik. Inte minst på grund av att vi har en arbetsmarknad idag med ett stort behov av exempelvis programmerare och personer med grundläggande kunskap i programmering, vilket i sin tur förutsätter att man behärskar matematikens grunder.

Läxhjälp som leder till höjda mattebetyg

Det finns dock goda exempel på insatser som leder till höjda mattebetyg. En sådan insats är företaget Allakandos läxhjälp. Allakando har erbjudit studiehjälp i hemmet såväl i hela Sverige sedan 2007, såväl som läxhjälp online i alla ämnen. Bolagets välrenommerade pedagogiska modell har hjälpt många elever att lyckas med sin matematik – 9 av 10 av eleverna som får läxhjäp med en mattelärare från Allakando lyckas höja sitt betyg.

Det är inte bara positivt för elevernas möjligheter att studera vidare – utan ger också en enorm skjuts för elevernas självförtroende. Matematik kan kännas svårt, men när man får det förklarat för sig på ett tydligt sätt och förstår hur man ska gå tillväga för att ta sig an uppgifterna, så är det enormt positivt för elevernas självbild.

Duktiga matteläre – nyckeln till varför Allakandos läxhjälp är så framgångsrik

Kärnan i Allakandos pedagogiska modell är att erbjuda högkvalitativ mattehjälp. Med högkvalitativ menas att den som lär ut ska ha goda ämneskunskaper, samt en bra förmåga att lära ut det som kan uppfattas som svårt inom matematiken. Därför är det mycket studenter som gör skillnad genom Allakandos mattehjälp.

Just nu populärt med läxhjälp online i matematik

En allt mer populär tjänst nu när många skolor har distansundervisning är deras skräddarsydda mattehjälp online. Tack vare den kan elever få topphjälp oavsett var de bor i Sverige. Exempelvis finns det många ingenjörsstudenter från Chalmers, Lunds Tekniska Högskola och KTH som som undervisar elever i matematik från sydligaste Skåne till nordligaste Norrland. Då det är personer som har stor förståelse för matematiken och som vet vad som krävs för att kunna göra matematiken begriplig. Ingenjörsstudenter, och andra studenter med god kunskap i matematik, är därmed tillgängliga för att ge läxhjälp till alla elever i Sverige.

En mattelärare på Allakando kommer inte bara hjälpa eleven att klara nästa prov – utan kommer också hjälpa eleven att klara framtida studier och ett framtida yrkesliv. Mattehjälp är viktigt för många elever, här kan du som ingenjörsstudent göra skillnad. På riktigt.

Kultur och nöje

Legendariske producenten Phil Spector är död

Producenten Phil Spector har avlidit. Arkivbild.
Foto: Chris Pizzello/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Producenten Phil Spector har avlidit. På 1960-talet revolutionerade han musikbranschen med inspelningstekniken han kallade "Wall of sound". Han dömdes 2009 för mord och dog i sviterna av covid-19 i fängelset, enligt källor till TMZ.
PREMIUM

Phil Spector föddes 1939 i stadsdelen Bronx i New York. Redan i gymnasiet började han skriva egna låtar.

Spectors far begick självmord 1949 och till hans gravsten valde anhöriga inskriptionen "Att känna honom var att älska honom". Den raden förvandlade Spector till låten, "To know him is to love him" och spelade in den med The Teddy Bears, bandet han bildade med gymnasiekompisar och där han själv ingick.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Svensktoppen: Agnes behåller förstaplatsen

Agnes på scen under SVT:s minneskonsert för Marie Fredriksson förra året. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Agnes är kvar i topp med sin "Fingers crossed" medan de tidigare ettorna Carola & Zara Larsson och Victor Leksell byter plats. Newkid har två låtar på listan även den här veckan.
PREMIUM

1. (1) Agnes: "Fingers crossed"

2. (3) Carola & Zara Larsson: "Säg mig var du står"

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Stjärnspäckat schema under presidentveckan

Lady Gaga och Joe Biden vid ett kampanjmöte dagen före presidentvalet i november. Arkivbild.
Foto: Andrew Harnik
Kultur och nöje
Kultur och nöje En hel rad stjärnor deltar i festligheterna i samband med att USA:s näste president Joe Biden tar plats i Vita huset på onsdag. Både före och efter installationen anordnas konserter.
PREMIUM

På grund av coronapandemin strömmas det mesta via nätet utan publik på plats, skriver Variety.

Festligheterna började redan på lördagen med en hyllningsgala till "banbrytare", med namn som Whoopi Goldberg och Darren Criss.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL