Kultur och nöje

Övertygande samtidighet i Halva månen

Arina Katchinskaia som Olga och Susanne Karlsson som cirkusdirektören i Halva månen.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Scen/Recension Gunilla Wedding recenserar urpremiären av den tyska dramatikern Roland Schimmelpfennigs Halva månen på Intiman i Malmö.

Tolv trettonvåningshus står i en ring kring en ödemark. I husen lever människor från hela världen sina liv. Här finns en man som inte vågar gå ut, en kvinna som svälter sig, en man som slår sin fru, en kvinna som skäller på sin dotter och så finns här Olga som blir förälskad i kinesen (som inte är kines) som har en fruktaffär men sedan träffar libanesen (som inte är libanes) som jobbar på en byggmarknad och blir kär i honom. Till denna ödsliga förort kommer så ”samtidighetscirkusen” Narva med cirkusdirektör och en blind lindansare och allt blir plötsligt både möjligt och omöjligt när igår, idag och i morgon pågår samtidigt och ödemarken blir en cirkusmanege.

Cirkusen kommer

På Intimans scen finns ödemarken/cirkusmanegen beströdd med träflis, höghusen representerade av rejäla träklossar, ett antal musikinstrument och så fem skådespelare som under en timma och 50 minuter berättar om den här platsen, om de här människorna, om triangeldramat mellan Olga, kinesen och libanesen och vad som händer när cirkusens husvagnar rullar in.

Historien bygger de bit för bit med korta, oavslutade scener och med upprepningar av dessa scener ur ständigt nya perspektiv. Det tar hjälp av musikinstrumenten, av ljud de skapar själva, av ljus, smink, kostym och så av cirkusens upplösande av den linjära tiden.

Skriven direkt för Malmö stadsteater

2017 spelade Malmö stadsteater Det svarta vattnet av den tyska dramatikern Roland Schimmelpfennig på Intiman. Pjäsen utgick från ett möte mellan ungdomar i olika samhällsklasser på ett friluftsbad. Den rörde sig i flera olika tidsplan och skådespelarna gick i och ur rollerna. Regissören Martin Rosengardten beskrev det som en berättelse där publiken ”får göra ett deckararbete”.

När nu en pjäs av Roland Schimmelpfennig återigen sätts upp på Intiman är den skriven direkt för Malmö stadsteaters ensemble och dramatikern själv står för regin. I Halva månen står också tiden och människors berättelser om vad livet blev och kunde ha blivit i centrum men Schimmelpfennig utmanar publiken än mer denna gång med en betydligt mer fragmentarisk berättelse och en än mer experimentell berättarform.

Arina Katchinskaia som Olga i en scen i Halva månen där det regnar.
Foto: Emmalisa Pauly

Total, gemensam kontroll

I Halva månen måste regissören lita helt på att skådespelarna kan förmedla det tidsupplösta innehållet på ett sådant sätt att det når fram till publiken. Uppenbarligen såg Roland Schimmelpfennig den potentialen hos Malmö stadsteaters ensemble och uppenbarligen såg han helt rätt för det är teaterkonst på bästa, högsta nivå vi i salongen får denna urpremiärkväll när vi följer den bångstyriga, opålitliga berättelsen på scenen.

De fem skådespelaren i Halva månen (Erik Borgeke, Arina Katchinskaia, Susanne Karlsson, Erik Olsson och Magdi Saleh) har total, gemensam kontroll och i fin samklang levandegör de platsen och sina rollfigurer samtidigt som de skickligt håller kvar osäkerhetskänslan kring vad som egentligen händer och inte och var gränsen går mellan fantasi och verklighet och nu, då och i morgon.

Möjligheter och omöjligheter

En natt befinner sig Olga och libanesen på ett av höghustaken och betraktar fullmånen. Olga konstaterar att det bara är halva månen de ser, underförstått ser vi aldrig månens baksida. I Halva månen anar vi ändå den där andra sidan av månen, av oss själva och av människorna runt oss. Alla har något annat i sig, en alternativ historia, en oförlöst möjlighet, en dröm, ett annat liv, en annan kärlek. Det kan bli verklighet och det kan också inte bli det. Det är både möjligheterna och omöjligheterna i våra liv som vi får med oss hem efter denna annorlunda och vackert genomförda teaterkväll.

FAKTA

Scenrecension

Scen

Halva månen

Manus och regi: Roland Schimmelpfennig

Översatt av: Ulf Petter Hallberg

Scenografi: Erlend Birkeland

Kostym: Lane Schäfer

Ljusdesign: Ellen Ruge

Mask: Elisabeth Karlsson

Dramaturg: Henrietta Hultén

Medverkande: Erik Borgeke, Arina Katchinskaia, Susanne Karlsson, Erik Olsson, Magdi Saleh

Urpremiär på Intiman i Malmö 25 september 2020

Kultur och nöje

Sofia Jannok får Taubestipendium

Sofia Jannok. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Artisten och låtskrivaren Sofia Jannok får Evert Taube-stipendiet för 2020 av tidningen Vi.

"För vidsynt musikskapande på tre olika språk och en sällsynt förmåga att omsätta politisk drivkraft till popdängor i tiden", lyder motiveringen.

Jannok började turnera med jojk på popscenen som 12-åring och hon har släppt fyra album. Tidigare i år kom EP:n "Vacker dálvi".

"Jag grät av lycka! När jag läser listan över de tidigare pristagarna blir jag djupt tagen. Det är fantastiskt att ni ser till hela landet och förstår hur viktigt det är med lyrik som skildrar olika perspektiv", säger hon i ett pressmeddelande.

Taubestipendiet instiftades 1960 av Tidningen Vi och Evert Taube. Det har ingen koppling till det Taube-stipendium som delas ut av organisationen Skap.

Kultur och nöje

Cherrie släpper låt med Yasin

Cherrie. Pressbild.
Foto: Paul Edwards
Kultur och nöje
Kultur och nöje

R'n'b-stjärnan Cherrie ger ut ett nytt album i januari nästa år. Och nu på fredag kommer singeln "123", som gästas av rapparen Yasin, som är Cherries kusin.

"Helt ärligt, '123' är, för mig, en hyllning till äkta r'n'b från min favorit-era, tidigt 2000-tal. När jag hörde beatet och tillsammans med grabbarna skrev låten, så tog den mig tillbaka till att vara på Layer Cake eller Bedroom, klubbar som var öppna runt 2007 där man bara spelade r'n'b-klassiker som Brandy eller Aaliyah", säger hon i ett pressmeddelande.

Cherrie slog igenom stort med singeln "Tabanja" 2015 och året därpå kom det uppmärksammade debutalbumet "Sherihan".

Kultur och nöje

De är mest populära tv-tjänsterna

Netflix och Amazon Prime tillhör de mest populära tjänsterna. Arkivbild.
Foto: Martin Meissner/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Svenska tv-tittare föredrar Netflix framför inhemska tjänster som Viaplay och C More. Det visar en ny mätning av Svenskt kvalitetsindex.

I undersökningen får Netflix 71,9 poäng på nöjdhetsskalan – jämfört med 68,8 poäng för Dplay, 67,9 poäng för VIaplay och 67,8 poäng för C More.

Högst betyg bland tittarna, 72,2, får kategorin "övriga". Till den räknas bland annat nykomlingarna Disney Plus och Amazon Prime.

Nöjdhetsskalan går till 100. Företag och branscher som ligger under 60 poäng brukar ha svårt att behålla sina kunder medan 75 poäng eller mer pekar på en stark relation mellan kund och företag.

Mer än hälften av deltagarna tycker att strömmad tv är en fullgod ersättare till tablå-tv. Tre fjärdedelar tittar lika mycket eller mer på strömningstjänster som på traditionell tv. Den strömmade tv-branschen som helhet får 69,2 poäng, vilket kan jämföras med 61,1 poäng för digital-tv-branschen.

Mätningen bygger på 4 222 intervjuer, som utfördes under september och oktober i år.

Kultur och nöje

"Folk måste förstå varför Belarus brinner"

Dramaten ger en pjäs om protesterna i Belarus. Pressbild.
Foto: Nadia Buzhan
Kultur och nöje
Kultur och nöje När protesterna bröt ut i Belarus ville dramatikern Andrej Kurejtjyk vittna om revolutionen. Hans pjäs "Sista droppen. Belarus(sia)" har framförts över hela världen – och ges nu på Dramaten i Stockholm.

Vanligtvis skriver han komedier. Men när det belarusiska folket i augusti klev ut på gatorna för att demonstrera kände dramatikern Andrej Kurejtjyk sig manad att skildra händelserna. På en månad skrev han en pjäs där sju olika personer ger sin syn på de stundtals våldsamma skeendena i landet, som utlöstes när president Aleksandr Lukasjenko hävdade att han vunnit 80 procent av rösterna i valet i augusti.

– Belarus är ett stängt land och informationen i medierna når inte ut. Det är viktigt att människor förstår vad folk i Belarus känner nu och varför detta lugna och kärleksfulla land exploderar – det brinner, säger Andrej Kurejtjyk och fortsätter:

– Nästan alla konstnärer och kulturarbetare i Belarus blev engagerade i den här frågan.

Stolt men rädd

Belarus president Aleksandr Lukasjenko har suttit vid makten i den tidigare Sovjetrepubliken sedan 1994, och brukar kallas Europas sista diktator. Protesterna mot honom i augusti var av en omfattning som inte skådats sedan Sovjetunionens upplösning. Andrej Kurejtjyk reagerade först med glädje.

– Den ena känslan var positiv. Vår nation vaknade upp efter att ha sovit i 26 år och folk förstod sitt eget ansvar för våra barn och vår framtid och kände sig som medborgare. Folk strömmade ut på gatorna med blommor, och omfamnade varandra, säger han och framhåller att känslan framför allt var kärleksfull.

Men han var också rädd för hur Lukasjenko skulle reagera. Nu har tusentals personer gripits och vittnesmålen om polismisshandel och tortyr är många. I ett slag förändrades allas liv dramatiskt, menar Andrej Kurejtjyk. Själv tvekade han aldrig inför att skriva pjäsen, trots riskerna.

– När man känner så här starkt måste man fästa känslorna på pappret.

De ungas protester

I pjäsen "Sista droppen. Belarus(sia)" finns flera personer med förebilder i verkligheten, till exempel Lukasjenko och presidentkandidaten Svetlana Tichanovskaja. Där finns också en polis, och en valfunktionär som hjälpte till att fuska med rösterna i valet. Men när hennes dotter som deltog i protesterna fängslades och blev misshandlad bytte hon sida.

Enligt Andrej Kurejtjyk är det främst den yngre generationen som driver protesterna.

– Lukasjenko ville bygga upp en sovjetisk världsordning igen och det passade vissa av de äldre. Men den nya generationen har aldrig levt i Sovjetunionen. De vill leva i Europa med europeiska värderingar, och med möjligheter att resa.

Han är lycklig över att pjäsen nu framförs världen över. Folket i Belarus behöver få se att världen bryr sig, menar han, eftersom Lukasjenko framställer sig som folkets enda vän. Där har kulturen en viktig roll att spela. Kanske förstår Lukasjenko det också, tror Kurejtjyk, för nu har denne bommat igen nationalteatern i Minsk.

– Det är första gången på 100 år. Till och med under Hitler var den öppen.

Kulturen visar vägen

Enligt Andrej Kurejtjyk finns det ett starkt engagemang bland landets kulturarbetare för ett fritt Belarus, och flera kulturarbetare försöker göra sina röster hörda.

– För alla som demonstrerar är de jätteviktiga. Kulturella frontfigurer blir allt viktigare och visar vägen framåt, säger Andrej Kurejtjyk.

Han hoppas att pjäsen kan få människor att uppmärksamma Belarus, och att visa stöd och solidaritet med folket där. Det tycker han också ligger i alla européers intresse.

– Om Lukasjenko vinner kommer vi att få ett Nordkorea i centrum av Europa, med ryska militärbaser, varnar han.

Elin Swedenmark/TT

FAKTA

Fakta: ”Sista droppen. Belarus(sia)”

Föreställningen är ett samarbete med Svenska Institutet och visas den 27 oktober på Dramaten. Kvällen sänds också live på Dramaten play. Pjäsen regisseras av Dmitri Plax.

Efter läsningen genomförs ett panelsamtal om "Teaterns roll i förändringens tid”. Moderator är Fredrik Wadström, journalist på Sveriges Radio, och medverkar i panelen gör Andrej Kurejtjyk, författaren och styrelseledamoten i Svenska Pen Marit Kapla samt Dramatens teaterchef Mattias Andersson.

Kultur och nöje

Lyfter en bortglömd rösträttskvinna i biografi

Historikern och författaren Christina Carlsson Wetterberg har arbetat med biografin sedan 2015. – Jag har jobbat med den väldigt länge och nu kan jag känna att det är klart.
Foto: Pressbild/Natur och Kultur
Kultur och nöje
Lund
Kultur och Nöje Hon var en av den norska kvinnorörelsens grundare. Och den enda kvinnliga delegaten från Sverige i Nationernas förbund.
I biografin Jag saknar fruntimmer här lyfter Christina Carlsson Wetterberg fram Anna Bugge Wicksells unika liv och politiska gärning.

I arkiv i Genève och Lund har Christina Carlsson Wetterberg grävt fram material för att kartlägga den norskfödda rösträttskvinnan Anna Bugge Wicksells liv, bland annat genom brevkorrespondens och debattinlägg.

Anna Bugge Wicksell föddes i Norge i mitten på 1800-talet, men tog så småningom sitt politiska arbete vidare till Sverige, för att sedan fortsätta internationellt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

MyNanny

Vill du ha barnen hemma? Få barnvakt dagtid med myNanny

MyNanny

Många föräldrar tar hjälp av en barnvakt i Corona-tider

Just nu har många familjer ett svårt livspussel. Samtidigt som de har viktiga uppgifter på jobbet och är i behov av barnomsorg, så är inte tanken på att ha barnen i stora grupper lockande. Även om mor- & farföräldrar finns, så är det inte heller ett alternativ att barnen är hos dem — de befinner sig ju i riskgruppen. Ett tryggt alternativ som allt fler väljer är att kontakta myNanny för en trygg nanny under dagen.

Varför väljer familjer just myNanny för barnpassning?

Svaret från många föräldrar är att det är tryggt. Du får en ansvarsfull barnvakt, som är noga utvald och personlig för just er familj. Det innebär mycket mer än en noggrann urvalsprocess och certifiering. Alla får utbildning i att kommunicera pedagogiskt med barn och skapar en positiv, trygg och rolig miljö. De lär sig även hur man leker roliga lekar och hur man sköter kommunikationen med föräldrarna. Under utbildningarna lär vi ut bland annat hur man förhindrar olyckor, hanterar allergier, utför hjärt- & lungräddning och många andra viktiga säkerhetsåtgärder.

Trivsel och trygghet för både barnvakt och familjen

Genom en noga utvald nanny med rätt utbildning inom pedagogik skapas en trivsam miljö för både barnvakten och familjen. Det innebär att vi ser till att i hög grad förstå familjen och deras behov, för att sedan presentera en riktigt bra barnvakt. Vårt mål är att hjälpa familjer lösa vardagspusslet på ett tryggt sätt så både barnvakten och familjen kommer trivas.

Livet som småbarnsförälder kan vara stressigt och emellanåt är man verkligen i behov av en hjälpande hand. En personliga barnvakt kan vara tillgänglig hela veckan, även på kvällar, nätter och helger. Vi har även barnvakter som talar särskilda språk och barnvakter som kan lösa VAB, express eller akuta situationer. Läs mer här om alla möjligheter till barnvakt från myNanny.

Barnpassning anpassad för familjen

Vi erbjuder flexibla upplägg till barnfamiljer, er barnvakt kan jobba alla tider och dagar i veckan för alla åldrar - från nyfödda till skolåldern. Som barnvakt hos myNanny hjälper man en eller flera familjer i sitt område med att passa deras barn.

Givetvis erbjuds hjälp med vad som ska göras och vad barnen tycker om. Det kan innebära allt från hämtning eller lämning på förskola till lek och bus i en lekpark till att spela spel. Det absolut viktigaste är att det är roligt och tryggt för barnen, föräldrarna samt barnvakten.

Bästa möjliga barnvakt till familjen

Vi är en av Sveriges största aktörer och har under åren lärt oss hitta precis rätt barnvakt i Stockholm, Göteborg & Malmö såväl som i övriga Sverige för barnfamiljer där vi erbjuder så smidig och säker hjälp som möjligt, allt för att underlätta och skapa en enklare vardag för familjen. Eftersom alla våra barnvakter genomgår en gedigen intervju- och kontrollprocess, utbildning samt certifiering är myNanny barnvakt specialister på att matcha familjer med den barnvakt som passar familjen bäst. Kontakta myNanny för trygg barnpassning!

Kultur och nöje

Barns idéer tas vidare till pjäs

Johanna Svensson, Evelina Johansson och Hillevi Björnsson.
Foto: Maria Zandihn
Kultur och nöje
Barnteater Vad gör egentligen de älskade leksakerna om dagarna när deras ägare inte är hemma? På Operaverkstan inleds idag operaworkshopen Det magiska om, där barn får vara med och bestämma leksakernas öden – inspel som sedan vandrar vidare som inspiration till föreställningen Väntarna som sätts upp i februari.

Flera skånska förskoleklasser har redan fått tjuvstarta och ta del av Operaverkstans workshop Det magiska om, där barnen på ett nära men coronasäkert sätt får en inblick i hur det går till bakom de magiska kulisserna, och själva får vara med och regissera kortare scener ur Lars-Johan Werles opera Väntarna. En opera som i sin tur är baserad på Werner Aspenströms pjäs från 1975, som handlar om vad leksaker hittar på under dagarna medan de väntar på att barnet som äger dem ska komma hem.

Får regissera själva

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

"Utvandrarna" – nu som Kristina ser dem

Kristina (Lisa Carlehed) rusar genom en järnvägsstation i New York för att hitta sin försvunna dotter. Scenen spelas in vid Anten-Gräfsnäs museijärnväg utanför Alingsås.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje En av Sveriges mest kända berättelser blir film igen. Nu på ett mer intimt sätt, och ur det kvinnliga perspektivet.
– Det är filmat så att man upplever allt som Kristina upplever, säger Lisa Carlehed, som har en av huvudrollerna i "Utvandrarna".
PREMIUM

Stationen vid en museijärnväg utanför Alingsås är symboliskt flyttad till New York i mitten av 1800-talet. En kvinna på träperrongen säljer vackert röda, kanderade äpplen. En man spelar på ett lite risigt positiv.

Kristina, Karl Oskar och de andra utvandrarna från Småland, skapade av Vilhelm Moberg i hans älskade romanserie, ska fortsätta sin resa mot en ny tillvaro i Minnesota i norra USA.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Svag biohelg i USA – Neeson-film i topp

Liam Neeson-thrillern 'Open thief' är etta på biotoppen i USA.
Foto: Open Road Films/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Inget är som det brukar på den amerikanska biografmarknaden. Efter att New York, Los Angeles och San Fransisco stängt ned sina biografer helt, samtidigt som biokedjan Regal slutade visa filmer i hela landet, är siffrorna över biobesök nere på rekordlåga nivåer.

Liam Neeson-thrillern "Honest thief" har trots detta gått upp på runt 2 500 biografer rapporterar Variety . Filmen spelade in omkring 2,4 miljoner dollar, motsvarande 21 miljoner kronor under öppningshelgen och ligger etta på biotoppen i USA och Kanada. I jämförelse drog Christopher Nolans "Tenet" in 20 miljoner dollar, motsvarande 175 miljoner kronor, i september.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL