Ekonomi

Trots virusoro – förbättrat tyskt affärsklimat

Det tyska affärsklimatet fortsätter att förbättras, enligt forskningsinstitutet Ifo. Arkivbild.
Foto: Michael Probst/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Trots ökad smittspridning av coronaviruset fortsätter affärsklimatet i Tyskland att förbättras för fjärde månaden i rad. De tyska företagen bedömer sin nuvarande affärssituation bättre än månaden före, enligt forskningsinstitutet Ifo:s månatliga mätning. Ifo-indexet steg till 93,4 i september från den reviderade siffran 92,5 i augusti.

"Den tyska ekonomin stabiliseras trots stigande smittotal", säger Ifo-chefen Clemens Fuest i ett skriftligt uttalande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Polestar planerar europeisk fabrik

Polestarchefen Thomas Ingenlath överväger att satsa på en ny europeisk fabrik tillsammans med storägaren Volvo Cars.
Foto: Terje Pedersen NTB/TT
Ekonomi
Ekonomi Elbilstillverkaren Polestar planerar en ny fabrik i Europa ihop med storägaren Volvo Cars, uppger vd:n Thomas Ingenlath i en intervju med Dagens Industri.
Var i Europa den nya fabriken skulle kunna hamna vill han inte avslöja.

– Det är för tidigt ännu, säger han till tidningen.

Thomas Ingenlath och hans team planerar enligt intervjun för tre nya bilmodeller på tre år: SUV-arna Polestar 3 och 4 respektive det nya Kina-tillverkade flaggskeppet Polestar 5, som ska förses med ett batteri på 800 volt för snabbladdning.

Polestar 1 ska tas ur produktion redan i år, men expansionsplanerna är ambitiösa. Målet är att öka marknadsnärvaron från dagens 14 till 30 länder på två år.

Ett annat mål är att till 2025 tiofaldiga produktionsnivån från beräknade 29 000 bilar i år till 290 000 bilar.

Polestar planerar sedan tidigare även en introduktion på Nasdaqbörsen i New York, och ska i samband med det även göra en nyemission för att ta in drygt en miljard dollar.

Introduktionen ska göras via ett samgående med förvärvsbolaget Gores Guggenheim, som redan är noterat på Nasdaq. Denna plan måste dock godkännas av Gores Guggenheims ägare för att genomföras.

Ekonomi

Så slår snön och vinterkylan mot elbilarna

Elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd och det drar ström att hålla värme i kupén om man blir stående.
Foto: Adam Ihse/TT
Ekonomi
Ekonomi Flera elbilar blev stående utefter vägarna i snöovädret i södra Sverige i veckan sedan batterierna tagit slut. Hur bra är egentligen elbilarna när vädret levererar en köld- och snösmocka?

Allt fler svenskar kör elbilar. Utvecklingen går fort. I oktober var 23 procent av de totala nyregistreringarna rena elbilar. Uppmärksamheten kring elbilar är naturlig.

– Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fossilbränslebil har säkert också fastnat, konstaterar Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.

Han antyder att elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd.

En tredjedel kortare räckvidd

– Mellan tummen och pekfingret har en elbil i genomsnitt en tredjedel kortare räckvidd när det är kallt, säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på tidningen Elbilen i Sverige.

Bilen drar mer ström då kylan påverkar batteriet, däckens friktion ökar mot snön, luften blir tjockare och ger ökat luftmotstånd och el går åt till värmen i kupén.

– 40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder.

Han tillägger:

– Det finns inte större risk att bli strandsatt om du kör en elbil än om du kör en bensinbil. En van och påläst elbilsägare löper sällan sådana här risker.

– Jag vet att när man kör elbil på vintern så går det mer ström och saker kan hända på vägen. Därför måste man alltid ta höjd för det och ladda lite mer än vad man behöver.

Säkrare i vinterväglag

Sandberg konstaterar att det är tuffare att köra elbil på vintern, det vill han inte sticka under stol med. Samtidigt har elbilen fördelar i vinterförhållanden.

– Elbilen är betydligt säkrare på vintern för det är lättare att kontrollera antispinnsystemen med en elmotor.

Och det finns det en annan aspekt när man blir stående i en bilkö under lång tid.

– Jag sitter hellre fast i en bilkö i en elbil än vad jag gör i en bensinbil på grund av utsläppen från avgasröret. Det har hänt olyckor med kolmonoxidförgiftning.

En skillnad mellan bensinbilar och elbilar är möjligheten att komma i gång om tanken eller batteriet tömts. Har du en bensinbil räcker det med en reservdunk. För elbilen är det inte lika lätt.

– En möjlighet är att koppla en sladd från en elbil till en annan för att hjälpa varandra att återmata ström. Det finns redan hos några fabrikanter men om tre år kommer alla ha det, säger Stefan Pettersson.

Han framhåller att problemen med elbilar som fastnar i snön till viss del kan vara övergående.

Går ner i pris

– Batterierna går ner i pris. Det innebär att du för samma pris snart kan få en bil med större batteri. Det i sin tur ger längre räckvidd och då kommer vi att se mindre av det här problemen.

Pettersson vill sätta in frågan i ett större perspektiv.

– Vi har ett klimatproblem. Bensinbilar är inte ett alternativ. Alternativen är något annat varav elfordon är den mest rimliga möjligheten till ett rimligt pris. Då måste vi ge oss tid till att lära oss att hantera det, också när det är kallt.

Jonas Dagson/TT

'Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fosilbränslebil har säkert också fastnat', säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.
"Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fosilbränslebil har säkert också fastnat", säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.
Foto: Adam Ihse/TT
'40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder', säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen i Sverige.
"40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder", säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen i Sverige.
Foto: Adam Ihse/TT

FAKTA

Fakta: Att maximera räckvidden vid kyla

Så maximerar du elbilens räckvidd

• Ladda fram till avfärd – ett varmt batteri är effektivare än ett kallt.

• Värm upp bilen före start – slå på värmaren under tiden som bilen laddas. Då används energin från elnätet.

• Parkera inne eller under tak – ett uppvärmt garage är bäst eftersom batteriet då är varmt direkt från start.

• Borsta bort snö och is – borsta av hela bilen så noga du kan.

• Använd sätes- och rattvärmare hellre än kupéfläkten – full värme i kupén drar väldigt mycket kapacitet från bilens batteri.

• Kontrollera däcktrycket ofta – dåligt däcktryck ger ökat motstånd och med det ökar energiförbrukningen.

• Anpassa körstilen efter väglaget – sträva efter att hålla en jämn hastighet och undvik kraftiga accelerationer och hårda inbromsningar.

• Minska hastigheten – starta din resa tidigare och sänk hastigheten. Att sänka hastigheten kompenserar ofta den räckviddsförlust som kylan ger.

• Undvik oplogade vägar – håll dig till de större vägarna som oftare är fria från snö och modd.

• Försök hålla kupén torr – sparka av skorna innan du sätter dig i bilen för att undvika att släpa in snö.

• Underhållsladda vid korta stopp – ladda din bil medan du t ex handlar, så hjälper du batteriet att hålla rätt drifttemperatur. Det bidrar till ökad räckvidd. Passa på att värma bilen medan den står på laddning.

Källa: Bilbolaget och Elbilen i Sverige

Ekonomi

Hotellen går i otakt i återhämtningen

Logiintäkterna på Stockholmshotellen, som Grand Hôtel, är fortfarande väsentligt lägre än nivåerna före pandemin, visar månadssiffror för november från Benchmark Alliance. Arkivbild
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi

De svenska hotellens logiintäkter uppgick till 1,7 miljarder kronor i november, enligt Stockholms handelskammare, som hänvisar till statistik från marknadsundersökningsföretaget Benchmark Alliance.

Det kan jämföras med nästan 1,9 miljarder under motsvarande månad 2019, året innan pandemin slog till. Jämfört med läget under pandemivågen i november 2020 är det ett lyft på 248 procent.

Räknar man bort Stockholms län uppgick logiintäkterna till 1,1 miljarder kronor i november i år, vilket är bara 0,2 procent under intäktsnivån två år tidigare.

Att huvudstadsregionen släpar efter – med ett intäktsfall på 23 procent i november jämfört med samma månad 2019, ned till 604 miljoner kronor – hänger enligt Stefan Westerberg, chefsekonom på handelskammaren, samman med att Stockholm har större exponering mot internationella gäster.

Ekonomi

Bitcoin störtdyker i omikronfrossa

Vaccinationsprogrammet i Sydafrika har accelererats sedan omikronvarianten av coronaviruset uppdagades i slutet av november. Arkivbild
Foto: Jerome Delay AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Det osäkra läget i covid-19-pandemin med spridningen av den nya omikronvarianten skakar finansmarknaden. Kryptovalutan bitcoin rasar med över 11 procent i lördagens handel.
PREMIUM

Kryptovalutan har därmed tappat omkring en tredjedel av sitt värde sedan den historiska toppnoteringen den 10 november i år.

Som lägst var kursen under natten till lördagen nere på 42 100 dollar per bitcoin, men kryptovalutan återhämtade lite av raset under förmiddagshandeln och låg vid klockan 9.30 på 47 500 dollar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

USA:s kassa snart tom

USA:s finansminister Janet Yellen vill att kongressen lyfter skuldtaket, så att hon slipper beslut om inställda betalningar redan i december. Arkivbild
Foto: Andrew Harnik AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Det så kallade skuldtaket i USA gör att Bidenregeringen står inför en likviditetskris om drygt två veckor.
För att undvika inställda betalningar krävs ett snabbt kongressbeslut, varnar tankesmedjan The Bipartisan Policy Center.
PREMIUM

Det ser kritiskt ut redan den 21 december, varnar tankesmedjan. Datumet har räknats fram genom att ställa prognoser om skatteintäkter mot federala utgifter.

Torsdagens kongressbeslut om att finansiera regeringen till mitten av februari 2022 minskar risken för nedstängningar av federal verksamhet. Men det hjälper inte mot risken för att den federala kassan sinar om staten slår i sitt självpåtagna och lagstadgade skuldtak.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

GBJ Bygg AB

Bekymmersfritt boende i bostadsrätt

I bostadsrätten får man tid till annat än oroa sig för husets skötsel.
GBJ Bygg AB

-Att flytta från en villa till en ny bostadsrätt innebär att många bekymmer försvinner, samtidigt som man kan skapa sig ett helt nytt personligt hem.

Det konstaterar Erika Dahlström, försäljningschef på GBJ Bygg som just nu planerar för ett kvarter i centrala Eslöv: Föreningstorget.

Beslutet att flytta från sin nuvarande bostad är mycket stort för de flesta. I synnerhet om man bott i villa under lång tid och är van vid hur allting fungerar – eller kanske inte fungerar. Kostsamma renoveringar skjuts gärna framåt och bara tanken att lägga om taket eller åtgärda den dåliga dräneringen kan vara överväldigande.

De flesta längtar då efter ett enklare boende där man ändå kan känna sig som hemma och påverka hur man har det.

Nyproducerade bostadsrätter är då ett mycket intressant alternativ. Andra personer tar hand om de tråkiga jobben och du kan koncentrera dig på göra ditt hem trivsamt.

Men hur är det att bo i en bostadsrättsförening?

-Just när man kommer från en villa får vi ofta många frågor, till exempel hur det fungerar med det praktiska i en förening och vad man får göra med sin lägenhet, säger Erika Dahlström

-Den första är dock oftast den ekonomiska delen. Vad ska jag betala i månaden och vad ingår i avgiften?

Jämförelsen mellan kostnaderna i dag för att bo i villa mot en ny bostadsrättslägenhet kan vara knepig. I avgiften för lägenheten ingår nämligen de utgifter som man annars lätt glömmer bort som husägare. Någon som tar hand om fastigheten och ser till att ventilation och värme fungerar, håller snyggt och sköter grönytor och framför allt ansvarar för att det finns en buffert till större reparationer eller förbättringar.

-Den största skillnaden mot villan är att du inte personligen ansvarar för huset, det hanteras av en förening som gemensamt beslutar vad som behöver göras och tar initiativ till förändringar, förklarar Erika.

Erika Dahlström, försäljningschef och en ur ägarfamiljen till GBJ Bygg

Bostadsrättsföreningen leds av en styrelse som väljs av medlemmarna, alltså alla de som har en bostadsrätt i huset. Man bestämmer själv hur aktiv man vill vara i föreningen.

För den ekonomiska beräkningen är det alltid bra att ta kontakt med sin bank och en mäklare för att lägga korten på bordet. Då får du en kalkyl på de framtida boendekostnader samt vad den nuvarande bostaden är värd. Därefter kan tanken att flytta gro tills den en dag har mognat fram till beslut.

-Vi möter det ständigt, beslutet att lämna det gamla behöver ta tid och då är det en fördel att Föreningstorget blir färdigt under 2023. Det ger gott om utrymme för tanke och praktiska förberedelser.

-Och för att inte missa sin drömlägenhet under tiden, går det att teckna ett bokningsavtal så att man kan vara säker på att få det man vill ha. Dessutom har ju nya bostadsrätter ett fast pris.

I dag är de sociala ytorna viktiga när man bygger nya bostadsrätter.

Bokningsavtalet kan sägas upp om man ångrar sig och en annan fördel är att man inte betalar sin lägenhet förrän vid inflyttning vilket gör att man i lugn och ro kan samla ytterligare lite kapital.

Att flytta till i en nyproducerad bostadsrätt innebär också att man kan påverka hur lägenheten ska se ut. Om man så önskar.

-Vill man göra det enkelt för sig väljer man någon av våra färdiga paket, skapade av inredningsspecialister berättar Erika.

-Men många vill sätta en personlig prägel. Framför allt i kök och badrum. Det kan vara bänkskivor i sten, annat golv eller färg på köksluckor och väggar. Badrummen ska gärna ha en lyxigare känsla. Lite som på hotell.

Köket är en viktig samlingspunkt där många vill sätta en personlig prägel med egna val. Andra föredrar det enkla med färdiga paket.

Investeringarna och tillvalen kan även löna sig den dagen när bostaden ska säljas. Historiskt sett har värdet på bostadsrätter stigit och till skillnad mot hyresrätter, där du sällan får ändra något, kan du göra det mesta i din egen lägenhet så länge det inte påverkar dina grannar.

Att flytta till en nyproducerad lägenhet innebär också att man slipper oron för den gamla diskmaskinen eller den skramlande tvättmaskinen, allt är ju skinande nytt med garanterad funktion.

Men det finns också mjuka värden som kan ha stor betydelse.

-När vi bygger satsar vi mycket på att skapa sociala mötesplatser där man kan ses och ha det trevligt, säger Erika Dahlström.

-På Föreningstorget kommer det bland annat att finnas två växthus. Där kan man fortsätta odla som i sin villaträdgård och samtidigt träffa nya vänner.

I de två växthusen kan man fortsätta odla, precis som i sin villaträdgård.

FAKTA

De viktigaste stegen i köpet av en ny bostadsrätt

1. Intresseanmälan

Efterfrågan på nyproducerade bostadsrätter är stor. Det är därför bra att snabbt göra en intresseanmälan till företaget som bygger bostadsrätterna. Då får man i ett tidigt skede information om projektet och inbjudningar till eventuella träffar innan försäljningsstart.

2. Kontakta din bank och en mäklare

Gå igenom de ekonomiska förutsättningarna för att köpa en ny bostadsrätt. Vad är din nuvarande bostad värd? Hur mycket pengar lägger du på ditt boende i dag och vad blir kostnaden för ditt framtida drömboende?

3. Bokningsavtal

Har du hittat din favoritlägenhet? För att vara säker på att kunna köpa just denna, kan du teckna ett bokningsavtal vilket innebär att lägenheten reserveras till dig under den första tiden försäljningen pågår. För detta betalar du 30 00 kronor. Bokningsavtalet är inte bindande och om du väljer att bryta avtalet återbetalas 20 000 kronor till dig.

4. Förhandsavtal

Nästa steg i processen är ett förhandsavtal med en förskottsbetalning som blir ett bindande avtal mellan dig som köpare och bostadsrättsföreningen. I detta läge behöver du ett lånelöfte från din bank som visar att du har möjlighet att köpa den aktuella bostaden.

5. Tillval

Nu kan du börja planera på riktigt hur din nya lägenhet ska se ut. Inredningsvalen varierar mellan projekten. Du kan oftast välja mellan att påverka många detaljer och tillval eller göra det smidigt och ta ett färdigt paket.

6. Tillträde

Efter slutbesiktningen som görs av en opartisk, extern besiktningsman och betalning, är den stora dagen inne. Du får nycklarna i handen och kan kliva in i ditt nya hem. Allt är på plats och du kan börja njuta!

7. Efterkontroll och tvåårsbesiktning

För säkerhets skull sker det även kontroller av lägenheten när du hunnit bo i den ett tag. Den första cirka tre månader efter inflyttningen och ytterligare en efter två år.

Läs mer om att köpa en bostadsrätt steg för steg

Ekonomi

Hyperinflation lockar svenskar till Turkiet

Kvinnor på semester på en strand i Adrasan väster om Antalya i Turkiet. Arkivbild.
Foto: Burhan Ozbilici/TT/AP
Ekonomi
Ekonomi Den skyhöga inflationen i Turkiet gör ett redan billigt turistland ännu billigare.
Landet har nu blivit ett av de populäraste resmålen för chartersvenskar.
PREMIUM

Den turkiska liran har tappat mer än 30 procent av sitt värde mot den svenska kronan de senaste tre månaderna. En viktig orsak till raset är de räntesänkningar som centralbanken genomfört i år. Turkiets president Recep Tayyip Erdogan har bland annat sagt att han vill skydda befolkningen mot höga räntor, och dessutom sparkat flera centralbankschefer.

Att liran blivit svagare märks i de svenska charterbokningarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Vattenfall: Sätt fart på vindkraftsbyggandet

Vattenfalls vd Anna Borg vill se minskat inflytande för kommuner och Försvarsmakten när tillstånd för ny vindkraft prövas. Arkivbild
Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi
Ekonomi Det kommer behövas en rejäl satsning på storskalig vindkraft för att klara elförsörjningen och klimatmålen, enligt Vattenfalls vd Anna Borg.
Hon vill därför begränsa kommuners vetorätt och Försvarsmaktens inflytande i tillståndsprövningarna.
PREMIUM

– Det går inte att göra en sån här enormt fundamental omgörelse av ett helt samhälle utan att det märks. Så det går inte att både säga att man vill ha mycket mer elproduktion och sedan säga nej när den elproduktionen ska byggas, säger Anna Borg i en intervju med Sveriges Radio Ekot.

Förkortade tillståndsprocesser

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Därför kan du inte ladda din elbil

Var ska bilen laddas? Överallt runt om i Sverige funderar folk över elbil, men både pris och laddningen är stora frågetecken. Arkivbild
Foto: Anders Wiklund/TT
Ekonomi
Ekonomi Många vill ha elbil – men var ska den laddas? Hindren för fler laddställen är många, enligt en färsk rapport från Energimyndigheten.
PREMIUM

Energimyndigheten har just sammanställt en diger rapport som listar alla de hinder som finns i dag för hemmaladdning av elbilar.

– Enligt en nordisk undersökning är inköpspriset det största hindret för folk att skaffa elbil. Hemmaladdning är nummer två, säger Anders Lewald, senior rådgivare på Energimyndigheten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL