Ekonomi

Volvo klarar sig ganska bra i Europa

Nyregistreringarna av Volvobilar i EU, Storbritannien och Efta-länderna har sjunkit med 22,5 procent till och med augusti, jämfört med samma tid 2019. Men andra märken har rasat mer, och Volvos marknadsandel har ökat något. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi Bilförsäljningen i Europa ligger fortfarande långt under förra årets nivå. Nyregistreringarna har sjunkit med nästan en tredjedel.
Men Volvo hör till de märken som rasat minst, och har ökat sin marknadsandel något.
PREMIUM

Nyregistreringarna i EU, Storbritannien samt Efta-länderna Schweiz, Norge och Island sjönk med 17,6 procent i augusti, jämfört med samma månad 2019, enligt den europeiska branschorganisationen Acea.

Under årets åtta första månader som helhet har antalet registreringar rasat nästan 33 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Tiktok bekräftar Oracle-affär

En affär mellan Tiktok och Oracle närmar sig. Arkivbild.
Foto: AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Den kinesiskägda videoappen Tiktok bekräftar att de har förberett ett avtal med amerikanska Oracle och Walmart om den amerikanska delen av företaget.

Enligt en talesperson för Tiktok, som ägs av kinesiska Bytedance, kommer affären att "lösa den oro över säkerheten som USA:s regering haft och lösa Tiktoks framtid i USA".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Corona har gett unga ekonomiska mardrömmar

Pandemin skapar ekonomiska mardrömmar hos unga. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi Finns jobben kvar, vad händer om jag blir arbetslös och hur ska pengarna räcka? Coronapandemin har gett framför allt ungdomar ökad ekonomisk ångest, visar en ny Sifo-undersökning.
PREMIUM

Det har gått så fort – från ett välmående samhälle med förhållandevis gott om jobb och ljusa framtidsutsikter till arbetslöshet, konkurser och osäkerhet. Inte många har upplevt lika snabba kast tidigare som nu i år.

Frågan är vad detta gjort med oss, och hur vi ser på vår egen ekonomi. Swedbank och Sparbankerna har låtit Sifo fråga drygt 3 000 personer om sin syn på ekonomin nu jämfört med innan pandemin slog till.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Corona har gett unga ekonomiska mardrömmar

Pandemin skapar ekonomiska mardrömmar hos unga. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi Finns jobben kvar, vad händer om jag blir arbetslös och hur ska pengarna räcka? Coronapandemin har gett framför allt ungdomar ökad ekonomisk ångest, visar en ny Sifo-undersökning.
PREMIUM

Det har gått så fort – från ett välmående samhälle med förhållandevis gott om jobb och ljusa framtidsutsikter till arbetslöshet, konkurser och osäkerhet. Inte många har upplevt lika snabba kast tidigare som nu i år.

Frågan är vad detta gjort med oss, och hur vi ser på vår egen ekonomi. Swedbank och Sparbankerna har låtit Sifo fråga drygt 3 000 personer om sin syn på ekonomin nu jämfört med innan pandemin slog till.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Cannabisaktier rasade – svenska sparare rökta

Svidande förluster för svenskar som har investerat i cannabisaktier. Arkivbild.
Foto: Helena Landstedt/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Trots rapporter om ökad marijuanakonsumtion i USA efter vårens karantäner redovisar två amerikanska bolag svidande förluster. Dessutom drabbas tusentals svenska sparare hårt efter att de mest populära nordamerikanska marijuanaaktierna har rasat sedan rusningen till sektorn 2018, rapporterar Dagens industri.

Sparfavoriten Aurora Cannabis aktie har bara i år rasat 74 procent. På ett års sikt har kursen fullkomligt kollapsat och ligger nu på minus 90 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Turistparadisen nere för räkning

Stängda gränser och karantänsregler slår hårt mot turistparadis runt om i världen, där det redan rapporteras om betalningsproblem och skenande skuldproblem. Arkivbild.
Foto: Israel Leal AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Den globala turismen har tvärnitat i covid-19-pandemin, med stängda gränser och andra restriktioner. De mest utsatta turistparadisen befinner sig i vad som kan beskrivas som ett ekonomiskt coronahelvete.
Återhämtningen kan ta tid, varnar experter.
PREMIUM

– Vi räknar nu med att i de flesta fall kommer turismen inte ha återhämtat sig till nivåerna före krisen förrän 2023, säger David Rogovic, senioranalytiker på ratinginstitutet Moody's Investors Service.

– Det blir ett lyft 2021, men det är från en nedtryckt nivå, tillägger han.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

SUNBIRD WEBBYRÅ

Webbyråns bästa knep hur du skapar ett starkt varumärke

SUNBIRD WEBBYRÅ

Enligt Sunbird Webbyrå kan ett starkt varumärke vara en av de viktigaste faktorerna för att öka ert företags försäljning online:

Det finns för mycket information och för lite tid. Potentiella kunder som besöker er tenderar att ta snabba beslut som oftas baseras på en känsla och vilket förtroende de får för er.

Ett varumärke är någons magkänsla om er. Det är inte vad ni säger att det är. Utan vad era kunder säger att det är. Här kommer Sunbird Webbyrå med fyra riktlinjer för att stärka ett varumärke.

1. Var konsekvent

Det är viktigt att ni alltid är konsekventa och lever efter ert varumärke. Byt inte budskap och värdegrunder när vinden vänder.

2. Tänk långsiktigt

Förtroende byggs upp över tid och det är viktigt att ni är beredda att offra kortsiktiga vinster för de långsiktiga. Man ska varken göra eller säga för mycket, håll er till ramen och lägg inte lättvindigt till fler tjänster i er arsenal.

3. Differentiera er

Det är lättare att bygga ett varumärke om man är unik. Är ni nischade förstår man snabbare vad ni står för.

4. Var fokuserad

För många hemsidor försöker säga för mycket. Säg bara det viktigaste. Ska ni få fram ett budskap ska ni enbart ge informationen läsaren verkligen behöver - inte allt som är bra att säga.

Även om de flesta är medvetna om detta menar Sunbird Webbyrå att många företag ändå tenderar att lägga för mycket text på hemsidan. Vilket gör att besökaren får jobba för att förstå vad man gör.

Vill ni ha hjälp att ta fram skräddarsydd webbdesign som stärker ert varumärke - Kontakta Sunbird Webbyrå här.

Ekonomi

Taxibolag kämpar i motvind: "Sömnlösa nätter"

Mehdi Fard berättar att det varit många sömlösa nätter på grund av oro kring taxichaufförernas situation under coronapandemin.
Foto: Amir Nabizadeh/TT
Ekonomi
Ekonomi Småföretagare har haft det svårt under coronapademin och taxibolagen kämpar fortfarande i motvind efter att resandet avstannat.
– Det är nästan enbart sömlösa nätter, säger taxichauffören Mehdi Fard.
PREMIUM

Många taxibolag i Sverige drivs i små verksamheter, med få bilar och små marginaler. När coronapandemin slog till i våras tog bolagen stryk eftersom de inte fick några intäkter, samtidigt som företagens fasta kostnader fanns kvar.

– Generellt sett har de senaste månaderna varit oerhört tuffa. Trots att samhället inte har varit nedstängt, så är det som att taxibolagen har genomlevt en nedstängning på grund av reserestriktionerna, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska taxiförbundet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Trätorn kan minska vindkraftens utsläpp

Framtidens vindkraftsparker kan delvis komma att bestå av vindkrafttorn i trä, enligt Vattenfall. På bilden syns vindkraftverk i Piteå. Arkivbild.
Foto: Helena Landstedt/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Vindkraftstorn i trä kan sänka koldioxidutsläppen med 25 procent vid tillverkningen. Vattenfall har därför ingått samarbete med Modvion för att kunna använda träteknologiföretagets trätorn i kommande vindkraftsparker.

"Vi ser att trä kan bli en del av lösningarna gentemot minskade koldioxidavtryck, som kan samspela med arbetet vi redan gör med till exempel fossilfritt stål", säger Daniel Gustafsson, chef för utveckling av landbaserad vindkraft i Sverige på Vattenfall, i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Ving hoppas på sommaren: "Känsligt läge"

'Vi tror och utgår från att nästa sommar kan bli riktigt bra', säger Magnus Wikner.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Ekonomi
Ekonomi Årets högsäsong försvann för resejätten Ving.
Nu hoppas bolaget på nästa sommar – men vägen dit är lång och osäkerheten i omvärlden tilltar.
– Det är ett känsligt läge. Men förr eller senaste så kommer det här att dra förbi, säger vd:n Magnus Wikner till TT.
PREMIUM

I slutet av juni var Magnus Wikner optimistisk. Nästa sommar blir som vanligt för resebranschen, konstaterade han då.

I mitten av september, efter en så gott som utebliven sommarsäsong och enligt honom själv en ökad ovisshet om framtiden, står vd:n fast vid uttalandet. Men han låter inte lika tvärsäker.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL