Skurup

SPF drar i gång säsongen i folkets park

Människor framför en gul byggnad.
Skurup
Skurup I dagarna två grillar SPF i folkets park för att kunna umgås på ett coronaanpassat vis. Och månadsmötets information portioneras ut i rotundan i fyra omgångar.

Pensionärsföreningen SPF Skurup har klurat på hur de ska kunna hålla månadsmöte för sina medlemmar på ett vis som följer rådande restriktioner från folkhälsomyndigheten. Resultatet blev att arrangera information i rotundan, fast uppdelat vid fyra olika tillfällen, två på onsdagen och två på torsdagen. Medlemmarna har fått anmäla vilken tid de skulle komma för att det totala antalet på plats inte ska överstiga 50 personer.

Vädret har varit på organisationens sida. Under torsdagen började många ta av sig sina jackor när solen sken under ett för årstiden sent högtryck. Det bjöds på tipsrunda i parken och dofter av grillkol spred sig när korv tillagades till besökarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Vill ha svar om företagsklimat

Kvinna med långt hår. Jeanette Bohman, lokal politiker för Liberalerna.
Foto: Andreas Hillergren
Skurup
SKURUP Vad gör kommunen för att öka tryggheten hos Skurups företag?

Det undrar Jeanette Bohman (L) i en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Johan Bolinder (M).

Det gör hon sedan Skurups kommun sjunkit i Svenskt näringslivs årliga enkät om företagsklimatet i Sveriges kommuner.

I rankingen sjönk Skurup – efter att ha klättrat fem år i rad – från plats 37 till 63.

Johan Bolinder kommenterade i SkD att resultatet kan bero på att en liten grupps missnöje får mycket större genomslag när det inte finns så många företag i kommunen.

Fel?

Det ifrågasätter Jeanette Bohman, och påpekar att det i Skurup finns mer än 1400 privata arbetsställen som skapar över 2600 arbetstillfällen. De flesta av dem är företag med mindre än tio anställda.

”Vilka belägg har du för att resultatet i årets företagsranking beror på hur en liten grupp företag svarar? Anser du här att företagen har fel i sina upplevelser?”

Mer trygghet

Hon vill också ha svar av Johan Bolinder om hur kommunen arbetar med att förbättra information och dialog till företagen, öka förståelsen för företagandets verklighet hos kommunens beslutsfattare, vad som görs för att öka tillgång till kompetens för företagen och hur kommunen jobbar med att öka tryggheten för företagen?

Skurup

Vill slippa kyrkogårdsreklam

Skurup
SKURUP Kan man inte få slippa reklam på kyrkogårdarna?

Det undrar Leif Dahlberg i Skivarp sedan han fått reklam från Ica med erbjudanden inför allhelgonahelgen.

Det han reagerat över är ett erbjudande om ett gravljus.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Godisstopp på slottet

Skurup
SVANEHOLM Meningen var att öppna upp den gamla lanthandeln på slottet till jul.

Men på grund av de skärpta coronarestriktionerna skrinlägger medlemmarna i Wemmenhög härads fornminnes- och hembygdsförening

– Vi vill undvika folksamlingar, säger föreningens ordförande Bruno Lindquist.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Clownskräck oroar kommunpolisen

Skurup
SKIVARP Kommunpolisen uppmanar Skivarpsbor att inte ta lagen i egna händer sedan någon utklädd till clown skrämt barn och ungdomar.

På onsdagskvällen spreds uppgifter i Facebookgrupper att någon utklädd till clown åkte runt i Skivarp och skrämde folk.

I flera inlägg framfördes hot och åsikter om att själv gå ut och jaga den skrämmande clownen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Anmäler ofredande i skolan och i hemmet

Skurup
SKURUP En tonårsflicka och hennes familj har ofredats av ett gäng yngre pojkar.

Flickan har anmält ofredande till polisen sedan en grupp elever i hennes klass ska ha retat och kallat henne otrevliga saker.

På onsdagskvällen följdes retandet upp med en attack mot familjens hus på Rödhakevägen på Saritslöv.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Skurup

Miste sin ersättning efter ”coronaförbud”

Foto: Henrik Montgomery/TT
Skurup
SKURUP Kvinnan uppfattade kommunens riktlinjer mot smittspridning som ett förbud mot att delta i daglig verksamhet. Hon gick därför miste om sin habiliteringsersättning.

Tvisten med kommunens individ- och familjeomsorg hamnade till sist i förvaltningsrätten, som dock inte anser att det finns något som kan överklagas.

Kvinnan kom hem från en utlandsvistelse för några veckor sedan och drabbades då – som hon uppfattade det – av en avstängning från kommunens dagliga verksamhet och från avlastningsboende.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Nya coronarestriktioner införs

Skurup
SKURUP Samtliga bibliotek stängs, kommunala biografen kommer enbart att visa film för barn och kulturskolan ställer om till digital undervisning så långt möjligt.

Efter Region Skånes skärpta allmänna råd gick Skurups kommun onsdagseftermiddagen ut med lokala rekommendationer om begränsningar för kommunala verksamheter.

De innebär att samtliga bibliotek stängs för allmänheten tills vidare, även det meröppna biblioteket i Rydsgård.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Ingen loppis vid Örsjö boställe

Flera personer i gula jackor står omgivna av loppisprylar i ett gammalt stall.
Foto: Arkivbild
Skurup
Skurup

Det blir ingen loppis vid Örsjö Boställe denna vecka. Detta beslut togs av Lions club Skurup under onsdagsförmiddagen. Klubben hade planerat att ha öppet två timmar om dagen torsdag till söndag denna vecka. Nu har de fått ställa in.

– Med tanke på att smittoläget har förvärrats så har vi tyvärr skjutit på detta, säger Leif Olsson, PR-ansvarig i klubben.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL