Ekonomi

Rutavdrag för sällskap till äldre

Pensionär spelar boule i en park. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Sällskapssjuka äldre ska kunna göra rutavdrag om de betalar någon för att umgås med dem, och även om hunden ska rastas.
Det föreslår regeringens utredare som vill att barnbarn och syskon ska omfattas av avdraget om de köper tjänster till släktingen.
PREMIUM

– Vi tänker att man möjligtvis skulle kunna underlätta för anhöriga att hjälpa äldre, och vi tänker oss att det möjligtvis skulle kunna vara så att man skjuter upp beslutet att gå i pension om man får del av ett rutavdrag, säger utredare Ulf Rehnberg.

Rehnberg föreslår fem nya tjänster som ska omfattas av rutavdraget för dem som har fyllt 65; sällskap i bostaden eller utanför, matlagning och bakning för hushållets behov, enklare tillsyn av bostaden när den äldre är hemma, plantering av växter och bär- och fruktplockning i trädgården, samt rastning av sällskapsdjur.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

"Dieselgate" kan ge Audis forne vd tio år

Rupert Stadler på ett aktieägarmöte våren 2018, bara någon månad innan han greps.
Foto: Armin Weigel
Ekonomi
Ekonomi Inga högre chefer har hittills ställts inför rätta i Tyskland efter jätteskandalen "dieselgate". Men i veckan är det dags. På onsdag inleds rättegången mot Audis avgångne vd Rupert Stadler i München.

Intresset för rättegångsstarten väntas bli mycket stort, samtidigt som bara ett fåtal ryms i den speciella domstolslokalen i anslutning till det mytomspunna och ökända fängelset Stadelheim.

Inför skranket står två Audi-anställda, av myndigheterna bara namngivna som Giovanni och Henning, Porsches motorutvecklare Wolfgang Hatz, och så en av den tyska bilindustrins tidigare starkast lysande stjärnor, 57-årige Rupert Stadler.

Han hade en lång karriär på Audi, och blev 2007 vd på biljätten. Men i juni 2018 tog det slut. Först genomfördes en husrannsakan i Stadlers bostad, och sedan chockades hela bilvärlden när Audis högste chef greps av polis för att kastas i vanligt häkte.

Fram tills dess hade tyska myndigheter gått försiktigt fram sedan kollegor i USA nystat upp "dieselgate" – den omfattande härvan där Volkswagen-koncernen fuskat för att deras bilar skulle kunna klara avgaskontroller trots att de släpper ut alldeles för mycket gifter.

Avvisar misstankar

Larmet kom från organisationen ICCT (International Council on Clean Transportation). Samma organisation har sedan i rapporter gjort bedömningen att diesel står för en mycket stor andel av de minst cirka 400 000 förtida dödsfall – nästan en död i minuten – som avgaser orsakar i världen varje år.

Audi kan naturligtvis bara kopplas till en bråkdel av det, och Stadler åtalas inte för några dödsfall eller andra hälsokonsekvenser. Åtalet siktar snarare in sig på att bilköparna blivit lurade, och omfattar enligt tyska medier bedrägeri, urkundsförfalskning och falsk marknadsföring.

Både Stadler och Hatz har avvisat alla misstankar, och utlovar starka försvarstal i den snåriga utdragna processen. Rättegången väntas pågå i över två år, till december 2022. Om männen befinns skyldiga riskerar de tio års fängelse.

Tusentals miljarder

Det är långt ifrån det enda juridiska efterspelet. Martin Winterkorn, tidigare chef för hela VW-gruppen, tvingades 2015 bort av "dieselgate" och har sedan dess hållit en låg profil hemma i Tyskland eftersom han skulle riskera ett strängt straff om amerikanska åklagare kom åt honom.

Sent omsider, 2019, lade även tyska åklagare fram åtal mot Winterkorn, plus biljättens nuvarande vd Herbert Diess och styrelseordföranden Hans Dieter Pötsch. Men åtminstone Diess och Pötsch kom efter några månader undan med förlikning, då VW betalade nio miljoner euro mot att åtalen lades ned.

Det är en spottstyver i sammanhanget. Sammanlagt har VW runtom i världen, mestadels i USA, betalat minst 3 100 miljarder kronor i böter, ersättningar och kompensation. Och sista ordet är inte sagt, ersättningsprocesser fortsätter både hemma i Tyskland och i andra länder.

Henrik Samuelsson/TT

FAKTA

Fakta: Tysk biljätte

Audi är ett anrikt tyskt bilmärke som sedan 1960-talet ingår i Volkswagen. VW-gruppen har blivit en global jätte som numera innefattar även märken som Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda och – på lastbilssidan – Scania.

Konglomeratet kontrolleras av släkten Porsche–Piëch, men är också börsnoterat.

VW har de senaste åren varit i jämn kamp med japanska Toyota om titeln världens största biltillverkare, räknat i antal byggda bilar. Räknat i börsvärde är dock Toyota mer än dubbelt så stort som VW. Och, som en illustration av den miljöomställning bilbranschen nu tvingas till, är på börsen den amerikanska elbilstillverkaren Tesla värt ännu mycket mer än Toyota.

Ekonomi

Miljardstöd till krisdrabbade Qatar Airways

Ett Qatar Airways-plan på Leonardo da Vinci-flygplatsen utanför Rom. Arkivbild.
Foto: Mauro Scrobogna
Ekonomi
Ekonomi

Även de stora arabiska flygbolagen behöver extra statlig hjälp i pandemin. Qatar Airways avslöjar nu att bolaget tagit emot 7,3 miljarder rial (drygt 18 miljarder kronor) från landets regering.

En dylik pengainjektion aviserades i mars, men har inte bekräftats förrän nu.

Qatar Airways är statligt ägt, och de extra pengarna har sedermera omvandlats till nya aktier. Men flygbolaget står det lilla oljelandet dyrt – det gick redan tidigare med förlust, och pandemin väntas kraftigt förvärra de röda siffrorna.

Dessutom är Qatar Airways på grund av regionala konflikter numera bannlyst från luftrummen i grannländerna Bahrain, Egypten, Förenade arabemiraten och Saudiarabien. Det innebär att flygplanen måste flyga omvägar.

Ekonomi

Hovet i pengakris – vill ha mer statligt stöd

Coronakrisen medförde stora ekonomiska problem för Slottsstaten, som sköter de kungliga slotten och parkerna. Nu vill ståthållaren Staffan Larsson se mer statlig finansiering.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Kungliga slott har slagit igen och parkernas skötsel är eftersatt. Hovet gör miljonförluster sedan turisterna försvunnit i spåren av coronakrisen.
Nu hoppas hovet att staten tar över ansvaret för finansieringen av de elva kungliga slotten.
PREMIUM

Kungliga slottet i Gamla stan i Stockholm står spökligt öde. Staffan Larsson, chef för Ståthållarämbetet vid hovet, beskriver det som surrealistiskt att vandra genom de tomma våningarna.

– I vanliga fall är det långa köer av besökare i nästan varje rum. Nu är det kanske hundra personer på ett helt dygn som besöker oss. Det är stor skillnad.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Startskott för Danmarks största vindsatsning

Vindkraft till havs är framtiden, tror Danmark. Arkivbild från Flakfortet, i Öresund mellan Köpenhamn och Barsebäck.
Foto: Jens Dresling/Polfoto/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Vindenergiparken Thor ska kunna försörja 800 000 hushåll med el. Nu inleder Danmark upphandlingen av landets hittills största havsbaserade vindkraftsprojekt.
PREMIUM

"Utbyggnaden av vindkraft till havs är helt central i regeringens ambition om 70 procents minskning av koldioxidutsläppen till 2030", säger klimat- och energiminister Dan Jørgensen enligt ett pressmeddelande.

Upphandlingen är speciell, eftersom budande företag får välja kapacitet i spannet 800–1 000 MW och att även kablarna in till land ska ingå i offerten. Det är tänkt att göra projektet så billigt som möjligt per levererad kilowattimme.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Gyllenhammar: Volvo bygger fula bilar

Pehr G Gyllenhammar sitter under pandemin i självpåtagen karantän i Toronto, Kanada. 'Det är ju lite trist för både min hustru och mitt barn, för det blir ju ingen samvaro med andra. Men för min del är det okej', säger han till TT via en videolänk.
Foto: TT
Ekonomi
Ekonomi Sverige står inte högt i kurs när exil-svensken Pehr G Gyllenhammar talar ut.
Coronastrategin är slapp, januariavtalet bedrövligt och Volvo Cars bygger fula bilar, anser den gamle Volvochefen.
PREMIUM

Bokaktuelle Pehr G Gyllenhammar bor sedan drygt ett år i Toronto, Kanada. På uppfarten till kedjehuset står en BMW parkerad.

– Jag provkörde Volvo XC 90, när den första varianten kom. Men...för det första var den ful. För det andra för grov. För det tredje hade man dålig utsikt när man satt i den. Jag tyckte inte om den – och inte min fru heller, säger han till TT.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Spincasino.se

Sverige agerar annorlunda än omvärlden i corona-tider!

Spincasino.se Många delar av världen står och gapar över hur få åtgärder vi i Sverige har gjort i jämförelse med omvärlden när det kommer till covid-19 pandemin. Många länder har undrat om Sverige är ute efter att göra sig av med sina egna invånare och att vi kan klassas som ansvarslösa. Trots detta så fortsätter vi svenskar att ta det relativt lugnt och de allra flesta tycker inte att det är kul och vill helst att allt ska bli som vanligt, men alla hjälps åt och gör det bästa av situationen.

Svenskarna tycks lita på sina medmänniskor

Vad beror lugnet vi bär på egentligen, när resten av jorden skakar av rädsla? En teori kan vara att vi i Sverige är väldigt solidariska och hjälps åt när det gäller och har tillit till varandra. Vi har dessutom levt väldigt bra så alla generationer som lever idag har varit fria från krig och fattigdom. Länder som har misär nära i sina minnen tenderar att reagera starkare i krissituationer, vilket inte alls är konstigt.

Vi svenskar litar på att de som är sjuka håller sig hemma och gör även detsamma själva om vi har symptom. Vi hjälper våra familjemedlemmar att handla om de är sjuka och luft-kramas från 2 meters avstånd för att inte råka smitta varandra även då vi inte ens har symtom själva, bara för att vi vill skydda våra älskade familjemedlemmar i riskgrupperna. Vissa tanter sitter i dörröppningarna i hyreshusen och stickar tillsammans. Mormödrar skickar brev till sina barnbarn som barnen får svara på i väntan på att snart återförenas igen. Det är något väldigt älskvärt över vår tillit till varandra och vår tro på att “allting ordnar sig alltid” är stark även i svårare tider!

Saker att göra under karantän:

1. Lär dig något nytt - Varför inte använda tiden till något vettigt och googla eller youtuba jordens historia eller deep-diva i något som du vill lära dig mer om som t.ex matlagning, odling, pyramiderna i Egypten, kvantfysik - ja bara fantasin sätter gränser.

2. Spela spel - Varför inte ta fram gamla sällskapsspel eller spelen du spelade när du var liten? Kanske har du ett super Nintendo som ligger och skräpar och är laddad för lite Mario? Eller spela något från datorn eller satsa på att snurra några spins online.

3. Meditera - stäng av ljuden och låt ditt sinne vila, sätt dig ner, gärna i soluppgången och lyssna på ljudet från naturen. Kanske kan du höra fåglarna kvittra, en bäck som porlar. Sätt dig i stillheten och var mottaglig en stund och låt dig själv slappna av i både knopp och kropp.

4. Skaffa en ny hobby - Släpp Netflix för en stund, varför inte skaffa en ny hobby där du kan uttrycka dig? Det kan vara allt från sång, dans, konst, matlagning, sy, skapa smycken etc. Att skapa gör oss lyckliga!

5. Plantera blommor - Det är äntligen vår och det är dags att förodla alla grönsaker och örter inför sommaren. Eller varför inte plantera om och ta sticklingar på redan existerande växter i hemmet? Att sätta händerna i jord har vetenskapligt visat sig vara lugnande och helande för oss - vad väntar du på? Back to nature!

Ekonomi

Risk att pengar kastas efter regeländring

Ideella organisationer har tidigare kunnat ta emot gamla sedlar som gåvor och lösa in dem hos Riksbanken. Den 1 oktober ändras reglerna. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg / TT
Ekonomi
Ekonomi Om bara en vecka skärper Riksbanken reglerna för att växla in gamla sedlar. Det kan innebära förlorade miljoner för ideella organisationer.
– Väldigt mycket av de här pengarna kommer nu bara att kastas, säger Fredrik Malmgren vid Djurens vänner.
PREMIUM

De senaste åren har många ideella organisationer växlat in gamla ogiltiga sedlar som privatpersoner skickat till dem. Men från den 1 oktober i år får pengarna bara lösas in av dödsbon, eller av den person som ägde sedlarna när de blev ogiltiga.

Samtidigt höjs avgiften för att lösa in ogiltiga sedlar från 100 till 200 kronor. Det kan göra att många av de gamla pengarna blir kvar ute i samhället och inte kommer in till Riksbanken alls.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Nyanställdes mitt i krisen: "Hamnade i limbo"

Marie Langaard nyanställdes mitt i krisen, och sitter nu ensam på kontoret medan kollegorna arbetar hemifrån.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi
Ekonomi Digitala anställningsintervjuer, möten via videolänk och kontor hemma vid köksbordet.
För många som nyanställts mitt i krisen har distansjobb blivit vardag direkt – och vissa har inte ens träffat sina kollegor än.
PREMIUM

– Hade du frågat mig i höstas så hade jag aldrig kunnat tro att det var så här jag skulle börja mitt drömjobb, säger Marie Langaard, som skrattar till och sedan blir tyst.

Sedan ett par veckor tillbaka är hon regionchef på Sensus studieförbund i västra Sverige. Utanför kontoret i centrala Göteborg mullrar spårvagnarna förbi, men inomhus är det stillsamt. Nästan alla de 75 medarbetarna jobbar hemifrån på grund av pandemin, så Marie Langaard sitter ensam framför sin dator.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Polestar ska bygga omtyckt konceptbil

Precept på podiet i Peking.
Foto: Stefan Isaksson/Polestar/TT
Ekonomi
Ekonomi Volvos elbilsmärke Polestar lovar nu att börja massproducera konceptet Precept, som tidigare i år hyllades som en tänkbar framtida konkurrent till Tesla Model S.
PREMIUM

– Folk sade "vi vill ha den", så vi beslöt oss för att bygga den, säger vd Thomas Ingenlath på bilmässan i Peking, enligt ett pressmeddelande.

Precept visades upp som framtidsvision tidigare i år. Den påminner i storlek och form om Model S, som var banbrytande när den kom 2012 men som alltså nu börjar bli lite till åren.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL