Kultur och nöje

Kärleksfull scenversion som fångar allt under ytan

Cecilia Lindqvist som Sidonie och Sandra Stojiljkovic som Nathalie.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Scen/recension På lördagen var det premiär för Sidonie & Nathalie på Intiman i Malmö. Gunilla Wedding har sett en föreställning som är både kärleksfull och fri gentemot sin romanförlaga.

Fem udda trästolar, fem skådespelare och en tom scen. På Intimans scen är det premiär för Sidonie & Nathalie. Föreställningen bygger på Sigrid Combüchens Augustnominerade roman med samma titel om två helt olika livsöden som på grund av ett slumpartat möte under en flykt genom ett krigshärjat Europa tvinnas samman.

Scenversionen följer romanens återblickande kronologi. På en av dem fem stolarna sitter den 90-åriga Nathalie vid fönstret i sitt hus i Lofoten och betraktar fjorden nedanför och kajakerna som paddlas förbi.

Enorm målning

Mellan Nathalies blick från trästolen och blickarna från salongen där vi i publiken sitter coronasäkert utspridda på betydligt mjukare stolar utspelas så historien om Sidonie & Nathalie. Vi möter dem på den danska sidan sundet där de väntar på en båt som i skydd av mörkret ska hjälpa dem över till Sverige och friheten. Vi följer dem sedan från stranden i Limhamn till Skanör och så vidare till en gård i Höörstrakten där de får arbete och sedan på ytterligare en resa som så småningom tar dem till Kosteröarna. Bakom de fem trästolarna finns en enorm målning som också följer resan i skiftande färger och motiv - ett sund, ett öppet hav, granskog, klippor.

Förutom stolarna och bakgrundsmålningen tillförs inte så mycket rekvisita - det räcker med en presenning att gömma sig under på flyktbåten, ett par potatissäckar att sitta på på väg mot Höör, sängar eller madrasser att ligga på, en bänk utanför ett stationshus eller en stuga. Berättelsen vi får ta del av ligger fast förankrad hos de fem skådespelarna - i rörelser, blickar, närhet, avstånd och ord.

Sidonie & Nathalie på intiman i Malmö.
Foto: Emmalisa Pauly

Avstånd och beroende

Nathalie och Sidonie tillhör olika samhällsklasser och har levt helt olika liv. Nathalie kommer från en välbärgad vinodlarfamilj, har universitetsutbildning och flyr från den smärtsamma förlusten av hela sin familj. Sidonie hittar hela tiden på nya historier om sin bakgrund men verkar ha suttit i fängelse och har arbetat som kallskänka. Hon är streetsmart men inte bildad.

De två kvinnorna tycker egentligen inte om varandra och avståndet och ogillandet blandat med ett påtvingat beroende avspeglas tydligt i spelet mellan Cecilia Lindqvists Sidonie som är i ständig rörelse, ständigt pratande, ständigt i behov av andras gillande och Sandra Stojiljkovics Nathalie som håller avstånd till allt och alla.

Den enda känsla Nathalie tillåter sig är åtrå utan förpliktelser och här är också scenerna mellan henne och Joakim Gräns som trädgårdsarbetaren Hendryk på gården i Höörstrakten lysande. Joakim Gräns gestaltar förutom Hendryk flera av de män som Sidonie och Nathalie möter på sin resa och fångar dem fint i rörelsemönster och språk - allra bäst som den speciella Danken som skulle kunna bli Sidonies trygga hamn. Teaterpraktikanten Lukas Olde Monnikhof har färre roller men gör framförallt intryck som den obehaglige sonen på gården,

Skådespelare nummer fem är Kerstin Andersson som skickligt varvar alla de kvinnor som på olika sätt tar emot Sidonie och Nathalie med en neutral berättarroll där hon från olika platser på scenen tar oss vidare i historien eller ger bakgrund. Ett grepp som fungerar lika sammanhållande som romanens pärmar och som också gör Combüchens fantastiska språk till en viktig del även av scenversionen.

Kärleksfull hand

I Combüchens roman ligger språket hela tiden ovanpå det svåra känslorna och så mycket bubblar och pyr och pockar under ytan. Samma känsla lyckas scenversionen förmedla. Vi är åskådare på avstånd där i salongen men genom ett fantastiskt agerande av de fem skådespelarna når oss allt det där under ytan också - allt det förlorade, all sorgen, allt det meningslösa grymma som krig är och gör.

Sidonie och Nathalie på Intiman är en stark och gripande föreställning om olika livsvägar och om att trots allt gå vidare - mekaniskt eller med själ och hjärta. Regissören Karin Parrot-Jonzon har med varsam och kärleksfull hand skakat ut Sidonie och Nathalie från Combüchens boksidor och blåst liv i dem på scen. Det är respektfullt mot en lysande romanförlaga men också genomtänkt dramatik helt i sin egen rätt.

FAKTA

Teaterrecension

Scen

Sidonie & Nathalie - från Limhamn till Lofoten

Dramatisering av Sigrid Combüchens roman med samma titel, gjord av Karin Parrot-Jonzon

Regi: Karin Parrot-Jonzon

Scenografi, kostym: Marie í Dali

Ljusdesign: Magnus Jarlbo

Mask: Elisbeth Karlsson

Dramaturg: Felicia Ohly

Medverkande: Cecilia Lindqvist, Sandra Stojiljkovic, Joakim Gräns, Kerstin Andersson, Lukas Olde Monnikhof

Premiär på Intiman i Malmö 12 september 2020

Kultur och nöje

Indiska biografer öppnar igen

Säkerhetsvakter utanför en stängd biograf i indiska Jammu. Den 15 oktober får dock publiken se film på bio igen. Arkivbild.
Foto: Channi Anand/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Indiens biografer tillåts öppna igen efter att ha varit stängda i över ett halvår. Den 15 oktober slår de upp portarna trots stigande siffror när det gäller antalet smittade med coronaviruset, skriver Variety. Enligt direktiv från myndigheterna får biograferna öppna med upp till 50 procents kapacitet.

Med biografer som har varit stängda sedan i mars har Indiens stora filmindustri tvingats hitta alternativa lösningar. Bland annat har stora planerade filmpremiärer sänds på nätet och strömningstjänster som Netflix, Disney Plus och Sony har satsat på indiskt material.

Indien har en av världens största filmindustrier med över 2000 produktioner årligen. Landet är ett av de hårdast drabbade av coronapandemin med över 6,3 miljoner smittade och över 97 000 dödsfall.

Kultur och nöje

De tävlar i svenska "Lego masters"

Mauri Hermundsson leder 'Lego masters' tillsammans med domaren Magnus Göransson, designchef på Lego. Pressbild.
Foto: Jakob Dahlström
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Nu är det klart vilka som tävlar i den svenska versionen av underhållningsprogrammet "Lego masters".

De tävlande är uppdelade på åtta lag och deltagarna är: Peter Ilmrud (Upplands Väsby), Emil Lidé (Lund), Stefan Eriksson (Stockholm), Michael Lundqvist (Stockholm), Robert Lundmark (Skellefteå), Hans Brettschneider (Skellefteå), Sarah Beyer (Klagshamn), Leonard Jegerås (Tostared), Emma Farm (Sundsvall), Eva Svartkrut (Lindesberg), David Gustafsson (Mullsjö), Rickard Stensby (Skövde), Daniel Eggens (Uppsala), Joakim Jidbacken (Norrköping), Petter Åkeson (Visby) och Mattias Wahlgren (Visby).

Programmet, som går ut på att skapa legokreationer under tidspress, har tidigare gjort succé i USA, Storbritannien och Australien. Den svenska versionen leds av Mauri Hermundsson och har premiär på TV4 den 25 oktober.

Kultur och nöje

"Idol"-deltagaren: Kunde ha skött det bättre

Caspar Camitz uppträder med Mando Diaos 'Strövtåg i hembygden' i veckans 'Idol'. Pressbild.
Foto: Magnus Ragnvid
Kultur och nöje
Kultur och nöje Caspar Camitz var den första av årets "Idol"-deltagare att testa positivt för covid-19.
Nu gör han sig redo för en show på plats i studion – efter påfrestande social distansering.

När TT pratar med Caspar Camitz har han precis repeterat Mando Diaos "Strövtåg i hembygden" i "Idol"-studion inför fredagens avsnitt.

Förra veckan meddelade produktionen att 25-åringen från Norrtälje hade drabbats av covid-19 och inte kunde medverka i den första fredagsfinalen. Strax därefter stod det klart att även Nadja Holm, Affe Hagström och Herman Silow fått viruset. Produktionen ändrade sig, Caspar Camitz fick vara med, och alla deltagare fick sjunga från sina hotellrum, medan programledaren Pär Lernström och "Idol"-juryn fanns på plats i studion. Även Indra Elg, som röstades ut, testade senare positivt för covid-19.

Den här gången får alla friska idoler ta plats på scenen igen. Det är mer än en vecka sedan Caspar Camitz hade feber, men han känner sig fortfarande inte helt återställd i lungorna.

– Jag är lite tung i andningen än så länge. Men det har jag haft problem med sedan tidigare, astma och jordnötsallergi och skit, det sitter tungt i lungorna, men det är på bättringsvägen, säger han.

"Ska se bra ut i tv"

Caspar Camitz är inte förvånad över att en så stor del av "Idol"-gänget har drabbats av coronaviruset.

– Corona har ju hållit på under lång tid, och vi befinner oss i Stockholm, på ett av Stockholms största hotell. Så det var inte en oväntad grej, det är snarare bara bra att det hände någon gång, säger han.

TT: Hur bra har ni varit på social distansering?

– Det här programmet, det är klart att de har följt vissa saker, sedan vill de ju göra så att det ser bra ut i tv, vi ska vara nära varandra. Det är klart att man kunde ha skött det bättre. Man skulle kunna ha större avstånd, men det är också svårt att styra människor, det går inte att ha en personlig vakt för varje människa.

Fick inte gå ut

Under sjukdomstiden har Caspar Camitz suttit instängd på sitt rum, läst böcker, mediterat och kollat på serier – och brottats med sina tankar. Han tycker att TV4 "ändå har hanterat det bra", trots att han själv upplevde det som psykiskt jobbigt.

– Man fick uttrycka sig och säga "vi behöver luft, vi behöver komma ut och gå". Till slut fattade de men jag tyckte att det tog lite lång tid, säger han och fortsätter:

– Jag tjatade fram så att vi fick gå ut. Till en början var det bara en till två minuter, utanför en dörr, en och en. Då hade jag suttit inne utan att få luft i några dagar, säger han.

Caspar Camitz har spelat i band under flera år och har stor scenvana. Han sökte till underhållningsprogrammet redan 2013 och tog sig då till slutaudition. Han ångrar inte att han satsade i år igen, trots pandemin.

– Det här året var helt rätt tid. När jag fick förfrågan om att vara med frågade jag mig själv ärligt om jag ville vara med, om jag var redo, och det var jag, säger han.

TV4: "Allt spritas"

TT har sökt Malin Knave, exekutiv producent på TV4, under en längre tid för en kommentar om virushanteringen. Hon har inte velat göra en muntlig intervju men svarar till slut skriftligt.

"Vi genomför alla inspelningar under stor säkerhet och våra rutiner är framtagna med en läkare som är insatt i covid-19. Allt spritas och personalen på plats använder nödvändig skyddsutrustning och avstånd ska hållas mellan alla deltagare", skriver hon.

Malin Knave vill inte kommentera om det finns någon smittspridning inom produktionen.

"För TV4 är det av största vikt att "Idol"-produktionen är en säker arbetsplats och vi sätter alltid våra medarbetares och idolers hälsa främst. I nuläget känner vi oss trygga med att genomföra fredagsfinalerna då vi hela tiden jobbar efter de förutsättningar och rekommendationer som myndigheterna ger, och har vidtagit en rad åtgärder för att säkerställa att miljön ska vara trygg", skriver hon

Sofia Sundström/TT

FAKTA

Fakta: Veckans låtar

Ella Hedström – "Jag blir hellre jagad av vargar" (Orup)

Maya Arctaedius – "Passa dig" (Miriam Bryant)

Herman Silow – "Ta mig tillbaka" (Darin)

Simon Karlsson – "Din tid kommer" (Håkan Hellström)

Nadja Holm – "Det bästa kanske inte hänt än" (Molly Sandén)

Gabriel Abdulahad – "Lakan" (Newkid)

Mattias Nederman – "Tusen bitar" (Björn Afzelius)

Nova Luther – "Så som i himlen" (Danny Saucedo featuring Tensta gospel)

Caspar Camitz – "Strövtåg i hembygden" (Mando Diao)

Niklas Hultberg – "Svag" (Victor Leksell)

Affe Hagström – "Vintersaga" (Monica Törnell, Amanda Bergmans version)

Paulina Pancenkov – "Säg mig var du står" (Carola, Zara Larsson)

Kultur och nöje

Idris Elba i ny thriller

Idris Elba. Arkivbild.
Foto: Richard Shotwell/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Grattis, alla Idris Elba-fans – den brittiske filmstjärnan har en ny film på gång. Han ska spela huvudrollen i kommande thrillern "Beast", som beskrivs som ett överlevnadsdrama av filmbolaget Universal, skriver Variety.

I övrigt är inte mycket känt kring filmen förutom att Baltsar Kormakur regisserar och Ryan Engle ("Rampage: Big meets bigger") skriver manus.

Idris Elba har tidigare spelat i storfilmer som "Molly's game" och "Avengers: Infinity war" och tv-serier som "The Wire" och "Luther".

Kultur och nöje

Dansk musik tillbaka på Youtube

Danska Lukas Grahams musik kan höras på Youtube igen. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Dansk musik är tillbaka på Youtube. Det står klart sedan videotjänsten och rättighetsorganisationen Polaris har ingått ett nytt avtal.

Youtube har varit utan dansk musik, danska videor samt intervjuer och tv-innehåll där dansk musik spelas sedan den 1 augusti då det förra avtalet löpte ut. Konflikten har främst handlat om upphovsrättsersättning till artisterna.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

IG

Swedbanks lansering av Apple Pay visar på mobil trend

Källa: Pexels
IG Apple Pay har varit tillgängligt på den svenska marknaden sedan hösten 2017. Alla storbanker har dock inte varit lika snabba med att erbjuda den mobila betaltjänsten till sina kunder. Nordea var först ut och bland annat Klarna och Komplett Bank har därefter lagt till tjänsten i sitt utbud. Den 4 december hoppade även Swedbank till slut på tåget, efter två år av dagliga frågor från kunder på företagets Facebooksida.

Varför Swedbank väntat tills nu med att erbjuda betalsättet är svårt att svara på. Kanske lades allt fokus på den egenutvecklade Swedbank Plånbok som länge har haft stöd för Samsung Pay, men alltså inte förrän nyligen även stöder Apple Pay. Oavsett anledning så visar Swedbanks anammande av Apple Pay att mobila applikationer i den svenska finanssektorn är en trend som de största aktörerna inte kan ignorera.

Börshandel och fysisk handel följer trenden

Handel på finansiella marknader är också något som mer och mer görs i mobilen idag. Möjligheten att kunna handla turbowarranter, CFD:s och barriers dygnet runt och på resande fot, är något som alltfler kunder i dag efterfrågar. I Sverige och sex andra europeiska länder lanserades nyligen tjänsten Turbo24, som förutom en webbaserad plattform har lagt stort fokus på mobilappar som stöder alla de funktioner som webbversionen erbjuder. Det har helt enkelt blivit hårdare krav från kunder att appar ska vara lika kraftfulla och ha samma verktyg som desktop-baserade plattformar erbjuder.

I den fysiska handeln är övergången till mobila lösningar som mest påtaglig i Sverige. Det är ingen slump att brittiska nyhetssajten The Telegraph i oktober utnämnde Sverige till världsmästare när det kommer till kontantlösa samhällen. Värdet av de kontanter som cirkulerar i Sverige har sjunkit med 27.5 procent på fyra år. Endast 60 procent hävdar att de använt kontanter över huvud taget den senaste månaden – i Japan är siffran 79 och i USA 70 procent. En av de största vinnarna på privatpersoners preferens att betala med mobilen är Swish som fortsätter ta marknadsandelar. 2014 utfördes 21 miljoner betalningar med Swish och 2018 var siffran 394 miljoner.

Betalningar med kort fortfarande störst

Kortbetalningar är fortfarande det populäraste betalsättet bland svenskar, även om det är betydligt lägre i jämförelse med de flesta andra europeiska länder och framför allt USA. Kortjättarna VISA och Mastercard har försökt simplifiera kortköp online med det nya betaltjänstdirektivet PSD2. Direktivet gör det enklare för konsumenter att verifiera köp, men det har också lett till tekniska utmaningar för e-handlare och betalväxlar att implementera den nya typen av kortköp.

Huruvida de nya direktiven är tillräckliga, och hinner implementeras tillräckligt snabbt, för att på riktigt konkurrera med de mobila betalningsalternativens framfart återstår att se – just nu ser inte den mobila trenden ut att bromsa över huvud taget. Finanssektorn tycks alltså dras mer åt fokus på mobilappar både när det gäller bankärenden, handel på börsen eller betalningar generellt. I alla fall om man ser till de största aktörernas satsning på området och nu senast kundernas rop på bankerna att erbjuda stöd för Apple Pay.

Kultur och nöje

Filmgiganter oroade för biobranschen

Martin Scorsese. Arkivbild.
Foto: Jordan Strauss/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Biobranschen är hotad och behöver ekonomiskt bistånd för att överleva. Nu vädjar Hollywoodeliten till politikerna om ekonomisk hjälp.
PREMIUM

De Oscarsvinnande Hollywoodjättarna Martin Scorsese, Clint Eastwood och James Cameron har gått samman med en rad amerikanska biografägare för att försöka få till stånd ekonomisk hjälp för att rädda filmindustrins framtid.

I ett brev till senaten och det amerikanska representanthuset konstaterar de att coronapandemin har inneburit ett förödande hårt slag mot filmbranschen och att biograferna kanske inte överlever utan ekonomiskt bistånd. Brevet är undertecknat av över 70 regissörer, producenter och biografägare.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Då släpps dokumentären om Eilish

Billie Eilish. Arkivbild.
Foto: AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

"The world's a little blurry" – det är titeln på en ny dokumäntär om Billie Eilish som har premiär på strömningstjänsten Apple Plus, skriver hon själv på Instagram.

Apple köpte i slutet av förra året rättigheterna till dokumentären för 225 miljoner kronor. Filmen följer den 18-åriga amerikanska popsensationen under turnén som följde på hennes debutalbum "When we all fall asleep, where do we go?" som kom i fjol.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Bokrecensioner

Intensiv energi i Klas Östergrens Renegater

Klas Östergren.
Foto: Claes Hall
Kultur och nöje
Bok/Recension Thomas Almqvist har läst Klas Östergrens Renegater, den avslutande delen i trilogin där tidigare Gentlemen och Gangsters ingår.

Det ska vara en tegelstensroman i höst. Jag har just recenserat Hilary Mantels Spegeln och ljuset på 890 sidor och nu är det dags för Klas Östergrens Renegater på 749 sidor. Renegater är den avslutande delen i trilogin om Henry Morgan, där varje del kan läsas fristående. För fyrtio år sedan kom Gentlemen och tjugofem år senare Gangsters, men det var inte planerat från början att det skulle bli en trilogi. Jag får en känsla av bokslut och återkoppling, när jag läser Renegater, återkoppling till de båda tidigare romanerna, som förutsätter varandra. Det är ett av de mäktigaste och även märkligaste romanbyggena i vår tid.

Två ärenden

I inledningen av Renegater kommer Henry Morgan vandrande till Östergrens hus på Österlen. Han verkar ytterst sliten och är en gengångare från det förflutna som har en hel del ouppklarade affärer med författaren. Morgan har två ärenden: han ska söka upp sin son, som han aldrig träffat förut, och han ska ge Östergren i uppdrag att skriva en rapport om skandalerna i Svenska Akademien.

De båda tidigare delarna av trilogin behandlar var sin vapenaffär i den större skalan i Sverige. Det gör även Renegater, som tar upp den tvivelaktiga kampanjen för att sälja JAS Gripen till Sydafrika 1999.

Renegater består egentligen av ett antal historier, som Östergren sammanfogat och vävt ihop till en fungerande helhet. Reklamgurun Torsten Ljung och Sveriges fiaskoartade JAS-affär med Sydafrika är en och rapporten om skandalerna i Svenska Akademien är en annan.

Här finns också en historia om snömotivet i konstens och litteraturens värld, som är av stort personligt intresse för Östergren, och en historia om trädgårdsodlandets vedermödor på Österlen. Östergren vill naturligtvis bli tagen på allvar, men i hela författarskapet finns samtidigt en stor portion av lekfullhet.

Civilisationskritik

Det är kanske inte intrigen som är viktig i första hand i Renegater, utan livskänslan. Livskänslan är då dialogerna, samspelet mellan huvudpersonerna och den psykologiska spänningen i romanen. Östergren utforskar sin samtid och det nära förflutna med kritisk blick, varför Renegater också är en civilisationskritisk roman. Genom att berätta om saker, som verkar perifera och ovidkommande med en omsorg om detaljer, som gör att de framstår som centrala, får han fram en sanning som annars skulle vara dold. Han möblerar varje historia med tidstrogen rekvisita.

Dessa historier gör romanen ganska komplicerad, men hans prosa är i sig väldigt tydlig och lättläst. Romanen kan göra ett ganska splittrat intryck, men på det hela taget är det mycket välskrivet och engagerande. Det vilar en förlamande atmosfär av vardaglig omoral över delar av romanen, men den självironiska distans som han använder sig av ger texten nödvändig djupverkan. Jag rycks med av den intensiva energin i romanen.

Romanens höjdpunkt

Renegater innehåller mycket mörker och smärta, vilket skickligt balanseras av den briljant formulerade rapporten om skandalerna i Svenska Akademien, romanens absoluta höjdpunkt. Östergren vann inträde i denna illustra skara i december 2014, men lämnade på eget initiativ i april 2018. I rapporten har han döpt alla ledamöterna efter olika gräsarter, vilka är ganska lätt genomskådade. Själv heter han herr Svingel. Hans självironiska distans firar här ständiga triumfer, varför jag till och med skrattar högt ibland. Även hans avskedstal finns med.

För Östergren är den genomskådade lögnen en början och inte ett slut. Förr kallade man någon som avfallit från den rätta tron för renegat. På 70-talet användes det ofta inom vänsterkretsar, då man inte behövde göra så mycket för att bli renegat. Om man lever tillräckligt länge, enligt Östergren, blir man förr eller senare renegat i någons ögon.

Varm ton

I Renegater finns både tidens gång och ögonblickets skärpa. Världen är som den är och människorna fortsätter att ha sin föreställning om den. Östergrens värld är hård och cynisk, osannolik och tumultartad, men ändå på sitt sätt trovärdig. Han skriver gärna om trasiga själar, men i ett generöst och solidariskt samhälle får alla fallna chansen att resa sig igen och börja om. Han skriver en stram prosa, som ändå aldrig blir ordknapp. Tonen är oftast varm och inkännande men ibland till och med fullständigt osentimental. Det finns en del ojämnheter i Renegater och det vore väl egendomligt annars i en roman på 749 sidor. Östergren kan vara svår att ringa in som författare, men är ändå aldrig svår att förstå.

FAKTA

Bokrecension

Bok

Renegater

Författare: Klas Östergren

Förlag: Polaris

Thomas Almqvist

NÄSTA ARTIKEL