Ekonomi

Storägare säger ja till SAS-stöd

SAS har under coronakrisen, som alla konkurrenter, tvingats parkera stora delar av flygplansflottan till följd av reserestriktioner och minskad efterfrågan. Arkivbild
Foto: Vidar Ruud NTB/Scanpix/TT
Ekonomi
Ekonomi Flygbolaget SAS styrelse har reviderat sin plan för kapitaltillskott och rekonstruktion av skuldberget. Med den nya planen har bolaget säkrat stöd från bolagets två största ägare: den svenska och danska staten. Även Wallenbergsfären godkänner upplägget.
PREMIUM

SAS-aktien backar 3,5 procent efter beskedet och har därmed tappat över hälften av sitt värde sedan årsskiftet.

Den så kallade rekapitaliseringsplanen som nu har anpassats för att blidka storägarna inkluderar bland annat en riktad emission av stamaktier på drygt två miljarder kronor och en företrädesemission av nya stamaktier på nästan fyra miljarder kronor. Där ingår även emissioner av så kallade hybridobligationer till huvudägarna på sex miljarder.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

"Dieselgate" kan ge Audis forne vd tio år

Rupert Stadler på ett aktieägarmöte våren 2018, bara någon månad innan han greps.
Foto: Armin Weigel
Ekonomi
Ekonomi Inga högre chefer har hittills ställts inför rätta i Tyskland efter jätteskandalen "dieselgate". Men i veckan är det dags. På onsdag inleds rättegången mot Audis avgångne vd Rupert Stadler i München.

Intresset för rättegångsstarten väntas bli mycket stort, samtidigt som bara ett fåtal ryms i den speciella domstolslokalen i anslutning till det mytomspunna och ökända fängelset Stadelheim.

Inför skranket står två Audi-anställda, av myndigheterna bara namngivna som Giovanni och Henning, Porsches motorutvecklare Wolfgang Hatz, och så en av den tyska bilindustrins tidigare starkast lysande stjärnor, 57-årige Rupert Stadler.

Han hade en lång karriär på Audi, och blev 2007 vd på biljätten. Men i juni 2018 tog det slut. Först genomfördes en husrannsakan i Stadlers bostad, och sedan chockades hela bilvärlden när Audis högste chef greps av polis för att kastas i vanligt häkte.

Fram tills dess hade tyska myndigheter gått försiktigt fram sedan kollegor i USA nystat upp "dieselgate" – den omfattande härvan där Volkswagen-koncernen fuskat för att deras bilar skulle kunna klara avgaskontroller trots att de släpper ut alldeles för mycket gifter.

Avvisar misstankar

Larmet kom från organisationen ICCT (International Council on Clean Transportation). Samma organisation har sedan i rapporter gjort bedömningen att diesel står för en mycket stor andel av de minst cirka 400 000 förtida dödsfall – nästan en död i minuten – som avgaser orsakar i världen varje år.

Audi kan naturligtvis bara kopplas till en bråkdel av det, och Stadler åtalas inte för några dödsfall eller andra hälsokonsekvenser. Åtalet siktar snarare in sig på att bilköparna blivit lurade, och omfattar enligt tyska medier bedrägeri, urkundsförfalskning och falsk marknadsföring.

Både Stadler och Hatz har avvisat alla misstankar, och utlovar starka försvarstal i den snåriga utdragna processen. Rättegången väntas pågå i över två år, till december 2022. Om männen befinns skyldiga riskerar de tio års fängelse.

Tusentals miljarder

Det är långt ifrån det enda juridiska efterspelet. Martin Winterkorn, tidigare chef för hela VW-gruppen, tvingades 2015 bort av "dieselgate" och har sedan dess hållit en låg profil hemma i Tyskland eftersom han skulle riskera ett strängt straff om amerikanska åklagare kom åt honom.

Sent omsider, 2019, lade även tyska åklagare fram åtal mot Winterkorn, plus biljättens nuvarande vd Herbert Diess och styrelseordföranden Hans Dieter Pötsch. Men åtminstone Diess och Pötsch kom efter några månader undan med förlikning, då VW betalade nio miljoner euro mot att åtalen lades ned.

Det är en spottstyver i sammanhanget. Sammanlagt har VW runtom i världen, mestadels i USA, betalat minst 3 100 miljarder kronor i böter, ersättningar och kompensation. Och sista ordet är inte sagt, ersättningsprocesser fortsätter både hemma i Tyskland och i andra länder.

Henrik Samuelsson/TT

FAKTA

Fakta: Tysk biljätte

Audi är ett anrikt tyskt bilmärke som sedan 1960-talet ingår i Volkswagen. VW-gruppen har blivit en global jätte som numera innefattar även märken som Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda och – på lastbilssidan – Scania.

Konglomeratet kontrolleras av släkten Porsche–Piëch, men är också börsnoterat.

VW har de senaste åren varit i jämn kamp med japanska Toyota om titeln världens största biltillverkare, räknat i antal byggda bilar. Räknat i börsvärde är dock Toyota mer än dubbelt så stort som VW. Och, som en illustration av den miljöomställning bilbranschen nu tvingas till, är på börsen den amerikanska elbilstillverkaren Tesla värt ännu mycket mer än Toyota.

Ekonomi

Miljardstöd till krisdrabbade Qatar Airways

Ett Qatar Airways-plan på Leonardo da Vinci-flygplatsen utanför Rom. Arkivbild.
Foto: Mauro Scrobogna
Ekonomi
Ekonomi

Även de stora arabiska flygbolagen behöver extra statlig hjälp i pandemin. Qatar Airways avslöjar nu att bolaget tagit emot 7,3 miljarder rial (drygt 18 miljarder kronor) från landets regering.

En dylik pengainjektion aviserades i mars, men har inte bekräftats förrän nu.

Qatar Airways är statligt ägt, och de extra pengarna har sedermera omvandlats till nya aktier. Men flygbolaget står det lilla oljelandet dyrt – det gick redan tidigare med förlust, och pandemin väntas kraftigt förvärra de röda siffrorna.

Dessutom är Qatar Airways på grund av regionala konflikter numera bannlyst från luftrummen i grannländerna Bahrain, Egypten, Förenade arabemiraten och Saudiarabien. Det innebär att flygplanen måste flyga omvägar.

Ekonomi

Hovet i pengakris – vill ha mer statligt stöd

Coronakrisen medförde stora ekonomiska problem för Slottsstaten, som sköter de kungliga slotten och parkerna. Nu vill ståthållaren Staffan Larsson se mer statlig finansiering.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Kungliga slott har slagit igen och parkernas skötsel är eftersatt. Hovet gör miljonförluster sedan turisterna försvunnit i spåren av coronakrisen.
Nu hoppas hovet att staten tar över ansvaret för finansieringen av de elva kungliga slotten.
PREMIUM

Kungliga slottet i Gamla stan i Stockholm står spökligt öde. Staffan Larsson, chef för Ståthållarämbetet vid hovet, beskriver det som surrealistiskt att vandra genom de tomma våningarna.

– I vanliga fall är det långa köer av besökare i nästan varje rum. Nu är det kanske hundra personer på ett helt dygn som besöker oss. Det är stor skillnad.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Startskott för Danmarks största vindsatsning

Vindkraft till havs är framtiden, tror Danmark. Arkivbild från Flakfortet, i Öresund mellan Köpenhamn och Barsebäck.
Foto: Jens Dresling/Polfoto/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Vindenergiparken Thor ska kunna försörja 800 000 hushåll med el. Nu inleder Danmark upphandlingen av landets hittills största havsbaserade vindkraftsprojekt.
PREMIUM

"Utbyggnaden av vindkraft till havs är helt central i regeringens ambition om 70 procents minskning av koldioxidutsläppen till 2030", säger klimat- och energiminister Dan Jørgensen enligt ett pressmeddelande.

Upphandlingen är speciell, eftersom budande företag får välja kapacitet i spannet 800–1 000 MW och att även kablarna in till land ska ingå i offerten. Det är tänkt att göra projektet så billigt som möjligt per levererad kilowattimme.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Gyllenhammar: Volvo bygger fula bilar

Pehr G Gyllenhammar sitter under pandemin i självpåtagen karantän i Toronto, Kanada. 'Det är ju lite trist för både min hustru och mitt barn, för det blir ju ingen samvaro med andra. Men för min del är det okej', säger han till TT via en videolänk.
Foto: TT
Ekonomi
Ekonomi Sverige står inte högt i kurs när exil-svensken Pehr G Gyllenhammar talar ut.
Coronastrategin är slapp, januariavtalet bedrövligt och Volvo Cars bygger fula bilar, anser den gamle Volvochefen.
PREMIUM

Bokaktuelle Pehr G Gyllenhammar bor sedan drygt ett år i Toronto, Kanada. På uppfarten till kedjehuset står en BMW parkerad.

– Jag provkörde Volvo XC 90, när den första varianten kom. Men...för det första var den ful. För det andra för grov. För det tredje hade man dålig utsikt när man satt i den. Jag tyckte inte om den – och inte min fru heller, säger han till TT.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Zervant

Skapa den perfekta fakturan

Zervant

En stor del av att driva ett företag går ut på att skicka och ta emot fakturor. Trots att en faktura oftast bara uppfattas som en begäran om en betalning så har den lite större betydelse än så, och den fakturamall som du använder kan komma att ha en stor påverkan på hur företaget uppfattas.

Med en välgjord faktura kan du ge så mycket mer än en betalningsuppmaning då du skickar fakturan till din kund, och alltså ge ett gott intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket. I den här artikeln sammanfattar vi de allra viktigaste punkterna då du ska skapa en faktura i ditt företag, och vad du bör tänka på för att den ska bli perfekt!

Fakturans innehåll

För att fakturan ska vara så korrekt och professionell som möjligt bör den innehålla en del specifika punkter. Det finns till och med en lag hos Skatteverket som talar för att en faktura måste innehåll vissa punkter, så som datum, löpnummer, företagets och kundens namn, och betalningssumman för varorna/ tjänsten.

Annat innehåll som stärker fakturan och gör den mer trovärdig är om du adderar företagets logga, beskriver den försäljning eller de produkter som fakturan berör på ett klart och tydligt sätt, vilka betalningsvillkor som gäller, och att samtlig information är välordnad. Du bör också skriva med dina och kundens uppgifter.

Innehållet på en faktura kan såklart variera beroende på vilket företag det gäller och vad fakturan berör, men dessa punkter är något som alla företag kan ta del av för att skapa pålitliga och professionella fakturor. Det kan absolut vara värt att lägga ner lite extra tid på innehållet i och med att det kan höja företaget och dess ansikte utåt.

Skicka faktura

Hur du skickar fakturan till kunden kan också vara avgörande för det intryck den ger. Det handlar om att skapa ett professionellt helhetsintryck där du vill övertala kunden att du har koll på vad sysslar med, och då krävs det att samtliga steg hanteras på ett smidigt och säkert sätt för båda parter.

Kommunikation mellan kund och företag är A och O, där fakturan ofta står för en stor del av den kommunikativa delen. Genom att skapa en välgjord faktura med ett korrekt innehåll som du sen skickar på ett lätthanterligt sätt kan du ge ett proffsigt intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket.

Skapa e-faktura

Ett väldigt smidigt och lätthanterligt sätt att hantera din fakturering är att skicka din faktura som e-faktura, alltså en elektronisk faktura. E- fakturering blir allt vanligare i vårt digitala samhälle, just för att det är ett smart och enkelt sätt att sköta sin fakturahantering på.

Bara de senaste åren har man sett en markant ökning när det kommer till e-fakturering och försändelser av e-fakturor mellan olika företag och kunder. Enligt en rapport från Svenska Bankföreningen skickades det år 2017 omkring 138 miljoner e-fakturor, och redan år 2018 hade den siffran stigit till omkring 148 miljoner e-fakturor.

Faktureringsprogram

Med den påtagliga ökningen av e-fakturering runt om i världen finns det ingen tvekan om att det anses vara ett praktiskt och smidigt sätt att hantera sina fakturor. Idag finns det en hel del olika faktureringsprogram som erbjuder e-fakturering för olika företag, så att du kan ta din verksamhet till nya nivåer.

Genom att ta del av en faktureringsprogram kan du få hjälp med att skapa korrekta fakturor till alla dina kunder, så att du kan ge ett professionellt och pålitligt intryck bara genom att skicka dina fakturor via e-fakturering. Vi hoppas att den här artikeln kan hjälpa dig då du vill skapa den perfekta fakturan!

Ekonomi

Risk att pengar kastas efter regeländring

Ideella organisationer har tidigare kunnat ta emot gamla sedlar som gåvor och lösa in dem hos Riksbanken. Den 1 oktober ändras reglerna. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg / TT
Ekonomi
Ekonomi Om bara en vecka skärper Riksbanken reglerna för att växla in gamla sedlar. Det kan innebära förlorade miljoner för ideella organisationer.
– Väldigt mycket av de här pengarna kommer nu bara att kastas, säger Fredrik Malmgren vid Djurens vänner.
PREMIUM

De senaste åren har många ideella organisationer växlat in gamla ogiltiga sedlar som privatpersoner skickat till dem. Men från den 1 oktober i år får pengarna bara lösas in av dödsbon, eller av den person som ägde sedlarna när de blev ogiltiga.

Samtidigt höjs avgiften för att lösa in ogiltiga sedlar från 100 till 200 kronor. Det kan göra att många av de gamla pengarna blir kvar ute i samhället och inte kommer in till Riksbanken alls.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Nyanställdes mitt i krisen: "Hamnade i limbo"

Marie Langaard nyanställdes mitt i krisen, och sitter nu ensam på kontoret medan kollegorna arbetar hemifrån.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi
Ekonomi Digitala anställningsintervjuer, möten via videolänk och kontor hemma vid köksbordet.
För många som nyanställts mitt i krisen har distansjobb blivit vardag direkt – och vissa har inte ens träffat sina kollegor än.
PREMIUM

– Hade du frågat mig i höstas så hade jag aldrig kunnat tro att det var så här jag skulle börja mitt drömjobb, säger Marie Langaard, som skrattar till och sedan blir tyst.

Sedan ett par veckor tillbaka är hon regionchef på Sensus studieförbund i västra Sverige. Utanför kontoret i centrala Göteborg mullrar spårvagnarna förbi, men inomhus är det stillsamt. Nästan alla de 75 medarbetarna jobbar hemifrån på grund av pandemin, så Marie Langaard sitter ensam framför sin dator.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Polestar ska bygga omtyckt konceptbil

Precept på podiet i Peking.
Foto: Stefan Isaksson/Polestar/TT
Ekonomi
Ekonomi Volvos elbilsmärke Polestar lovar nu att börja massproducera konceptet Precept, som tidigare i år hyllades som en tänkbar framtida konkurrent till Tesla Model S.
PREMIUM

– Folk sade "vi vill ha den", så vi beslöt oss för att bygga den, säger vd Thomas Ingenlath på bilmässan i Peking, enligt ett pressmeddelande.

Precept visades upp som framtidsvision tidigare i år. Den påminner i storlek och form om Model S, som var banbrytande när den kom 2012 men som alltså nu börjar bli lite till åren.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL