Ekonomi

Karlskrona får ny färjelinje

Karlskrona får en ny färjelinje mitt under pandemin. Arkivbild.
Foto: Terje Pedersen/NTB Scanpix/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Karlskrona får nästa vecka en ny färjelinje till Travemünde i Tyskland, rapporterar Blekinge Läns Tidning.

Det är Stena Line som kommer att lägga till ett stopp i Karlskrona på bolagets linje mellan Liepaja i Lettland och den tyska staden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Höjd prognos för bilregistreringar

Personbilsförsäljningen återhämtar sig efter coronasmällen i våras. Arkivbild.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi Personbilsregistreringarna ökade med 7,3 procent i september jämfört med samma månad i fjol, och branschorganisationen Bil Sweden höjer prognosen för antalet nyregistreringar för helåret.
Samtidigt ökade även försäljningen av begagnade bilar.

Ökningen i september visar på en fortsatt återhämtning i förhållande till det mycket svaga andra kvartalet, då registreringarna minskade med 37 procent jämfört med samma period förra året, enligt Bil Sweden.

Organisationen höjer mot bakgrund av den oväntat snabba återhämtningen sin prognos för personbilsregistreringar i år till 280 000, från 270 000. Vid början av året låg den på 330 000.

"Den återhämtning som vi nu ser förklaras till stor det av att biltillverkningen kommit i gång och att man levererar bilar igen på tidigare order. Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 18,2 procent", skriver Bil Swedens vd Mattias Bergman i en kommentar.

Begagnat hett

Även när det gäller begagnade bilar ökade försäljningen i september jämfört med samma månad förra året. Ökningen var 6 procent enligt siffror från statistikföretaget Vroom. Totalt bytte 36 725 begagnade fordon ägare via bilhandeln under september.

För lätta lastbilar minskade nyregistreringarna i september med 2,2 procent och nedgången hittills i år är därmed 41,1 procent, enligt Bil Sweden.

"Det gör att vi justerar ner prognosen för lätta lastbilar från 38 000 till 33 000 för helåret, att jämföra med 47 000 vid årets början", skriver Bil Sweden.

Lastbilar minskar

Enligt Bil Sweden har nyregistreringarna av lätta lastbilar i Sverige minskat mest i hela EU hittills i år.

"Förklaringen till nedjusteringen av prognosen beror dels på coronakrisen, dels på att bonus-malussystemet slår hårt mot lätta lastbilar".

Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton ökade med 0,7 procent i september, medan nyregistreringarna av bussar minskade med 16,3 procent.

Ekonomi

Så kan du påverkas om las-förslaget går igenom

Bland annat lågutbildade och människor som varit på samma arbetsplats länge kan komma att påverkas av las-förändringarna. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Hur påverkas ditt arbete av det omtvistade las-förslaget?
Äldre som varit länge på samma arbetsplats är bland de troliga förlorarna om förändringarna klubbas igenom, enligt Carin Ulander-Wänman, lektor vid Umeå universitets juridiska institution.

De politiska turerna kring det omdiskuterade las-förslaget är många, men de som faktiskt kommer att påverkas av omställningarna befinner sig oftast långt ifrån den politiska toppen.

Enligt förslaget ska alla arbetsgivare få undanta fem personer från turordningsreglerna vid uppsägningar. Att arbetsgivare får rätt att välja vilka som har störst betydelse för verksamheten – och vilka som kan undvaras – riskerar slå mot äldre, säger Carin Ulander-Wänman som forskar om arbetskraftens omställningsvillkor.

– Det innebär att lång anställningstid som trygghetsfaktor minskar. Och är man äldre har man normalt längre anställningstid. När flera arbetstagare har samma anställningstid i dag ger högre ålder förtur, men nu blir det arbetsgivaren som bestämmer.

Vagt formulerad

Förslaget innebär också att den med längre anställningstid måste ha "kvalifikationer" – utan att först ha rätt till upplärning – för att slå ut en person som varit anställd kortare tid.

– Konsekvensen blir att de med kortare anställningstid kan ges förtur. Det är en fördel för dem, men en nackdel för till exempel de som är väldigt lågutbildade eller inte följt med i utvecklingen på arbetsplatsen.

För att avhjälpa den problematiken innebär förslaget också att anställda ges laglig rätt till kompetensutveckling "i skälig utsträckning". En vag formulering, anser Ulander-Wänman.

– Just ordet "skälig" ska man uppmärksamma, för det handlar inte om en obligatorisk skyldighet. Är du lågutbildad kan det krävas större resurser för att stiga i kompetensnivå, och då kanske det inte ses som "skäligt" för arbetsgivaren.

Mindre tryggt

Arbetsgivare ska kunna få betala skadestånd om de inte följt lagen – men det gäller först efter att en anställd redan sagts upp och bara i vissa fall.

– Om du jobbar på en arbetsplats med högst 15 anställda och sägs upp av personliga skäl, så som otillräckliga kvalifikationer som kan bero på att du inte fått kompetensutveckling, så kan inte uppsägningen ogiltigförklaras. Om man kommer fram till att det hela beror på att du inte fått skälig kompetensutveckling kan du heller inte få skadestånd, eftersom anställningen avslutats av personliga skäl och inte av arbetsbrist, säger Ulander-Wänman.

Rättvister efter uppsägningar och avsked, som i dag kan ta över ett år att avgöra, var ett av stridsäpplena bakom las-förhandlingarnas kollaps. Nu kommer mindre företag att kunna säga upp personal enklare och därtill slippa betala lön under tvisteperioden.

– Nu vill man vända på steken, så att arbetstagaren ansvarar för att bevisa att skälen för uppsägning strider mot gällande rätt. Människor kan därmed bli mer rädda för att komma i onåd och det kan bli mindre tryggt att jobba hos mindre arbetsgivare.

"Annat synsätt"

Förtur till fast anställning föreslås vidare gälla för personer som varit vikarier i nio månader, vilket innebär en sänkning från dagens tolv. En bra förstärkning av skyddet för arbetstagaren, tycker Ulander-Wänman, men med ett krångligt regelverk.

– Det kan innebära att färre får visstidsanställningar. Regelverket kräver stor kunskap om olika las-bestämmelser hos arbetsgivaren för att inte göra fel. Det är svårt att veta i nuläget hur det kan komma att slå, men det skulle kunna leda till att man i stället till exempel väljer att hyra in personal.

I dag handlar lagen om anställningsskydd mycket om att skydda mindre konkurrenskraftiga arbetstagare, som äldre och lågutbildade. Förslaget i sin helhet visar på en förändring i synsätt, säger Ulander-Wänman.

– Det har ett annat synsätt till grund där man menar att det behövs ett utbyte av arbetstagare. Att rörlighet gynnar arbetsgivare – och därmed samhället – mest.

Mia Holmberg Karlsson/TT

FAKTA

Fakta: Utredningens förslag

Arbetsgivare får undanta fem personer från turordningsreglerna vid uppsägningar. I dag gäller max två personer och då enbart för företag med högst tio anställda.

För att omplaceras ska en person kunna ta sig an de arbetsuppgifter som erbjuds utan upplärning.

Vid lika anställningstid avgör arbetsgivaren själv vem som får vara kvar när uppsägningar sker på grund av arbetsbrist.

Kompetensutveckling ska erbjudas alla anställda som varit anställda i minst sex månader "i skälig utsträckning". Arbetsgivare som inte följer det kan bli skadeståndskyldiga.

Möjligheten att förklara en uppsägning av personliga skäl ogiltig tas bort i företag med mindre än 15 anställda.

Bara efter prövning ska en person som sägs upp av personliga skäl i större företag kunna få lön medan det prövas om uppsägningen var ogiltig eller sakligt grundad.

Förtur till fast anställning föreslås gälla för personer som varit vikarier i nio månader. I dag gäller tolv månader.

Källa: Utredningen om en moderniserad arbetsrätt

Ekonomi

Första helt eldrivna Volvon i produktion

Den helt eldrivna varianten av XC40 visades upp i Los Angeles för ett år sedan. Nu har modellen satts i produktion på Volvo Cars fabrik i belgiska Gent. Arkivbild.
Foto: Michael Owen Baker/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Volvo Cars har satt sin första massproducerade helt eldrivna bil i produktion. Den elektriska XC40 byggs på fabriken i belgiska Gent.
"Det här är en stor dag för Volvo Cars", säger Javier Varela, global fabrikschef på företaget, i ett pressmeddelande.

Den helt eldrivna XC40 visades för första gången i oktober 2019. Nu sätts modellen i produktion i Gent, där många av Volvos mindre modeller byggts under åren.

Efterfrågan har varit stor, enligt företaget. Alla helelektriska XC40 som byggs i år är redan sålda.

Om fem år, 2025, räknar Volvo med att inte längre sälja några helt bensin- eller dieseldrivna bilar. Hybrider och rena elfordon väntas utgöra ungefär hälften var av den globala försäljningen.

Eldrivna XC40 beräknas kunna gå mer än 40 mil på en laddning. Batteriet kan laddas till 80 procent av full nivå på 40 minuter, enligt Volvo.

Bilens front har förstärkts, jämfört med en "vanlig" XC40, för att ge samma krocksäkerhet trots att motorn saknas som buffert. Under framhuven finns ett extra förvaringsutrymme.

Batteripaketet finns i en skyddsbur i bilens golv, vilket ger lägre tyngdpunkt än fossildrivna XC40.

Micke Larsson/TT

Ekonomi

Börsen nära ny rekordnivå

Uppåt på Stockholmsbörsen. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi Klädkedjan H&M agerade draglok där Stockholmsbörsens OMXS-index på torsdagen steg 0,2 procent. Med uppgången är index nära den historiska toppnivån från februari i år.

Aktien i Hennes & Mauritz lyfte 6,1 procent efter en rapportrökare, där bolaget beskriver en fortsatt återhämtning i coronakrisen och redovisar en högre vinst än väntat för det senast avslutade kvartalet. H&M flaggar även för att man drar ned på antalet butiker under nästa år.

En annan vinnare var bilsäkerhetsbolaget Veoneer, vars aktie steg 9,6 procent sedan bolaget tecknat ett avtal om ett nytt kamerasystem med Subaru.

OMXS-index stängde på 730,3. Det gällande rekordet på 735,2 sattes under den 20 februari i år – inför det att covid-19-pandemin slog till på allvar och börsen på mindre än en månad tappade mer än en tredjedel av sitt värde.

Den högsta stängningskursen för OMXS-index var den 19 februari i år: 732,7.

Tokyobörsen tvingades hålla stängt på grund av tekniska problem samtidigt som merparten av resterande Asienbörser hade helgstängt.Men börserna i Indien och Australien steg på bred front. Ökade förhoppningar om nya stödåtgärder i coronakrisens USA bidrog till den positiva stämningen globalt.

Även på de ledande Europabörserna var det mestadels uppåt. FTSE100-index i London ökade 0,2 procent och CAC 40-index i Paris steg 0,4 procent. DAX-index i Frankfurt backade 0,2 procent.

Ekonomi

Återhämtningen i USA:s industri tappar fart

Återhämtningen i USA:s tillverkningsindustri tappar fart. Arkivbild.
Foto: Paul Sancya AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Återhämtningen i den amerikanska tillverkningsindustrin tappar fart.

Inköpschefsindex för USA:s tillverkningsindustri i september sjönk till 55,4, mot 56,0 i augusti, enligt ISM-institutets månatliga enkät. Nedgången var oväntad. Analytiker hade räknat med en ökning för index till 56,3.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Bostadslistan

Priset per kvadratmeter för hyresrätter varierar stort på olika platser i Sverige

BOSTADSLISTAN Bostadslistan har tillsammans med Bostadshub gjort en stor undersökning av Sveriges dyraste och billigaste kvadratmeter under 2019. Skillnaderna var naturligtvis stora beroende på storleken på staden i fråga, men ett intressant fynd är att det var över 300% dyrare att bo i hyresrätt i Stockholm än i Åmål.

Kvadratmeterpriset för en hyresrätt kan variera från endast 85 kronor upp till hela 629 kronor på olika platser i Sverige. Det visar en ny undersökning utförd av Bostadslistan och Bostadshub, två sökmotorer för hyresrätter på den Svenska marknaden. Efter att ha granskat över 10 000 annonser från både privatpersoner och företag som publicerats på plattformarna under 2019, har företagen kunnat skapa en intressant överblick av den svenska hyresrättsmarknaden.

Här var det dyrast och billigast

Som nämnt ovan så var det stora variationer på kvadratmeterpriset för en hyresrätt i vårt land. Som förväntat så kan vi återfinna Sveriges dyraste kvadratmeter i Stockholm, mer bestämt Nacka, där du kan betala upp till 629 kronor per kvadratmeter i genomsnitt. Å andra sidan så kan man i genomsnitt bo i en hyresrätt i Åmål för endast 85 kronor per kvadratmeter.

Bostadsort spelar stor roll på kvadratmeterpriset

Utöver att endast titta på det genomsnittliga kvadratmeterpriset kunde undersökningen också peka på vad den genomsnittliga lägenheten kostar på olika orter i landet. Efter en grundlig genomgång av de annonser vi undersökt så kostar det i genomsnitt 17 571 kronor att bo i en hyresrätt i Stockholm, samtidigt som det bara kostar 5113 i Åmål. Detta är förstås en väsentlig skillnad, men det är ingen hemlighet att det är billigare att bo utanför huvudstadsområdet, oavsett vilket land som undersöks.

Dyrare än man tror att bo i Lund och Uppsala

Utöver att endast titta på var det var dyrast och billigast i Sverige kunde undersökningen också avslöja att några av landets dyraste kvadratmeter kan hittas bland lediga lägenheter på Sveriges studentorter. Lund och Uppsala hamnade på plats tre och fyra i undersökningen, med ett genomsnittligt kvadratmeterpris på 217 samt 200 kronor.

Top 10: Sveriges dyraste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

Top 10: Sveriges billigaste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

Ekonomi

Google erbjuder miljard för tre års nyheter

Google, med chefen Sundar Pichai, planerar att betala en miljard dollar på tre år för användningen av medieföretags nyheter. Arkivbild
Foto: Tsering Topgyal AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Sökmotorn Google planerar att betala en miljard dollar (motsvarande 8,9 miljarder kronor) till medieföretag för användningen av deras nyheter under de kommande tre åren, enligt vd Sundar Pichai.

Det ska ske genom lanseringen av en ny tjänst, kallad Google News Showcase, där publicister kan välja att presentera sina nyheter. Den kommer primärt att lanseras i så kallade Androidutrustning, men även i Apples olika produkter i ett senare skede.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Arbetsrätten sätter Löfven i svårt läge

Moderatledaren Ulf Kristersson (M). Arkivbild
Foto: Amir Nabizadeh/TT
Ekonomi
Ekonomi Statsminister Stefan Löfven (S) riskerar strid med LO om han lägger fram ett lagförslag om arbetsrätten.
Men om han inte gör det väntar bråk med C och L och regeringssamarbetet kan spricka.
PREMIUM

Löfven har hamnat i en svår sits efter att förhandlingarna mellan LO, PTK och Svenskt Näringsliv om arbetsrätten kraschat.

Visserligen har risken på kort sikt minskat för en misstroendeförklaring mot honom i riksdagen. Moderaterna tänker inte stödja ett sådant initiativ från Vänsterpartiet på grund av arbetsrätten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Posttjänsten ska utredas

Den samhällsomfattande posttjänsten ska utredas. Arkivbild.
Foto: Emil Langvad/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Det skickas allt färre brev i Sverige. Sedan millennieskiftet har mängden minskat med nära 50 procent. Nu tillsätter regeringen en utredning som ska titta på hur "den samhällsomfattande posttjänsten" ska finansieras, när portointäkterna inte räcker till.

Utredningen ska också titta på vilka tjänster som ska ingå.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL