Motor

Enkelhet i avancerat utförande

Porsches instegsmodell med fällbart tak heter 718 Boxster och 718 Spyder är den mest påkostade versionen i denna modellserie.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Porsches tvåsitsiga cabriolet heter 718 Boxster, men om den i stället lystrar till namnet 718 Spyder är det en specialversion av samma bil. Den har större motor och ett hårdare strängat chassi, men en enklare sufflett och manuell växellåda.
PREMIUM

På bakstammen står det Spyder. En beteckning vars anor lär sträcka sig tillbaka till hästkärrornas tid. I bilvärlden indikerar det en sportig, tvåsitsig bil med fällbart tak – eller inget tak alls.

År 1953 lanserade Porsche en liten, fyrsitsig mittmotorbil som hette 550 Spyder. Den var framgångsrik i många tävlingar, bland annat Targa Florio på Sicilien och Carrera Panamericana i Mexiko. Men mest känd är den av ett helt annat skäl.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Glänsande pionjär på fyra hjul

Helge Eriksson hade sökt efter en A-Ford i många år. Han blev alldeles paff när han fick se den här och det fina skick den var i. Tidigare hade han en Ford de Luxe-39.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor Han drömde om en sådan här bil när han var liten och såg grannens. I 17 år har Helge Eriksson skött om sin A-Ford som en bebis.
– Jag kan lämna den med nyckeln i för det är ändå ingen som får i gång den, säger han och skrattar.
PREMIUM

Bilen har hunnit få 92 år under huven och ägaren är inte långt efter. Ålänningen Helge Eriksson är 84 år fyllda, men hans bilintresse har inte svalnat med åren. Tvärtom.

Inte nog med att han har sin fina A-Ford – i utrymmet bredvid står en Peugeot 403, 1960 års modell som han är tredje ägare av. Hans bror ägde den före honom. I ytterligare ett garage på tomten finns en motorcykel från 1954, en 500 kubiks Royal Enfield.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Sladdlös hybrid med fransk flärd

Renault Clio E-Tech drivs av en bensinmotor och två elmotorer.
Foto: Ia Wadendal
Motor
Motor Efter några års provkörningar av elbilar och hybrider överraskar inte den tysta avfärden längre. Men det är fortfarande en skön känsla att glida iväg ljudlöst. Fullhybriden Clio E-Tech är både kvick i kurvorna och har låga utsläpp.
PREMIUM

Nya Clio E-Tech Hybrid är en fullhybrid, vilket innebär att såväl bensin- och elmotorer som bromskraftåtervinning samverkar för att bilen ska kunna drivas så mycket som möjligt på ström när det behövs. Det är en teknik utan laddkablar. Bilen självladdas under körningen, bland annat genom att batteriet får ny kräm när farten minskar och när foten trycker på bromspedalen.

"Dog-box"

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Färgsprakande pralin med snabb laddning

Några få detaljer avslöjar att detta är en eldriven 208. Diamantgrillen är lackad i bilens färg och lejonemblemet är blått.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Utbudet av elbilar ökar främst i småbilsklassen. Franska Peugeot gör comeback på elbilsmarknaden efter tio år. Har e-208 vad som krävs för att utmana elbilsmästaren Renault Zoe och nya Volkswagen ID 3?
PREMIUM

Att Honda och Mini lanserar modeller med så pass kort räckvidd som 23 mil kan ses som ett försök att minska sina totala koldioxidutsläpp för att undvika böter från EU snarare än att försöka konkurrera i klassen. Eller så är det snarare så att kort räckvidd inte är lika besvärande på kontinenten där klimat och avstånd är gynnsammare än i Skandinavien.

Men hur är det med Peugeot?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Jossan och Mona har moppefeber

Det ska vara klassiska mopeder från 1950-talet och framåt. Jossan (till vänster) vid en sällsynt och åtråvärd MCB CS 1250 från 1971, och Mona valde en Crescent 1249 från 1962.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
Motor De är vackra att se på, roliga att meka med och väcker minnen till liv. Men det som triggar mopedsamlandet för Mona och Josefine ”Jossan” Andersson är själva körningen.
–  Den frihetskänsla moppen gav dig som 15-åring kommer tillbaka varje gång, säger Jossan.
PREMIUM

Precis som i Karin Boyes berömda dikt är det resan som är målet – att äga moped är synonymt med att brumma fram i maklig fart.

–  De ska vara roliga och bekväma att köra. En moppe är ingen prydnad, säger Jossan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

torNostalgikerna byggde sitt museum

'Jag har alltid lagat och samlat. När jag var 16 år fick jag en halv A-Ford som var omgjord till EPA-traktor. Jag hittade andra halvan och satte ihop den igen', säger Anders Jansson som är en av grundarna av Geta Nostalgimuseum.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor På norra Åland finns ett museum som inte liknar något annat. I en byggnad i bästa vilda västern-stil står samlarbilarna på rad. Det som skulle bli garage blev bilmuseum i stället.
PREMIUM

– Du kan inte missa det. När du kommer in i byn ligger det på höger sida.

Så låter det när Anders Jansson förklarar vägen till Getas stolta Nostalgimuseum.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Smartstudies

Ökat intresse för läxhjälp i Skåne

SmartStudies Allt fler skånska familjer vill ha läxhjälp.

Det beskriver läxhjälpsföretaget SmartStudies som menar att intresset ökar i de flesta av de skånska kommunerna.

Fram till 2015 var det möjligt att få RUT-avdrag för läxhjälp. Men även fast RUT-avdraget för läxhjälp har avskaffats, så har det fortsatt funnits ett stort intresse för att anlita privat läxhjälp. SmartStudies är ett företag som särskilt profilerat sig på mattehjälp. SmartStudies identifierar att intresset för läxhjälp ökat avsevärt bland de skånska kommunerna, det gäller läxhjälp både för elever i grundskolan- och gymnasieskolan. Men SmartStudies får också in förfrågningar om att hjälpa elever med exempelvis tekniker för uppsatsskrivande, men även om att hjälpa elever med kurser på avancerad nivå på högskolor och universitet.

Undervisning både fysiskt och online

SmartStudies erbjuder både läxhjälp fysiskt, hemma hos eleven eller på ett bibliotek eller på annan plats. Men också digital studiehjälp, vilket det nu finns en stor efterfrågan på med anledning av Coronavirusets spridning. Det finns även elever och familjer som efterfrågar kombinationer av fysisk och digital studiehjälp. Ett annat företag som erbjuder mattehjälp både fysiskt och digitalt är Allakando, läs mer om Allakando läxhjälp här.

Läxhjälp som leder till förbättrade kunskapsresultat

Läxhjälp är en beprövad metod för att höja en elevs kunskapsresultat. Självstudier är bra, nyttigt och oundgängligt, men forskningen är samtidigt tydlig med att en av de viktigaste faktorerna för att en elev ska lära sig så mycket som möjligt i skolan är att den får tillbringa så mycket tid som krävs med en ämneskunnig lärare. Svenska elever har dessutom mindre undervisningstid än elever i jämförbara länder och läxhjälp kan på så sätt vara en möjlighet att få mer tid med en kunnig lärare. 9 av 10 av SmarStudies elever höjer sina betyg efter slutförd undervisning.

Privatlärare som kan ämnena och pedagogiken

En förklaring till att SmartStudies privatundervisning har varit så framgångsrik är att de har varit noggranna med att rekrytera de bästa privatlärarna. För att bli anställd som privatlärare, eller mattelärare, hos SmartStudies ska du genomgå en lång rekryteringsprocess som innefattar flertalet intervjuer, tester och en mycket noggrann referenstagning. SmartStudies ställer höga krav på att personen har en bra pedagogisk förmåga och djupa kunskaper i de ämnena som han eller hon ska undervisa i - för det är det som i slutändan avgör läxhjälpens kvalitet. Många av privatlärarna är studenter på framstående utbildningar på exempelvis Lunds Tekniska Högskola, Chalmers OCH Kungliga Tekniska Högskolan.

Ett upplägg som passar dig

SmartStudies anpassar ett upplägg på undervisningens som passar dig och din familj. Undervisningen kan ges i de allra flesta ämnena och oavsett var du bor i Skåne, eller var du bor i landet. Om du vill veta mer om SmartStudies läxhjälp, klicka här.

Motor

Med full gas mot strömmen

Största nyheten hos årets upplaga av Audi A4 Avant g-tron syns inte på utsidan. Den döljer sig under golvet i bagageutrymmet. Bensintanken är nu inte mycket större än två bag-in-box.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Audi A4 g-tron går bara på klimatsmart biogas – nästan. En liten reservtank med plats för sju liter bensin finns fortfarande kvar. Inga långa sladdar och laddtider är nödvändiga.
PREMIUM

Andelen gasdrivna bilar minskar i Europa i takt med att elbilar och laddhybrider lockar till sig allt fler miljömedvetna köpare, inte minst bland företagskunderna. Tittar man på de officiella utsläppssiffrorna är det begripligt – enligt den europeiska certifieringsnormen släpper en gasbil ut nästan lika mycket koldioxid som om den kördes på bensin.

Men det är inte rättvisande när det gäller den svenska marknaden. 94 procent av bilarna som körs här hemma tankas nämligen med biogas och inte den fossila naturgas som levereras i pumparna i övriga Europa.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Allt syns inte i den digitala serviceboken

Serviceboken berättar om ett fordons kondition och är viktig när ett fordon byter ägare.
Foto: Shutterstock
Motor
Motor Vad är bäst? En prydlig uppställning i en datorskärm eller några kråkfötter på papper med halvtaskiga stämplar? I dag håller serviceboken på att bli digital. Men övergången är inte enbart av godo.
PREMIUM

Serviceboken är ett klassiskt attribut. Sedan bilens guldålder har detta pappershäfte samlat stämplar och anteckningar. Den berättar om fordonets kondition och är viktig när ett fordon byter ägare.

I modern tid har serviceboken dock blivit digital. Den ligger inte längre i handskfacket, utan lagras i en databas via märkesverkstaden samt i bilens elektroniska system.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Nya Golf går för halv maskin

Åttonde generationen av VW Golf är byggd på samma plattform som föregångaren och måtten är också nära nog desamma. Ändå är det en helt ny bil.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Om du vill satsa lite extra på miljön nästa gång du byter bil står valet förmodligen mellan hybrid, el eller gas. Men VW har ett alternativ till – en bil som stänger av halva motorn.
PREMIUM

Om två cylindrar i bilmotorn plötsligt lägger av när du är på väg till jobbet en morgon, lär du komma försent. Då är det bärgningsbil som gäller. När samma sak sker i den här bilens motor händer inget annat än att bensinförbrukningen sjunker.

Och nej, den börjar inte låta som en gammal tvåcylindrig Saab.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL