Motor

Då och nu – detta har hänt med bilen

Porsche 911 presenterades 1963 och tillverkas än i dag, fast i helt annat utförande. 2017 gjordes det miljonte exemplaret av 911:an sedan starten.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor En ny bil och en gammal av samma märke och modell. Vilka skillnader kan vi förvänta oss och finns det något som överraskar?
PREMIUM

Plötsligt blinkar det gult på instrumentpanelen och en skarp larmsignal hörs. Det är skymning och ur skogspartiet kommer en flock rådjur över vägen. Jag upptäcker dem inte – men det gör bilens värmekamera och varningen hjälper mig att undvika en kollision. Om det hade varit verkligt kritiskt hade bilen själv bromsat.

Den tekniska utvecklingen i bilar har tagit stora steg de senaste åren. Hur stora är lätt att glömma bort, det är mänskligt att ta framstegen för givna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Glänsande pionjär på fyra hjul

Helge Eriksson hade sökt efter en A-Ford i många år. Han blev alldeles paff när han fick se den här och det fina skick den var i. Tidigare hade han en Ford de Luxe-39.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor Han drömde om en sådan här bil när han var liten och såg grannens. I 17 år har Helge Eriksson skött om sin A-Ford som en bebis.
– Jag kan lämna den med nyckeln i för det är ändå ingen som får i gång den, säger han och skrattar.
PREMIUM

Bilen har hunnit få 92 år under huven och ägaren är inte långt efter. Ålänningen Helge Eriksson är 84 år fyllda, men hans bilintresse har inte svalnat med åren. Tvärtom.

Inte nog med att han har sin fina A-Ford – i utrymmet bredvid står en Peugeot 403, 1960 års modell som han är tredje ägare av. Hans bror ägde den före honom. I ytterligare ett garage på tomten finns en motorcykel från 1954, en 500 kubiks Royal Enfield.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Sladdlös hybrid med fransk flärd

Renault Clio E-Tech drivs av en bensinmotor och två elmotorer.
Foto: Ia Wadendal
Motor
Motor Efter några års provkörningar av elbilar och hybrider överraskar inte den tysta avfärden längre. Men det är fortfarande en skön känsla att glida iväg ljudlöst. Fullhybriden Clio E-Tech är både kvick i kurvorna och har låga utsläpp.
PREMIUM

Nya Clio E-Tech Hybrid är en fullhybrid, vilket innebär att såväl bensin- och elmotorer som bromskraftåtervinning samverkar för att bilen ska kunna drivas så mycket som möjligt på ström när det behövs. Det är en teknik utan laddkablar. Bilen självladdas under körningen, bland annat genom att batteriet får ny kräm när farten minskar och när foten trycker på bromspedalen.

"Dog-box"

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Färgsprakande pralin med snabb laddning

Några få detaljer avslöjar att detta är en eldriven 208. Diamantgrillen är lackad i bilens färg och lejonemblemet är blått.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Utbudet av elbilar ökar främst i småbilsklassen. Franska Peugeot gör comeback på elbilsmarknaden efter tio år. Har e-208 vad som krävs för att utmana elbilsmästaren Renault Zoe och nya Volkswagen ID 3?
PREMIUM

Att Honda och Mini lanserar modeller med så pass kort räckvidd som 23 mil kan ses som ett försök att minska sina totala koldioxidutsläpp för att undvika böter från EU snarare än att försöka konkurrera i klassen. Eller så är det snarare så att kort räckvidd inte är lika besvärande på kontinenten där klimat och avstånd är gynnsammare än i Skandinavien.

Men hur är det med Peugeot?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Jossan och Mona har moppefeber

Det ska vara klassiska mopeder från 1950-talet och framåt. Jossan (till vänster) vid en sällsynt och åtråvärd MCB CS 1250 från 1971, och Mona valde en Crescent 1249 från 1962.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
Motor De är vackra att se på, roliga att meka med och väcker minnen till liv. Men det som triggar mopedsamlandet för Mona och Josefine ”Jossan” Andersson är själva körningen.
–  Den frihetskänsla moppen gav dig som 15-åring kommer tillbaka varje gång, säger Jossan.
PREMIUM

Precis som i Karin Boyes berömda dikt är det resan som är målet – att äga moped är synonymt med att brumma fram i maklig fart.

–  De ska vara roliga och bekväma att köra. En moppe är ingen prydnad, säger Jossan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

torNostalgikerna byggde sitt museum

'Jag har alltid lagat och samlat. När jag var 16 år fick jag en halv A-Ford som var omgjord till EPA-traktor. Jag hittade andra halvan och satte ihop den igen', säger Anders Jansson som är en av grundarna av Geta Nostalgimuseum.
Foto: Anna Björe
Motor
Motor På norra Åland finns ett museum som inte liknar något annat. I en byggnad i bästa vilda västern-stil står samlarbilarna på rad. Det som skulle bli garage blev bilmuseum i stället.
PREMIUM

– Du kan inte missa det. När du kommer in i byn ligger det på höger sida.

Så låter det när Anders Jansson förklarar vägen till Getas stolta Nostalgimuseum.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

IG

Swedbanks lansering av Apple Pay visar på mobil trend

Källa: Pexels
IG Apple Pay har varit tillgängligt på den svenska marknaden sedan hösten 2017. Alla storbanker har dock inte varit lika snabba med att erbjuda den mobila betaltjänsten till sina kunder. Nordea var först ut och bland annat Klarna och Komplett Bank har därefter lagt till tjänsten i sitt utbud. Den 4 december hoppade även Swedbank till slut på tåget, efter två år av dagliga frågor från kunder på företagets Facebooksida.

Varför Swedbank väntat tills nu med att erbjuda betalsättet är svårt att svara på. Kanske lades allt fokus på den egenutvecklade Swedbank Plånbok som länge har haft stöd för Samsung Pay, men alltså inte förrän nyligen även stöder Apple Pay. Oavsett anledning så visar Swedbanks anammande av Apple Pay att mobila applikationer i den svenska finanssektorn är en trend som de största aktörerna inte kan ignorera.

Börshandel och fysisk handel följer trenden

Handel på finansiella marknader är också något som mer och mer görs i mobilen idag. Möjligheten att kunna handla turbowarranter, CFD:s och barriers dygnet runt och på resande fot, är något som alltfler kunder i dag efterfrågar. I Sverige och sex andra europeiska länder lanserades nyligen tjänsten Turbo24, som förutom en webbaserad plattform har lagt stort fokus på mobilappar som stöder alla de funktioner som webbversionen erbjuder. Det har helt enkelt blivit hårdare krav från kunder att appar ska vara lika kraftfulla och ha samma verktyg som desktop-baserade plattformar erbjuder.

I den fysiska handeln är övergången till mobila lösningar som mest påtaglig i Sverige. Det är ingen slump att brittiska nyhetssajten The Telegraph i oktober utnämnde Sverige till världsmästare när det kommer till kontantlösa samhällen. Värdet av de kontanter som cirkulerar i Sverige har sjunkit med 27.5 procent på fyra år. Endast 60 procent hävdar att de använt kontanter över huvud taget den senaste månaden – i Japan är siffran 79 och i USA 70 procent. En av de största vinnarna på privatpersoners preferens att betala med mobilen är Swish som fortsätter ta marknadsandelar. 2014 utfördes 21 miljoner betalningar med Swish och 2018 var siffran 394 miljoner.

Betalningar med kort fortfarande störst

Kortbetalningar är fortfarande det populäraste betalsättet bland svenskar, även om det är betydligt lägre i jämförelse med de flesta andra europeiska länder och framför allt USA. Kortjättarna VISA och Mastercard har försökt simplifiera kortköp online med det nya betaltjänstdirektivet PSD2. Direktivet gör det enklare för konsumenter att verifiera köp, men det har också lett till tekniska utmaningar för e-handlare och betalväxlar att implementera den nya typen av kortköp.

Huruvida de nya direktiven är tillräckliga, och hinner implementeras tillräckligt snabbt, för att på riktigt konkurrera med de mobila betalningsalternativens framfart återstår att se – just nu ser inte den mobila trenden ut att bromsa över huvud taget. Finanssektorn tycks alltså dras mer åt fokus på mobilappar både när det gäller bankärenden, handel på börsen eller betalningar generellt. I alla fall om man ser till de största aktörernas satsning på området och nu senast kundernas rop på bankerna att erbjuda stöd för Apple Pay.

Motor

Med full gas mot strömmen

Största nyheten hos årets upplaga av Audi A4 Avant g-tron syns inte på utsidan. Den döljer sig under golvet i bagageutrymmet. Bensintanken är nu inte mycket större än två bag-in-box.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Audi A4 g-tron går bara på klimatsmart biogas – nästan. En liten reservtank med plats för sju liter bensin finns fortfarande kvar. Inga långa sladdar och laddtider är nödvändiga.
PREMIUM

Andelen gasdrivna bilar minskar i Europa i takt med att elbilar och laddhybrider lockar till sig allt fler miljömedvetna köpare, inte minst bland företagskunderna. Tittar man på de officiella utsläppssiffrorna är det begripligt – enligt den europeiska certifieringsnormen släpper en gasbil ut nästan lika mycket koldioxid som om den kördes på bensin.

Men det är inte rättvisande när det gäller den svenska marknaden. 94 procent av bilarna som körs här hemma tankas nämligen med biogas och inte den fossila naturgas som levereras i pumparna i övriga Europa.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Allt syns inte i den digitala serviceboken

Serviceboken berättar om ett fordons kondition och är viktig när ett fordon byter ägare.
Foto: Shutterstock
Motor
Motor Vad är bäst? En prydlig uppställning i en datorskärm eller några kråkfötter på papper med halvtaskiga stämplar? I dag håller serviceboken på att bli digital. Men övergången är inte enbart av godo.
PREMIUM

Serviceboken är ett klassiskt attribut. Sedan bilens guldålder har detta pappershäfte samlat stämplar och anteckningar. Den berättar om fordonets kondition och är viktig när ett fordon byter ägare.

I modern tid har serviceboken dock blivit digital. Den ligger inte längre i handskfacket, utan lagras i en databas via märkesverkstaden samt i bilens elektroniska system.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Nya Golf går för halv maskin

Åttonde generationen av VW Golf är byggd på samma plattform som föregångaren och måtten är också nära nog desamma. Ändå är det en helt ny bil.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Om du vill satsa lite extra på miljön nästa gång du byter bil står valet förmodligen mellan hybrid, el eller gas. Men VW har ett alternativ till – en bil som stänger av halva motorn.
PREMIUM

Om två cylindrar i bilmotorn plötsligt lägger av när du är på väg till jobbet en morgon, lär du komma försent. Då är det bärgningsbil som gäller. När samma sak sker i den här bilens motor händer inget annat än att bensinförbrukningen sjunker.

Och nej, den börjar inte låta som en gammal tvåcylindrig Saab.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL