Ekonomi

Ericsson rasade på backande börs

Nedåt på Stockholmsbörsen. Arkivbild.
Nedåt på Stockholmsbörsen. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Efter en munter inledning på veckans handel föll världens börser brett på tisdagen. Stockholmsbörsens OMXS-index gick ned 0,4 procent.
PREMIUM

Ericsson ledde nedgången med ett ras på 3,6 procent. Dagen före var telekomjättens aktie den stora vinnaren och klättrade 5,4 procent. Även indextunga klädjätten Hennes & Mauritz fanns bland förlorarna med ett tapp på 1,8 procent.

Bäst bland storbolagen gick Getinge. Medicinteknikföretaget inledde negativt, men aktien vände och stängde på plus 1,9 procent – efter nyheten om att en ny typ av Getinges respiratorer godkänts av amerikanska myndigheter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Börsen vände – avslutade på plus

Börsen vände under eftermiddagen. Arkivbild
Börsen vände under eftermiddagen. Arkivbild
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi Stockholmsbörsen sjönk under onsdagen på bred front – men återhämtade sig under eftermiddagen. Efter stängning var OMXS-index upp 0,1 procent.
Även ledande Europabörser steg.

Det smalare OMXS30, som speglar utvecklingen för de mest omsatta aktierna, steg med 0,2 procent. Bland storbolagen som gick starkt i handeln fanns Kinnevik, upp 2,7 procent, Essity, plus 2,0 och Astra Zeneca som steg 1,9 procent.

Mest nedåt på Stockholmsbörsen, i kraft av indextyngd, drog klädkedjan H&M, vitvarutillverkaren Electrolux och SEB. H&M-aktien backade 1,9 procent, medan både Electrolux och SEB var minus 1,3 procent.

Marknaden präglades annars av ökad osäkerhet kring förutsättningarna i USA:s kongress för en uppgörelse om nya stimulanser i coronakrisen. Men en oväntat hög inflationssiffra från USA i den tidiga eftermiddagshandeln gav viss draghjälp.

Datorspelsutvecklaren Starbreezes B-aktie föll drygt 8,6 procent sedan bolaget fastställt villkoren i den nyemission som aviserades tidigare i sommar.

Byggkoncernen Peab har fått uppdraget att bygga ett nytt polishus i Kiruna, en order värderad till 430 miljoner kronor. Aktien steg 0,1 procent.

Samtidigt återhämtade sig ljudboksföretaget Storytel, efter tisdagens kursfall till följd av en delårsrapport, och steg med 5,6 procent.

Londonbörsens FTSE 100-index steg 2,2 procent. Uppåt gick också Frankfurts Dax-index och Parisbörsens CAC 40-index som båda steg 0,9 procent.

Ekonomi

Oväntat hög inflation i USA

USA:s centralbankschef Jerome Powell kan glädjas åt oväntat hög inflation i USA i coronakrisens juli. Arkivbild.
USA:s centralbankschef Jerome Powell kan glädjas åt oväntat hög inflation i USA i coronakrisens juli. Arkivbild.
Foto: Bill O'Leary AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Konsumentpriserna i USA steg med 0,6 procent i juli enligt säsongsjusterad statistik från USA:s arbetsmarknadsdepartement. Prisökningstakten var därmed på samma nivå som i juni.

Prisökningen var större än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en prisökning i konsumentled på 0,3 procent i juli, enligt en Reutersenkät.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Språkreseföretag i konkurs i coronakrisen

Språkreseföretaget STS Education har beslutat att ansöka om konkurs. Arkivbild.
Språkreseföretaget STS Education har beslutat att ansöka om konkurs. Arkivbild.
Foto: LEIF R JANSSON / TT
Ekonomi
Ekonomi Språkreseföretaget STS Education har gått i konkurs. Bolaget kan inte svara på vad som händer med de kunder som redan är ute på resor.
– Vi har hamnat i en situation där vi tagit alla kostnader och nästan inte fått några intäkter, säger vd John Cedergårdh.
PREMIUM

Konkursansökan kom in till Göteborgs tingsrätt på tisdagen, efter en tuff ekonomisk tid för STS Education, som precis inför coronakrisen tagit sig igenom en stor omstrukturering och gjort en stor förlust 2019.

– Det är såklart helt kopplat till pandemin. Våra största destinationer är USA och Storbritannien, där det från mars i princip varit förbjudet att resa, säger John Cedergårdh.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Rejält dyrare att hyra bil under pandemin

Hyrbil och vissa varor i frukt- och gröntdisken har blivit dyrare under det senaste året. enligt SCB.
Hyrbil och vissa varor i frukt- och gröntdisken har blivit dyrare under det senaste året. enligt SCB.
Foto: Ingela Landström/TT
Ekonomi
Ekonomi Den allmänna prisutvecklingen hålls på en låg nivå, men vissa varugrupper sticker ut med stora prisökningar.
Under coronapandemin har priset på hyrbilar och inrikes flygresor skjutit i höjden.
PREMIUM

Coronautbrottet fick många att tänka om kring semesterplaner. De som valt att hyra bil på hemmaplan har fått gräva ovanligt djupt i plånboken. Sedan i juli i fjol har priset på biluthyrning stigit med 68 procent, enligt Statistiska centralbyrån (SCB). Mellan juni och juli i år ökade priserna med omkring 40 procent.

Den i krisen hårt ansatta flygbranschen har samtidigt höjt priserna på inrikesresor kraftigt. Flyg inom landet var i juli i år 39 procent dyrare än ett år tidigare.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Svag återhämtning för eurozonens industri

Industriproduktionen i eurozonen återhämtar svagare än väntat efter kollapsen i mars och april. Arkivbild.
Industriproduktionen i eurozonen återhämtar svagare än väntat efter kollapsen i mars och april. Arkivbild.
Foto: Sebastian Widmann AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Industriproduktionen i eurozonen steg i juni jämfört med maj. Men återhämtningen efter kollapsen i mars och april var inte så stark som väntat.

Jämfört med maj ökade produktionen med 9,1 procent i juni. Uppgången i maj var i sin tur 12,3 procent jämfört med april.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

SUNBIRD WEBBYRÅ

Webbyråns bästa knep hur du skapar ett starkt varumärke

SUNBIRD WEBBYRÅ

Enligt Sunbird Webbyrå kan ett starkt varumärke vara en av de viktigaste faktorerna för att öka ert företags försäljning online:

Det finns för mycket information och för lite tid. Potentiella kunder som besöker er tenderar att ta snabba beslut som oftas baseras på en känsla och vilket förtroende de får för er.

Ett varumärke är någons magkänsla om er. Det är inte vad ni säger att det är. Utan vad era kunder säger att det är. Här kommer Sunbird Webbyrå med fyra riktlinjer för att stärka ett varumärke.

1. Var konsekvent

Det är viktigt att ni alltid är konsekventa och lever efter ert varumärke. Byt inte budskap och värdegrunder när vinden vänder.

2. Tänk långsiktigt

Förtroende byggs upp över tid och det är viktigt att ni är beredda att offra kortsiktiga vinster för de långsiktiga. Man ska varken göra eller säga för mycket, håll er till ramen och lägg inte lättvindigt till fler tjänster i er arsenal.

3. Differentiera er

Det är lättare att bygga ett varumärke om man är unik. Är ni nischade förstår man snabbare vad ni står för.

4. Var fokuserad

För många hemsidor försöker säga för mycket. Säg bara det viktigaste. Ska ni få fram ett budskap ska ni enbart ge informationen läsaren verkligen behöver - inte allt som är bra att säga.

Även om de flesta är medvetna om detta menar Sunbird Webbyrå att många företag ändå tenderar att lägga för mycket text på hemsidan. Vilket gör att besökaren får jobba för att förstå vad man gör.

Vill ni ha hjälp att ta fram skräddarsydd webbdesign som stärker ert varumärke - Kontakta Sunbird Webbyrå här.

Ekonomi

Långsam återhämtning för Kastrup

Parkerade SAS-plan på Kastrup, där flygtrafiken drabbats hårt av coronapandemin. Arkivbild.
Parkerade SAS-plan på Kastrup, där flygtrafiken drabbats hårt av coronapandemin. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Antalet flygpassagerare på Kastrup i Köpenhamn ökade markant i juli jämfört med juni. Det är dock fortfarande en dramatisk minskning, jämfört med förra sommaren, konstaterar flygplatsen i ett pressmeddelande.

"Den goda nyheten är att antalet resande ökar. Den dåliga nyheten är att omstarten går väldigt långsamt", säger Peter Krogsgaard, kommersiell chef på Kastrup, i pressmeddelandet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Flygbolaget Air Leap ökar i pandemin

Sedan i våras har bolaget meddelat en utökning med åtta linjer: från Arlanda, Bromma och Visby. Arkivbild.
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Flygbolaget Air Leap, som trafikerar flera destinationer i Sverige och i Norden, har till skillnad från många andra flygbolag inte tvingats in i en kris under pandemin. Tvärtom har passagerarantalet växt.

Från 15 juni till 31 juli har antalet passagerare ökat med 70 procent jämfört med samma period förra året, det skriver bolaget i ett meddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Trafikverket: Tågen är i tid under pandemin

De svenska persontågens punktlighet har förbättrats. Arkivbild.
De svenska persontågens punktlighet har förbättrats. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Svensk persontågstrafik är punktligare än på länge. En sommar utan extremt väder och minskat resande på grund av coronapandemin är några av faktorerna som spelar in.
PREMIUM

De svenska persontågen kommer i tid. Under juli månad kom 95 procent tågen i tid eller inom fem minuters marginal från utsatt tid, vilket är en förbättring jämfört med första halvåret 2020, då siffran legat på 93,8 procent. Det innebär att man för första gången når det mål för punktligheten som sattes upp 2013.

Trafikverket har jobbat bland annat med att planera banarbeten så att störningarna blir så små som möjligt och med att planera tidtabellen bättre, uppger generaldirektör Lena Erixon. Även godstrafiken har förbättrat sin punktlighet och når högsta siffran hittills – 88,4 procent av tågen anlände inom tidsmarginalen i juli månad.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL