Inrikes

Räddningstjänsten: Stor risk för bränder

Det varma och torra vädret ökar risken för gräs- och skogsbränder i nästan hela landet. Arkivbild.
Det varma och torra vädret ökar risken för gräs- och skogsbränder i nästan hela landet. Arkivbild.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Inrikes
Inrikes Försommar, sol – och bränder. Det varma och torra vädret medför just nu risk för gräs- och skogsbränder i stora delar av Sverige.
– Värdena är höga och till och med extremhöga. Risken är väldigt stor, säger Moa Hummelgård, operativ chef vid Räddningsregion Mitt.
PREMIUM

Efter en kall vår gjorde sommaren ett efterlängtat intåg i mångas liv i veckan. Under helgen har det varit runt 20 grader i stora delar av landet, och i början på veckan väntas temperaturerna klättra ytterligare upp mot 25 grader på sina håll.

Men det varma och torra vädret medför även en ökad risk för bränder.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Burgarkampanj kan göra pass ogiltigt

Med eller utan Burger King-stämpel i passet? Det är frågan. Arkivbild.
Med eller utan Burger King-stämpel i passet? Det är frågan. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes
Inrikes

En kampanj från snabbmatskedjan Burger King kan göra ditt pass ogiltigt, rapporterar Expressen. I kedjans reklam framgår det att den som tar med sitt pass till en av företagets restauranger kan få en gratis hamburgare, mot en stämpel i passet.

Polisen varnar nu att passet kan bli ogiltigt i vissa fall om det stämplas i passet, något som Burger King nu också uppmärksammat sina kunder på.

Enligt tidningen skriver gränspolisen i en kommentar att det i svensk lag inte finns något förbud mot stämplar som inte är inrese- eller utresestämplar i passet. Men det kan hända att andra länder kan se passet som ogiltigt eftersom stämpeln kan ses som åverkan på handlingen.

– Det ser vi allvarligt på, men vi tycker själva idén rent kommunikativt är relevant. Men det är viktigt att vi tar ansvar för att folk inte förstör sina pass, säger marknadschef Daniel Schröder till Expressen.

Inrikes

Två hittade döda i tank på Sandvik

Två personer har hittats avlidna i en tank på Sandviks anläggning i Gimo. Arkivbild.
Två personer har hittats avlidna i en tank på Sandviks anläggning i Gimo. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/ TT
Inrikes
Inrikes Två män har hittats avlidna i en tank på verkstadsbolaget Sandviks anläggning i Gimo i Östhammars kommun. De skulle ned i tanken för att genomföra ett servicearbete.

– Det var anställda som hittade de här två männen och larmade oss, räddningstjänst och ambulans, säger Daniel Ågren, RLC-befäl på polisen, till TT.

Männen, som är i 40-årsåldern och 60-årsåldern hemmahörande i trakten, hittades i tanken okontaktbara och har konstaterats avlidna. Polisen utreder händelsen som en arbetsplatsolycka. Man har förhört anställda och skickat tekniker för att undersöka platsen.

– Sedan får vi se hur olyckan har gått till, säger Daniel Ågren.

Inga detaljer

Larmet kom in vid klockan 17 på tisdagen. Anhöriga till de avlidna är underrättade.

Sandviks presstalesperson Martin Blomgren bekräftar att det varit en allvarlig händelse i Gimo men har inte fler detaljer om olyckan.

– Det jag kan säga är att naturligtvis är varenda olycka en för mycket och säkerhet är jättehögt prioriterat på Sandvik. Det är väldigt tråkiga besked att det varit en allvarlig incident.

Företaget har gastankar på anläggningen för att värma upp ugnar som används i produktionen. Men om olyckan skett i en sådan gastank är oklart, enligt Martin Blomgren.

Tömd tank

Christer Wahlström, ledningsbefäl vid Uppsala brandförsvar, säger att larmet kom in som en gasläcka men det visade sig inte vara fallet.

– Jag vet inte vad som funnits i den här tanken mer än att den var tömd och att de skulle utföra något servicearbete i den.

Gasen ska inte ha varit på, enligt räddningstjänsten.

– Men sedan vet man inte vad som funnits kvar i tanken. Bara för att man tömmer den blir den aldrig helt tom. Man behöver utföra lite ventilationsarbeten och sådant innan man går ned.

Inrikes

Åsa har varit covidsjuk sedan i mars

Åsa Kristoferson Hedlund har varit sjuk i bekräftad covid-19 sedan den 17 mars. Hon tycker det är bra att Socialstyrelsen ska kartlägga de långtidssjuka i covid-19, men är orolig för att de ska missa otestade patienter.
Åsa Kristoferson Hedlund har varit sjuk i bekräftad covid-19 sedan den 17 mars. Hon tycker det är bra att Socialstyrelsen ska kartlägga de långtidssjuka i covid-19, men är orolig för att de ska missa otestade patienter.
Foto: Mats Andersson / TT
Inrikes
Inrikes Socialstyrelsen har fått i uppdrag att kartlägga dem som varit långtidssjuka i covid-19. Åsa Kristoferson Hedlund har varit sjuk i bekräftad covid-19 sedan den 17 mars.
– Det är jättebra att de ska kartlägga men jag är rädd att de ska missa många otestade patienter.

Åsa Kristoferson Hedlund håller tillsammans med andra drabbade på att starta upp en grupp för långtidssjuka.

– Det ensidiga fokuset på intensivvårdspatienterna har gjort att man missat hur sjukdomen slår mot befolkningen i stort, säger hon.

Försöker påverka

Åsa Kristoferson Hedlund arbetar i vanliga fall med att driva bostadspolitiska frågor på Hyresgästföreningen. Den drivkraften försöker hon nu dra nytta av, eftersom hon upplever att det är svårt att hantera den maktlöshet och utsatthet som det innebär att vara långtidssjuk.

– Har man en sjukdom som i princip gör att man blir immobiliserad i månader då måste man göra någonting. Jag har försökt läsa på, ringa och skriva brev för att inte känna maktlöshet utan i stället kunna påverka, säger hon.

Hon är med i tre Facebook-grupper för personer som drabbats av covid-19.

– Det har gett mig ett kontaktnät, där vi kan organisera oss och framföra våra åsikter på ett strukturerat sätt.

Åsa Kristoferson Hedlund har känt sig misstrodd av vården.

– Jag har blivit hemskickad med ångestdämpande medicin när jag haft andnöd, vilket jag tycker att man borde undersöka om det inte är direkt farligt, säger Åsa Kristoferson Hedlund.

Hon tror att många sjuka misstros och avvisas av vården för att de inte passar in på experternas bild av hur sjukdomen ska bete sig.

– Iva-förloppet har blivit ett slags facit, trots att sjukdomsförloppet kan se väldigt olika ut. Det är massor av komplikationer och kroniska skador som patienter kan få över tid. Både sjukhuspatienter och hemmapatienter drabbas.

Dåligt rustade

Hon anser att det viktigaste just nu är att pengar öronmärks till forskning av långtidssjuka i covid-19, eftersom det spekuleras så mycket om symtom och diagnoser.

– Enda sättet att få slut på spekulationerna är att ta reda på vilka som är drabbade och vilka symtom de har och då är forskningen avgörande. Jag tycker det är extremt oetiskt att spekulera om att långtidssjuka kan drabbas av allvarliga kroniska sjukdomar med tanke på vilken ångest det kan ge dem som ligger hemma och är sjuka.

Åsa Kristoferson Hedlund anser att de långtidssjuka behöver få bästa möjliga behandling, eftersom deras sjukskrivningar annars skulle leda till enorma samhällsekonomiska kostnader. Hon hänvisar också till en undersökning som opinionsinstitutet Novus gjort. Undersökningen visar att hundratusenstals svenskar är eller har varit sjuka i covid-19 i över tio veckor.

– Vi ser långtidskomplikationer och kroniska skador, som är ganska vanligt förekommande. Att vara hemmasjuk är inte på något vis synonymt med ett milt förlopp av covid. Men i Sverige är vi dåligt rustade för att lära om och vårda den här patientgruppen, eftersom vi inte har testat patienterna från februari till maj. Det gör att vi inte kan identifiera dem.

I de långtidssjukas försök att bilda opinion för att forskning snabbt ska komma i gång har de försökt nå såväl forskare som politiker.

– Forskarna har börjat förstå allvaret, men politiskt har det varit tystare. Skrämmande tyst.

Petronella Uebel/TT

Åsa Kristoferson Hedlund är kritiskt till det ensidiga fokuset på de patienter som intensivvårdats för covid-19, eftersom det lett till att man missat hur sjukdomen har drabbat befolkningen i stort.
Åsa Kristoferson Hedlund är kritiskt till det ensidiga fokuset på de patienter som intensivvårdats för covid-19, eftersom det lett till att man missat hur sjukdomen har drabbat befolkningen i stort.
Foto: Mats Andersson / TT
Åsa Kristoferson Hedlund anser att det är viktigt att pengar öronmärks till forskning av långtidssjuka i covid-19, eftersom det spekuleras så mycket om symtom och diagnoser.
Åsa Kristoferson Hedlund anser att det är viktigt att pengar öronmärks till forskning av långtidssjuka i covid-19, eftersom det spekuleras så mycket om symtom och diagnoser.
Foto: Mats Andersson / TT

Inrikes

Kända röster uppmanar till avstånd på badplats

Skyltarna räcker inte för att få människor att hålla avstånd, upplever Malmö kommun. Arkivbild.
Skyltarna räcker inte för att få människor att hålla avstånd, upplever Malmö kommun. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

Malmö kommun har vidtagit nya åtgärder för att minska risken för smittspridning på Scaniabadet. Redan existerande skyltar och uppmaningar i sociala medier får nu sällskap av ett högtalarsystem där kändisar som skådespelaren Sven Melander, radioprogramledaren Nadia Jebril, och programledaren Ola Selmén uppmanar människor att hålla avstånd, rapporterar Sydsvenskan.

– Om det blir många varma sommardagar framöver kan detta vara ett sätt att påminna folk, säger Jessica Persson, renhållningssamordnare på fastighets– och gatukontoret, till tidningen.

Totalt är 11 ljudspår inspelade och badvärdar på platsen kan välja att starta inspelningarna när de känner att trängseln blir för mycket. Både kända och okända personer står bakom inspelningarna.

Inrikes

Pappa simmade ut med dotter – saknas

En sökinsats pågick vid en badplats i Tingsryds kommun efter ett drunkningslarm. Arkivbild.
En sökinsats pågick vid en badplats i Tingsryds kommun efter ett drunkningslarm. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson / TT
Inrikes
Inrikes

En pappa och hans dotter simmade ut vid en badplats utanför Ryd i Tingsryds kommun. Plötsligt påkallade pappan dotterns uppmärksamhet att något hade hänt och sedan försvann han ned under vattnet.

Räddningstjänsten har sökt i den mörka sjön i fem timmar men utan att hitta mannen, säger räddningsledare Fredrik Stjärnebring till TT. Sökinsatsen har nu avslutats.

– Vi har haft fyra båtar i, vi har sökt med dykare och med värmekamera från helikopter, säger Stjärnebring.

Sjön är tre till fyra meter djup. Polisen har nu tagit över ärendet och fortsätter sökandet under onsdagen.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

IG

Swedbanks lansering av Apple Pay visar på mobil trend

Källa: Pexels
IG Apple Pay har varit tillgängligt på den svenska marknaden sedan hösten 2017. Alla storbanker har dock inte varit lika snabba med att erbjuda den mobila betaltjänsten till sina kunder. Nordea var först ut och bland annat Klarna och Komplett Bank har därefter lagt till tjänsten i sitt utbud. Den 4 december hoppade även Swedbank till slut på tåget, efter två år av dagliga frågor från kunder på företagets Facebooksida.

Varför Swedbank väntat tills nu med att erbjuda betalsättet är svårt att svara på. Kanske lades allt fokus på den egenutvecklade Swedbank Plånbok som länge har haft stöd för Samsung Pay, men alltså inte förrän nyligen även stöder Apple Pay. Oavsett anledning så visar Swedbanks anammande av Apple Pay att mobila applikationer i den svenska finanssektorn är en trend som de största aktörerna inte kan ignorera.

Börshandel och fysisk handel följer trenden

Handel på finansiella marknader är också något som mer och mer görs i mobilen idag. Möjligheten att kunna handla turbowarranter, CFD:s och barriers dygnet runt och på resande fot, är något som alltfler kunder i dag efterfrågar. I Sverige och sex andra europeiska länder lanserades nyligen tjänsten Turbo24, som förutom en webbaserad plattform har lagt stort fokus på mobilappar som stöder alla de funktioner som webbversionen erbjuder. Det har helt enkelt blivit hårdare krav från kunder att appar ska vara lika kraftfulla och ha samma verktyg som desktop-baserade plattformar erbjuder.

I den fysiska handeln är övergången till mobila lösningar som mest påtaglig i Sverige. Det är ingen slump att brittiska nyhetssajten The Telegraph i oktober utnämnde Sverige till världsmästare när det kommer till kontantlösa samhällen. Värdet av de kontanter som cirkulerar i Sverige har sjunkit med 27.5 procent på fyra år. Endast 60 procent hävdar att de använt kontanter över huvud taget den senaste månaden – i Japan är siffran 79 och i USA 70 procent. En av de största vinnarna på privatpersoners preferens att betala med mobilen är Swish som fortsätter ta marknadsandelar. 2014 utfördes 21 miljoner betalningar med Swish och 2018 var siffran 394 miljoner.

Betalningar med kort fortfarande störst

Kortbetalningar är fortfarande det populäraste betalsättet bland svenskar, även om det är betydligt lägre i jämförelse med de flesta andra europeiska länder och framför allt USA. Kortjättarna VISA och Mastercard har försökt simplifiera kortköp online med det nya betaltjänstdirektivet PSD2. Direktivet gör det enklare för konsumenter att verifiera köp, men det har också lett till tekniska utmaningar för e-handlare och betalväxlar att implementera den nya typen av kortköp.

Huruvida de nya direktiven är tillräckliga, och hinner implementeras tillräckligt snabbt, för att på riktigt konkurrera med de mobila betalningsalternativens framfart återstår att se – just nu ser inte den mobila trenden ut att bromsa över huvud taget. Finanssektorn tycks alltså dras mer åt fokus på mobilappar både när det gäller bankärenden, handel på börsen eller betalningar generellt. I alla fall om man ser till de största aktörernas satsning på området och nu senast kundernas rop på bankerna att erbjuda stöd för Apple Pay.

Inrikes

SJ: Inga problem med våra upplägg

Det är trångt vid resan hävdar många. Men resebolagen tycker att de följer FHM:s rekommendationer. Arkivbild.
Det är trångt vid resan hävdar många. Men resebolagen tycker att de följer FHM:s rekommendationer. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes Trångt på tåg och långfärdsbussar. Nu ska SJ förklara för näringsdepartementet hur de tänker kring trängselproblemet.

Flera medier har de senaste dagarna rapporterat om trängsel på bussar och tåg i Sverige när det kommer till inrikesresor. Något som Folkhälsomyndigheten också noterat.

– Jag tycker att vi har varit tydliga i de allmänna råd vi gett till reseoperatörer. Men vi ser att det absolut finns förbättringspotential i inrikestrafiken, sade Karin Tegmark Wisell, avdelningschef vid Folkhälsomyndigheten på myndighetens pressträff under tisdagen.

Från tågoperatören SJ:s sida kände man sig inte träffade av Folkhälsomyndighetens uttalande.

– Vi upplever inte att Folkhälsomyndigheten har några särskilda problem med vårat upplägg. Men vi är naturligtvis ödmjuka i att det finns förbättringar som vi kan göra, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Också eget ansvar

Innan 1 juli kunde man boka biljetter hos SJ och slippa få en okänd person bredvid sig. Men den garantin finns inte längre. SJ kör med cirka 75 procents kapacitet på sina tåg och enligt Tobbe Lundell finns fortfarande goda förutsättningar att hålla avstånd på tågen.

– Vi ser att de som reser i samma sällskap gärna vill åka med varandra. Med den kapaciteten vi kör finns det goda möjligheter för den som reser själv att slippa ha någon okänd bredvid sig, men det är ingen garanti, säger Tobbe Lundell.

Enligt honom har SJ som operatör ett stort ansvar i att förhindra smittspridningen på sina inrikesresor. Men han pekar också på att individens ansvar lätt glöms bort i trängseldebatten.

– Vi understryker att det är jätteviktigt att man inte reser om man känner några symtom. När man reser kollektivt gör man just det tillsammans så det går inte att förvänta sig att man ska kunna resa helt ensam. Då kommer man få avstå, säger Tobbe Lundell.

Näringsdepartementet involverat

Trängseldebatten i resor har också märkts av från politisk sida.

– Jag förstår att man efter en lång period gärna vill resa nu. Men faran är inte över. Det är viktigt att påminna om att företagen också har ett ansvar för att begränsa smittspridningen, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).

– Det har funnits frågetecken kring hur det har funkat med trängseln. Därför har jag instruerat näringsdepartementet att ta kontakt med SJ för att informera oss hur de tänkt hantera det här, fortsätter han.

Och enligt SJ har man fortsatt kontinuerlig kontakt med Folkhälsomyndigheten.

– Vi har haft ett antal möten med dem och är alltid beredda att göra förändringar om de skulle ändra sina anvisningar, säger Tobbe Lundell vid SJ.

Välkomnar förtydligande

Kritik har även funnits mot andra resebolag än SJ när det kommer till trängsel. På bussbolaget Flixbus har det inte funnits några bokningsrestriktioner mer än sätena längst fram i företagets bussar.

– Vi har varit i kontakt med både Folkhälsomyndigheten och vår branschorganisation och kommit fram till att vi följer de anvisningar som finns. Men vi välkomnar mer klarhet i frågan, säger Jelena Jovanovic, presstalesperson vid Flixbus.

Bussbolaget har enligt henne hela tiden varit tydligt med att människor kan hamna bredvid varandra och att det är svårt att hålla avstånd i en buss.

– Men vi ser på olika lösningar, som att man ska kunna hur pass uppbokad en bussresa är när man bokar online, säger hon.

Gratis munskydd

Tågoperatören MTRX som trafikerar sträckan Stockholm-Göteborg har inte haft direkt kontakt med Folkhälsomyndigheten, men med branschorganisationen.

– Vi är ödmjuka inför att det här är ett helt nytt läge vi har här och det finns inget facit. Men vi har gjort ett antal saker som vi tror summerat ökar tryggheten, säger Mats Johannesson, vd vid MTRX.

Han pekar på att företaget jobbar på att öka kapaciteten på sträckan, så att fler platser kan bli lediga. Och att passagerare kan köpa platsen bredvid den man bokat för ett reducerat pris.

– Vi delar också ut gratis munskydd. Vi följer utvecklingen hela tiden och fortsätter att se om vi kan utöka vår kapacitet.

Victor Blomdahl/TT

Inrikes

SJ: Inga problem med våra upplägg

Det är trångt vid resan hävdar många. Men resebolagen tycker att de följer FHM:s rekommendationer. Arkivbild.
Det är trångt vid resan hävdar många. Men resebolagen tycker att de följer FHM:s rekommendationer. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes Trångt på tåg och långfärdsbussar. Nu ska SJ förklara för näringsdepartementet hur de tänker kring trängselproblemet.

Flera medier har de senaste dagarna rapporterat om trängsel på bussar och tåg i Sverige när det kommer till inrikesresor. Något som Folkhälsomyndigheten också noterat.

– Jag tycker att vi har varit tydliga i de allmänna råd vi gett till reseoperatörer. Men vi ser att det absolut finns förbättringspotential i inrikestrafiken, sade Karin Tegmark Wisell, avdelningschef vid Folkhälsomyndigheten på myndighetens pressträff under tisdagen.

Från tågoperatören SJ:s sida kände man sig inte träffade av Folkhälsomyndighetens uttalande.

– Vi upplever inte att Folkhälsomyndigheten har några särskilda problem med vårat upplägg. Men vi är naturligtvis ödmjuka i att det finns förbättringar som vi kan göra, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Också eget ansvar

Innan 1 juli kunde man boka biljetter hos SJ och slippa få en okänd person bredvid sig. Men den garantin finns inte längre. SJ kör med cirka 75 procents kapacitet på sina tåg och enligt Tobbe Lundell finns fortfarande goda förutsättningar att hålla avstånd på tågen.

– Vi ser att de som reser i samma sällskap gärna vill åka med varandra. Med den kapaciteten vi kör finns det goda möjligheter för den som reser själv att slippa ha någon okänd bredvid sig, men det är ingen garanti, säger Tobbe Lundell.

Enligt honom har SJ som operatör ett stort ansvar i att förhindra smittspridningen på sina inrikesresor. Men han pekar också på att individens ansvar lätt glöms bort i trängseldebatten.

– Vi understryker att det är jätteviktigt att man inte reser om man känner några symtom. När man reser kollektivt gör man just det tillsammans så det går inte att förvänta sig att man ska kunna resa helt ensam. Då kommer man få avstå, säger Tobbe Lundell.

Näringsdepartementet involverat

Trängseldebatten i resor har också märkts av från politisk sida.

– Jag förstår att man efter en lång period gärna vill resa nu. Men faran är inte över. Det är viktigt att påminna om att företagen också har ett ansvar för att begränsa smittspridningen, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).

– Det har funnits frågetecken kring hur det har funkat med trängseln. Därför har jag instruerat näringsdepartementet att ta kontakt med SJ för att informera oss hur de tänkt hantera det här, fortsätter han.

Och enligt SJ har man fortsatt kontinuerlig kontakt med Folkhälsomyndigheten.

– Vi har haft ett antal möten med dem och är alltid beredda att göra förändringar om de skulle ändra sina anvisningar, säger Tobbe Lundell vid SJ.

Välkomnar förtydligande

Kritik har även funnits mot andra resebolag än SJ när det kommer till trängsel. På bussbolaget Flixbus har det inte funnits några bokningsrestriktioner mer än sätena längst fram i företagets bussar.

– Vi har varit i kontakt med både Folkhälsomyndigheten och vår branschorganisation och kommit fram till att vi följer de anvisningar som finns. Men vi välkomnar mer klarhet i frågan, säger Jelena Jovanovic, presstalesperson vid Flixbus.

Bussbolaget har enligt henne hela tiden varit tydligt med att människor kan hamna bredvid varandra och att det är svårt att hålla avstånd i en buss.

– Men vi ser på olika lösningar, som att man ska kunna hur pass uppbokad en bussresa är när man bokar online, säger hon.

Gratis munskydd

Tågoperatören MTRX som trafikerar sträckan Stockholm-Göteborg har inte haft direkt kontakt med Folkhälsomyndigheten, men med branschorganisationen.

– Vi är ödmjuka inför att det här är ett helt nytt läge vi har här och det finns inget facit. Men vi har gjort ett antal saker som vi tror summerat ökar tryggheten, säger Mats Johannesson, vd vid MTRX.

Han pekar på att företaget jobbar på att öka kapaciteten på sträckan, så att fler platser kan bli lediga. Och att passagerare kan köpa platsen bredvid den man bokat för ett reducerat pris.

– Vi delar också ut gratis munskydd. Vi följer utvecklingen hela tiden och fortsätter att se om vi kan utöka vår kapacitet.

Victor Blomdahl/TT

Inrikes

Löfven i möte med president Macron

Löfven och Macron fotograferade under ett möte i Paris 2019.
Löfven och Macron fotograferade under ett möte i Paris 2019.
Foto: Francois Mori/AP
Inrikes
Inrikes

Statsminister Stefan Löfven (S) kommer att på torsdag träffa Frankrikes president Emmanuel Macron.

Mötet äger rum i Paris.

Aktuella frågor inför det kommande Europeiska rådet den 17–18 juli och det fortsatta svensk-franska samarbetet inom olika frågor kommer att avhandlas, enligt ett pressmeddelande från regeringskansliet.

NÄSTA ARTIKEL