Kultur och nöje

MSO stämmer upp till kultfilmen Ensam hemma

Foto: Twentieth Century Fox
Kultur och nöje
Kultur & Nöje Livemusik till Ensam hemma, julbord med Cirkus Cirkör och svängig julgala med Bow Down Dance Academy. Där har du några av programpunkterna i jul på Malmö live.

Knappt har sommaren anlänt förrän det är dags att ta en titt och planera in underhållningen som väntar till jul. På måndagen släppte Malmö live sitt julprogram och nytt för i år är att den klassiska julfilmen Ensam hemma, kommer att visas på storduk samtidigt som Malmö symfoniorkester, MSO, framför John Williams filmmusik live. Evenemanget går under namnet Home Alone – in concert, och ges den 18 och 19 december.

Nytt för i år är även julbordsunderhållningen med Cirkus Cirkör. Den 18, 19 och 20 blir det akrobatik för hela slanten på Malmö live och High live (kongressen). Showen har tidigare satts upp på Artipelag.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

När vansinnet kommer till Landskrona

Jens Peter Karlsson.
Foto: Privat
Kultur och nöje
Poddskräckis Teaterrepubliken har länge satsat på poddteater men nu släpper man något som till sitt format snarare är en ljudbok i poddform.
– Det är en övernaturlig thriller som utspelar sig i min gamla hemstad, Landskrona, säger författaren Jens Peter Karlsson.

Drömfursten inleds med ett fasanfullt mord i Rörsjöstaden i Malmö och fortsätter sedan till Budapest och Landskrona. Stora delar av den sistnämnda stadens befolkning börjar drömma mardrömmar och deras beteende förändras.

– Staden glider långsamt in i något slags mardrömstillstånd, säger Jens Peter Karlsson.

– Mardrömmarna börjar påverka den verkliga världen. Folk börjar avsky varandra, bli misstänksamma mot invandrare och blir våldsamma i allmänhet. Det blir något slags grupp-psykos.

Mardrömmar är ett klassiskt skräcktema och premissen är inte helt väsensskild från Terror på Elm Street, vars skurk – eller antihjälte, beroende på hur man ser det – Freddie Krueger, går mellan dröm och verklighet.

– Ja, absolut. Jag är gammal skräcknörd. Det är allt från [skräckförfattaren, reds.anm.] H.P. Lovecraft till [regissören] John Carpenter och Wes Craven som gjort Terror på Elm Street-filmerna. Jag är väldigt inspirerad av b-skräckfilmsestetiken.

– Den [Drömfursten] är verkligen en b-skräckis på det bästa sättet, enligt mitt tycke. Den är överdriven och full gas. Det viktigaste för mig är att inte vara rädd för att vara töntig, att det inte ska vara pretentiöst, utan det ska var underhållande skräck.

Vad är det som tilltalar dig med b-skräckisar?

– Jag är rädd för allt möjligt. Jag är till exempel rädd för pandemier på ett helt absurt sätt. Skräck har för mig alltid varit tröstande; ett enkelt sätt att vila med sina rädslor.

Det finns en klichébild av skräckförfattaren att det är en person som fördriver sina egna demoner genom berättandet.

– Jag känner nog inte tillräckligt många som skriver skräck för att veta om det är så men alla skräcknördar i min lilla krets har någon form av personlig koppling till saker inom ångestspektrat och därför attraheras av det mörka i människan som något slags självterapi.

På ett sätt är den pågående pandemin en utlösande faktor för att poddboken blev av. Jens Peter Karlsson lider av generaliserat ångestsyndrom och panikångest och han beskriver hur han för några år sedan mådde dåligt och hade flera panikångestattacker i veckan. Det var i samband med det han inledde skrivandet av Drömfursten. När han började må bättre lades berättelsen åt sidan.

– Nu, under pandemin har jag varit ganska illa därann, stundtals, och då plockade jag upp texten igen. Ett av symtomen jag får är att jag får väldigt mycket mardrömmar och har svårt att sova. Att plågas av mardrömmar varenda natt är något väldigt personligt för mig.

Hur tycker du att skrivandet har hjälpt dig med din sjukdom?

– Rutiner över huvud taget hjälper väldigt mycket mot panikångest och generaliserat ångestsyndrom. Att arbeta i lugn takt gör att man hamnar i konstruktiva tankebanor istället för de här destruktiva spiralerna som bara kretsar kring ångesten och rädslan. Att ta upp den här tematiken som man hela tiden funderar på, det lugnar i alla fall mig och jag blir mer tillfreds med livet.

Jens Peter Karlsson vill inte kalla Drömfursten för en poddteater trots att Teaterrepubliken satsat just på det formatet under ett par års tid. Istället ligger Drömfursten närmare ljudboken i format.

– Jag tror att folk har blivit lite trötta på digital scenkonst under pandemin. Jag vet i alla fall att jag har blivit det. Det känns inte lika roligt längre.

Den första poddteatern som Teaterrepubliken gjorde hade premiär i december 2018 och sedan dess har man satsat ganska hårt på det. Alla utom en har haft Jens Peter Karlsson som författare.

– Det har varit ett sätt att nå ut till en ny publik. Vi hade en hypotes att det finns de som är intresserade av teater men som verkligen drar sig för att gå och titta. Det var de vi var ute och jag tror att vi delvis har lyckats. Vi har märkt att vår vanliga publik inte lyssnar särskilt mycket på vår poddteater och de som gör det har varit ovanligt öppna med att kontakta oss. Vi har fått mycket mejl och meddelande från folk som aldrig tittat på oss. Det har varit väldigt roligt.

Tror du att man kan vinna över den publiken så att det går att locka dem att faktiskt gå till teatern?

– Jag tror det. Vi gjorde en liveinspelning och då dök det upp folk som aldrig hade varit hos oss tidigare. Det är målet, att scenen och poddteatern ska korsbefrukta varandra.

Du säger att du är lite trött på digital scenkonst. Innebär det att ni kommer att sluta med poddteater?

– Nej, det kommer inte att somna in, däremot kommer vi att dra ned på antalet nyproduktioner under nästa år och fokusera mer på scenföreställningar. Men vi kommer att fortsätta med det för att inte tappa den här nya publiken.

– Vi tycker också att det är väldigt roligt att producera dem, så vi satsar bara lite mindre resurser på det nästa år.

FAKTA

Drömfursten

Första avsnittet släpptes i torsdags och det andra kom idag. Totalt blir det 35 avsnitt. Serien är färdigskriven och inspelningen pågår löpande.

Första avsnittet finns på: https://podcasts.apple.com/se/podcast/teaterrepubliken/id1448126214

Kultur och nöje

Antonio Banderas: Jag har covid-19

Antonio Banderas har fått covid-19. Arkivbild.
Antonio Banderas har fått covid-19. Arkivbild.
Foto: Richard Shotwell/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Antonio Banderas fyller 60 år i dag, den 10 augusti. Men födelsedagen blev inte riktigt som den spanske Hollywoodstjärnan hoppats.

Twitter berättar han att han tvingas sitta i karantän då han drabbats av coronaviruset.

"Jag vill berätta att i dag, den 10 augusti, tvingas jag fira min 60:e födelsedag i karantän då jag har testat positivt för covid-19", skriver Banderas.

"Jag mår relativt bra, bara lite mer trött än vanligt, och jag är säker på att jag kommer att tillfriskna snarast", fortsätter han.

Antonio Banderas, som senast syntes i "Dolittle" där han spelade mot Robert Downey Jr, berättar vidare att han kommer använda sin isolering till att läsa, skriva och planera för framtiden.

Kultur och nöje

Biotoppen: "Berts dagbok" rakt in som etta

Yussra El Abdouni och Hugo Krajcik i 'Berts dagbok'. Pressbild.
Yussra El Abdouni och Hugo Krajcik i "Berts dagbok". Pressbild.
Foto: SF Studios
Kultur och nöje
Kultur och nöje Den nya "Berts dagbok"-filmen, med Hugo Krajcik i huvudrollen, lockade störst publik i helgen och går därmed rakt in på biotoppens förstaplats. Även den sydkoreanska zombiefilmen "Peninsula" tar sig in på listan.

1. (Ny) Berts dagbok

2. (1) Unhinged

3. (Ny) Peninsula

4. (2) The king of Staten Island

5. (3) Framåt

6. (4) The rental

7. (8) The gentlemen

8. (6) Brahms: The boy 2

9. (7) Kapten Sabeltand och den magiska diamanten

10. (5) Brandman Sam – klar för tagning!

Källa: Filmägarnas kontrollbyrå

Kultur och nöje

Tv-toppen: Allsångskvällen lockade flest

Lena Philipsson tog över allsångsscenen. Arkivbild.
Lena Philipsson tog över allsångsscenen. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Som vanligt lockade "Allsång på Skansen" flest sommartittare. Och många av dem stannade kvar i sofforna för att se Lena Philipsson ta över allsångsscenen med en egen timme.

1. Allsång på skansen (SVT1, tisdag) 1 153 000

2. Allsångsscenen är din: Lena Philipsson (SVT1, tisdag) 767 000

3. Världens historia: Kungahuset Windsor (SVT1, söndag) 693 000

4. Lotta på Liseberg (TV4, måndag) 667 000

5. Barnmorskan i East End (SVT1, söndag) 575 000

6. Moraeus med mera (SVT1, fredag) 572 000

7: Beck: Vägs ände (TV4, måndag) 549 000

8. Sommaröppet sport (SVT1, torsdag) 546 000

9. Bäst i test (SVT1, lördag) 538 000

10. Mord i paradiset (TV4, onsdag) 526 000

Mätperiod: 3/8–9/8. Inga nyhetsprogram, "Sportnytt" eller program under tio minuter tas med på listan.

Kultur och nöje

Sanna Nielsen avslutar svår allsångssäsong

Sanna Nielsen avslutar allsångssäsongen på Skansen med låten 'Monicas vals'. Arkivbild.
Sanna Nielsen avslutar allsångssäsongen på Skansen med låten "Monicas vals". Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Årets pandemipräglade "Allsång på Skansen" lider mot sitt slut.
Sanna Nielsen ser tillbaka på en ovanligt tuff säsong – som har prövat hennes programledarkunskaper.
– Allting går så fort, säger hon.

Under tisdagen avslutar Sanna Nielsen årets "Allsång på Skansen" tillsammans med bland andra Zara Larsson, Petra Marklund, Danny Saucedo och Helen Sjöholm. Förbudet mot offentliga folksamlingar på med än 50 personer ställde till det för årets säsong, då programmets kärna – allsångspubliken – inte fick närvara.

"Man vänjer sig"

I den pandemisäkrade versionen av programmet har gästartisterna fått ännu mer kameratid – parallellt har små bilder på sjungande tittare i hemmamiljö visats i rutan.

– Jag tycker att det är underbart att man har fått så mycket tid med artisterna. De har bjussat mycket på sig själva i alla snack och allsånger, säger Sanna Nielsen och fortsätter:

– Vi har haft en jättefin sommar även om den har varit märklig.

TT: Vad har varit tuffast?

– Det är såklart att vi inte har haft någon publik att spela mot. Man vänjer sig fort, att "nu är det så här", men allting går så fort och det tycker jag har varit det svåra: att leverera, snacket ska vara effektivt, härligt, trevligt, sedan ska man snabbt över till nästa låt, man får inte invänta några reaktioner. Det har varit den största utmaningen, säger Sanna Nielsen.

Håller på informationen

Förutom sång av de gästande artisterna i programmet kommer Sanna Nielsen traditionsenligt att avsluta med ett avskedsnummer – i år blir det "Monicas vals". Strax efter säsongsavslutningen åker hon till Malmö för att fortsätta att repetera på musikalen "Funny girl", som har planerad premiär på Malmö Opera i september.

– Vi jobbar på som att vi ska få spela. Vi repar för det och förhoppningsvis har den premiär i september, säger Nielsen,

Men hur hennes framtid i "Allsång på Skansen" ser ut vill hon inte svara på.

– Det får vi se. Jag har en god dialog med SVT, men den informationen håller jag på, säger Sanna Nielsen.

Sofia Sundström/TT

Zara Larsson, Petter, Helen Sjöholm, Petra Marklund och Danny Saucedo uppträder i säsongens sista 'Allsång på Skansen'. 'Man går alltid i mål med känslan 'Å vad härligt det var, men vad tråkigt att det är över, säger Sanna Nielsen. Arkivbild.
Zara Larsson, Petter, Helen Sjöholm, Petra Marklund och Danny Saucedo uppträder i säsongens sista "Allsång på Skansen". "Man går alltid i mål med känslan "Å vad härligt det var, men vad tråkigt att det är över, säger Sanna Nielsen. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT

FAKTA

Fakta: Årets allsångsartister

Program 1, 23/6: Agnes, The Mamas, Jill Johnson & Robin Stjernberg, Newkid

Program 2, 30/6: Miss Li, Anna Bergendahl, Måns Zelmerlöw, Erik Lundin

Program 3, 7/7: Darin, Dotter, Amanda Ginsburg, Nisse Hellberg

Program 4, 14/7: Mando Diao, Anis Don Demina, Zikai, Myra Granberg

Program 5, 21/7: Daniel Adams-Ray, The Boppers, Peg Parnevik, Blenda

Program 6, 28/7: Eva Dahlgren, Rickard Söderberg, Estraden, Gee Dixon, Shirley Clamp

Program 7, 4/8: Lena Philipsson, Victor Leksell, Bengan & Allan Jansson, Merit Hemmingson

Allsångsscenen är din, 4/8: Lena Philipsson

Program 8, 11/8: Zara Larsson, Petter, Helen Sjöholm, Petra Marklund, Danny Saucedo med Get up

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Bostadslistan

Priset per kvadratmeter för hyresrätter varierar stort på olika platser i Sverige

BOSTADSLISTAN Bostadslistan har tillsammans med Bostadshub gjort en stor undersökning av Sveriges dyraste och billigaste kvadratmeter under 2019. Skillnaderna var naturligtvis stora beroende på storleken på staden i fråga, men ett intressant fynd är att det var över 300% dyrare att bo i hyresrätt i Stockholm än i Åmål.

Kvadratmeterpriset för en hyresrätt kan variera från endast 85 kronor upp till hela 629 kronor på olika platser i Sverige. Det visar en ny undersökning utförd av Bostadslistan och Bostadshub, två sökmotorer för hyresrätter på den Svenska marknaden. Efter att ha granskat över 10 000 annonser från både privatpersoner och företag som publicerats på plattformarna under 2019, har företagen kunnat skapa en intressant överblick av den svenska hyresrättsmarknaden.

Här var det dyrast och billigast

Som nämnt ovan så var det stora variationer på kvadratmeterpriset för en hyresrätt i vårt land. Som förväntat så kan vi återfinna Sveriges dyraste kvadratmeter i Stockholm, mer bestämt Nacka, där du kan betala upp till 629 kronor per kvadratmeter i genomsnitt. Å andra sidan så kan man i genomsnitt bo i en hyresrätt i Åmål för endast 85 kronor per kvadratmeter.

Bostadsort spelar stor roll på kvadratmeterpriset

Utöver att endast titta på det genomsnittliga kvadratmeterpriset kunde undersökningen också peka på vad den genomsnittliga lägenheten kostar på olika orter i landet. Efter en grundlig genomgång av de annonser vi undersökt så kostar det i genomsnitt 17 571 kronor att bo i en hyresrätt i Stockholm, samtidigt som det bara kostar 5113 i Åmål. Detta är förstås en väsentlig skillnad, men det är ingen hemlighet att det är billigare att bo utanför huvudstadsområdet, oavsett vilket land som undersöks.

Dyrare än man tror att bo i Lund och Uppsala

Utöver att endast titta på var det var dyrast och billigast i Sverige kunde undersökningen också avslöja att några av landets dyraste kvadratmeter kan hittas bland lediga lägenheter på Sveriges studentorter. Lund och Uppsala hamnade på plats tre och fyra i undersökningen, med ett genomsnittligt kvadratmeterpris på 217 samt 200 kronor.

Top 10: Sveriges dyraste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

Top 10: Sveriges billigaste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

Kultur och nöje

Metalstjärnor samlas för stödgala

Candlemass på Grammisgalan tidigare i år. Arkivbild.
Candlemass på Grammisgalan tidigare i år. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den 22 augusti samlas en rad kända hårdrocksartister för en välgörenhetsgala.

Kvällen går under namnet Nox Rocks och spelar gör Candlemass, Thundermother, Scarlet, Easy Action samt en supergrupp bestående av bland andra Pontus Norgren från Hammerfall och Pontus Egberg från King Diamond, meddelar arrangören.

Nox Rocks äger rum i Nox Studios i Järfälla och direktsänds via strömningsplattformen Solidtango. Galan anordnas till förmån för de artister och scenarbetare som deltar och som har det tufft i coronapandemin.

Filmfredag

Kanske inte politiskt korrekt men relevant

Foto: Johan Paulin
Kultur och nöje
Recension

Från Anders Jacobssons och Sören Olssons böcker via en tv serie och så till stor duk får vi följa Berts öden och äventyr i skolan där han jagar tjejer och råkar ut för diverse pinsamheter.

Jag kom inte in i bilden förrän långfilmen om Bert den siste oskulden kom för 25 år sedan, en film som jag gav tummen upp för. Jag minns att det gnisslades om att filmen, precis som böckerna, var för grabbiga och fördomsfulla och det är klart att lägger man dem under lupp så ...

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Camilla Grebe får Glasnyckeln

Författaren Camilla Grebe är aktuell med kriminalromanen ”Skuggjägaren”
Foto: Pontus Lundahl/TT
Kultur och nöje
Litteratur Det blev Camilla Grebe som för andra gången på tre år tog hem Skandinaviska Kriminalsällskapets stora pris Glasnyckeln. Hon tilldelas priset för sin roman Skuggjägaren.

Glasnyckeln delas ut efter att en jury i vardera nordiskt land nominerat en kandidat för sitt land, sedan beslutar jurygrupperna gemensamt vem som ska få priset. Camilla Grebe var årets svenska kandidat och hon tog hem priset i kamp med danska Gretellise Holms Dødfunden, finska Eva Frantz Den åttonde tärnan, isländska Lilja Sigurðardóttirs Svik och norske Jo Nesbøs Kniv.

”Skuggjägaren” inleds med ett mord 1944 och sedan följer en fängslande och spännande utredning som löper fram till våra dagar. Parallellt får vi en inblick i svenska kvinnliga polisers villkor under detta långa tidsspann. Grebe utnyttjar skickligt polisromanens klassiska ingredienser och gör något helt eget av det, ända fram till en minst sagt oväntad upplösning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL