feature

Rundkullig suv med brusig drivlina

Ford Puma möter hårt motstånd i klassen för små suvbilar, men kanske kan de svängiga karossformerna locka köpare.
Ford Puma möter hårt motstånd i klassen för små suvbilar, men kanske kan de svängiga karossformerna locka köpare.
Fotograf: Pontus Lundahl/TT
feature
feature Ford har haft framgångar med suvmodellen Kuga. Ett småsyskon kallat Puma vill slå sig in i klassen för små, högbyggda bilar. Den har både företräden och nackdelar.
PREMIUM

Modellnamnet Puma är ett nästan övertydligt exempel på bilmarknadens utveckling de senaste 20 åren. År 1997 var Ford Puma en sportcoupé baserad på den samtida småbilen Fiesta.

I år återuppstår Puma och precis som tidigare delar den teknik med Fiesta.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Hållbart gjutjärn i ropet igen

Ulrika Levin är trädgårdsdesigner och arkitekt och ett stort fan av gjutjärn. Längst till vänster ser man Anna Petrus blomkruka och till höger Faunurnan. Ulrika sitter på Trädgårdsmöbel nr 2, och har Dianalyktan bredvid sig.
Ulrika Levin är trädgårdsdesigner och arkitekt och ett stort fan av gjutjärn. Längst till vänster ser man Anna Petrus blomkruka och till höger Faunurnan. Ulrika sitter på Trädgårdsmöbel nr 2, och har Dianalyktan bredvid sig.
Fotograf: Janerik Henriksson/TT
feature
feature Med föremål i gjutjärn får hemmet både karaktär och tyngd, bokstavligen talat.
– Det är ett häftigt material som håller, verkligen motsatsen till slit och släng-konsumtion, säger Ulrika Levin, som använder gjutjärn både i inredning och när hon designar trädgårdar.
PREMIUM

Hantverk, naturmaterial och hållbarhet står högt i kurs när det kommer till inredningstrender just nu. Att gjutjärn är i ropet är alltså bara logiskt. Det är ett rejält material i ordets rätta bemärkelse.

Sverige har en lång historia av malmbrytning och järntillverkning. Under senare delen av medeltiden började människor bygga ugnar för att kunna tillverka gjutjärn. Senare växte det fram järnbruk över hela landet, och ett av dem var Näfveqvarns styckbruk i Södermanland.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Notiser Motor v 21

Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.
Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.
Fotograf: Jannis Politidis
feature
feature
PREMIUM

Citatet

"Bättre kvalitet på bilskadereparationer kan bara uppnås om verkstäderna arbetar under gemensamma och noggranna regler. Tyvärr arbetar man i dag med plåt och lack på ett i många fall 'spretigt' sätt utan klara regler."

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Stugan som gömde en buss

Chevroletbussen från 1931 har under sin livstid både hunnit frakta turister från Visby till turistanläggningen Snäckgärdsbaden och varit sommarstuga. Gotlands Veteranbilklubb har renoverat den.
Chevroletbussen från 1931 har under sin livstid både hunnit frakta turister från Visby till turistanläggningen Snäckgärdsbaden och varit sommarstuga. Gotlands Veteranbilklubb har renoverat den.
Fotograf: Thomas Sjölund
feature
feature När sommarstugan på Tofta på Gotland skulle renoveras gjordes en udda upptäckt. Inbyggd i huset fanns en Chevroletbuss från 1931.
–  Det var ganska vanligt att järnvägsvagnar och bussar förvandlades till fritidshus förr i tiden, säger Rune Larsson, ordföranden i Gotlands Veteranbilklubb, som väckte liv i det gamla fordonet.
PREMIUM

På sidan av den gamla bussen står det ”Snäckgärdsbaden” med prydliga, tidstypiska bokstäver. Den bulliga karossen har fått ny blänkande lack i de vackra originalfärgerna ljusgrått med detaljer i rött och gult.

– När vi fann den var den i bedrövligt skick. Vissa skulle säga bortom räddning, säger Rune Larsson och skrattar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

”Det är så roligt med de här sådderna”

Det är fullt på alla bänkar, bord och hyllor hemma hos Mona Wembling. Men nog finns det plats för några krukor med rosenskära till någonstans?
Fotograf: Johan Nilsson/TT
feature
ALNARP. Det står krukor med småplantor precis överallt hos Mona Wembling. Inne i växthuset och utanför. På bänkar och bord, under äppelträdet och i lådor. En nybyggd odlingsbänk är redan proppfull. Men så ska det också blomstra överdådigt av ettåriga sommarblommor i Monas trädgård.

Mona Wembling är landskapsarkitekt och har ritat mängder med trädgårdar och rabatter till offentliga trädgårdar och kyrkogårdar. Hon har undervisat trädgårdsstuderande på Alnarp i växtkomposition. Form och design är hennes passion och hennes växtkunskap är stor. Men ettåriga blommor har hon aldrig brytt sig om att odla själv. Förrän nu. Och nu är hon drabbad, så drabbad att hon undrar lite över sitt eget förstånd:

Jag tänker att jag har blivit tokig som håller på så här. Men det är så roligt med de här sådderna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Hemma hos reportern

"Hemma hos", reportage hemma hos Sophie Lossing i Matteröd, med maken Ulf. Foto : Stefan Sandström
Fotograf: Stefan Sandström
feature
TYRINGE Jag har nu skrivit hemmahosreportage i tio år. Under den tiden har folk har generöst bjudit på sina hem och sig själva. Så nu är det väl inte mer än rätt att jag själv visar hur jag och min man Ulf bor. Vi har visserligen inga tjusiga designermöbler eller något lyxhem, men en sak har vi, och det är plats för skapande.

Det känns väldigt konstigt när fotograf Stefan Sandström kommer för att fotografera vårt hem. Normalt sett håller jag mig bakom kameran. Nu ska jag och Ulf plötsligt stå framför. Men det är bara att gilla läget, och det är faktiskt kul. Många hemmahosare som vi besökt under åren har sagt att de ser på sina hem med nya ögon när vi kommer. Och lite av den känslan infinner sig, på gott och ont. Oj, Den sladden hade jag inte sett! Nä, fy vad risig den där blomman plötsligt ser ut!

Sedan vi flyttade hit 1987 har vårt hus likt en amöba ändrat form och storlek. Vi har byggt till, ut, om och om igen, allt utifrån vad vi behövt just då. Vinden var det första vi inredde till två sovrum. Då var barnen små och kunde dela rum. Men de växte som barn ju gör - och ville absolut inte längre bo ihop. Goda råd var dyra. Som tur är har Ulf gåvan att kunna snickra. Ett nytt rum fixades i en hast.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Miljonlotteriet

Miljonlotteriet testar på en ny strategi för sin annonsering!

Miljonlotteriet Miljonlotteriet är ett av Sveriges största lotterier och har funnits med sedan 1964.

För dig som inte vet något om lotteriet sedan tidigare, så är Miljonlotteriet grundat av iogt.se som sedan start haft som mål att låna lotteriet finansiera deras arbete mot droger i samhället. I och med regleringen av spelmarknaden förra året så har också de svenska lotterierna och spelbolagen kunnat ändra sin marknadsföring och i samband med dessa ändringar så är det bestämt att Miljonlotteriet blir digitalt, för att dra in ännu mer pengar till välgörenhetsarbetet som IOGT fokuserar på. Om du är intresserad av att kika in Miljonlotteriet så kan du göra detta här eller läsa mer om dem i denna artikel om Miljonlotteriet.

Eftersom att den svenska spelmarknaden har blivit annorlunda, så är detta en stor fördel för det svenska Miljonlotteriet eftersom att de kan använda förändringarna till något positivt. Den nya strategin för lotteriet är helt enkelt att visa mer var pengarna från Miljonlotteriets överskott går, så att fler människor får vara delaktiga i välgörenhetsarbetet som IOGT arbetar med. Sedan starten har lotteriet bidragit med över 2 miljarder kronor totalt till välgörenhetsarbete och detta är något som lotteriets överskott ska fortsätta att gå till, precis som det gjort sedan start.

Miljonlotteriet blickar framåt!

Miljonlotteriet har bestämt sig för att satsa bredare på just den digitala annonseringen där lotteriet riktar in sig på ansvarsfullt spelande och behöver numera uppfylla de hårda kraven som ställs på svenska spelbolag. Eftersom att lotteriets grundidé är att minska missbruk i samhället, så är detta något som de också är väldigt noga att fortsätta med och det är också här som den största kraften kommer att läggas även framöver. Genom de digitala kanalerna så har Miljonlotteriet redan nu lyckas komma en bra bit på vägen och det är också på denna bana som vi kan se dem fortsätta på framöver.

Den digitaliserade annonseringen kommer med andra ord att hjälpa lotteriet att nå ut till svenska folket så att de får se med egna ögon vad överskotten från försäljningen av spel hos dem bidrar till. Några av de saker som lotteriet hjälper till med är bland annat att rikta in sig på att tillföra gemenskap för barn och ungdomar som växer upp i stökiga familjer som kantas av missbruk genom årliga läger och evenemang. Via deras lotteri så kan du som spelar vara med och tävla om fantastiska vinster men också samtidigt vara en del av det stora välgörenhetsarbete som överskottet bidrar till. Sedan start så har de hjälpt både hemlösa att få tak över huvudet samt bidragit till många behandlingshem runt om i landet.

feature

Gotländska pärlor att längta efter

Vid Gamla Hamn på Fårö står den berömda rauken Kaffepannan.
Vid Gamla Hamn på Fårö står den berömda rauken Kaffepannan.
Fotograf: Turistbyrån Gotland
feature
feature Gotland blir aldrig omodernt. Med raukar, strandängar, saffranspannkaka, anrik historia och härliga bad levererar Sveriges största ö ständigt. Här är sju pärlor att se fram emot när ön öppnar för turister igen.
PREMIUM

När färjan närmar sig den gotländska kusten och Visbys medeltida kyrktorn och försvarsverk börjar avteckna sig framför de vita kalkstensklipporna känns det som om man har kommit till en annan värld. Gotland är annorlunda, inte riktigt Sverige, men inte heller ett annat land – utan just Gotland.

Ön bär på en lång historia med erbjuder mängder av upplevelser och upptäckter, allt från riddarspel till fantastiska naturfenomen, medeltida kyrkor och byggnader samt ett underhållande natt- krog- och strandliv. Om du inte hinner med allt under samma vecka, finns det alltid skäl att komma tillbaka.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Mild förbättring med elförstärkt bensinmotor

XC60 kom i sitt nuvarande utförande 2017. Nyheten för stunden är att vissa av bensin- och dieselmotorerna finns i mildhybridutförande.
XC60 kom i sitt nuvarande utförande 2017. Nyheten för stunden är att vissa av bensin- och dieselmotorerna finns i mildhybridutförande.
Fotograf: Pontus Lundahl/TT
feature
feature Volvo lovade att ha hela modellprogrammet elektrifierat 2019. Riktigt så blev det inte, men ett steg på vägen är att både bensin- och dieselmotorer får assistans av små elmotorer, så kallade mildhybrider. Gör det populära XC60 till en bättre bil?
PREMIUM

Bokstaven B kan signalera att något inte når ända fram, b-filmer till exempel. Men när Volvo försöker framtidssäkra sin befintliga bilflotta är det B:et som ska ge stora A i betyg.

Ett B på bagageluckan indikerar en Volvo med mildhybridteknik. Det innebär att förbränningsmotorn får hjälp av en liten elmotor och ett litet batteri.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Elbilen är rena veteranen

Åren före förrförra millenniumskiftet var elbilar lika heta som i dag.
Åren före förrförra millenniumskiftet var elbilar lika heta som i dag.
Fotograf: Plam Petrov/Shutterstock
feature
feature Visste du att elbilar långt ifrån är ett nytt påfund? Det fanns gott om sådana redan i slutet av 1800-talet, och de var enklare att köra än de som drevs av ånga eller bensin. Framtiden såg ljus ut för eldriften. Då valde vi plötsligt bensindrivna fordon i stället. Hur blev det så?
PREMIUM

Den andades både fart och framtid. En djärv tävlingsbil som var formad som en gigantisk gevärspatron med fyra friliggande hjul. Det var med den som Camille Jenatzy gjorde sensation, belgaren som kallades för Den röde djävulen.

Under våren 1899 passerade han nämligen den magiska gränsen på 100 kilometer i timmen, en milstolpe i människans teknologiska utveckling. Och självfallet var hans futuristiska fordon en elbil.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL