Kultur och nöje
Många äro de platser runt om i världen som på ett eller annat sätt gör anspråk på att ha varit inspirationskällor till författaren JK Rowlings berättelser om Harry Potter.
Caféer, bokaffärer och bibliotek hävdar inte sällan att det var just där böckerna skrevs, eller att miljöerna inspirerat till det magiska trollkarlsuniversumet, vilket genom åren har fått fans att vallfärda till platserna.
Men nu har JK Rowling fått nog. I en serie inlägg på Twitter dödar författaren myt efter myt, vilket även SVT Kultur har uppmärksammat.
Balram (Adarsh Gourav) blir tjänare i en rik familj. Pinky (Priyanka Chopra Jonas) är ingift fru till den unge arvtagaren Ashok (Rajkummar Rao) i "Den vita tigern". Pressbild.
Foto:
Netflix
Kultur och nöje
Kultur och nöje
Balrams öde är att vara en tjänare. Så säger traditionen i Indien och det kan aldrig ändras. Eller? Med svart humor skildras en närmast dickensk historia om uppror i "Den vita tigern".
Det går inte att vinna sig ur fattigdomen i Indien, säger Balram i en tydlig passning till "Slumdog millionaire", succéfilmen om en fattig liten indisk pojke som på ett till synes obegripligt sätt blev miljonär i en tv-sänd frågesport.
I dagens Indien lever stenrika entreprenörer lyxliv i Bangalore ("Indiens Silicon valley") och en medelklass börjar ta form. Men enligt Balram – den här filmens krassa berättare – tillhör 99,9 procent av befolkningen de som sitter "i en hönsbur" som de aldrig kan lämna.
Men enligt myten kommer det i varje generation en vit tiger, som ett löfte om något nytt. Och redan i början av "Den vita tigern" förstår vi att Balram är denne tiger, eftersom han sitter i ett flott kontor och återberättar sin historia i ett mejl till den kinesiske ledare som ska komma på besök och som Balram vill göra affärer med. "USA är så passé, Indien och Kina är framtiden", skriver Balram innan hans livsöde rullas upp, i en upphöjd flashback-dramaturgi, lustigt nog inte helt olik den i "Slumdog millionaire".
Genom lite tur och list lyckas Balram få en tjänst som chaufför och tjänare åt sin hembys maffialiknande "beskyddare". Han tar främst hand om arvtagaren Ashok och hans USA-födda fru, spelad av Priyanka Chopra Jonas, som föraktar kastsystemet och behandlar Balram på ett respektfullt sätt. För det mesta.
Överklassfamiljen vinner inflytande genom ett effektivt system av mutor, de får till och med besök av "Den stora socialisten", landets premiärminister, vilket blir en ögonöppnare för Balram som får möta mycket hyckleri i sin nya tillvaro. Hönsburen blir ännu trängre än innan. Balram inser till slut vad som krävs för att blir fri.
"Den vita tigern" bygger på en Bookerpris-belönad roman av Aravind Adiga. Det är en klassisk "rags-to-riches"-historia som handlar om den revolutionära potentialen hos de 99 procenten – med ett visst släktskap med Bong Joon-hos "Parasit".
Filmen är dock lite onödigt lång och hade kunnat hamra in sitt hämndbudskap med ännu mer filmisk finess, nu snubblar den sig lite över mållinjen. Men det är ändå en sevärd satir som avslutas med en tankeväckande scen där de som till vardags är "de osynliga" tar plats och tittar rakt in i kameran.
Miranda Sigander/TT
FAKTA
Fakta: Den vita tigern
Originaltitel: The white tiger
Genre: Drama/svart komedi
Premiär: 22 januari 2021 på Netflix
I rollerna: Adarsh Gourav, Priyanka Chopra Jonas, Rajkummar Rao med flera
"Amitié" – vänskap – är ledordet när Svenska institutet i Paris firar 50-årsjubileum i år. Lars Norén, Jonas Bohlin och Karin Mamma Andersson finns bland de medverkande i en utställning som visas i sommar.
Svenska institutet ligger i Marais-kvarteren i centrala Paris och tar årligen emot cirka 100 000 besökare till olika kulturevenemang och utställningar. Byggnaden – Sveriges enda kulturhus utomlands – har också sex gästlägenheter, inredda med svensk design, som fungerar som tillfälliga hem för forskare och kulturarbetare. 50-årsjubileet uppmärksammas hela året och framför allt genom olika utställningar. I vår ställer Karl Dunér ut "Les îles", animerade dockor i små scenografier.
”Vi vill vara det självklara valet för alla hiphop-fans”
Foto:
LINA ARVIDSSON
Kultur och nöje
Radio
I 15 år har P3 Din gata sänt hiphop-radio över etern i sydvästra Skåne och via nätet till resten av landet från Malmö. Nu nylanseras kanalen och blir, som man själva kallar det, en storstadskanal.
– Vi vill vara det självklara valet för alla hiphop-fans, säger programledaren Erika Nielsen.
Sedan 2006 har P3 Din gata, eller Din gata 100,6 som den hette på den tiden, spritt hiphopen från studion på Baltzarsgatan i Malmö. För fem år sedan skedde ett skifte i den musikaliska världen när genren passerade pop som den genre som det lyssnas mest på. Från och med på måndag kliver P3 Din gata in i en ny och större kostym.
Ljudlandskapet på kanalen kommer förändras med uppfräschad ljudmiljö och ny grafisk profil men också med andra dialekter än skånska som kommer att höras i kanalen. Man börjar nämligen sända från Stockholm och Göteborg också.
I en tid då teatrar tvingas hålla stängt på grund av den pågående pandemin är digitala föreställningar ett alternativ. Så finns till exempel Unga Klaras (i samarbete med Uppsala Stadsteater) pjäs "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" nu tillgänglig i en filmatiserad version som streamas på plattformen Voyd.
Det rör sig om en dramatisering av Johannes Anyurus Augustprisbelönta roman. Min första tanke när jag hörde talas om att den skulle omvandlas till teaterpjäs var att det måste vara en nästan omöjlig utmaning. I romanen som har drag av science fiction varvas nämligen olika tidsplan, nutid och framtid, samtidigt som en av huvudpersonerna pendlar mellan två olika identiteter. Sådant kan vara mycket svårt att återge på en scen.
Två identiteter
Men Farnaz Arbabi, som också regisserat, har lyckats förvånansvärt väl med att överföra romanens handling till scenen. När berättaren, författaren i Johannes Anyurus roman kommer i kontakt med en ung kvinna som deltagit i ett terrordåd får han också ta del av hennes texter. Hon sitter inspärrad på en rättspsykiatrisk klinik, bedöms som schizofren och tycks pendla mellan två identiteter.
I den ena identiteten är hon en kvinna från framtiden och det hon skriver ner i nutid är alltså ett slags framtidsminnen. I romanen blir det en smula öppet om kvinnan är galen eller om tidsresan faktiskt ägt rum. Rent dramaturgiskt så går det knappast att ha samma svävning på scenen. Farnaz Arbabi har därför valt att gå på spåret att tidsresan - det är bara den unga kvinnans medvetande/själ som förflyttat sig - faktiskt är en realitet.
Det blir också besvärligt att låta tidsplanen alternera hela tiden - istället delas dramat upp i två delar. En inledande som utspelas i ett nutida Sverige och en andra del där handlingen tilldrar sig i en mörk framtid där nationalister/fascister tagit makten. Den framtid som rollgestalten Nour hoppas kunna förhindra genom sitt agerande - i en annan kvinnas kropp - i nutiden.
Tina Pour Davoy som Nour.
Foto:
Mats Bäcker
Utmärkta rollprestationer
Låter det lite förvirrande? Det är det faktiskt inte när det hela gestaltas på scenen. Flickan i framtiden, Nour, spelas av Tina Pour Davoy och Ester Claesson gestaltar den kvinna vars kropp Nour tagit i besittning. Båda gör utmärkta rollprestationer. Vilket överlag måste sägas om hela ensemblen. Rollen som författaren spelas på ett övertygande och nyansrikt vis av Astrid Kakuli. Hennes man spelas av Bashkim Neziraj och de utgör ett par såväl i nutids- som framtidsdelen av pjäsen. I birollerna agerar Robin Keller, Rita Lemivaara och Davood Tafvizian på ett flexibelt och mångsidigt vis.
Den framtid som Nour kommer från är iskallt dystopisk. Det finns en stor lägeranläggning där de oliktänkande, många av dem muslimer, men även judar, ska omskolas. Men de fångar som är riktigt motsträviga råkar ut för betydligt värre saker än ideologisk omskolning. Det utförs hälsovådliga och avancerade experiment på dem.
Dessa experiment är som en framtida spegling av saker som pågår i pjäsens nutid i ett amerikanskt fångläger. Detta framgår tydligare i boken och är en nyckel till hur handlingen ska förstås, men väl att märka finns detta med även i Farnaz Arbabis dramatisering.
Större utrymme för musiken
I framtidsdelen är det för övrigt mindre dialog och mer fråga om fysiska gestaltningar och koreografin samt Mikael Karlssons smäktande, romantiska musik får också ett större utrymme.
Sammanfattningsvis tycker jag att Unga Klaras "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" är djupt engagerande och även om framtidsskildringen är kuslig så tänds ändå ett visst hopp om ett sådan utveckling kan stoppas.
FAKTA
Teaterrecension
Scen
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar
Unga Klara och Uppsala stadsteater, streamad föreställning
Efter en roman av Johannes Anyuru
Dramatisering och regi: Farnaz Arbabi
Filmproduktion: Karl Oskar Gustafsson och Milja Rossi
Dramaturgi: Marie Persson Hedenius och Jens Ohlin
Scenografi: Jenny Kronberg
Kostym: Elin Hallberg
Musik: Mikael Karlsson
Medverkande: Ester Claesson, Astrid Kakuli, Robin Keller, Rita Lemivaara, Bashkim Neziraj, Davood Tafvizian och Tina Pour Davoy
Den streamade föreställningen hittar man via Unga Klaras hemsida ungaklara.se
Sveacasino
Redan förra året meddelade Hero Gaming att de hade blivit nominerade för priserna för Affiliate Programme Marketing Campaign och Operator of the Year från EGR Nordics Award 2020. Det här är viktiga priser inom branschen. De fungerar som en stämpel på att ett spelföretag jobbar på ett sätt som märks och gör skillnad.
Hero Gaming har kontor på ön Malta men också i Malmö. Faktum är att det här är ett företag som har fått betydelse för Malmös affärsutveckling på flera spännande sätt. Så sent som 2018 drog Vd:n Georg Westin igång ett unikt projekt för utveckling av digitala projekt i Malmö.
Unika spelsajter som är nydanande
Idag står Hero Gaming bakom flera framstående casinon. På jämförande sajter som SveaCasino.se hamnar Herocasinot CasinoHeroes ofta mycket högt upp i listorna. Det beror inte bara på att man ger svenska spelare säkra och trygga spel.
Hero Gaming är experter på att skapa speläventyr som är mer än klassisk casinounderhållning. CasinoHeroes hette i starten Saga Casino och det beskrev väl vad som hände den som blev medlem. Resan mellan casinoöarna är rena rama sagan i interaktivt format där den som spelar också tar en interaktiv roll.
Ett viktigt bidrag till Malmös spelkultur
Arbetet från Gråbrödersgatan 2 i Malmö har fått betydelse på flera sätt. Det handlar ju inte bara om att man skapar intressanta spelupplevelser för svenska casinospelare online. Sverige har länge haft en viktig roll inom utveckling av spel och Malmö har sin unika position på spelkartan.
Det här är något som Hero Gaming helt klart har varit med och bidragit till med arbetet från Malmökontoret. Och de fortsätter med detta. Nu när det snart blir dags för EGR Nordic Awards 2020 är chansen god att vi får höra mer om spelbolaget i nyheterna.
Även om spelgenren länge inte har fått ta plats i de fina kultursalongerna går det inte att bortse ifrån dess betydelse för människor. Det finns till och med spelteknik som man tror skulle kunna förändra våra hjärnor. Inte bara med VR-teknik. Spelbolagen som skapar casinospel är också med och förändrar hur vi ser på underhållningen och vad vi kräver av den.
EGR Nordics Awards 2020
Den 28:e januari är det avgjort. Det blir en tisdag då många av de anställda på Hero Games kan känna stor förväntan. EGR Nordic Awards är till för att lyfta fram de spelbolag i Norden som lyckas bäst.
Man ser på flera viktiga aspekter för att komma fram till vilka bolag som ska hyllas. Det kan vara att bolaget lyckas rent kommersiellt eller att de har tagit fram innovationer som är fullkomligt unika.
Exempel på sådant som kan få pris på EGR galan är:
• God kundtjänst
• Reklamkampanjer
• Banbrytande innovationer
• Lyckad spridning
År 2020 kan skånska Hero Gaming vinna Affiliate Programme Marketing Campaign kategorin som får anses vara pris för goda reklamkampanjer i affiliate samarbeten. De kan också knipa Operator of the Year.
Sistnämnda priset vore ju minst sagt en bragd. Att utses till årets operatör är ju ingen liten sak. Bara det att Hero Gaming har nominerats är stort. Konkurrensen är tuff och att den skånska spelföretaget syns i sammanhanget säger en hel del.
Vilken betydelse har utmärkelserna?
Man kan förstås undra vilken betydelse den här typen av priser har. De kommer ju inte direkt från spelarna på casinosajterna. Men att branschfolk utser de allra bästa inom spelindustrin är viktigt. Det fungerar som en sporre och ökar på viljan att göra ännu bättre.
I förlängningen får detta också betydelse för Sverige och Malmö. Personer som Georg Westin som investerar i svensk entreprenörskap påverkar givetvis företagsklimatet i Sverige. När Hero Gaming och andra spelföretag känner sig sporrade att göra mer bidrar det till fler spännande arbetstillfällen och projekt för svenska talanger.
Spelentusiaster som gör mer
Innovationen inom spelbranschen är stor och det smittar av sig. Georg Westins satsning i Malmö med Maxify Startup Studio vittnar om ett mod. Det är också intressant att se att han valde att lägga satsningen i Malmö i delade lokaler med Hero Gaming. Håll ett öga på framtida nyheter om detta initiativ!
Den höga smittspridningen i Skåne gör att Malmö operas ledning tvingas införa nya regler samt planera om vårens program. Från den 25 januari får fler än åtta personer inte vistas på samma plats samtidigt, vilket i sin tur leder till att vårens opera "Fallet Makropulos" som skulle haft premiär i mars ställs in eftersom man inte kan påbörja repetitionsarbetet.
Ställs in gör även Fredagskonserten, Allsång och Kammarkonserten som alla skulle ägt rum under tidig vår att ställas in. Restriktionerna gäller i förstone till den 31 mars.
Sociala medier-användare och kända influerare riktar hård kritik mot Youtubestjärnan Vlad Reiser sedan han lagt upp en video där han recenserar unga tjejers Tiktok-videor. I klippet berättar han att han ska bedöma och betygsätta flickornas "sexuella beteende", vilket han också gör utifrån en tiogradig skala som spänner från "pappas ängel" till "haram", det arabiska ordet för synd.
"Jag kollar, dömer och betygsätter tjejernas sexuella beteende på Tiktok. Jag vet att det är tabubelagt, det är exakt därför jag gör det", förklarade han själv på Instagram.
Evert Taubes liv blir tv-serie. Det är produktionsbolaget Magic Entertainment Group som har köpt filmrättigheterna till Mikael Timms Taubebiografi "Livet som konst, konsten som liv" från 1998.
Manus skrivs av Timm tillsammans med Henrik Jansson-Schweizer och Morgan Jensen, som tidigare bland annat gjort serierna "Tjockare än vatten" och "Hassel" samt dokumentären "Superswede" tillsammans.
DELA PÅ FACEBOOK
DELA PÅ TWITTER
SKRIV UT ARTIKELN